Gå til innhold

Hvilken musikk for å teste høyttaler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kunne trengt noen tips for hvilken type musikk og noen konkrete eksempler på hva jeg bør få tak i for å virkelig teste noen høytalere.

forslag?

gjerne litt forskjellig musikk med mye detaljer og særegenhet.

:roll:

9394445[/snapback]

Kan sikkert bare teste med system of a down

Lenke til kommentar

Rolig musikk, eller musikk med "myke" toner er lettest å høre forskjell på.

Punk og raske rockelåter blir fort vanskelige å tyde.

Musikk fra 80 tallet er som regel godt egnet.

Tenker ikke på disko og syntetisk musikk, men musikk med ekte instrumenter, som gitarer, trommer og vokal.

Kan nevne et par sanger jeg mener er gode å bruke.

Best mulig kvalitet er å anbefale, alt under 256 kbps er etter MIN mening dårlig egnet til å finlytte til.

Lossless er selvsagt å foretrekke.

Mine favoritter:

Iron Maiden:

Brave New World

Afraid To Shoot Strangers

Fear Of The Dark

The Number Of The Beast

Metallica:

Hero Of The Day

Until It Sleeps

Nothing Else Matters

Coldplay:

Swallowed In The Sea

Fix You

Clocks

Speed Of Sound

A Ha:

Stay On These Roads

Velvet

The Sun Always Shine On TV

Top Gun Anthem, Chariots On Fire og andre filmsanger egner seg også veldig godt.

Klassiske rockesanger fra 70' og 80' tallet er generellt godt egnet, da disse ofte har den gammeldagse lyden, som minner veldig om den du får fra rør.

Kurt Nilsen har også en del sanger som egner seg godt til å lytte til, og mange andre artister det samme.

U2 har mange gode blandt annet.

Sanger med mye syntetiske toner egner seg mer til å høre dynamikken i høyttalerene, du har vanskeligere for å høre klarheten.

Skal du teste høyttalerene for å se hva de duger til, så er One et godt eksempel på testsang.

Bare husk at trommene kommer brått, så start på lavt volum og still oppetterhvert som trommene er i gang.

De får virkelig fart på elementene!

Ellers har du Rammsteins Mann Gegen Mann, stort sett alle de sangene som er nevn av metallica til nå, pluss en del flere.

Static-X kan teste både de nermestes tålmodighet og høyttalerene, In Flames, Iron Maiden, Rob Zombie og Hammerfall har også en del sanger som gjør susen ;)

Lenke til kommentar
Rolig musikk, eller musikk med "myke" toner er lettest å høre forskjell på.

Punk og raske rockelåter blir fort vanskelige å tyde.

Musikk fra 80 tallet er som regel godt egnet.

Tenker ikke på disko og syntetisk musikk, men musikk med ekte instrumenter, som gitarer, trommer og vokal.

Kan nevne et par sanger jeg mener er gode å bruke.

Best mulig kvalitet er å anbefale, alt under 256 kbps er etter MIN mening dårlig egnet til å finlytte til.

Lossless er selvsagt å foretrekke.

Mine favoritter:

Iron Maiden:

Brave New World

Afraid To Shoot Strangers

Fear Of The Dark

The Number Of The Beast

Metallica:

Hero Of The Day

Until It Sleeps

Nothing Else Matters

Coldplay:

Swallowed In The Sea

Fix You

Clocks

Speed Of Sound

A Ha:

Stay On These Roads

Velvet

The Sun Always Shine On TV

Top Gun Anthem, Chariots On Fire og andre filmsanger egner seg også veldig godt.

Klassiske rockesanger fra 70' og 80' tallet er generellt godt egnet, da disse ofte har den gammeldagse lyden, som minner veldig om den du får fra rør.

Kurt Nilsen har også en del sanger som egner seg godt til å lytte til, og mange andre artister det samme.

U2 har mange gode blandt annet.

Sanger med mye syntetiske toner egner seg mer til å høre dynamikken i høyttalerene, du har vanskeligere for å høre klarheten.

Skal du teste høyttalerene for å se hva de duger til, så er One et godt eksempel på testsang.

Bare husk at trommene kommer brått, så start på lavt volum og still oppetterhvert som trommene er i gang.

De får virkelig fart på elementene!

Ellers har du Rammsteins Mann Gegen Mann, stort sett alle de sangene som er nevn av metallica til nå, pluss en del flere.

Static-X kan teste både de nermestes tålmodighet og høyttalerene, In Flames, Iron Maiden, Rob Zombie og Hammerfall har også en del sanger som gjør susen ;)

9395684[/snapback]

ok......(?)

Lenke til kommentar
hva med gode gamle yellow ble masse brukt før. Skal være supert mastret.

9395751[/snapback]

Ehhh...du mener vel Yello? Hehe. Fort gjort å skrive feil ja.

Ellers må jeg si meg enig med Trainman – hør på musikk du er vant til å høre på for å teste et anlegg.

Men Henderson/Willis er slettes ikke galt, hehe.

Lenke til kommentar

Musikksmaken er så personlig som det går ann.

Så disser du smaken min, så disser du meg! :p Neida, men hva har du for slags grunnlag til å komme med den uttalelsen?

Av ren interesse må jeg spørre hva slags musikk DU mener er bra, og for ordens skyld ønsker jeg en god begrunnelse for at musikksmaken til folk med Hi-Fi interesse er dårlig.

En annen ting du ikke har tatt høyde for er at jeg ikke nødvendigvis liker all musikken jeg ramset opp, eller at det kun er den jeg liker eller hører på.

Ser ikke noe poeng i den delen av posten din, men; å bruke kjent musikk til å lytte til er en stor fordel, med tanke på at det er den du hører på, og den du eventuellt kommer til å legge merke til foskjellen med.

Men jeg holder fortsatt på, at sanger med "ekte" instrumenter, og gjerne av den mindre kaotiske sorten, er lettest å høre etter forskjell på fra god til dårlig høyttaler.

Lenke til kommentar
Musikk du har hørt mange ganger før, som du kjenner godt.

Dermed er det lettere å høre forskjeller.

Men ikke test med mp3!

9409116[/snapback]

disse ordene er sannhet. fant ut det da jeg kjøpte meg en litt dyr NAD dvd-spiller tidligere i sommer. da jeg satte på CD'er hørte jeg ting jeg aldri hadde gjort før på cd'er jeg hadde hatt i 10 år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...