Gå til innhold

BK: Barn av Filippinene

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lyst på litt kritikk og tilbakemelding på noen bilder fra Filippinene igjen jeg. Disse bildene er tatt på øya BilangBilangan og befinner seg rett nord for Bohol, for den som er lokalkjent. Temperaturen den dagen var 42 grader C, men stemningen blandt øyas 3000 innbyggere var ikke av den grunn dempet. Grunnen til at jeg havnet akkurat der var fordi ett av mannskapet på båten jeg reiste med kom nettopp fra denne øya og ville vise oss plassen. Som tidligere nevnt var det 3000 innbyggere der, hvorav tusen var barn. Dette kan kanskje prege bildene mine fra den dagen litt.

Klikk på bildet for større versjon og EXIF

phil_dag5_5.jpg

Her lå jenta i skyggen av sola under et lite utbygd tak. Det kommer ikke frem av bildene at det var utrolig mange fluer som svermet rundt henne. Men det var i hvert fall det jeg ville prøve å få frem. Kontrastene mellom Filippinene og Norge.

phil_dag5_6.jpg

Her likte jeg selv stemningen, at Guds hus er åpen for alle. Det sitter fire gutter på kirketrappa å henger uten å egentlig gjøre noe i et så strengt katolsk land som Filippinene er. Kan nevne at abort regnes som lovbrudd og prevensjon en uting.

phil_dag5_7.jpg

Likte det lure gliset på gutten og han litt mer sjenerte litt bak. Kan hende jeg har vært litt uheldig med hvitbalansen her fordi håret hans er en anelse for blått. Har også vært litt uheldig å overeksponert basketballbanen. Problemet med å fotografere så langt sør er at lyset er helt annerledes enn breddegrader lengre nord.

phil_dag5_8.jpg

Så mager og tynn, men allikevel så glad. De fleste på øyene rundt omkring levde av fisk, og de som ikke levde av fisk levde ikke så veldig lenge. På tross av at øya virket veldig velstående bærer dette bildet preg av noe annet.

#5.1

phil_dag5_9.jpg

#5.2

phil_dag5_10.jpg

Av alle bildene jeg tok på turen tror jeg dette er favoritten. Den gråtende jenta stoppet opp, ble stående å stirre nyskjerrig. Jeg fikk uheldigvis ikke tatt noen bilder av henne da hun kom løpende mot meg for å gi meg en klem. Hun er på en måte et prakteksempel på filippinsk kultur. Uansett nød, så er man nyskjerrig og kontaktsøkende. Skal sies at mor stod i bakgrunnen og passet nøye med slik at hun ikke tagg.

Håper dere liker bildene, men kom gjerne med konstruktiv kritikk og forslag til hvordan jeg kunne gjort ting annerledes. Har funnet ut at jeg kanskje skal ta turen ned dit igjen neste sommer :cool:

Endret av Kopp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det har vært trått med aktivitet på bildekritikkene siden sommerferien, så du er ikke alene med å ikke få feedback.

Du har dog gjort en bommert her ved å komme med mange bilder, samtidig so mdu har laget en liten beretning - det gjør at mange sier "Dette orker jeg ikke å se på".

Prøv å legge ut bildene hver for seg med passende mellomrom.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg liker å se bilder fra andre steder, og de historiene som fulgte med gjorde at jeg fikk et litt nærmere forhold til bildene dine. Jeg kunne dog gjerne ha tenkt meg å se litt mer av hverdagslivet rundt disse barna. Sånn sett var bilde nr. 2 en av de som passet meg mest, selv om jeg ikke hadde visst at det var en kirke om du ikke hadde nevnt det.

Men der la jeg også til noe annet. Mulig at øynene mine spiller meg et puss, men det er liksom ett eller annet som gjør at hodene bl.a. ser litt "hakkete" ut. Mulig at dette hadde blitt bedre om du ikke hadde skalert bildene ned så mye som jeg tror du har gjort.

Ellers var det kanskje greit at du bumpet tråden, for jeg har, i likhet med mange andre, ikke fulgt med her på BK de siste månedene. Eneste grunnen til at jeg så dem nå var at jeg sitter og kjeder meg, skal legge meg snart liksom.

For å summere opp, jeg kunne nok ha tenkt meg mer av omgivelsene, eller luft om du vil, rundt disse barna. Men det sterkeste bildet om man ikke får omgivelsene å se på, er nok den gråtende jenten. Hun har en spesiell tilstedeværelse i bildet.

Lenke til kommentar
Jeg liker å se bilder fra andre steder, og de historiene som fulgte med gjorde at jeg fikk et litt nærmere forhold til bildene dine. Jeg kunne dog gjerne ha tenkt meg å se litt mer av hverdagslivet rundt disse barna. Sånn sett var bilde nr. 2 en av de som passet meg mest, selv om jeg ikke hadde visst at det var en kirke om du ikke hadde nevnt det.

9483595[/snapback]

Egentlig skulle det ikke være noe behov for å skrive noe til et bilde. En som ser bildet skal egentlig kunne danne seg sin egen historie om bildet, men det ble nå bare sånn denne gangen. Jeg ble på den andre siden veldig glad for at du fikk et bedre forhold etter å ha lest teksten jeg har skrevet til bildene.

Det er litt vanskelig å få knipset hverdagsliv på to timer. Vi hadde det rimelig travelt da vi reiste rundt. Om alt går som planlagt skal jeg nedover til neste sommer allerede på en månedsrundreise og da skal jeg ha den der i bakhodet.

Men der la jeg også til noe annet. Mulig at øynene mine spiller meg et puss, men det er liksom ett eller annet som gjør at hodene bl.a. ser litt "hakkete" ut. Mulig at dette hadde blitt bedre om du ikke hadde skalert bildene ned så mye som jeg tror du har gjort.

9483595[/snapback]

Jeg er desverre plaget av at folk rapper bildene mine og legger de ut andre steder uten å få noe særlig igjen for det. Siste eksemple var på facebook. Fint at folk gjør det og at de liker de såpass, men det er noe med ideelle opphavsrettigheter som ikke blir overholdt. Derfor har jeg valgt å legge ut bildene med redusert kvalitet og med logo og nettadresse over alt. Gid hadde verden vært et utopia.. :p

Ellers var det kanskje greit at du bumpet tråden, for jeg har, i likhet med mange andre, ikke fulgt med her på BK de siste månedene. Eneste grunnen til at jeg så dem nå var at jeg sitter og kjeder meg, skal legge meg snart liksom.

9483595[/snapback]

Jeg prøver å gi grei tilbakemeldinger på de bildene som legges ut så ofte jeg får tid og føler for å si noe om bildene som blir publisert jeg også.

For å summere opp, jeg kunne nok ha tenkt meg mer av omgivelsene, eller luft om du vil, rundt disse barna. Men det sterkeste bildet om man ikke får omgivelsene å se på, er nok den gråtende jenten. Hun har en spesiell tilstedeværelse i bildet.

9483595[/snapback]

Takk skal du ha for at du tok deg tid til å se igjennom bildene mine :) Det bildet av hun jenta er ett av de bildene jeg ble mest fornøyd med. Skal som sagt ha kommentarene dine i bakhodet til neste gang jeg får en slik anledning!

Endret av Kopp
Lenke til kommentar
Hylet var skjærende, de fleste snudde seg mot lyden av barnehyl og gråt. Det var tydelig at den vesle jenta ikke fikk det som hun ville. Så fikk hun øye på meg og jeg på henne. Gråten ble erstattet av et nyskjerrig blikk mot kameraet og meg mens en tåre rant nedover kinnet. Hun smilte og kom løpende mot meg. Jeg hilste og takket for bildet. Hun smilte tilbake, men gråten fortsatte rett etter at mor huket tak i henne for at hun ikke skulle følge etter oss.

Rørende tekst, og bilde som også holder mål. Som noen sa her, at jeg fikk et mye bedre forhold til bildet ditt med den godt skrevne teksten til. Selv om det egentlig ikke skal være nødvendig, som du selv sier. Men jeg synes ikke det skader, ikke med slike bilder.

:)

Lenke til kommentar
1. Det er altfor mange bilder, legg ut et bilde du vil ha kritikk på.

2. Når man trykker på bildet for å se en større versjon så skjer det fæle ting.

3. Den tekniske kvaliteten er så dårlig at bildene er ødelagte.

Så de fleste vil gå videre uten noen kommentar.

9488284[/snapback]

Jeg ser den. Vel. Får bare be om kritikk på færre neste gang. Skal se om jeg får gjort noe med kvaliteten på bildene også. Takk for at du tok deg tid uansett :)

Rørende tekst, og bilde som også holder mål. Som noen sa her, at jeg fikk et mye bedre forhold til bildet ditt med den godt skrevne teksten til. Selv om det egentlig ikke skal være nødvendig, som du selv sier. Men jeg synes ikke det skader, ikke med slike bilder.

:)

9502074[/snapback]

Takk skal du ha for kommentaren din. Skal som sagt se om jeg får lagt ut færre bilder neste gang for litt mer kvalitet over tilbakemeldingen.

Edit: Glemte å poste svar på begge svarene

Endret av Kopp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Det er altfor mange bilder, legg ut et bilde du vil ha kritikk på.

2. Når man trykker på bildet for å se en større versjon så skjer det fæle ting.

3. Den tekniske kvaliteten er så dårlig at bildene er ødelagte.

Så de fleste vil gå videre uten noen kommentar.

9488284[/snapback]

Nå har jeg endret kvaliteten på samtlige bilder i galleriet. Det går litt utover ytelsen og hvor kjappt hvert bilde kommer opp, men de skal være "renere" å se på nå ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...