ATWindsor Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det er mye å være bekymret for i den nye releasen, vi gamle travere vil vel kanskje ha alt ved det gamle trygge, men ting må jo gå framover også, utviklerenes holdning til spillet virker god, og resultatet kan bli bra. Det med at våpen er i dårlig stand tror jeg feks ikke nødvendigvis er negativt, det kan tilegge en ekstra dimensjon. Det viktigste er fighting-systemet og interaksjon med omgivelsene, og den enorme frihten man har hatt i de tidligere versjonene. AtW Lenke til kommentar
qwert Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Siden det snakkes om NMA-gjengen: Ved hjelp av litt subterfuge og geriljataktikk har de faktisk klart å få gjennomført sin egen sniktitt på Fallout 3. Bethesdas sikkerhetsprosedyrer trenger nok en gjennomgang... Me and SuAside did a Fallout 3 preview and Q&A for NMA based on our seeing it at the Game Conference in Leipzig. We applied in the name of friendly media companies, Silencer applied last in the name of NMA itself and was turned down. Fallout 3 preview.Fallout 3 QA. God lesing, og sannsynligvis den mest informative sniktitten som er skrevet til nå. Faktisk mindre bitterhet å spore enn det jeg hadde forventet, og det er alltid interessant å få perspektivet til blodfansen (med all den bias dette fører med seg) som motvekt til hypen den standard spillpressen stort sett lirer av seg. Endret 1. september 2007 av qwert Lenke til kommentar
Kuroneko Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Siden det snakkes om NMA-gjengen: Ved hjelp av litt subterfuge og geriljataktikk har de faktisk klart å få gjennomført sin egen sniktitt på Fallout 3. Bethesdas sikkerhetsprosedyrer trenger nok en gjennomgang... Me and SuAside did a Fallout 3 preview and Q&A for NMA based on our seeing it at the Game Conference in Leipzig. We applied in the name of friendly media companies, Silencer applied last in the name of NMA itself and was turned down. Fallout 3 preview.Fallout 3 QA. God lesing, og sannsynligvis den mest informative sniktitten som er skrevet til nå. Faktisk mindre bitterhet å spore enn det jeg hadde forventet, og det er alltid interessant å få perspektivet til blodfansen (med all den bias dette fører med seg) som motvekt til hypen den standard spillpressen stort sett lirer av seg. 9403229[/snapback] Det der er noen veldig gode lenker. Tror det kan være ganske spennende for folk som ikke elsker de første spillene like høyt som meg også. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jeg er relativt sikker på at han mente clive barker's jericho, og ikke serien. 9398857[/snapback] Nåja. Serien Jericho handler jo om atomkrig, så det er ikke urimelig å anta at det var den han siktet til. Men, Fallout er nok betydelig mindre koseligmoselig enn hva Jericho er, og bra er det. 9399124[/snapback] viss du har sett hele sesong 1 så er det ikke mye kos tilslutt nei! men uansett.... Gleder meg til å se spillet i butikken, synd det er så lenge til Endret 1. september 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det jeg frykter her er det jeg har sett nevnt i fora om spillet, nemlig det samme som skjedde med Elder Scrolls-serien fra Morrowind til Oblivion. Må ærlig inrømme at jeg har spilt meget lite Morrowind, men jeg har fått med meg greia. De gjorde det enklere, simplere mer actionfyllt og mer tilgjengelig for den gemene hop. Det ble rett og slett kommerst. Stort sett alle jeg har prata med som spilte mye Morrowind sier at Oblivion var en nedtur. For all del, et bra spill, men det brøyt med en del av konseptet, og var langt fra så avansert. Det samme intrykket får jeg etter å ha lest gjennomgangen av demoen fra NMA. Det er dette som gjør meg smått forbanna med spillbransjen i dag. Spill har blitt stor business med illojale kunder. Det man må gjøre i en slik sjanger, er å levere noe som har wow-effekt grafisk, samt kjapp action i gameplay virer det som. Fallout 3 kommer sikkert til å selge masse. Det blir helt sikkert et bra spill. Men det blir rimelig sikkert en skuffelse for hardcore-fansen. Synd de "bruker opp" Fallout 3-navnet på et såpass alternativt prosjekt. Lenke til kommentar
PuppetMastern Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hva er det egentlig folk har imot Oblivion? Er vel ingen som kan komme og påstå at det ikke var ett knallspill, om det levde helt opp til hypen kan vel diskuteres da...men alikevel. Forøvrig synes jeg sniktitten så svært lovende ut. Fallout 3 må bare bli bra. Lenke til kommentar
klute Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hva er det egentlig folk har imot Oblivion? Er vel ingen som kan komme og påstå at det ikke var ett knallspill, om det levde helt opp til hypen kan vel diskuteres da...men alikevel. Veeel... den automatiske skaleringen ødela *all* moroa for en god del spillere, det måtte en gigantisk brukerlaget mod til for at jeg skulle orke å spille i det hele tatt. "Radiant AI" ble en flopp, og som en følge av det virket mange av byene utrolig sjelløse. Og det er vel også det mye av kritikken går på: Spillet er simpelthen ikke så veldig engasjerende for mange mennesker. Morrowind var mye bedre i så måte. Forøvrig synes jeg sniktitten så svært lovende ut. Fallout 3 må bare bli bra. 9407464[/snapback] Njaa, jeg har en mistanke om at de godt kunne spart seg å kalle det "3". Den tida da de lagde spill som FO1 og FO2 ser ut til å være forbi, og Bethesda hadde i hvert fall ikke vært mitt førstevalg dersom målet var en reelll 3'er. Blir fort som med The Simpsons - det er mange som liker både filmen og serien slik den er nå, men for andre er det ingenting igjen av det som gjorde The Simpsons til The Simpsons i starten., Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 De aller, aller fleste som har noe imot Oblivion, er nok spillere som hadde høye forventninger etter Morrowind. Jeg selv har hatt mye moro med Oblivion, men så har jeg heller aldri spilt mye Morrowind. Altså, Oblivion er et bra spill isolert sett, men skuffet nok i forhold til forventnigene fra fansen. Det er akkurat det samme jeg frykter her. Fallout 3 blir garantert en hit blandt de nye spillerene, men ser ut til å være godt utenfor forventningene til de som elsket Fallout og Fallout 2. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 hmm, automatisk skalering? så i teorien kunne en løpe rett til siste-sjefen fra start og ha en teoretisk sjanse til å vinne? Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jepp! Og de små spinkle start-monsterene man sleit med i starten av spillet var teoretisk like utfordrene når man gikk tilbake til startpunktet som høy-level. EDIT: På enkelte quester kunne dette også utnyttes. På disse questene hadde man med seg NPCer som var på satt level. Men monsterene fulgte din. Det vil si at man i utgangspunktet kunne gå på en quest som level 2, møte level 2 monstre, mens man hadde med seg en gjeng hjelpere satt på level 15. På den andre siden hadde kunne man også gå på quester med level 7 NPCer, mens man var på level 20 selv. Da var disse NPCene verdiløse.. Endret 1. september 2007 av Lord_Kremmerhus Lenke til kommentar
klute Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 hmm, automatisk skalering? så i teorien kunne en løpe rett til siste-sjefen fra start og ha en teoretisk sjanse til å vinne? 9407623[/snapback] Enda bedre: det var i praksis *enklere* å runde spillet som level 1. I Oblivion velger du selv om du skal gå opp i level eller ikke når du har nok xp, så det er ikke noe praktisk problem å runde spillet på den måten heller. Lenke til kommentar
PuppetMastern Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hva er det egentlig folk har imot Oblivion? Er vel ingen som kan komme og påstå at det ikke var ett knallspill, om det levde helt opp til hypen kan vel diskuteres da...men alikevel. Veeel... den automatiske skaleringen ødela *all* moroa for en god del spillere, det måtte en gigantisk brukerlaget mod til for at jeg skulle orke å spille i det hele tatt. "Radiant AI" ble en flopp, og som en følge av det virket mange av byene utrolig sjelløse. Og det er vel også det mye av kritikken går på: Spillet er simpelthen ikke så veldig engasjerende for mange mennesker. Morrowind var mye bedre i så måte. Forøvrig synes jeg sniktitten så svært lovende ut. Fallout 3 må bare bli bra. 9407464[/snapback] Njaa, jeg har en mistanke om at de godt kunne spart seg å kalle det "3". Den tida da de lagde spill som FO1 og FO2 ser ut til å være forbi, og Bethesda hadde i hvert fall ikke vært mitt førstevalg dersom målet var en reelll 3'er. Blir fort som med The Simpsons - det er mange som liker både filmen og serien slik den er nå, men for andre er det ingenting igjen av det som gjorde The Simpsons til The Simpsons i starten., 9407575[/snapback] Skaleringen skal jeg være enig i var rimelig trasig, jeg liker det sånn som det er i både Fallout 1 og 2, der man enkelt kan daue hvis man går plasser man ikke er klar for. Uansett jeg hadde det nå gøy med både Morrowind når det kom ut, og Oblivion i senere tid. Jeg vil ikke si noen av dem skuffet meg, det er selfølgelig ting som kunne vært gjort annerledes og potensiellt bedre, men alt i alt må jeg si meg fornøyd med det som ble levert i begge spillene. Med Fallout 3 så håper jeg ikke de tuller seg bort ifra den gode gamle oppskrifta til de foregående spillene(Fallout Tactics ekskludert). Hvis de greier det så kan det helt sikkert bli bra. Lenke til kommentar
klute Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Skaleringen skal jeg være enig i var rimelig trasig, jeg liker det sånn som det er i både Fallout 1 og 2, der man enkelt kan daue hvis man går plasser man ikke er klar for. Uansett jeg hadde det nå gøy med både Morrowind når det kom ut, og Oblivion i senere tid. Jeg vil ikke si noen av dem skuffet meg, det er selfølgelig ting som kunne vært gjort annerledes og potensiellt bedre, men alt i alt må jeg si meg fornøyd med det som ble levert i begge spillene. Med Fallout 3 så håper jeg ikke de tuller seg bort ifra den gode gamle oppskrifta til de foregående spillene(Fallout Tactics ekskludert). Hvis de greier det så kan det helt sikkert bli bra. 9408002[/snapback] Det er langt fra slik at Oblivion er en skamplett i spillhistorien elns. Det er helt ok. Det var likevel rimelig åpenbart at Bethesda hadde studert Gothic I og II nøye før de designet Oblivion, og de lyktes egentlig temmelig dårlig i forsøkene på å overføre elementer fra disse spillene til sitt eget produkt. Hines selv har jo sagt at de lager et Fallout-spill tilpasset vår tids krav, så at det blir avvik fra originaloppskrifta er rimelig klart. Så dermed blir det store spørsmålet om de klarer å fange og bevare stemningen fra de foregående spillene, og det er her jeg for alvor begynner å skjelve i buksene: Det er ingenting som tyder på Bethesda har samme smak når det gjelder humor som de opprinnelige utviklerne. Det beste de kan få til da, er å prøve å *etterligne* humoren, og det er ikke akkurat det beste utgangspunktet. Det er liten vits i å svartmale situasjonen før spillet faktisk er her, men jeg for min del tror jeg vil prøve å nullstille meg og late som om spillet heter noe annet før jeg laster det inn for første gang... Lenke til kommentar
Kuroneko Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hines selv har jo sagt at de lager et Fallout-spill tilpasset vår tids krav, så at det blir avvik fra originaloppskrifta er rimelig klart. 9408113[/snapback] Akkurat det er det som skremmer meg mest. Han later til å tro at dybde og kompleksitet er gammeldags. Jeg har problemer med å forstå hvordan ti år representerer noe annet ekstremt paradigmeskifte enn på grafikksiden, men det er jo mulig han snakker om konsoller eller noe. Lenke til kommentar
klute Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Hines selv har jo sagt at de lager et Fallout-spill tilpasset vår tids krav, så at det blir avvik fra originaloppskrifta er rimelig klart. 9408113[/snapback] Akkurat det er det som skremmer meg mest. Han later til å tro at dybde og kompleksitet er gammeldags. Jeg har problemer med å forstå hvordan ti år representerer noe annet ekstremt paradigmeskifte enn på grafikksiden, men det er jo mulig han snakker om konsoller eller noe. 9410635[/snapback] Trenden mot mer action-orienterte spill har jo lenge vært ganske klar. Nesten alle de seriene jeg koste meg med for 10 år siden er borte vekk i dag, og det samme kan sies om sjangrene. Eventyrspill? Smuler igjen. Rundebaserte strategispill? Smuler igjen. Det har vært mye motbakke for CRPG'ene også, og etter at Diablo kom, så og vant har det knapt vært noen vei tilbake. Markedet er mye større idag, og grunnen til at det er større er at det har kommet masse nye folk til. Og disse har ikke noe særlig forhold til den gamle måten å gjøre ting på. Det kunne forsåvidt blitt et morsomt eksperiment å gjøre Fallout 3 maksimalt old-school, men et eller annet sier meg at Hines ikke er mann for den oppgaven... (Paradoksalt nok er TES-serien ganske hardcore. Det er likevel mye som tyder på at det ikke er hardcore-elementene i seg selv som gjør at folk går mann av huse for å kjøpe spillene, men snarere den gilde grafikken og alle lovordene som pøses ut av reservasjonsløse anmeldere.) Endret 2. september 2007 av klute Lenke til kommentar
qwert Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg har et vagt håp om at egenpublisering via digital distribusjon kan bidra til at de litt smalere sjangrene ikke dør helt ut. Spill som har et begrenset kommersiellt salgspotensiale sliter gjerne trippelt ved at de i tillegg må slite med flere små distributører og medfølgende vanskelig support / usikkerhet / fravær av oppmerksomhet. Et salg på noen hundre tusen via klassisk distribusjon er en direkte oppskrift på nedleggelse, mens det samme antall kopier via Steam (elns.) til $29.95 kan være profitabelt for et spill med moderat høyt budsjett. If Troika was able to sell the games they made through Steam and sold only a 1/4 of the units they did, they'd be thriving today and everyone would have really cool RPG's to play. The more people who download, install, and actively use Steam the better. It's really small developers only hope to get their games out to people. Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg har et vagt håp om at egenpublisering via digital distribusjon kan bidra til at de litt smalere sjangrene ikke dør helt ut. Spill som har et begrenset kommersiellt salgspotensiale sliter gjerne trippelt ved at de i tillegg må slite med flere små distributører og medfølgende vanskelig support / usikkerhet / fravær av oppmerksomhet. Et salg på noen hundre tusen via klassisk distribusjon er en direkte oppskrift på nedleggelse, mens det samme antall kopier via Steam (elns.) til $29.95 kan være profitabelt for et spill med moderat høyt budsjett. If Troika was able to sell the games they made through Steam and sold only a 1/4 of the units they did, they'd be thriving today and everyone would have really cool RPG's to play. The more people who download, install, and actively use Steam the better. It's really small developers only hope to get their games out to people. 9414046[/snapback] Det er den første virkelige positive tingen jeg har hørt om steam. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Steam eller ikke, håper det blir mere satsning på internettdistribusjon av spill etterhvert, av grunnene han nevner. Endret 2. september 2007 av BTK Lenke til kommentar
slash Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Meget bra post klute, kjenner meg veldig godt igjen. men.. Paradoksalt nok er TES-serien ganske hardcore. Med oblivion sluttet nok elderscrolls å være hardcore. Det dummes ned til minste felles multiplum, og resultatet er egentlig ganske trist for oss som har opplevd de tre første spillene. Jeg forstår, men synes det er veldig dumt, at mange yngre spillere ikke liker eller forstår de gamle gode spillene. Men jeg blir litt provosert når folk sier at om jeg er skeptisk til fallout 3, og vil ta vare på det som gjorde forgjengerne til gode spill, så må jeg enten være et tilbakestående medlem av NMA, eller være nesten like tilbakestående og ha lest det som står på NMA. Er det rart jeg er redd for at bethesda skal møke det til? Når en sammenligner oblivion med tidligere spill i serien så kan en ikke akkurat si at serien har tatt veien mot dypere og mer engasjerende spillopplevelser? Heller det motsatte, oblivion er vel like dypt som en meget vakker sølepytt full av bloom. Mon tro om folk fremdeles kommer til å lete frem oblivion fra hylla åtte år etter, slik som mange gjør med fallout den dag i dag? Jeg tviler. Og om en skulle se bort ifra bethesda sin portfolio så kan en jo ta en titt på spillbransjen i det store og hele. Det skal være flashy, det skal være lett tilgjengelig, og det skal for guds skyld ikke kreve hjerneaktivitet. (f. eks: laaange tutorials, level scaling, quest compass etc etc..) Slik kan en beskrive meget store deler av det vi som gamere må vasse gjennom i disse tider. At fallout 3 kommer til å gå imot strømmen er vel heller tvilsomt. Og selv om ting som quest compass skal kunne skrues av så vil spillet fremdeles lide av det, siden designerne forventer at folk skal følge kompasset. Og når de forventer det, så legger de ikke så mye arbeid i å legge til rette for at spilleren skal kunne finne frem dit en skal ved hjelp av dialog, retningsbeskrivelser, landemerker og veiskilt. Bare lag et target for kompasset, og la resten gå av seg selv. pføy! Hvorfor blir jeg kalt tilbakestående fordi jeg er kravstor? burde det ikke heller være motsatt? Av og til skulle jeg inderlig ønsket at industrien ikke ble så stor som den har blitt, for nå er det de ukritiske massene av action- og bloom-hungrige proler som styrer skuta. Jeg tror ikke fallout 3 kommer til å bli et DÅRLIG spill, men jeg frykter det kommer til å bli dårlig i forhold til forgjengerne. (På alle områder unntatt grafikken vel og merke.. men det sier vel seg selv..) Endret 3. september 2007 av slash Lenke til kommentar
Kuroneko Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg tror dog vi i fremtiden vil oppleve at fokuset på grafikk vil endre seg. Det blir et veldig dyrt fokus å holde på, og forhåpentligvis vil vi om ikke alt for mange år oppleve at "alle" har bra nok grafikk til at den alene ikke lenger vil være et sellingpoint. Da tror jeg det er grenser for hvor lenge utviklere vil greie å selge spill av typen "Som X men med Y" osv. Forhåpentligvis vil dybde og kompleksitet komme tilbake som selling points. Mulig dette håpet er i overkant optimistisk. Om det ikke er det får vi bare gråte våre salte tårer over at de ikke ventet til bransjen var moden før de lagde FO3 (Eller fortsette å gråte over Van Buren). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg