Gå til innhold

Har bestilt PC - Kjøpt katta i sekken?

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede bestilt dette, sammen med resten av PC'en. Spørsmålet er om alle komponentene fungerer sammen og om de utfyller hverandre godt nok. Er det noe jeg burde forandre eller funker det greit? Med tanke på at jeg allerede har bestilt. Kan selvfølgelig kansellere den hvis nødvendig.

Strømforsyning:

Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte,

Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Hovedkort:

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX,

Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

Prosessor:

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

2MB, BOXED m/vifte

Minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Skjermkort:

HIS Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3,

PCI-Express, ViVo/HDCP, 2xDVI/HDMI

Får jeg bra ytelse i forhold til komponenter/pris osv?

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du legger til prisen på de enkelte komponentene så er det letter å vurdere. Selv ville sterkt vurdert nvidia sine skjermkort i det sjiktet.

Hvor bestiller du fra?

Hvor høy oppløsning / hvilken skjerm bruker du?

edit_

Velkommen til forumet btw. =D.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Alt her passer sammen ja, og det er ike noe direkte feil med oppsettet for å få god ytelse. Jeg anntar dette er en spillmaskin pg.a det relativt voksne skjermkortet.

Du oppgir jo ingen priser, så det er litt vanskelig å si om du evt. kunne fått mer for pengene, men jeg tror du kan ta det med ro. Dette er ikke noe "katta i sekken" kjøp om det var det du var redd for, gitt at du ikke har betalt mer en normal pris for komponentene som du lister her åpenbart...

Velkommen på forumet forresten

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for det :)

Hele PC'en med alt fra kabinett til tastatur til XP pro kom på 12.633 ink. frakt, miljøgebyr osv. Jeg synes ikke det var så verst selv.

Priser:

Vifte: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315686

Hovedkort: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320228

Prosessor: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906

Minne: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054 (Jeg kjøpte to stk. av denne typen. Hørte at ikke det var nødvendig, men da varer PC'en noe lenger med tanke på fremtidige spillutgivelser etc.)

Grafikk: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335740

Jeg så for meg en 19" lcd skjerm m. oppløsning 1280x1024

Eks: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52564

Det er ikke en ren spillmaskin, bruker mye photoshop o.l, men vil gjerne at den takler krevende spill også.

Lenke til kommentar
Takker for det :)

Hele PC'en med alt fra kabinett til tastatur til XP pro kom på 12.633 ink. frakt, miljøgebyr osv. Jeg synes ikke det var så verst selv.

Priser:

Vifte: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315686

Hovedkort: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320228

Prosessor: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906

Minne: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054 (Jeg kjøpte to stk. av denne typen. Hørte at ikke det var nødvendig, men da varer PC'en noe lenger med tanke på fremtidige spillutgivelser etc.)

Grafikk: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335740

Jeg så for meg en 19" lcd skjerm m. oppløsning 1280x1024

Eks: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52564

Det er ikke en ren spillmaskin, bruker mye photoshop o.l, men vil gjerne at den takler krevende spill også.

9397069[/snapback]

Jo det ser bra ut dette,eneste jeg synes er at du kanskje skulle kjøpt en 22"widescreen LCD heller til ca 500kr mer. det hadde du ikke treget på. sitter selv med en 22" det stort og herlig!

ellers nice pc,gratulerer :thumbup:

Endret av scopexxx
Lenke til kommentar
Alt her passer sammen ja, og det er ike noe direkte feil med oppsettet for å få god ytelse. Jeg anntar dette er en spillmaskin pg.a det relativt voksne skjermkortet.

Du oppgir jo ingen priser, så det er litt vanskelig å si om du evt. kunne fått mer for pengene, men jeg tror du kan ta det med ro. Dette er ikke noe "katta i sekken" kjøp om det var det du var redd for, gitt at du ikke har betalt mer en normal pris for komponentene som du lister her åpenbart...

Velkommen på forumet forresten

-Stigma

9396190[/snapback]

Nå har jeg oppgitt priser og gitt linker. Hva blir dommen?

Lenke til kommentar
Nå har jeg oppgitt priser og gitt linker. Hva blir dommen?

9401937[/snapback]

Helt godkjennt dette. Ellers enig med posteren over i at jeg hadde annbefalt å gå for en 22" framfor en 19". De ligger såpass nært i pris nå unasett, og føles e god del større. Både i spill og (kanksje spesiellt i photoshop) er mer informasjon på skljermen snadder å ha.

Ellers er PSUen du har valgt noe overkill. Du kunne kommet fint fra det med en billigere løsning på den delen. En solid 500watter skulle være nok, så i utgangspunktet hadde jeg da annbefalt en 550-580watter. 700watt gir deg dog mye å "vokse på" om du legge til masse ting senere eller ta den med over til neste systemet du bygger. Merket du har valg er også meget bra kvlaitet, så ingen klager der, foruten at prisen er høy selvsagt...

her er et konkret alternativ som jeg har mye personlig (god) erfaring med dersom du bestemmer deg for å ikke gå overkill ;)

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309565

4gig RAM er nice. Du hadde nok klart deg veldig bra med 2gig også, men avhengig av hvor heavy photoshopping arbeidet ditt er så kan mer en 2 gig være nyttig der. vil ikke gå så langt som å si at jeg ikek annbefaler det, men om du skulle være i tvil så husk at RAM alltid er veldig enkelt å kjøpe og legge til systemet i etterkant om det viser seg at du faktisk trenger det.

Det er vel alt jeg har å komme med av råd, summa sumarum altså ikke noen betydelige feil å peke ut på utvalget ditt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok. Takk skal dere ha. :thumbup: Synd jeg allerede har kjøpt. Hvor mulig er det å selge delene jeg ikke trenger?

Det som er bra er at jeg har en bedre PC enn forventet. Det negative er at jeg kunne spart en tusenlapp da minne og vifte ble noe i overkant. Jeg tenkte ikke på å komme hit før jeg kjøpte. Ble ivrig!

Lenke til kommentar
Ok. Takk skal dere ha. :thumbup:  Synd jeg allerede har kjøpt. Hvor mulig er det å selge delene jeg ikke trenger?

Det som er bra er at jeg har en bedre PC enn forventet. Det negative er at jeg kunne spart en tusenlapp da minne og vifte ble noe i overkant. Jeg tenkte ikke på å komme hit før jeg kjøpte. Ble ivrig!

9402700[/snapback]

Du kan benytte deg av 14 dager angrefrist om du av ulike årsaker ikke liker produktet(ene). (Husk dette gjelder ikke for harddisker). Du betaler bare frakten tilbake til leverandør.

Lykke til med nye PC :)

Lenke til kommentar

Ang. minne og XP Pro.

32-bits OS har en teoretisk maxgrense på 4GB minne, men siden endel av hw (skjermkort osv) også regnes med, klarer du ikke å utnytte mer enn litt over 3 GB.

Skal du utnytte alt minnet, må du gå for et 64-bits OS. Siden du skal bruke Photoshop, er da XP64 eller Vista64 de valgene du har.

PS. Det finnes muligheter å "lure" OS'et til å bruke alt minnet (feks. PAE modus), men det fører ofte til ustabiliteter, og er ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Ang. minne og XP Pro.

32-bits OS har en teoretisk maxgrense på 4GB minne, men siden endel av hw (skjermkort osv) også regnes med, klarer du ikke å utnytte mer enn litt over 3 GB.

Skal du utnytte alt minnet, må du gå for et 64-bits OS.  Siden du skal bruke Photoshop, er da XP64 eller Vista64 de valgene du har.

PS.  Det finnes muligheter å "lure" OS'et til å bruke alt minnet (feks. PAE modus), men det fører ofte til ustabiliteter, og er ikke anbefalt.

9402785[/snapback]

Er XP64 et annet type OS enn XP pro? Har lite peiling på hva forskjellen er mellom 32- og 64bit er for noe. Jeg kommer ikke til å gjøre noe som ikke er anbefalt.

Det du sier er at XP pro er et 32-bits OS som kun klarer å utnytte 3 gb inkl. skjermkort?

Hvor får jeg tak i XP64?

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Er XP64 et annet type OS enn XP pro? Har lite peiling på hva forskjellen er mellom 32- og 64bit er for noe. Jeg kommer ikke til å gjøre noe som ikke er anbefalt.

Det du sier er at XP pro er et 32-bits OS som kun klarer å utnytte 3 gb inkl. skjermkort?

Hvor får jeg tak i XP64?

9403717[/snapback]

Ja, XP64 (som vel egentlig heter Windows XP Pro X64) er en 64-bits versjon av XP Pro. Standard XP Pro er 32-bits. For å kunne bruke et 64-bits OS, må man selvsagt ha en 64-bits prosessor, noe de fleste som selges idag er (prosessoren du har bestilt er dette).

En vanlig bruker vil merke forskjellen på 2 steder. For det første at man får utnyttet mer enn de ca 3,2 GB med minne 32-bits Windows gir. Det andre stedet man vil merke forskjell, er at man MÅ ha MS-certifiserte drivere. Sjekk derfor dette FØR man går til innkjøp av nytt utstyr. Selvsagt er det flere forskjeller, men gidder ikke gå inn på det her. Da kan du heller lese om det HER.

Driverstøtten til XP64 er idag en del dårligere enn vanlig XP Pro, så dersom jeg skulle ha kjøpt meg et nytt system idag, hadde jeg utvilsomt gått for en 64-bits versjon av Vista.

XP64 får man kjøpt på de samme stedene som man får kjøpt vanlig XP Pro.

Lenke til kommentar

Covah: En vanlig bruker vil merke forskjellen på 2 steder. For det første at man får utnyttet mer enn de ca 3,2 GB med minne 32-bits Windows gir. Det andre stedet man vil merke forskjell, er at man MÅ ha MS-certifiserte drivere.

Du kan slå av denne funksjonen (som sjekker om driver er signed) med noen enkle grep i registry.

Endret av BlueLou
Lenke til kommentar
Ok. Takk skal dere ha. :thumbup:  Synd jeg allerede har kjøpt. Hvor mulig er det å selge delene jeg ikke trenger?

9402700[/snapback]

Du kan benytte deg av 14 dager angrefrist om du av ulike årsaker ikke liker produktet(ene). (Husk dette gjelder ikke for harddisker). Du betaler bare frakten tilbake til leverandør.

Lykke til med nye PC :)

9402728[/snapback]

Angrefrist gjelder ikke harddisker? Det er bare tull. Angrefristen gjelder for alle varer som "kan leveres tilbake i tilsvarende mengde og stand". Selv om du evt. måtte ha åpnet og brukt en harddisk en kort stund mister du ikke angreretten av den grunn.

For det andre har du i følge loven rett til å kreve refundering av returfrakten.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvor får jeg tak i XP64?

9403717[/snapback]

XP 64 er samme som XP 32. Forskjellen er at XP 64 krever 64-bits drivere. Det er ikke så stort problem nå som det var, men det kan fremdeles være en del vanskeligere å finne drivere til 64-bit for enheter som er litt non-mainstream, spesiellt de billigere typene som ikke er like godt støttet. Slike ting som koontrollerkort osv. (men ingen ting av det på din liste vil jeg tro).

Fordelen er at 64bit OS støtter (mye) mer enn 4gig ram. 64-bit OS kan også ha marginalt bedre ytelse i noen få typer aplikasjoner pga. 64-bits kode støtte, men det er veldig lite.

Ufordelen er at du naturligvis må ha prosessor med 64-bit støtte, og at driverene til non-mainstream enheter kan være litt vanskelig å finne av og til.

-Stigma

Lenke til kommentar

Les dette (utdrag fra Komplett sine sider)

Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende. (Komplett benytter dette punktet i forhold til harddisker, dvs de vurderer det slik at om som forbruker lagrer informasjon på disken så har du tatt den i bruk som egen. Sjekk gjerne med Komplett eller de andre nettbutikkene om du ikke er sikker).

Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

Lenke til kommentar
Les dette (utdrag fra Komplett sine sider)

Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende. (Komplett benytter dette punktet i forhold til harddisker, dvs de vurderer det slik at om som forbruker lagrer informasjon på disken så har du tatt den i bruk som egen. Sjekk gjerne med Komplett eller de andre nettbutikkene om du ikke er sikker).

Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

9408964[/snapback]

Takk for alle svar. Jeg har ikke brukt eller fått PC'en enda, så jeg får nok byttet den hvis jeg vil. Jeg beholder PC'en og så selger og kjøper jeg komponenter alt ettersom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...