Gå til innhold

Anbefal en god bok/lydbok til meg!

Anbefalte innlegg

Anbefal en god bok/lydbok dere tror jeg vil sette pris på. :)

Bøker jeg har hatt stor glede av:

Doppler - Erlend Loe

Naiv super - Erlend Loe

Geisha - Arthur Golden

Ventemesteren - Øystein Stene

Sirkusdirektørens Datter - Jostein Gaarder

Sofies Verden - Jostein Gaarder

Matilda - Roald Dahl

SVK - Roald Dahl

Alkymisten - Paulo Coelho

Hobbitten - Tolkien

Ringenes Herre - Tolkien

De Gales Hus - Karin Fossum

Løvekvinnen - Erik Fossnes Hansen

Fluenes Herre - William Golding

Haikerens Guide til Galaksen - Douglas Adams

Bienes hemmelige Liv - Sue Monk Kidd

En verdensomseiling under havet - Jules Verne

Jorden rundt på 80 dager - Jules Verne

Den Hemmelighetsfulle Øya - Jules Verne

Løven, heksa og klesskapet - C. S. Lewis

Bridget Jones dagbok - Helen Fielding

Populærmusikk fra Vittula - Mikael Niemi

Ikke anbefal bøker med Engelsk språk, ettersom jeg er sikker på at jeg har ødelagt mang en god bok på den måten.

Finnes det en IMDB for Bøker? :p

PS:

Jeg liker ikke Harry Potter

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg elsker iallefall alle til Lars Saabye Christensen, Unni Lindell, Karin Fossum og Jo Nesbø. Mye å velge blant de. Har du lest noe av de, men det falt ikke helt i smak? (Siden de ikke står på listen din, foruten Fossum.)

9401184[/snapback]

Jeg husker ærlig talt ikke om jeg har lest noen mer av de forfatternene du nevner. Jeg er heller ikke så oppdatert på bokmarkedet, så hva de ulike forfatterne har skrevet har jeg lite kjennskap til. Jeg plukker som regel opp bøker etter anbefalinger eller egne vurderinger på biblioteket.

Kunne du anbefalt noen spesilelle du synest er gode? Så er du en knupp!

Jeg har lest Beatles og Oscar Wildes heis men synest ikke de var det helt store, selv om andre vil hevde det motsatte ihvertfall om Beatles. Kanskje jeg bare trenger å lese mer av han. :)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Jo Nesbø's Harry Hole er helt klart favoritt, har lest 4 bøker i serien og de svikter ikke.

Du falt ikke helt for Beatles, da ville jeg prøvd Halvbroren.

Lindell: Drømmefangeren, Slangebæreren og Sugemerket. (Siste er vel kanskje mer beregna for jenter, vet ikke.. Jeg leste den 2 ganger på en dag første gang jeg leste den.)

Fossum: Se deg ikke tilbake, Djevelen holder lyset, Elskede Poona og Svarte Sekunder. (Av disse syns jeg Djevelen holder lyset og Elskede Poona skiller seg ut.)

Regner du med å lese eller høre på lydbok? Hole er iallefall på lydbok.

Lenke til kommentar
Jo Nesbø's Harry Hole er helt klart favoritt, har lest 4 bøker i serien og de svikter ikke.

Du falt ikke helt for Beatles, da ville jeg prøvd Halvbroren.

Lindell: Drømmefangeren, Slangebæreren og Sugemerket. (Siste er vel kanskje mer beregna for jenter, vet ikke.. Jeg leste den 2 ganger på en dag første gang jeg leste den.)

Fossum: Se deg ikke tilbake, Djevelen holder lyset, Elskede Poona og Svarte Sekunder. (Av disse syns jeg Djevelen holder lyset og Elskede Poona skiller seg ut.)

Regner du med å lese eller høre på lydbok? Hole er iallefall på lydbok.

9401851[/snapback]

Uff, kriminalromaner er ikke min greie og halvbroren virket litt i samme stil som Beatles etter å ha lest en omtale... Jeg er ikke så glad i så altfor virkelighetsnære romaner, det blir liksom som å lese noe jeg opplever hver dag. Jeg foretrekker bøker med litt sære/fargerike personligheter, noe uten om det vanlige som jeg vanligvis ikke ville opplevd eller som ikke minner om det jeg ser hver dag. Når jeg leser bøker ønsker jeg å bli kjent med nye sinnstemninger og inntrykk jeg vanligvis ikke får. Jeg liker bøker med et vist filosofisk preg og med dype selvrefleksjoner. Humor er også viktig.

Men men, du er nå et knupp alikevel! :p

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

"Gutter er gutter" av Nick Hornby er veldig bra. Morsom og mye bedre enn filmen.

Engler og demoner av Dan Brown syntes jeg var utrolig bra.

Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg leste jeg nylig.

Anne B. Ragdes serie om Neshovfamilien er bra. Berlinerpoplene er den første boken.

Lenke til kommentar
"Gutter er gutter" av Nick Hornby er veldig bra. Morsom og mye bedre enn filmen.

Engler og demoner av Dan Brown syntes jeg var utrolig bra.

Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg leste jeg nylig.

Anne B. Ragdes serie om Neshovfamilien er bra. Berlinerpoplene er den første boken.

9403411[/snapback]

Gutter er gutter har jeg lest, det er en av de bøkene jeg har dårlig inntrykk av pga av at jeg leste den på engelsk og etterpå blodtolket den i Engelsktimene :(

Jeg har lest Dan Brown's Davinchi koden også på engelsk og sitter igjen med et helt ok inntrykk. Og av den grunn er jeg ikke noe særlig gira på å begynne på Engler og demoner.

Mannen som elsket Yngve ser spennende ut, den skal jeg notere meg. :) Berlinerpoplene er jeg litt skeptisk til.

Lenke til kommentar
Uff, kriminalromaner er ikke min greie og halvbroren virket litt i samme stil som Beatles etter å ha lest en omtale... Jeg er ikke så glad i så altfor virkelighetsnære romaner, det blir liksom som å lese noe jeg opplever hver dag. Jeg foretrekker bøker med litt sære/fargerike personligheter, noe uten om det vanlige som jeg vanligvis ikke ville opplevd eller som ikke minner om det jeg ser hver dag. Når jeg leser bøker ønsker jeg å bli kjent med nye sinnstemninger og inntrykk jeg vanligvis ikke får. Jeg liker bøker med et vist filosofisk preg og med dype selvrefleksjoner. Humor er også viktig.

Men men, du er nå et knupp alikevel!  :p

9402248[/snapback]

Ut fra det du skriver der tror jeg du vil storkose deg med en serie skrevet av Alexander McCall Smith. Første boka heter The No. 1 ladies detective agency og er nøyaktig det du beskriver her. Og ja den er på engelsk, men språket er svært enkelt, og bøkene er veldig lettleste.

Forøvrig tror jeg også bøkene til John Irving ville passet til deg, men uheldigvis er språket hans ganske avansert. Så dette bør du nok vente til du evt. er mer fortrolig med engelsk. Litt dumt fordi bøkene hans passer beskrivelsen "Når jeg leser bøker ønsker jeg å bli kjent med nye sinnstemninger og inntrykk jeg vanligvis ikke får. Jeg liker bøker med et vist filosofisk preg og med dype selvrefleksjoner. Humor er også viktig." på en prikk.

Edit: Jeg ser at Irvings bøker er oversatt til norsk (Jeg leser bare engelske bøker selv, så jeg vet ikke hva som er blitt oversatt og ikke). Du burde virkelig prøve å lese noe av hans bøker (De er garantert best på engelsk, men duger sikkert også på norsk).

A prayer for Owen Meany er hans (etter min mening) beste bok.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

9402248[/snapback]

Ut fra det du skriver der tror jeg du vil storkose deg med en serie skrevet av Alexander McCall Smith. Første boka heter The No. 1 ladies detective agency og er nøyaktig det du beskriver her. Og ja den er på engelsk, men språket er svært enkelt, og bøkene er veldig lettleste.

Forøvrig tror jeg også bøkene til John Irving ville passet til deg, men uheldigvis er språket hans ganske avansert. Så dette bør du nok vente til du evt. er mer fortrolig med engelsk. Litt dumt fordi bøkene hans passer beskrivelsen "Når jeg leser bøker ønsker jeg å bli kjent med nye sinnstemninger og inntrykk jeg vanligvis ikke får. Jeg liker bøker med et vist filosofisk preg og med dype selvrefleksjoner. Humor er også viktig." på en prikk.

Edit: Jeg ser at Irvings bøker er oversatt til norsk (Jeg leser bare engelske bøker selv, så jeg vet ikke hva som er blitt oversatt og ikke). Du burde virkelig prøve å lese noe av hans bøker (De er garantert best på engelsk, men duger sikkert også på norsk).

A prayer for Owen Meany er hans (etter min mening) beste bok.

9403691[/snapback]

Nydelig!

A prayer for Owen Meany har jeg liggendes her på norsk. Har hatt den en god stund men har aldri fått meg til å lese den. En venn av meg sier at den er svært god. Så jeg antar at jeg bør starte på den da. ;)

The No. 1 ladies detective agency skal sjekkes ut den ser ihvertfall lovendes ut.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...=1433678&rom=MP

Men jeg kommer til å lese de alle på Norsk. Har ødelagt nok bøker som det er allerede. Engelsk både snakker å hører jeg nok av i hverdagen. :)

Lenke til kommentar

9402248[/snapback]

Leser du Ragnar Hovlands sveve over vatna og Dr.Munks testamente, kan jeg love deg sære og fargerike personligheter. Kjempe morsomme bøker, og virkelig noe for seg selv. De er riktignok på nynorsk, men det gjør de bare enda bedre. Er heller ikke noe problem å forstå om du ikke bruker nynorsk til vanlig.

Sveve over vatna er bok nummer 1 og Dr.Munks testamente er oppfølgeren, men selv leste jeg oppfølgeren først og syntes den var hakket bedre enn nr.1.

Lenke til kommentar

Kom på en bok til du bør lese. Harens år av Arto Paasilinna. Sær men svært morsom finsk humor. Helt syke personligheter ute og går i den boka.

De andre bøkene hans skal visst også være veldig bra, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått lest dem enda.

Lenke til kommentar

msmanson, nynorsk går helt fint, jeg er jo fra vestlandet og snakker vestlansk så det går fint. :)

Spennende bøker jeg skal kikke nærmere på etterhvert.

cyclo, Harens år av Arto Paasilinna kan bli artig. Jeg er veldig spent på å lese litt finsk litteratur ettersom jeg har hørt at finnene er særdeles gode til å diske opp med særs fargerike sjeler. Gleder meg. :)

Men først skal jeg fullføre En bønn for Owen Meany av John Irving. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nettopp ferdig med Muleum av Erlend Loe og jeg elsket den. Virkelig koste meg med den boken.

Jeg ønsker meg nå noe lignendes med en kvinnelig hovedrolle i mental ubalanse. De Gales Hus av Karin Fossum er et lignendes eksempel på en bok jeg storkoste meg med.

Det kan gjerne være med en mannlig hovedrolle også. Så lenge personen er helt avsporet og oppfører seg irrasjonelt og bare har lyst til å dø eller lignendes så er jeg med.

Forslag? :)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

yvonne2

The Remains of the Day er notert :)

Batnobbit

Dark Elf Trilogy var ikke akkurat det jeg var ute etter :p Men jo jeg har lest noen av de også faktisk.

smeboe

Innocentia Park har jeg lest. Den var egentlig ganske fornøyelig. Det er slike typer bøker jeg er ute etter. :)

Flytande Bjørn høres ikke så veldig interessang ut egentlig. Krim er ikke helt min greie. Er det noen personlige kriser i boken?

Men jeg har blitt tipset om "Døden og Pingvinen" av Andrej Kurkov

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...2989&rom=MP

Den ser temmelig absurd ut :)

Lenke til kommentar
Flytande Bjørn høres ikke så veldig interessang ut egentlig. Krim er ikke helt min greie. Er det noen personlige kriser i boken?

Boka er ikke en tradisjonell krim, selv om den tar utgangspunkt i et mord, og hovedpersonen er en vandrende personlig krise med en del svin på skogen...

Fant dette da jeg googlet boka:

"Nå husker jeg ikke om boka fikk Rivertonprisen, eller om den bare ble nominert, men så vidt jeg vet ble Grytten selv overrasket fordi han ikke var klar over at han hadde skrevet en kriminalroman."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...