playreader Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Heisann, jeg går på Røyken VGS og vil gjerne ta med macbooken min på skolen og få brukt internett via trådløst nettverk. Dessverre har IT-ansvarlig bestemt at jeg ikke kan gjøre dette, fordi datamaskinen ikke har "anti-virusprogram." IT-ansvarlig sier dette gjelder all programvare annen enn Windows. Med andre ord: det er kun datamaskiner med Microsoft Windows som kan benyttes på skolens nettverk, og teoretisk sett tvinges jeg til å kjøpe noe jeg ikke vil ha når det i utgangspunktet hadde vært tryggere å benytte Macen på skolen. Kan noen hjelpe meg med forslag til å få endret dette. Kontakter gjerne ledelsen, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Dette må da være i strid med f.eks. konkurranseloven? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Skjønner problemstillingen din. Men "tatt ut av lufta" så vil jeg tro at de kan stille krav at det skal være slik. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Svaret du får er ikke basert på en sikkerhetsvinkling, men på at de har bestemt seg for å kun bruke windows. Teknisk sett så finnes det vel nå macer med intelprosessor som man kan kjøre windows på, men det var vel egentlig ikke poenget? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Svaret du får er ikke basert på en sikkerhetsvinkling, ....9397513[/snapback] Også MAC-opertivsystem har sikkerhetshull. nå finnes det antivirusprogram for MAC slik at trådstarters problem oppstår fordi han ikke har dette på maskinen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Bekreft med vedkommende at du virkelig får bruke Mac'en din med antivirus, og hvilket program de i så fall godkjenner, jeg vil tro at dette passerer: http://www.symantec.com/norton/products/ov...a&pvid=nav10mac og så kjøper du det og installerer du det og er i gang. (I dette tilfelle bør du virkelig betale for en lovlig lisens, siden dette er billetten din inn til nettverket.) sjekk også hva du og dine har hjemme, både bredbåndsleverandører og nettbanker deler ut, eller har gode avtaler på, antivirusprogrammer. Kanskje du finner en god deal der. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
playreader Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Takk for svar folkens. Jeg ser at den smidigste måten å prøve seg på her blir med forslaget til Harald Staff. Melder fra om jeg fikk innpass når den tid evt. kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå