Gå til innhold

Arvet stor pengesum - holde kjeft eller fortelle?


firkantsopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestemt meg for:

 

Gi 100 000 til en lokal menighet

 

Bruke 100 000 på gøy

 

Sette 100 000 inn i fond

9415247[/snapback]

Høres ok ut, det du også kan vurdere er å sette halvparten i banken og halvparten i fond. Så kan du de neste 8 årene gi 12000 til den lokale menigheten din, 12000 er såvidt jeg vet det maksimale du kan gi til en godkjent mottaker av støtte og få trukket det av på skatten (sjekk av menigheten er godkjent), men for all del, det er ikke noe i veien å betale skatt for å bidra til fellesskapet. Bare husk på at du må betale opptil 160.000 i arveavgift avhengig av hvem du arvet pengene fra.

 

Var jeg deg ville jeg også utsatt å bruke pengene på gøy til du får tenkt deg litt om, og til de andre arvingene ikke skjønner hvor pengene kommer fra. Det å være misunnelig er kjipt, og særlig for deres beste er det greit å ikke vite at noen andre har arvet mer enn dem. Dette gjelder også dine litt perifere venner, som ikke kommer til å glede seg på dine vegne, men bare bli misunnelige. Spar dem den følelsen.

Lenke til kommentar
Var jeg deg ville jeg også utsatt å bruke pengene på gøy til du får tenkt deg litt om, og til de andre arvingene ikke skjønner hvor pengene kommer fra.

Tror ikke det fordi det var noen andre arvinger som skulle hatt dem han vil holde det hemmelig. Var det det har han fått dem på ulovlig vis.

 

800 000 virker sikkert veldig mye nå, men det kommer ikke til å gjøre det når du skal ut og kjøpe hus/leilighet, så hold kjeft og spar dem. Sett dem gjerne inn på fond hvis det er en stund til du skal flytte ut (se fondstråden).

Lenke til kommentar
Var jeg deg ville jeg også utsatt å bruke pengene på gøy til du får tenkt deg litt om, og til de andre arvingene ikke skjønner hvor pengene kommer fra.

Tror ikke det fordi det var noen andre arvinger som skulle hatt dem han vil holde det hemmelig. Var det det har han fått dem på ulovlig vis.

9423539[/snapback]

Det er fullt lovlig å forfordele arvinger så lenge det ikke er barn eller ektefeller, men det kan likevel skape misunnelse, som ingen er tjent med, det var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Nå spør han om råd, men dere som roper ut om at det er helt galt og gi 100k til en menighet bør kanskje tenke dere litt om først.

9423522[/snapback]

 

 

Hvorfor det? Når du ber om råd så må du tåle å høre råd du ikke liker. Å gi 100.000 til en lokal menighet er helt hinsides og som økonomisk selvmord å regne. Det er faktisk 1/8 av pengene han har arvet. Det er ett godt råd å fortelle vedkommende at det ikke er en smart ting å gjøre. Om trådstarter ønsker å følge de rådene han/hun får, får være opp til trådstarter, men folk må da få komme med de rådene de vil.

Lenke til kommentar
Det er fullt lovlig å forfordele arvinger så lenge det ikke er barn eller ektefeller, men det kan likevel skape misunnelse, som ingen er tjent med, det var mitt poeng.

Ja, man kan gi 1/3 til bare et av barnebarna, men resten skal fordeles likt til barna, eller deres etterkommere hvis barna er døde. Og, ja. har han fått dem slik bør han selvsagt holde det hemmelig, selv om det indikerer at familieforholdene kanskje ikke er helt gode fra før.

Lenke til kommentar

Dersom jeg har skjønt det riktig, kan det være noenlunde slik: For å bli rik må du være rik. Du er nå "litt rik". Da kan du bruke pengene og sitte der i rat racet resten av livet og avhengig av inntekten din. Eller du kan investere det meste i noe som vil stige over tid. Dersom du velger aksjefond og lar pengene (forhåpentligvis) øke, den dagen du sitter med det "magiske" beløpet 2mill inne, ville jeg tro at du kunne leve godt av avkastningen resten av livet, drite i jobben og reise. Da spiller det ikke noe særlig rolle hva du har gjort i mellomtiden, bare du ikke har brukt av pengene! Du kunne selvfølgelig vente lengre, til pengene hadde økt mer, hvis du vil bli ordentlig rik før du evt pensjonerer deg tidlig (dersom dette er noe du er interessert i).

 

Dersom jeg fikk en slik pengesum ville jeg sett på det som min gylne mulighet til å bli rik, og ville aldri ha kastet bort den muligheten.

My two cents :D

 

Edit: Og ikke fortell det til noen. Evt. ikke før den dagen vennene dine spør deg "hvor skal du?" og du svarer "jeg skal på ferie". Og så spør de "hvor lenge da?" og du svarer "ti dager, nei, oops ti år mente jeg!" (eller lengre).

Endret av wawa
Lenke til kommentar

Jeg er i nesten samme situasjon som trådstarter. Da jeg var ca 19-20 år startet jeg et firma som etterhvert ble en kjempesuksess. Da jeg var 21 år hadde jeg ca 1 million disponibelt. Jeg er 22 nå, og pga endringer i markedet går det mot slutten for firmaet (dvs kommer nok til å tjene ca 400 000 i et år til i alle fall). Jeg bor hjemme hos mamma :love: og betaler 1500kr mnd for å bo der (leilighet). Ellers har jeg ingen utgifter.

 

Jeg nevnte selvfølgelig for de nærmeste kameratene hvordan situasjonen var, men har på ingen måte merket noen forskjeller fra tidligere. Er ingen av vennene mine som forventer at jeg skal betale noe som helst - faktisk betaler de minst like mye som jeg gjør når vi kjøper forskjellige ting. Er litt vanskelig situasjon for meg også - er det ikke litt småfrekt å drive å spandere også - sier ikke det litt "jeg er mye bedre enn dere, så jeg får helpe dere". Jeg tror forresten at grunnen til at de ikke forventer at jeg spanderer noe, er nettopp fordi jeg ikke pleier det - de vet at jeg er litt sparsom og heller ikke bruker mye penger på meg selv. Hadde jeg drevet og brukt massevis av penger hele tiden, hadde nok de forventet at jeg skulle spandere når jeg er med de også.

 

Jeg har gjort følgende med pengene:

- 500 000 investert i en leilighet et familiemedlem kjøpte (slik at vedkommende ikke trengte lån) - leiligheten hadde steget nesten 20% i verdi allerede før jeg hadde betalt ;)

- 400 000 satt inn i livrente. Disse tjente jeg 32 000 på første året.

- 130 000 på bil

- ca 30 000 har jeg brukt på meg selv over 2 år. Jeg er vel kanskje litt gjerrig...

 

Nå for tiden er vel det faktisk ikke vanlig banksparing et så dumt alterntiv heller - Ya.no gir snart 5,1% rente. Det er jo helt risikofritt, og pengene er på ingen måte låst (helt vanlig bankkonto).

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Jeg er i nesten samme situasjon som trådstarter. Da jeg var ca 19-20 år startet jeg et firma som etterhvert ble en kjempesuksess. Da jeg var 21 år hadde jeg ca 1 million disponibelt. Jeg er 22 nå, og pga endringer i markedet går det mot slutten for firmaet (dvs kommer nok til å tjene ca 400 000 i et år til i alle fall). Jeg bor hjemme hos mamma :love: og betaler 1500kr mnd for å bo der (leilighet). Ellers har jeg ingen utgifter.

 

Jeg nevnte selvfølgelig for de nærmeste kameratene hvordan situasjonen var, men har på ingen måte merket noen forskjeller fra tidligere. Er ingen av vennene mine som forventer at jeg skal betale noe som helst - faktisk betaler de minst like mye som jeg gjør når vi kjøper forskjellige ting. Er litt vanskelig situasjon for meg også - er det ikke litt småfrekt å drive å spandere også - sier ikke det litt "jeg er mye bedre enn dere, så jeg får helpe dere". Jeg tror forresten at grunnen til at de ikke forventer at jeg spanderer noe, er nettopp fordi jeg ikke pleier det - de vet at jeg er litt sparsom og heller ikke bruker mye penger på meg selv. Hadde jeg drevet og brukt massevis av penger hele tiden, hadde nok de forventet at jeg skulle spandere når jeg er med de også.

 

Jeg har gjort følgende med pengene:

- 500 000 investert i en leilighet et familiemedlem kjøpte (slik at vedkommende ikke trengte lån) - leiligheten hadde steget nesten 20% i verdi allerede før jeg hadde betalt ;)

- 400 000 satt inn i livrente. Disse tjente jeg 32 000 på første året.

- 130 000 på bil

- ca 30 000 har jeg brukt på meg selv over 2 år. Jeg er vel kanskje litt gjerrig...

 

Nå for tiden er vel det faktisk ikke vanlig banksparing et så dumt alterntiv heller - Ya.no gir snart 5,1% rente. Det er jo helt risikofritt, og pengene er på ingen måte låst (helt vanlig bankkonto).

9434287[/snapback]

 

Gratulerer! du har virkelig klart det ser det ut som..

Hvilken bransje er det i? ingen måte å redde firmaet?

Lenke til kommentar
- ca 30 000 har jeg brukt på meg selv over 2 år. Jeg er vel kanskje litt gjerrig...

9434287[/snapback]

 

Vær glad for at du har denne vanen. Det er evnen til å være sparsom at man har sjanse til å bli rik. Selv har jeg det også ganske fint økonomisk, men likevel handler jeg på Europris/Nille hvis det jeg er ute etter finnes der og klær kjøper jeg bare hvis jeg virkelig trenger det. Jeg bruker begge sidene på et A4 ark før jeg virkelig kaster det. Og hvis det er leselig, så printer jeg 2 eller flere sider på et ark. Jeg kaster aldri matrester fra middagen før, den tar jeg til lunsj. Så jeg er rimelig gjerrig også :p

 

Jeg sjekker ofte om jeg har en av de billigste mobilabo. eller om banken jeg bruker er en av de gunstigste.

 

Jeg kjenner meg litt igjen i Onkel Skrue bare det at han har langt større formue enn meg :p

Lenke til kommentar

"hold kjeft eller fortelle?"

 

Jeg mener at du ikke bør gå rundt å "vifte" med pengene. Du bør kanskje fortelle det til dine nærmeste venner og venner du har kjent lenge og som du kan stole på. Du bør hvertfall til hverdagen ikke tenke på at du skal endre deg som person bare fordi du har fått alle disse pengene. Bare vær deg selv. Og helst ikke mist bakkekontakten, ikke bruk alt i starten bare for å bruke noe. Men uansett er det du som bestemmer over dine egne ting.

Endret av Luis_Garcia
Lenke til kommentar

Ikke vits å nevne dette beløpet til noen av dine venner. Hvis du skulle gjør det så skaper det nok misunnelse hos enkelte, noen vil nok "kreve" at du spanderer mer på det etc. Husk at alle mennesker er forskjellige. Hadde en kammerat av meg sagt at han/hun hadde arvet 800 000kr så hadde jeg sagt; -ok-

 

Ikke for å ta fra deg gleden, men 800 000kr eg ikke så mye penger i dag. Du har råd til 2 greie biler eller et halvt bøttekott i en av Norges store byer.

 

Hadde jeg arvet 800 000kr så hadde jeg kjøpt meg en ny TV. Resten hadde jeg satt inn på høyrente på YaBank. Jeg tror både aksjemarkede og boligmarkede vil få seg en knekk i nærmeste fremmtid, da kan det være greit med kontanter ;)

 

Bare husk; arveavgift, formueavgift, skatt på renter og skattelistene på internet neste år ;)

 

Edit: For all del, ikke gi en krone til slikt "jesus piss"

 

Edit 2: trøtt..... vennligst ikke kommenter skrivefeil...

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...