Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan klage på leietaker uten å bli kasta ut?


VikinGz

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli lei av leietakeren min. Og har begynt å kikket rundt etter ny leilghet, men vill helst ikke flytte på meg...

Det har seg sånn at leietaker er ekstremt klagete!

 

Først betaler jeg 3200kr i mnd etter at det gikk opp 200kr i mai.

Jeg bor ca 3 km fra byen.

Jeg har inkludert varmtvann, internett og tv i leia.

Stue + kjøkken + gang =32kvadratmeter

soverom = 15kvadratmeter

bad = 19kvadratmeter

FEIL TALL!!!

Har spurt leietaker :p

 

Jeg syns det er ganske dyrt og det syns de som er innom meg også...

Strøm kommer utenom (dette er også eneste oppvarming jeg har)

 

Men hu jeg leier til er veldig klagete...

For det første krever hun at jeg kjører kjøkkenvifta på stort sjett hele tia... noe jeg får fnatt av. Å skru den på mens jeg er borte er ok, men å la den surre å gå når jeg sitter å spiser å ser tv er ett sant mareritt. Speiselt når hu klager på lyden hele tia... (nei det er ikke høyt)

Hu klager ofte på at det lukter mat i huset :ph34r: Det lukter hele tia til meg også når hu lager noe med litt skarpere lukt, noe jeg aldri har klaget på å sjønner ikke hvorfor hu gjør det egentlig.

Jeg har apåte lukta av røyk til tider som jeg syns er hakke vær!

 

Hu klager over at jeg bruker for lite grønnsåpe når jeg vasker, sist brukte jeg 1/4 flaske i en halv bøtte :p også sier hun det ikke lukter at jeg må bruke mere :ph34r:

Jaha...

 

Hu klager også på at klær henger inne til tørk, så jeg må henge klæra ute om vinteren også (tar de inn for å tine de og bli ferdig med tørken....)

 

Så kommer noe av det som jeg egentlig skulle ha klaget på, men er litt redd for at jeg skal bli kasta ut.

Taket mitt, alstå gulvet hennes er ikke isolert og varmen går rett igjenom, det gjør også at hu hører det meste og jeg hører de også. For å si det slik, det høres ut som elefanter når de går der oppe, så er den siste som legger meg og den første som står opp. Hu skulle gjøre noe med det for over ett år sia... men nei da...

Hu syns selv det er hørtes godt da hu satt på datarommet som var på andre siden av meg. Men der er det bare en 5 del av det som jeg hører (for jeg bor under kjøkkenet og stua.

bordet mitt ute er alltid masse røyk aske på, for når det regner står de i altanåpningen å røyker og det snør aske :p

 

Kjøkken vifta er noe du blir lei av... målte støynivået til ca 40desibel ++ når den står på minste hakket.

 

Jeg syns hu klager mye, og i fjord tok hu 1000kr fra dep, fordi hu fikk ei strømregning på over 4000kr og skyldte på at jeg dursja for lenge og brukte for mye varmt vann (dusjer ca 1-2ganger om dagen) jeg bruker ikke så mye varmtvann fordi jeg syns ikke det er så godt... jeg står heller ikke så lenge som hu skal ha det til...

men jeg gikk med på den for å slippe sutter om d... hu har også planer om å installere varmtanstank for seg selv til meg.

 

Det jeg tenkte var å finne en måte å ta igjen litt på... men aner ikke, begynner å bli lei. Hadde ca 2500kr i strømregning i vinter, hadde ca 15grader inne, og da jeg nerma meg over 20grader klagde hu på at det var fukt på yterdøra i gangen :dontgetit:

og fikk besjed om å lufte...

(jeg har ingen problemer med 15grader (trener en del og har bra varmgang i kroppen) men hadde besøk som reagerte kraftig på det.

(på badet må jeg ha opp ventilene på fult, noe som gir kaldt trekk i dusjen... ikke behagelig)

 

Hadde du orket å bo slik?

Det jeg driver å tenker ut er å finne på noe i gjengeld for all klaginga, vill helst ikke flytte, men ser snart ingen annen utvei :(

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå begynner jeg å bli lei av leietakeren min. Og har begynt å kikket rundt etter ny leilghet, men vill helst ikke flytte på meg...

Det har seg sånn at leietaker er ekstremt klagete!

9399157[/snapback]

 

Leietaker er den som leier leiligheten, den som leier ut, som jeg etterhvert forstår at du vil klage på, heter utleier. Det heter også at du leier fra (evt. hos) henne, ikke til henne, en vesentlig forskjell i betydning...

 

(Kommenterer vanligvis ikke skrivefeil, men når betydningen av hele innlegget nesten ble snudd på hodet måtte jeg nesten gjøre det...)

 

Egen varmtvannsbereder i leiligheten høres ut som en grei ide, om det er mulig å installere, og sålenge du har egen strømmåler, og det forstår jeg det som at du har? Da vil hun kanskje innse etterhvert at du ikke bruker så mye varmtvann som hun trodde...

 

At hun først krever at du må bruke kjøkkenvifta i tide og utide, og deretter klager på bråket, det vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si om -er målløs! :no:

Lenke til kommentar

Synes strengt tatt att du bor billig når man ser areal og dagens leiepriser.

 

Men hun har noen urimlige krav ja. Kjøkkenvifta hadde eg reagert på. utrolig plagsommt. Klestørken har vel ikke hun noe med? Og hvordan du vasker har vel heller ikke hun noe med, så lnge det ikke lokter dritt og leiligheten er slik du fik den når du flytter ut.

 

Men synes att å dusje 2 ganger dagen er mer enn nok. Nå vet ikke jeg hva du driver med, kanskje du har en jobb som krever det, eller trener mye.

Lenke til kommentar

2 ganger er kanskje mye, men grunnet er at jeg har bare motbakker å sykkle hjem i (ca 3km med bare motbakker) jeg trener også på kvelden... samt at jeg noenganger må ta en dusj om morgenen... du vet?

arealet er ikke så stort som jeg skrev... hu viste ikke sikkert men er betydelig mindre enn det jeg har skrevet.

Nå har jeg ikke så mye å måle med :p men det er godt stykke fra byen (liten by) 45min gange. 10-15min sykkel og 20-30min hjem.

 

kjøkkenvifte er grusomt å høre på når jeg sitter å skal se noe på tven.... eller gjøre annet for den del...

men har også stilt meg i tvil med bransikkerheten, kan man få en gratis sjekk av brannvesenet?

Lenke til kommentar
Det du betaler er veldig veldig lite. Jeg bor 4 km fra byen, deler kjøkken og bad med to andre, og hybeln er 18kvm. Og jeg betaler 3600.

 

Du har vel egentlig ikke noe annet valg enn å finne deg en annen hybel. Kan forstå at du bor såpass billig når huseiern din er så vanskelig!

9402950[/snapback]

kommer vell også litt an på hvilken by man bor i :p

Lenke til kommentar

Eneste jeg ser her som er ulovlig er at hun tok penger fra ditt depositum.

 

Depositum skal stå på konto i ditt navn, fryst sånn at dere kun har tilgnagn til pengene sammen.

 

Ellers så er det lite som hindrer utleier i å komme med føringer osv, er det for ille så bør du bare flytte, de fleste er heldigvis ikke slik som det der :).

 

Og tips: IKKE bo i sokkel neste gang :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eneste jeg ser her som er ulovlig er at hun tok penger fra ditt depositum.

 

Depositum skal stå på konto i ditt navn, fryst sånn at dere kun har tilgnagn til pengene sammen.

 

Ellers så er det lite som hindrer utleier i å komme med føringer osv, er det for ille så bør du bare flytte, de fleste er heldigvis ikke slik som det der :).

 

Og tips: IKKE bo i sokkel neste gang :).

9403762[/snapback]

har kikket rundt, kommer til å flytte viss det ikke blir gjort noe med gulvet oppe snart... får det er slitsomt, i dag fikk jeg klage på at jeg låste sønnen i huset ute da jeg dro, for når jeg drar og det ikke ser ut til å være folk hjemme så låser jeg utgangsdøra (samme ingangsdør) og da hadde vist sønnen kommet hjem kvarter senere og da var døra låst :p så jeg sa som det var. Låser fordi at jeg får 0kr igjen på innboforsikringa viss det skulle sje noe, selv om det aldri har vært innbrud i strøket noen gang. men den dagen det sjer og jeg ikke skal låse døra fordi du ikke vill kommer du til å få regninga over alt innbo som er borte...

da ble hu still og sa at det var greit :p

hehe...

Lenke til kommentar

Nå har jeg sittet å sett igjenom avtalen nøye. Og etter ett nettmøte på adressa har jeg bestemt meg for å flytte ut, samt sende krav om hele depositumet + at i følge kontrakten kan jeg kreve rentene.

Det står blant annet att leietaker tar kr 0 for oppvarming/varmtvann.

At jeg har garasje/bilparkering. Noe jeg heller ikke har... Eller det er plass til to biler, men må alltid parkere ett annet sted, for leietaker står i veien.

Utleier ser veldig lett på saken om å ikke låse dører. For i kontrakten står det at uleier ikke kan stilles krav om erstattning ved innbrud/brann etc. Men viss det er utleier som ikke låser døra?

Så har satt igang husjakt, og har kanskje funnet noe =)

 

I følge en jurist jeg snakket med er det straffbart å ta slike ting fra dep.

Utleier kan ta av disse ved evt skader på leilghet, forosjaket av leietaker, fraværende husleie etc.

 

nå får jeg sikkert kjeft for at jeg tørker klæra inne, men da sprekker bobla, hu som har skrudd av lyset ute, noe jeg ikke får skrudd på, fordi det er langt inne i huset for å gjøre det.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
At jeg har garasje/bilparkering. Noe jeg heller ikke har... Eller det er plass til to biler, men må alltid parkere ett annet sted, for leietaker står i veien.

9421951[/snapback]

Hvem står i veien? Du sier leietaker, dvs deg?

Jeg er sterkt i tvil om hvem som gjør hva. Utleier eller leietaker?

Med hensyn til arealene du sier er feil. Har du målt selv?

Lenke til kommentar
At jeg har garasje/bilparkering. Noe jeg heller ikke har... Eller det er plass til to biler, men må alltid parkere ett annet sted, for leietaker står i veien.

9421951[/snapback]

Hvem står i veien? Du sier leietaker, dvs deg?

Jeg er sterkt i tvil om hvem som gjør hva. Utleier eller leietaker?

Med hensyn til arealene du sier er feil. Har du målt selv?

9423358[/snapback]

Jeg er leier...

trodde leietaker var altså utleier...

beklager evt missforståelse i såfall.. jeg er leier. utleier står i veien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...