Egil87 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei! Jeg har 2 av disse minnebrikkene: https://prisguiden.no/product.php?productId=56563 Jeg klokket CPU til 3.0 GHz, og så satt jeg linked mellom FSB og RAM og da står RAM på 1067. (istedenfor 1066, som er standard.) Problemet er bare at når jeg ser på CPU-Z står det at minnet bare kjører på 533MHz. Er det foresten lurest å kjøre linked eller unlinked? Noen forslag? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Effektiv frekvens på DDR2-brikker blir FSBx2, altså 533x2=1066. Så de tallene skal stemme bra. Lenke til kommentar
Egil87 Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Effektiv frekvens på DDR2-brikker blir FSBx2, altså 533x2=1066.Så de tallene skal stemme bra. 9397153[/snapback] AAArait!! Nå: On to my next question: Hva er best? Linked eller unlinked? Etter det jeg har hørt er linked bare en enkel måte å klokke på så man slipper å stille memory frequence selv... Men mine kilder er suspecte på det beste:P Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg kjører RAM og FSB linked og synced 1:1. RAM kjører da på 840 mhz. Dette gir meg omtrent lik ytelse som unlinked og 1200 mhz (med høyere timings). Du får prøve deg fram med f.eks 3dmark eller superpi og se hva som gir best ytelse for deg. Tror det varierer litt fra hovedkort til hovedkort hva de foretrekker av innstillinger på minnet for best ytelse. Lenke til kommentar
Egil87 Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Jeg kjører RAM og FSB linked og synced 1:1. RAM kjører da på 840 mhz. Dette gir meg omtrent lik ytelse som unlinked og 1200 mhz (med høyere timings). Du får prøve deg fram med f.eks 3dmark eller superpi og se hva som gir best ytelse for deg. Tror det varierer litt fra hovedkort til hovedkort hva de foretrekker av innstillinger på minnet for best ytelse. 9397391[/snapback] Jaha ja.. Vel jeg har aldri klokket RAM før så jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på med timings... Men du har vel da klokket RAM'en en del hvis del ligger på 1:1 med FSB? Men jeg takker for infoen! Får sjekke litt fram og tilbake med hva som fungerer best! Jeg kan imidlertig poste resultetene mine her og atpå til specs på pc'n... sånn for de med samme system og problem. Selv om jeg tenker at det sikkert er noen flere variabler med i bildet her. Endret 31. august 2007 av Barland Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hastigheten på RAM bestemmes av FSB når den er linked, så det blir jo det samme som når du overklokker CPU. Hastighet på CPU bestemmes av FSB og multiplier, så f.eks FSB på 400, CPU-multi på 8 og DDR2-RAM 1:1 vil gi CPU på 3,2ghz og RAM på 800mhz. Ellers har ikke timings all verden å si for merkbar ytelse, men kan være lurt å bry seg om mhp stabilitet. Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg spør bare her, sorry Barland. Mine RAM-brikker kan kjøre på 800MHz, så skal jeg sette dem til 400MHz(Hvis det er ganger 2) eller 800MHz i BIOS? Dette er unlinked altså. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hva slags hovedkort har du, da? Jeg har ikke erfaring med noe annet enn det jeg har selv. Hos meg ser det slik ut: Regner med at det står angitt om det er "FSB-frekvensen" eller effektiv frekvens ved siden av der du angir verdien til minnehastigheten. Hva kjører du på nå, da? Tror egentlig ikke at HK setter 400mhz på brikker som er godkjent for 800mhz, så de går nok på tilnærmet optimal hastighet ihh til spesifikasjonene som standard, vil jeg tro Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Der du har FSB - Memory Ratio [Auto], der er det jeg lurer på om jeg skal sette verdien til 400 eller 800 MHz. Har Asus P5N-E SLI. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) 800 i bios haxy Kjør unlink enkelt og greit. http://sg.vr-zone.com/articles/EVGA_NForce...ew/4215-16.html Quote: Dial in your best FSB speed and your best Memory Speed and that's it Shamino har denne review,så da blir det en bra review. Endret 31. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Dersom du skal tyne høyest mulig frekvens ut av minnet ditt bør du ihvertfall se til at du stabilitetstester det skikkelig først. Skal si meg enig med det snippsat skriver og linker til ; det er en ytelsesforbedring å hente ved å kjøre unlinked og makse ut frekvens, men i mine øyne ble den forbedringen såpass liten at jeg valgte å ikke bry meg med den og heller gå for litt mer "safe" frekvenser og strammere timings. Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Rett skal være rett. Har betalt for det, vil ha det også. Lenke til kommentar
Egil87 Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Ja... jeg kjører det safe jeg også! Kjøpte jo ny pc i sommer og den går så det suser uten noen harde clocks... Er bare tull å sprenge grenser uten særlig gevinst hvis man ikke trenger det eller har interesse for det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå