Gå til innhold

Er dette blitt bedre i vista?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har endel ting i XP som har irritert meg, og som jeg håper ville bli forbedret i Vista.

Er det blitt det?

1 -Avinnstalleringern fjerner ikke alt. Det ligger mange kataloger, registeroppføringer, snarveier, savegames, oppsett, igjen etter hver avinnstallering og man må ta det manuelt hvis man vil ha vekk alt.

2 -Man mangler tilgang til å få valgt endel ting som tvinges på oss.

Når man legger inn messenger, så legges det til en my sharing folders systemmappe. Dette er gjort i tillegg til at alle mobiltelefonene, skanneren, alle stasjonene, flere delte mapper osv ligger der fra før.

Man får ikke tilgang til å slette dette, selv om man ikke bruker det.

3 -Reklame. Synes det blir mer og mer reklame i m$ sine produkter.

Nå har også messenger fått sine reklamevinduer, som jeg fikk fjernet med a-patch programmet.

Det burde vært valgfritt om man ble pådyttet reklame, eventuelt kunne blitt tilbudt å få betale en hundrelapp for en reklamefri versjon.

4 -Fil og systeminformasjonen er for dårlig.

Som et eksempel, fikk jeg nylig melding om at en usb-enhet ikke fungerte som den skulle.

Jeg har pulten stappfull av usb-enheter, men det var null info om hva det gjaldt.

Heldigvis hadde jeg en mistanke denne gangen, og kunne fikse det greit.

Det samme er med filer.

Det dukker opp filer på kryss og tvers som man ikke aner hva hører til.

De er også så kryptiske navn at man ikke aner hva de hører til.

5 -Flere innstallasjonsvalg. Mange funksjoner, som det innebygde pakkeprogrammet, epostprogrammet, nettleseren osv burde vært mulig å velge bort.

Det finnes bedre alternativer. Men ved å slette dem påvirkes en million andre funksjoner, bl.a live update, så man har i realiteten ingen valg.

6 -En ryddigere katalogstruktur. XP oppretter og flytter kataloger som det passer, og ulike programmer og filer lagres på ulike steder i et varierende logikk.

Ideelt så savner jeg gamle dager, hvor det ble opprettet en katalog for det enkelte program (også os) og så ble alle filer samlet i den katalogen og den underkataloger.

for eksempel, når jeg innstallerer et spill så opprettes det en savegames katalog i mine dokumenter.

Men det står ikke hvilket spill den er til, og når man avinnstallerer så blir slike ting liggende igjen.

Jeg så for meg et system hvor det lages en logg over hvilke kataloger og filer som opprettes under en innstallasjon og videre bruk, og så slettes dette etter loggen når det skal bort.

7 -Manglende støtte. Nyinnstallert xp støtter ikke avspilling av dvd, pakking med f.eks rar osv.

Hvis m$ vil ha slike ting innebygd så bør det støtte mer.

8 -Et bedre hjelp system.

De gangene jeg har brukt den innebygde hjelpen så får man kun overflatiske spørsmål, mens det aldri er utført en skikkelig undersøkelse på hva som er galt.

Typiske problemer er innstallering av nettverksprinter og trådløse nettverk.

Det burde vært mulig å lage en bedre hjelpefunksjon, som kunne sjekke det grunnleggende og gi en bedre tilbakemelding på hva som er galt.

9 -En skikkelig sletteknapp. Ser for meg en funksjon noe lignende den som er i opera, hvor man med ett trykk kan slette historikk, restore point, mru lister, cookies, temp, og det man ellers ticker av i en liste over hva man vil ha slettet (som i opera).

De valg man får må ikke kunne slette viktige filer og funksjoner.

10 -Mulighet til å opprette, slette, justere størrelse osv på partisjoner, ikke bare opprette en under innstallasjonen.

Noe lignende partition magic med andre ord.

Sånn! det skulle være mesteparten av det jeg kommer på.

Hadde vært moro med flere tips om funksjoner det perfekte os burde hatt og ikke hatt..

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 -Manglende støtte. Nyinnstallert xp støtter ikke avspilling av dvd, pakking med f.eks rar osv.

In your face alle som klager på at MS blir for monopolistiske ved å inkludere støtte for ditt og datt direkte i OS. :tease:

Grunnen til at dette ikke skjer er at akkurat de to tingene du nevner der er det en kostnad forbundet med lisens på dekoder og slikt. Så de kunne sikkert inkludert det, men det ville ført til at OS koster mer.

For ikke å snakke om de konkurransehemmende effektene det ville ha. Andre selskap ville ikke kunne konkurere med MS fordi "det er jo der fra før av" effekten er for stor (se bare på Internet Explorer vs Netscape navigator i windows95).

Og jeg tror ingen her vil ha en verden der MS har monopol på software ;)

Lenke til kommentar
Har endel ting i XP som har irritert meg, og som jeg håper ville bli forbedret i Vista.

Er det blitt det?

1 -Avinnstalleringern fjerner ikke alt. Det ligger mange kataloger, registeroppføringer, snarveier, savegames, oppsett, igjen etter hver avinnstallering og man må ta det manuelt hvis man vil ha vekk alt.

Dette er ikke OS'et sitt feil. det er programvaren

Lenke til kommentar

Jepp akkurat det punktet er 99% av gangene slurvete pakkeprogrammering fra softwarehusene, ikke så mye MS.

Se på det slik: Vista vet ikke hvor ting legges. Det er ett script som sier at "den fila skal der, det registry entry skal dit" under installasjonen. Ergo bør scriptet til programmet selv klare å holde rede på hva som skal fjernes. Det gjør de ikke alltid ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er jo nettopp det som er problemet....vista vet ikke hvor ting legges.

Det jeg etterlyser er at vista registrerer hva som legges hvor av hvem og kan rydde 100% opp etterpå hvis man vil ha det vekk igjen.

Det er så mange programmer som lage rulike logger på ulike ting, så det burde vært mulig å få laget en log på dette også..

Når det gjelder konkurransevridning, så er jo ms veldig vinglete på det.

De legger inn en nettleser, epostleser, mediaplayer osv uten at det skal være konkurransevridende...men å legge inn støtte for rar og avspilling av dvd skal være så konkurransevridende at det ikke er mulig.

Det er det jeg synes er så rart...

Det at partisjoneringsbiten er forbedret er bra....

Lenke til kommentar

Pkt.1

Som sagt tidligere sw leverandøren MÅ inkludere SINE data i SIN unistall.isu . Det er slik det er laget og sw husene har alle data fra MS over hvordan man legger tilrette installs/uninstalls.

Pkt.7

XP krever installasjon(kjøp) av en sw dvd dekoder (f.eks nVidia DVD decoder), eller en fra Power dvd sw , Nero sw e.l . Vista kan avspille DVD native uten installasjon av noe tredjeparts sw.

Lenke til kommentar
3 -Reklame. Synes det blir mer og mer reklame i m$ sine produkter.

Nå har også messenger fått sine reklamevinduer, som jeg fikk fjernet med a-patch programmet.

Det burde vært valgfritt om man ble pådyttet reklame, eventuelt kunne blitt tilbudt å få betale en hundrelapp for en reklamefri versjon.

fjortisser bruker MSN, de fleste fjortisser vet ikke noe om data = penger i kassen for M$

du kan godt gi meg en hundrelapp, sa fjerner jeg reklamen for deg.

A-Patch er en sikkelig god patch ikke et program :p

Jeg kan vel generelt anbefale Linux? Lite reklame der :p

10 -Mulighet til å opprette, slette, justere størrelse osv på partisjoner, ikke bare opprette en under innstallasjonen.

evnt bare bruke partition magic?

Hvis du virkelig vil ha et par nye features som bruker mye mer CPU/minne, sa er vel Vista bra. Men ellers sa finnes det programmer som gjor XP helt lik Vista.

med nLite kan du ogsa modifisere din egen XP installasjon og lagre til CD.

Lenke til kommentar

1 -Avinnstalleringern fjerner ikke alt. Det ligger mange kataloger, registeroppføringer, snarveier,

savegames, oppsett, igjen etter hver avinnstallering og man må ta det manuelt hvis man vil ha vekk alt.

Som et eksempel, fikk jeg nylig melding om at en usb-enhet ikke fungerte som den skulle.

Jeg har pulten stappfull av usb-enheter, men det var null info om hva det gjaldt.

Det samme er med filer.

9 -En skikkelig sletteknapp. Ser for meg en funksjon noe lignende den som er i opera, hvor man med ett trykk kan slette

historikk, restore point, mru lister, cookies, temp, og det man ellers ticker av i en liste over hva man vil ha slettet (som i opera).

De valg man får må ikke kunne slette viktige filer og funksjoner.

Dette er tross alt veldig enkle problemer da :p

1. Windows har bare en liste over de uninstaller filene som ligger på pc'en og bruker programmenes egene

avinnstaleringsprogrammer. Så der må du skylde på dem som lager programmene du sletter.

4. De fleste av disse filene med kryptiske navn og som ikke kan åpnes eller som ikke gir noen mening, som ofte er skjulte,

og dukker opp på random spots er somregel bare å slette.

9. Bruker du ccleaner så er det det du leter etter som en skikkelig slette knapp, sletter alt du vil av IE cookies, logg og

midlertidige filer.

10. Dette kan du faktisk gjøre, ved å sette første partisjonen du lager lavere enn total diskplass for så å lage en ny partisjon

på samme harddisk inne i windows etterpå (system verktøy)

Dette er i hvertfall erfaringer jeg har gjort. Rett gjerne på meg om jeg sier noe som er galt. :innocent: (slik man lærer :D)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For å ta noen eksempler, så opprettes det ofte en savegames mappe i mine dokumenter.

Men med mange spill så vet man ikke hvilket spill det tilhører, og man vil jo nødig slette noe man har spillt lenge på.

Kan selvsagt sjekke spill for spill, men det er tungvindt og burde vært unødvendig.

Jeg har sett etter alternativer for msn, men har ikke funnet så mange.

De fleste mangler f.eks videosamtaler.

Så også på et som het qnext, er vel det beste alternativet til nå...men det var så mye overkill av andre funksjoner...bl.a fildeling.

msn er også det mest brukte som alle kjenner, og derfor greit å ha.

Men, ja, det irriterer meg at de må stappe inn reklame idet.

Fristet til å kalle ms for spyware og adware spredere, siden den reklamen som vises sannsynligvis er linket til surfeloggen i explorer eller noe lignende.

ccleaner er bra... :-)

Lenke til kommentar

Det samme er med filer.

9397019[/snapback]

Burde ikke være et problem så lenge du ikke har veldig mange usb-enheter koblet til samtidig. Er det problemer med tilkoblingen så er det jo egentlig ikke rart windows ikke vet hvilken enhet det gjelder. Sammenlign med en telefon, hvis vedkommende i andre enden er stum, så nytter det ikke å spørre hvem som ringer, du får ikke svar uansett.

9397019[/snapback]

Synes problemet er motsatt. Iriterer meg ofte over den medfølgende funksjonen for å "Forhåndsvise" alle bilder. Liker mye bedre IrfanView enn den innebygde bildeviseren til MS. Men det finnes ingen enkel måte å kvitte seg med den, vel bortsett fra å bruke et par timer etter nyinstallasjon til å slete diverse oppføringer i registeret. Synes også at man skulle kunne velge bort håndtering av zip/cab -filer i windows. Det kan man ikke, utenom å gjennomgå en omstendig prosess med enten tweakeverktøy eller sletting i registeret. Og dæven døtte hvis man ikke er kjapp etterpå til å assosiere zip-filer med winrar eller annet pakeprogram, ja da stjeler bare windows filassosiasjonen tilbake => bruker mer ressurser på unødvendige oppgaver.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

som sagt, hvis ms vil ha det innebygd så bør det støtte mer..og være bedre.

Er også frustrert over alle halvhjertede innebygde funksjoner som "må" være der men som er så dårlig at man uansett velger andre alternativ.

Har før sagt at jeg kunne tenkt meg en helt nedstrippet windows uten noen slike program...og så la man selv inn den nettleseren, epostleseren, bildeviseren, pakkeprogrammet osv man selv ønsket.

En helt nedstrippet versjon burde vært billigere å lage, vært mer stabil siden det er færre ting som kan krasje, færre sikekrhetshull, og flere fornøyde brukere fordi man selv kunne velge mer som man vil.

Man får jo etterhvert endel usb dingser som alltid er tilkoblet, eller klar til tilkobling.

Jeg har selv:

-Printer

-Webkamera

-Kortleser

-To mobiltelefoner

-Videokamera

-Digitalkamera

-GPS

Når man innstallerer driver til dette, og den krasjer så burde det vært mulig for windows å vite hvilken driver som tilhørte hvilket produkt slik at man for eksempel kunne meldt at "driver til kortleser skadet" isteden for den anonyme usb-enhet meldingen.

Lenke til kommentar

savegamesmappene som blir oppretta i mine dokumenter har ikkje microsoft kontroll på, og kan heller ikkje ta kontroll over. det er spillprodusentane som styrer 100%.

eg skjønna rikkje heitl kva du meiner med det usbpjattet ditt, men om en driver kræsjar får du beskjed kva for driver det gjeld. om det er maskinvare som ikkje startar eller windows ikkje kjenner maskinvaren att er det ikkje mulig å gi informasjon om kva det er, så enkelt er det. eksempelet med den stumme i telefonen burde ikkje vere så jævlig vanskelig å forstå.

reklamen i msn/live messenger kan no for faen ikkje vere det store problemet? du får programvaren gratis og ein liten firkant nederst i vinduet som viser reklame ut frå kor IPen din er i verden har no ingen betydning. (ja reklamen er KUN utfrå plassering, surfeloggen blir ikkje brukt)

windows lagar logg over ting som skjer, det kallast systemgjenoppretting.

det blir veeeeldig vanskelig å lage et system som loggar linkar alle nye filer og registerverdiar til samme program når det ofte er x antall programfiler som utfører desse operasjonane.

RAR er ein patentert teknologi som kostar peng å bruke.

dessuten om alle skulle fått støtte for det formatet dei likar best måtte dei lagt inn støtte for rar, 7z, ace osv, og det seier seg sjøl at det går ikkje. ZIP er den mest brukte standarden for arkivering/komprimering.

ein heilt nedstrippa versjon må du nok fordjupe meir. viss du meinar kun eit heilt reint OS blir det ubrukelig for mannen i gata.

du klagar for mykje over ting du tydeligvis ikkje veit nok om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...