Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter litt (Samf.fag)

Anbefalte innlegg

Fikk et ark idag, skammer meg over at jeg ikke klarer å finne svar.

Men jeg har googlet og googlet, sjekket aftenposten, dagsavisen og t.o.m Valg sidene til Oslo kommune osv.

Men finner ikke konkrete svar til disse spørsmålene. Håper på at noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Akkurat meldt meg inn i Rødt! Ungdom, blir mer og mer engasjert i politikk, altså :D.

Vil nok tro at flere vil le av meg, men aldri brydd meg så mye om innenriks politikk, før nå. Pleide å være GANSKE interessert i utenrikspolitikken.

Kom ut med over 5 i snitt, og sliter med disse simpelt enkle spørsmålene.. :ermm:

Svar kort og godt på følgende spørsmål:

1) Hvem er hovedmotstandere under valget?

2) Hvilke saker er aktuelle under valget - og hvor står partiene?

3) Hvem er byrådslederkandidater?

4) Denne klarte jeg!

5) Hvordan fungerer valget i Oslo?

Dette er bare "gjør-deg-klar" til skolevalget på Mandag spørsmål.

Tusen takk for all hjelp!

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om våre regler for bumping:

Hva er "bumping"?

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumping tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post , at det maksimalt to stykker sammenlagt, og at innlegget inneholder minst 14 tegn.

Eit innlegg er fjerna.

Nettiketten

Lenke til kommentar
Fikk et ark idag, skammer meg over at jeg ikke klarer å finne svar.

Men jeg har googlet og googlet, sjekket aftenposten, dagsavisen og t.o.m Valg sidene til Oslo kommune osv.

Men finner ikke konkrete svar til disse spørsmålene. Håper på at noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Akkurat meldt meg inn i Rødt! Ungdom, blir mer og mer engasjert i politikk, altså :D.

Vil nok tro at flere vil le av meg, men aldri brydd meg så mye om innenriks politikk, før nå. Pleide å være GANSKE interessert i utenrikspolitikken.

Kom ut med over 5 i snitt, og sliter med disse simpelt enkle spørsmålene.. :ermm:

Svar kort og godt på følgende spørsmål:

1) Hvem er hovedmotstandere under valget?

2) Hvilke saker er aktuelle under valget - og hvor står partiene?

3) Hvem er byrådslederkandidater?

4) Denne klarte jeg!

5) Hvordan fungerer valget i Oslo?

Dette er bare "gjør-deg-klar" til skolevalget på Mandag spørsmål.

Tusen takk for all hjelp!

9394590[/snapback]

Nå vet jeg ikke om denne oppgaven din refererer til lokalvalget i Oslo eller bare generellt for alle lokalvalgene rundt om i landet. Ap og Frp har utpekt hverandre som deres hovedfiende i denne valgkampen og disse partiene er i mange tilfeller de 2 største.

Det er eldreomsorg først og fremst, men også skolepolitikk og barnehageplass som er i fokus i denne valgkampen, selv om det er lokale forskjeller. Høyresiden vil privatisere eldreomsorgen, mens venstresiden vil styrke det offentlige tilbudet. Når det gjelder skolen loves det mye rart i disse valgkamptider. SV har som mål om å innføre gratis skolemat for elever, selv om de ikke har klart å iverksette dette. Høyre vil ha flere timer i skolen for elevene. Høyresiden vil legge mer til rette for etablering av privatskoler og de er for frittskolevalg. Imotsetning til venstresiden.

Hvordan valget i oslo foregår? Det foregår på samme måte som alle andre steder i landet. Politiske partier nominerer kandidater til å stå på en liste i kommmunevalget og i fylkestingsvalget. Nytt i år er at alle velgere må vise legitimasjon. Det er heller ikke mulig å stryke kandidater fra listen, men ved kommunevalget er det mulig å gi tilleggstemme til kandidater på listen og føre opp "slengere", altså kandidater som ikke står på det politiske parti sin liste, men som velger kan gi en stemme til. valgseddelen skal brettes og stemples og så puttes i urnen. Resultatet blir så avgjørende for hvordan inndelingen i bystyret blir.

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du studerer på, om oppgaven din dreier seg bare om oslo generelt eller Norge generelt. Hvordan valget i Oslo fungerer er en uhyre lite spesifik oppgave som det går ann å skrive mange sider om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...