Zork Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hei, For en stund siden hjalp jeg noen venner med å oppgradere maskinen deres. Satte inn ny harddisk med Win2000, satte opp internet-forbindelse til dem (56k modem) og overførte gamle filer og innstillinger fra den gamle harddisken. Dette gjorde jeg hjemme hos meg selv og alt fungerte som det skulle. Selv har jeg isdn, men koblet maskinen opp via den analoge kontakten som jeg også har. Når jeg så leverte maskinen tilbake til dem, får jeg en telefon om at de ikke klarer å koble seg opp mot nettet. De har en Telenor Pluss-konto, og får beskjed om at 'linjen er opptatt' når de kobler seg opp. Hadde det for travelt til å kikke mer på denne maskinen akkurat da, så de leverte den til en annen kar som testet dette, og han klarte også å koble seg opp uten problemer på sin telefon, men det er ingen forskjell etter at maskinen ble levert tilbake til eierene. Noen som har noe clue om hva som kan forårsake dette? Eneste jeg kan tenke meg er at det er noe galt med selve telefonkontakten, men når denne tas ut, får de istedenfor beskjed om 'ingen summetone', så det er tydelig at det ihvertfall er liv i den. Skal ha meg en tur til dem for å se på dette på mandag, men det hadde vært fint om noen har forslag til hva som kan forårsake dette, slik at jeg har en anelse om hvor jeg kan begynne å lete. Takk =) Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Har vært borti noe lignende selv.. da var det kabelen fra modemet til telefonkontakten som var problemet... Vet ikke helt hvorfor, men det virker som om ikke alle RJ11 kabler funker (Har vel noe med "pinner", antall ledere osv. å gjøre..) Men går ut i fra at det samme modemet (og kanskje kabelen) har blitt testet på alle stedene? Edit: Husk at det ofte er 2 kontakter i modemet også, viktig å velge den riktige :wink: (Huff, husker de gamle tidene... mye som kan gå i krøll med de modemene...) Lenke til kommentar
CD Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 det er forskjell på amerikansk og europeisk standard på RJ11 plugger, bruker ikke samme ledere så det kan være årsaken. Skjekk at det er de to miderste lederne på RJ11 pluggen som er tilkoblet Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Hei, og takk for svar. Det er samme kabel og modem som er brukt på alle tre steder, og den har heller ikke vært plugget i feil (den er litt kronglete å komme til i modem-uttaket, så den har fulgt datamaskinen på dens ferd rundtomkring). Både kabel og modem (og telefoninntak) har også fungert på samme maskin tidligere (før den ble oppgradert). Men de har en sånn 'gammeldags' telefonplugg (med tre metallspisser) så de bruker en overgang mellom den og pluggen til modemkabelen... kan det være denne overgangen som er blitt ødelagt? Har ikke så god peiling på telefonlinjer og har gått ut i fra at dersom denne har summetone, så betyr det at den fungerer? Dersom denne kan være delvis ødelagt kan jo det forklare hvorfor det ikke fungerer samtidig som en får ulik feilmelding ettersom en prøver med telefonkabelen i eller utav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå