Gå til innhold

Beste antivirus/såyware programmet til Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil ha det beste antivirus og anti-spyware programmet som er å finne i Legg til/fjern programmer , noen forslag?

Ja jeg vet at det ikke er så alt for mye virus etc til Linux, men jeg vil være på den sikre siden, så ikke kom med svar som "Du trenger ikke antivirus program på Linux din noob!"

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ClamAV. Jeg skjønner absolutt ikke hva du skal med det, siden det bare tar Windows-virus, men værsågod. Flott program, tar "alt" og har kommet høyt opp i tester. (Men jeg gjentar, det tar Windows-virus, først og fremst ideelt til å scanne vedlegg o.l på mailservere)

Edit: Dette er altså et antivirus-program. Om det finnes noe antispyware-greier overhodet er jeg ikke sikker på. ClamAV tar ihvertfall en del som kan ligge i grenseland mellom virus/spyware, men det meste av spyware er Windowsprogrammer eller tvilsomme registry-entries (også kun Windows).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Virus finner ikke akkurat veien til hjemmeområdet ditt på egen hånd. iptables er med andre ord verdiløs i dette tilfellet.

9395721[/snapback]

Jeg vil tippe at trådstarter kanskje er opptatt av beskyttelse mot "malware" i bredere betydning, altså ikke bare virus. Dermed kan man også snakke om ormer, som jo sprer seg over nettverk, f.eks. via ymse daemons med sikkerhetshull. Her kan en firewall hjelpe, men det smarteste er jo uansett å 1) holde boksen oppdatert, og 2) ikke kjøre daemons man ikke trenger. Har man hjemmenettverk bak en NAT-ruter, så gir den uansett god beskyttelse, siden man selv må åpne porter som skal slippe inn i nettverket.

Det er slike forholdsregler man bør ta for å oppnå best mulig sikkerhet i linux. Å installere antivirus hjelper ingenting, siden de konsentrerer seg om windows-virus - nettopp fordi det er Windows som er herjet av virus.

Så noen Norton Internet Security fins ikke til linux, og takk og pris for det :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Så noen Norton Internet Security fins ikke til linux, og takk og pris for det :p

9395778[/snapback]

Ja, og takk og pris for det! Jeg gjentar det gjerne! :)

Har kun kjørt Ubuntu i 15 mnd. selv, men aldri opplevd hverken å sende eller motta virus el. l. på e-post eller noen ting. MEN: har opplevd at routeren har gått i reset hvis jeg surfer på en del «lugubre» web-sider. Mulig dette er et slags selvforsvar.

:thumbup:

Begynner nesten å savne virus og spyware jeg...sukk! Not!

Lenke til kommentar
Likevel fint at det finnes noe antivirus-software til Linux. Har folk her som deler filserveren med meg som dessverre bruker Windows, og ClamAV rensket ut noen tusen trojans fra serveren. De berører jo ikke meg, såklart, men det er kjekt å få dem bort.

9395830[/snapback]

Akkurat der er jeg enig med deg, og det er derfor viktig at vi ikke skaper et bilde av at det er "teit" å kjøre antivirus på en linux-maskin. Det er bare viktig å få fram hva et slikt program kan brukes til, og det er jo nettopp i hovedsak å finne Windows-virus. Selve linux-maskinen beskytter man på andre måter.

Et annet scenario enn det du beskriver, kan være:

Du driver firma A, som kjører utelukkende linux-maskiner, og er dermed ikke rammet av windows-virus. Så mottar du et e-post vedlegg fra leverandøren din B, som er infisert med et farlig virus. Dette merker du ikke, og det berører heller ikke PCene dine. Men så sender du vedlegget ut til din kunde C, som enten blir infisert av virus eller får opp en stygg varsel fra antivirus-programmet sitt. Slikt er jo dårlig PR for deg også, som driver seriøs business. Og det kunne selvsagt vært løst om man kjørte antivirus på mailserveren, eller en gateway eller noe slikt.

Så ja, i enkelte situasjoner kan det være en idé å bruke en virus-scanner selv om man kjører linux, men den trenger ikke nødvendigvis installeres på hver desktop-maskin. Kanskje mer fornuftig på en fil-/mailserver eller gateway.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Er enig med Sokkalf og Langbein i at det kan være viktig med virusprogram. Spesielt når man tenker på nettverk og servere... firma etc. Det setter i såfall en demper på spredningen av virus og ormer.

Men for en privatperson med kanskje et snitt på 3 e-poster pr. dag til venner og bekjente – så tror jeg du kan bare slappe helt av.

Lenke til kommentar

Her finner du en guide for å installere Clam antivirus; Link

Som alt påpekt vil ikke den være hensiktsmessig for Ubuntu selv ettersom virus definisjonen den bruker er de samme som for windows, men det hindrer vel at du sprer slikt feks. via mail til venner som bruker windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...