Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få tilbake førerretten

Caos King

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg er enig i at så lenge det ikke er varselstrekant på legemiddelet så er det ikke ulovlig å kjøre etter å ha tatt anbefalt dose. Men det betyr ikke at det ikke kan være straffbart eller farlig.

Men det som sjokkerer meg er uansett vurderingen i forhold til om det bør kjøres bil i etterkant. Det står på esken at inntak kan redusere reaksjonsevne og oppmerksomhet. Hva bruker du når du kjører bil?

Nå vet eg naturligvis ikke bakgrunnen for at du kjørte bil i etterkant av å ha brukt legemiddelet, men dersom det ikke var kritisk å kjøre bil vil eg anse det som en feilvurdering å sette seg bak rattet.

9463568[/snapback]

Når har jeg aldri tatt somadril, så har ikke peiling hvordan man blir etter det. Men brukte en allergimedisin i noen år som var merket med rød trekant, og ble ikke sløvere av den overhodet. Hadde ingen betenkeligheter med å kjøre bil selv om jeg brukte den medisinen. Eller burde jeg ha latt bilen stå hele sommeren for at enkelte som bruker den medisinen blir sløvere?

Lenke til kommentar
Når har jeg aldri tatt somadril, så har ikke peiling hvordan man blir etter det. Men brukte en allergimedisin i noen år som var merket med rød trekant, og ble ikke sløvere av den overhodet. Hadde ingen betenkeligheter med å kjøre bil selv om jeg brukte den medisinen. Eller burde jeg ha latt bilen stå hele sommeren for at enkelte som bruker den medisinen blir sløvere?

9483962[/snapback]

Så du mener at ens evne til å kjøre bil burde være opp til hver enkelt å vurdere?

Endret av bjeil
Lenke til kommentar

9483962[/snapback]

Så du mener at ens evne til å kjøre bil burde være opp til hver enkelt å vurdere?

9484194[/snapback]

I såfall så burde jeg kjørt Formel 1 etter 7-8 halvlitere, for da er jeg mester i alt - tror jeg.

Lenke til kommentar

9483962[/snapback]

Det er ikke alle legemidler/stoffer som sløver ned. ADHD-medisinen Ritalin, amfetamin, kokain og en rekke reseptbelagte medikamenter gjør en betydelig mer våken, oppvakt og senker reaksjonstiden og får en til å føle at man mestrer ting bedre. Store doser gjør at man føler seg som skuddsikker verdensmester i alt på en gang og er på hugget hele tiden. Som om de er Neo i denne scenen:

neo-bullet.jpg

Om folk vurderer sine egne ferdigheter under påvirkning av slike medikamenter så kan resultatet bli katastrofale overvurderinger.

Som tilleggsopplysning kan jeg legge til at folk som er i sterk canabisrus ofte kjører alt for sakte og skaper trøbbel på grunn av det. Canabis får en til å føle at man har all tid i hele verden til rådighet og vil slappe av og sige langsomt av gårde.

Lenke til kommentar

9483962[/snapback]

Jeg har prøvd Somadril, og kan bekfrefte at man blir sløv av det. Da legen min skreiv ut resept, sa han at jeg absolutt ikke burde kjøre bil etter å ha tatt en dose, så hvis legen til trådstarter sa at det var helt greit å kjøre seg en tur, høy på Somadril, så burde han absolutt ikke være lege.

Pantera

Lenke til kommentar

Her er det iallfall veldig mange som har sterke meninger om denne saken og det synes jeg er utrolig bra for da får jeg jo mange innspill. Til alles opplysning eller iallfall til de interesserte kan jeg opplyse om at jeg ikke har fått svar fra myndighetene ennå. Håper på svar i neste uke da, skal selvsagt legge ut svaret så snart det kommer.

Allergimedisin med varseltrekant ja.....nei det er ikke så enkelt som å si at hvis man har tatt medisiner med varseltrekant kan man ikke kjøre bil og det er nok derfor pakninsvedlegget gir hver enkelt mulighet til å vurdere dette selv. Derfor står det "kan påvirke reaksjonsevnen" i vedleggene.

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar

Det var jo en meget interessant link og dette beviser jo bare hvor utrolig dårlig system vi har på mange ting her til lands. Dette betyr altså at vi skal atole på at leger alltid tar de riktige avgjørelsene. Jeg har iallfall ved flere anledninger erfart at dette ikke er riktig.

Dette gjør jo meg også enda mer fortvilet fordi jeg føler meg urettferdig behandlet, jeg stolte på at legen min visste hva han snakket om men det var ikke tilfellet.

Lenke til kommentar
Jankee,10/09-2007 : 10:05]

Piller som har varseltrekant kan ikkje kombineres med bilkjøring, ei vurdering om ein sjølv er påvirka eller ikkje er faktisk den dårligaste testen, då det er akkurat denne vurderingsevna som blir svekka.

Når har jeg bare lest tråden til denne siden.

Først og fremst vil jeg bare si at når en gjør noe dumt og leit, så må "vi" ta straffen for det.

Jeg har på lik linje med mange andre mistet venner i trafikken, der "drepern" ofte var i rus påvirket tilstand :roll:

Jeg har også jobbet innen Helse sektoren og har sett hvilke fatale følger det får for de som sitter igjen, og ikke minst sett ofrene. Det er ikke ett "psykisk" kjekt syn.

Når det gjelder det Hr. Jarmo skriver, så er det "litt" feil.

Det er fremmet lovforslag, der legen skal bestemme hva han synes du er skikket til å kjøre med / uten.

Det vil si at visst en står fast på vanlig allergimedisin (Kan ofte være trekant merket), så kan legen nekte for at du kjører bil , fly, båt o.s.v

Eller at legen godkjenner deg til å kjøre bil, fly, båt, o.s.v

Så det blir spennende å se....

Når det gjelder rus påvirkede sjåfører, så er det mer som kjører i tabelett rus, enn i alkohol rus. :roll:

Og det er dyrere og vanskeligere å ta de, siden det medfører utvidet blodprøve.

For Staten Norge er det dyrt, når Politiet hanker inn en Tabbis rus påvirket sjåfør, kontra det med en Alkohol påvirket sjåfør.

Siden den utvidede blodprøven må sendes inn til Rettstoksilogisk divisjon. Det koster.... :roll:

Bare for å sammenligne prisen, så koster ett dødsfall i trafikken ca 20 millioner.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Allergimedisin med varseltrekant ja.....nei det er ikke så enkelt som å si at hvis man har tatt medisiner med varseltrekant kan man ikke kjøre bil og det er nok derfor pakninsvedlegget gir hver enkelt mulighet til å vurdere dette selv. Derfor står det "kan påvirke reaksjonsevnen" i vedleggene.

Trodde at saken var rimelig grei når det er varseltrekant på pakken. Selv om det står '..kan påvirke..', så betyr det ikke at man kan vurdere dette selv. Saken er den at man ikke kan forutsi hvem som blir påvirket, derfor står det '..kan påvirke..'. Konsekvensen er uansett at ingen skal kjøre ved bruk av medisinen.

Og selv om legen sier at det er greit, så er han bare et menneske og kan ta feil. Så dersom jeg hadde fått medisin med varseltrekant, men legen sa det var greit, ville jeg dobbeltsjekket det med legen.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Til alle det måtte interessere så fikk jeg svar fra myndighetene i dag. Svaret var at jeg kan regne med og få lappen igjen etter ca fire år men det er muligheter for å søke med jevne mellomrom. De sa til og med at hvis jeg var heldig så traff jeg dem på en god dag og fikk lappen igjen før tiden!

Lenke til kommentar
Til alle det måtte interessere så fikk jeg svar fra myndighetene i dag. Svaret var at jeg kan regne med og få lappen igjen etter ca fire år men det er muligheter for å søke med jevne mellomrom. De sa til og med at hvis jeg var heldig så traff jeg dem på en god dag og fikk lappen igjen før tiden!

9545313[/snapback]

Nei så fantastisk. Håper ikke du driter på draget igjen da.

Lenke til kommentar

Jeg skal selvsagt ikke drite på draget og jeg lover at jeg skal holde dere informert om min neste søknad som jeg har tenkt å sende om ca et halvt år. Paradoktsalt nok så skal jeg begynne på flysertifikat for dette hadde ikke politiet noe med sa de. Kanskje vi møtes på et fly engang, kanskje jeg bare går hele veien og tar flysertifikat på storfly :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er endel motstridende forklaringer her.

Først så sier trådstarter at han har kjørt for fort to ganger, senere sier han at det pga medisinbruk.

Så sier han at han trenger sertifikat fordi sønnen til samboer trenger å komme raskt til sykehus, for så å si at han ønsker mopedlappen.

Hvordan har han tenkt å kjøre sønnen til sykehuset på moped?

Dessuten er det mange som drar på jobb for så å komme hjem 12 timer senere. Dette er valg man har tatt og dette valget har trådstarter også tatt.

Dessuten, om kollektivtransporten fungerer dårlig og ikke følger rute så kan du rette erstatningskrav mot f.eks busselskapet for dekning av taxiutgifter.

Som trådstarter skjønner så har jeg ikke helt troen på den vage forklaringen hans, og jeg har hvertfall ikke sympati for han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...