Gå til innhold

Lyd med "terratec aureon 7.1 pci" i ubuntu

PJ

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha brukt windows i mange år, kunne jeg tenkt meg å prøve ut ubuntu.

Men jeg kan ikke finne noen linux drivere til lydkortet , et terratec aureon 7.1 PCI.

Er det noen mulighet for å få dette til å virke i ubuntu likevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å gi dårlig håp, men jeg har et Creativekort og fant ingen drivere til Linux. :hrm: Prøvde å finne et eller annent program som fiksa det, men uten hell... :( Nå får jeg bare lyd i Windows... Men du kan sikkert finne lydkort som har Linuxstøttede drivere! :yes:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Ser ut som kortet ditt er støttet av ALSA, så det bør ikke være noe problem det.

@LostOblivion: Creative er en annen historie, siden de nekter å oppgi spesifikasjoner til sine X-Fi-kort, og heller ikke virker særlig lystne på å lage en driver selv. De har lovet å lage en driver (lukket kildekode), men den har allerede blitt utsatt flere ganger.

9399589[/snapback]

Hvordan er det for en som aldri har vært noe særlig borti linux å få til dette.

Ser det står noe om å kompilere driveren inn i kjernen.

Er vel litt mer knot enn å innstallere i windows.

Lenke til kommentar
ALSA følger med i så godt som alle distroer som standard, så jeg vil tro at det bare er å legge inn, så vil alt funke "out of the box".

Instruksjonene som står der er heller ment for folk som liker å knote og gjøre alt selv, og for de som lager distroene.

9399833[/snapback]

Takk for raskt svar.

Synes ubuntu med beryl eller lignende ser utrolig bra ut.

Blir spennende å prøve

Lenke til kommentar
Du kan bare starte opp Ubuntu fra livecden så finner du raskt ut om lydkortet ditt fungerer. De fleste lydkort fra Creative fungerer med Linux.

9400306[/snapback]

Jeg får lyd gjennom den analoge utgangen, men ikke gjennom den optiske. I windows må jeg aktivisere denne. Hvor gjør jeg det i ubuntu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...