jonassr Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Alle som bygger PC har vel en ting de frykter mest av alt, det er at maskinen de har bygd ikke slår seg på. Jeg og en kompis har holdt på i hele kveld, men den fungerte ikke da vi prøvde å slå den på. Vi prøvde alle mulige måter å bytte på kabler, finne måter som kan være feil osv. Vi leita etter sannsynlige og usannsynlige feil. Noen som har tips til hva jeg kan se etter på, hva som er feil man ofte overser? Det er veldig trist når sånt skjer når du har kjøpt deg ny datamaskin for rundt 12.000,-! Jeg vil bare få den i gang! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) SI først hva som skjer (i så mye detalj som mulig) når du prlver å slå den på slik som den er. Er det noe lys på hovedkortet før du slår på? hva med etter du slår på? starter viftene? starter harddiskene? får du "POST-pipet" som maskinen skal lage et par sekunder etter den slås på normalt? Det vil være enklere å diagnosere etter dette. helt på generell basis når dette skjer med meg pleier jeg bare å koble fra hverandre alt, så koble sammen igjen (gjerne utenfor kabinettet, bare oppå bordet) kun det viktigste. Dvs. hovedkort+ram+PSU+CPU+skjermkort(om det ikke er integrert). Slik er det færre ting som potensiellt kan lage trøbbel. Å montere oppå bordet (på en ikke-strøm-ledende overflate åpenbart) avdekker også ofte kortsluttningsfeil. En typisk kotslutningsfeil er at man glememr å koble i spacerene som holder hovedkortet ut fra sidepanelet og dermed kortslutter ting på baksiden av hovedkortet. Det samme kan også skje om du skrur inn spacere som IKKE skal være der for din hovedkort formfaktor. Så sent som denne måneden fikset jeg et slikt problem for en kompis som prøvde å bygge selv Hva RAM prøver du å bruke, og på hvilket hovedkort? noen hovedkort med ikke-helt-oppdatert BIOS takler gjerne ike å bruke noen typer high-end RAM som trenger mer enn standard spenning. Sånt kan løses enten ved å boote opp med en annen brikke og så øke spenningen manuellt i BIOS, eller oppdatere BIOS hvis nyere bios inneholder en fix for det. Jeg sier ikke det er problemet i ditt tilfelle da du har gitt alt for lite informasjon til å diagnosere utifra hittil, men det er et problem jeg har sett hos en del venner i det siste (som alle kom løpende til meg etter de ikke fikk det til selv selvsagt hehe). -Stigma Endret 31. august 2007 av Stigma Lenke til kommentar
jonassr Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Skal teste litt når jeg kommer hjem og har mulighet. Er på skolen nå, så har ikke anledning nå. Min PC Samtidig har jeg et Lian Li kabinett og et Point of Wiew 8800 GTX-skjermkort. Det lyser av hovedkortet når jeg trykker på på-knappen på strømforsyninga, ingen vifter eller lignende vil virke for det skjer ingenting når jeg trykker på på/av-knappen på fremsiden. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Skal teste litt når jeg kommer hjem og har mulighet. Er på skolen nå, så har ikke anledning nå. Min PC Samtidig har jeg et Lian Li kabinett og et Point of Wiew 8800 GTX-skjermkort. Det lyser av hovedkortet når jeg trykker på på-knappen på strømforsyninga, ingen vifter eller lignende vil virke for det skjer ingenting når jeg trykker på på/av-knappen på fremsiden. 9396758[/snapback] Har det samme problemet med min selvbygde PC. Ringte ei lokal datasjappe som kunne fortelle at de har opplevet en flom av forespørsler med det samme problemet og har kommet fram til følgende; Selv om HK-et skal støtte CPU-er med FSB 1333, så støtter det ikke den nye Intel Core 2 Duo xx50-serien. Ser at du også har en slik CPU, og jeg har selv en 6550 i min PC som lager trøbbel. Fikk vite at løsningen var å få tak i en eldre Core 2 Duo, typ 6600, 6400 etc, flashe BIOS til den siste versjonen og så sette i den nye CPU-en igjen. Da skal PC-en starte opp. Det blir mitt neste oppdrag! EDIT: Finner ingen oppdatering til mitt hovedkort, så det blir retur. Endret 31. august 2007 av Pytagoras Lenke til kommentar
jonassr Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Jeg fant ut av mitt problem og sitter og koser meg med den nå. Problemet var at power-ledningen, reset-ledningen osv. var feil plass. Eneste jeg sliter med nå er lyden :/ Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg fant ut av mitt problem og sitter og koser meg med den nå. Problemet var at power-ledningen, reset-ledningen osv. var feil plass. Eneste jeg sliter med nå er lyden :/ 9401731[/snapback] Det er en meget kjent feil som mange gjør Angående lyden, har du eksternt eller internt lydkort? Lenke til kommentar
jonassr Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Har internt lydkort, men fant ut at jeg bare trengte drivere. Jeg trodde Vista tok seg av den delen, men så feil kan man ta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå