Gå til innhold

Kan noen sjekke oppsettet mitt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger en ny pc. En som varer noen år. Har kjiket litt etter deler og sånt på nettet. Og er ikke sikker på at alt passer samme. Det er den første hele pc jeg skal sette sammen.

PC'en, er ment for litt spilling (spiller ikke så alt for ofte) , photoshop, og alt mulig annet. Føler at behovet mitt er quad cpu. Også vil jeg kunne bruke pcen i flere år.

Jeg trenger hjelp til dette:

Er det noen komponenter jeg har glemt i dette oppsettet for å få alt til å funke?

Passer alle delene sammen?

Er her noe dere mener jeg kan forandre på, for å få bedre ytelse/pris-faktor?

Se handlelisten!

Takker for hjelpen :)

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-UUbruw
støtter photoshop quad?

her slår photoshop ut 100% på kjerne 1 og 25% på resten, jeg ville gått for dual ikke quad, var jeg deg

de fleste spill støtter kun 2 kjerner

9395020[/snapback]

Crysis vill dra nytte av alle fire...

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha quad. er for at jeg har en tildens og ha ganske mange programmer oppe samtidig. Vil ikke cpu da fordele oppgavene over de 4kjærnener?

Dessuten vil vel mesteparten av programmer begynne å bli laget med støtte for flerkjærnete cpu'er i tiden fremover.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Ville det ikke vært lurt med RAM?:p

9395084[/snapback]

Corsair Twin2X2048-5400C4 står i listen. Kjøper mere ram senere. Kunne tengt meg til 4GB. Men 4 GB støttes vel bare av 64bit OS? Derfor tar jeg ikke 3GB nå.. Har ikke bestemt meg hvilked os jeg blir og kjøre.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke blande rammen på HK og grafikkort. Med 32bit os ( samme om det er xp eller vista) ser ikke windows 4gb og du vil i teorien kun få rundt 3gb. Med 64bit os kan du få langt mer enn 4gb. ;)

Tilbake til oppsettet, det er veldig bra. Quad prosessoren er god og billig. De som sier at du ikke skal kjøpe den fordi programmer og spill ikke støtter det er bare tull! Når du kjører mange programmer i windows samtidig vil virkelig 4 kjerner hjelpe. Og siden du sier at du skal ha den lenge så kommer jo spill med støtte for 4-kjerner med tiden. ;)

Jeg har samme grafikkortet og det er veldig bra, drar mange spill på full guffe. Greit HK, stor og rask HDD, og en veldig god og stillegående PSU.

Skulle jeg settet opp en PC i dag ville jeg faktisk valgt akkurat det samme, kjøp!

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Ops.. min feil.

Mener på at i XP kan du ikke ha mer en 3 gb ram til sammen(med ram på skjermkort å hovedkort)

Har du 512mb på skjermkoret vil du bare ha 2,5gb på hovedkortet selv om du har 3x1gb brikker.

9395284[/snapback]

Nei, med 32 bit kan du adressere inntil 4GiB minne.

Dvs. at med 512 MiB på skjermkortet, vil du i praksis ikke få problemer med at adresser må deles, med mindre du har minst 4 GiB.

64-bit XP eller 64-bit Vista kan adressere >> 4GiB.

17+milliarder GiB kan teoretisk adresseres med 64 bit.

32-bit:

Nå er det ikke så enkelt at du kan bruke 4GiB - (skjermkortminne + rom og evt. annet småtteri) i et program.

2GiB støttes normalt, og 3GiB med PAE, da må også programmet støtte dette.

Men alt minne opptil 4GiB, bortsett fra det som deler adresser med andre enheter, er tilgjengelig for Windows+programmer.

Med 64-bit OS kan man benytte Memory remapping og "flytte" skjermkortminne etc. etter de 4 GiB eller 8 eller hva man nå har.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...