Gå til innhold

Arvet stor pengesum - holde kjeft eller fortelle?


firkantsopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som undrer meg her i denne tråden er. Hvaslags venner er det folk her har? Jeg har vært i noenlunde samme situasjon, det ble vel litt kjent blandt venner, men jeg har ikke opplevd at en eneste kamerat har foreslått at jeg skal legge ut, eller bedt om lån..

 

Jævlig kiipe venner folk eller har her eller?  :hmm:

9403367[/snapback]

En kompis av meg arvet litt over en mill for noen år siden, og jeg kan ikke huske en eneste gang vi fant det naturlig å kreve noe som helst av ham av den grunn.

 

Forresten, jenter liker menn som er noe, det være seg rik, flink, frekk, smart, etc. Når det gjelder det å munne ut i et godt forhold, er ikke penger noe mindre priviligert enn andre attraksjonsmidler.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mest på svarene fra "alle" andre her da :)

9403503[/snapback]

Njaa, kanskje de tar hensyn til at han ikke har så gode venner? :)

9403508[/snapback]

 

Om man sier noe til en venn man stoler på gjør selvfølgelig ingenting. Jeg tenker mest på alle tiggerne som brått begynner å kontakte deg når det kommer ut at du har penger. Da er det greit å ha holdt kjeft.

Lenke til kommentar

Du kan:

 

1. Fortelle det og finne ut hvem som virkelig er ekte venner.

 

2. Holde det for deg selv og lat som ingenting. Som nevnt kan penger gi deg trøbbel faktisk.

 

Personlig ville jeg foretrukket å unngå og si noe særlig om min økonomiske situasjon til til andre. Selvfølgelig kan folk finne ut om du er rik hvis de f.eks. besøker deg og du har en 150 kvm leilighet med eksklusive møbler på vestkanten. Men inntil da, ville jeg ikke sagt noe. Å briefe om sin økonomiske situasjon er som å skrive "RAN MEG" på panna, etter min mening.

 

En ting til. Bladde litt oppover og leser at du arvet 800k. Det er penger som kan bli større hvis du tar riktige avgjørelser. Ikke sløs, kommer sjeldent noe godt av slikt. Investér pengene i noe som stiger i verdig over lengre tid. Bolig, fond o.l. Du har nå en sjanse til å bli rikere. Hvorfor ikke benytte den vel?

 

Personlig ville jeg kjøpt en leilighet med noenlunde attraktiv beliggenhet og standard (ta lån på mellomlegget). Hvis du ikke trenger å bo på et nytt sted så kan du leie ut denne leiligheten og la leieprisen tilbakebetale en del av lånet hvertfall. Vent noen år og lånet har skrumpet en del samtidig som boligprisen har steget, så ville jeg solgt leiligheten og kjøpt en enda mer større og attraktiv en og leid den ut igjen. Sånn kan man fortsette helt til man går lei.

 

Alternativt kan man bruke pengene til å kjøpe/leie en butikk/restaurantlokale og drive for seg selv. Hvis man gjør det riktig så er det mye penger å hente.

 

Altså, mulighetene er mange.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Fond.. Jeg ville vært litt skeptisk. Blir muligens nedgangstider snart. Asia er sikkert en god idè, men aldri i livet om jeg ville investert én krone i USA. :p

9403435[/snapback]

 

Basert på hva? Sitter du mye inne med fond og lignende? -Eller har du gjort det, og trekt deg ut pga dine analyser?

 

Det jeg ville gjort er å ha satt dem i nettopp fond. Selvom man har lån så vil de beste (ikke bare de beste, men de aller aller fleste) fondene være mye mer lønnsomt enn å betale ned på lånet..

 

Du kan si det sånn at hvis du har 10% rente på det lånet du har nå, og det er på 800k -da har du 880k å betale..

Har du satt 800k i fond som gir en avkastning på 60% så sitter du igjen med 1,280000.. det er nok til å dekke renten lånet gir, og vel så det.. samt at når du har en så stor formue så er det greit å ha ett lån som veier litt opp på skatten..

 

For å betale ned lånet ville jeg valgt en løsning som f.eks. skagenfondene tilbyr, automatisk uttaksavtale, der det blir tatt ut 20% av avkastningen hver måned, så får du en pen sum hver måned, og denne summen vil bare stige og stige.. Dette er på samme måte som statens pensjonsfond (oljefondet) og bruken av pengene derfra..

 

 

Angående venner så er det venner du kan si det til, og gode bekjente du kanskje heller skal la vær med å si det til.. og om du allikevel har satt bort pengene så vet de vel at det ikke er noe å hente..

Lenke til kommentar

Bil som mange sier her, er i hvert fall den dårligste "investeringen" du gjør. Større verdiforringelse skal man lete lenger etter.

 

Vil anbefale å ta kontakt med en profesjonell rådgiver for å finne ut om det lønner seg for deg skattemessig/risikomessig å plassere i bank/fond/fysiske verdier.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg kan godt fortelle deg hva jeg ville gjort.

 

1. Jeg ville kjøpt meg en bil. Ikke en dyr bil, men en helt vanlig bil. Ganske enkelt fordi jeg trenger ett fremkomstmiddel.

 

2. Jeg ville satt inn noen kroner på studielånet mitt.

 

3. Tatt med meg kjæresten min på en sydentur.

 

4. Resten hadde blitt pakket rett inn i ett fond. Det finnes mange gode fond å spare i som gir god avkastning.

 

800.000 er jo nesten ikke noe. Du er absolutt ikke blitt rik, men du har jo fått litt kapital. Invester dem fornuftig og ikke gi pengene bort til alle andre. Ta hånd om deg selv og vær for all del egoistisk! Når var sist du fikk 100.000 av en lokal menighet?

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for:

 

Gi 100 000 til en lokal menighet

 

Bruke 100 000 på gøy

 

Sette 100 000 inn i fond

9415247[/snapback]

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gitt bort 100 000 til den lokale menigheten, for det har du ikke råd til.

Jeg ville brukt 50 000 på kule (men nyttige ting) som feks. en bra ferie/sportsutstyr/pc/tv/kamera eller lignende.

Jeg ville satt litt i fond (husk at bankene ikke vil gi deg de rådene som er best for deg, men de rådene som er best for seg), og mesteparten på høyrentekonto, med tanke på kjøp av leilighet senere.

 

Den bankkontoen bør forresten ikke være koblet til en nettbank, for da er det så altfor lett å la seg friste til å bruke av pengene.

 

(Jeg har sparepengene mine i en bank hvor jeg må møte personlig for å overføre penger, og han som jobber der vet at jeg prøver å spare. Derfor blir det et lite nederlag hver gang jeg kommer for å ta ut penger (har bare skjedd 1 gang), noe som gjør at jeg klarer å holde meg unna pengene.)

Lenke til kommentar
For øyeblikket er jeg singel, og jeg må jo innrømme at økende damedrag er noe som tilsier at jeg bør fortelle om det...Men da får jeg kanskje bare damer som er ute etter pengene?

9399116[/snapback]

Hvis du ønsker deg dame som er ute etter pengene dine er det fritt fram. Mitt råd er å bruke hodet og investere pengene på en måte som gjør at du kan få nytte av dem i fremtiden og ikke opptre som en lottomillioær i TV-reklamen.

Lenke til kommentar

100k er ihvertfall veldig mye å gi bort, men også utrolig snilt.. kanskje heller gi til noen andre, så får du trekt fra noe på skatten..

 

Studielån er ikke en ting å betale ned, i stedet for å sette samme sum i fond.. studielån har en lav rente, og de pengene tjener du minst 3-4 ganger på bare ved å velge ett fond med middels risiko...

 

Høyrentekonto? noen gang tjent noe på det?

 

Leste om unge lottomillionærer, de var alle veldig smarte.. alle hadde kjøpt bil, men ellers så jobba di, og levde som før, pengene var i fond/aksjer og eiendom.. Mye klokere enn hva eldre folk bruker dem på..

 

jeg hadde helt klart nesten ikke brukt noen penger til annet enn å tjene mer penger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...