Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prestasjonsangst - Noen andre?

Sidious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

whaat, er det mye framføring på høyskole?

For jeg også sliter no jævlig.. med prestasjonsangst

Jeg er ikke noe nervøs når jeg venter på at jeg skal opp, men når jeg kommer opp og ser mot folka så kjenner jeg nervøsiteten,, jeg er ikke noe så særlig nervøs når jeg ser mot klassen, men når jeg skal begynne å lese.. da stiger pulsen! Det værste er at jeg begynner å smile(automatisk) no sjukt.. Jeg bare begynner å smile uten å merke at jeg smiler.. men jeg tar det som et positivt tegn, selv om de kan høre at stemmen min hakker etc!

Men i det siste så har det gått litt bedre.. Hvergang jeg har hatt framføring så har jeg bare tenkt positivt "Oi dette her gikk bra, bedre enn forventet" før så tenkte jeg bare "nei dette gikk rett i dass"

Lenke til kommentar

Det spørs vel litt hva slags høyskole/linje du går. Men hvertfall det faget jeg har, som heter "Nyskapning" er det masse fremføringer. Tror det er noe sånn som 3-6 fremføringer hver gang vi har det. (Har en bøtte med økter på onsdag :|)

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen din, jeg syns det også er ganske ille før jeg skal opp. Altså, jeg tenker jo på det i uker i forveien, men når man ser hvor sykelig mange mennesker som ser på, da blir jeg tørr i halsen, papiret rister fordi jeg blir svært så nervøs, våt i handflatene og vanskeligheter for å uttale ord. Tror jeg seriøst utvikler stamming i løpet av et blunk.

Jeg skjønner fortsatt ikke poenget med å presse på med fremføringer med folk som absolutt hater det. Alle er ikke ment for å lage fete presentasjoner - det er absolutt ikke jeg.

Hyl, har fremføring til onsdag, foran 120 folk. Hvis de andre på gruppa ikke fremfører for meg, så vet jeg ikke hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det var det jeg også trudde, surely, "datateknikk" kan umulig ha noe med fremføringer å gjøre.

Men vi skulle selvfølgelig ha et übergay fag som heter nyskapning, hvor vi skal presentere alt i hytt og gevær.

Jeg skal skrive programmer ffs, jeg utdanner meg som nerd, trenger for faen ikke å kunne snakke blant folk :D

Lenke til kommentar

Hvis den var myntet på meg, så kan jeg jo si. Jeg tror ikke jeg driter meg ut, jeg vet at jeg kan stoffet, men er bare at jeg får total hetta foran xxx antall folk

Eksempel: Selvom jeg syns det er kult å dykke, så syns andre at det er er mindre kult/nær døden opplevelse (:p). Kjipt eksempel, men du skjønner sikkert greia

EDIT: glemte kolon foran smiley

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg var hos helsesøster i går. Snakket om helsa mi og sånt. Jeg nevnte da prestasjonsangsten min. Akkurat som jeg forventet sa hun at det er et veldig normalt problem for studenter. Hun sa hvis det er skikkelig ille kan hun fikse time hos doktor og eventuelle medisiner som demper angstsymptomene. Jeg skal tenke på det. Hvis det blir helt jævlig skal jeg kanskje prøve medisin. Vi får se. Ellers sa hun bare at det kanskje lønner seg å nevne for gruppa/medelever at man har det problemet.

Jaja, fortsatt nervøs jeg. Hjalp litt å snakke med henne dog.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg var hos helsesøster i går. Snakket om helsa mi og sånt. Jeg nevnte da prestasjonsangsten min. Akkurat som jeg forventet sa hun at det er et veldig normalt problem for studenter. Hun sa hvis det er skikkelig ille kan hun fikse time hos doktor og eventuelle medisiner som demper angstsymptomene. Jeg skal tenke på det. Hvis det blir helt jævlig skal jeg kanskje prøve medisin. Vi får se. Ellers sa hun bare at det kanskje lønner seg å nevne for gruppa/medelever at man har det problemet.

Jaja, fortsatt nervøs jeg. Hjalp litt å snakke med henne dog.

9473470[/snapback]

Er det virkelig ikke mulig å bare få fritak fra framføring forran alle?

Lenke til kommentar

Njaa. det er ikke helt sikkert ass. Noen som virker helt Nazi på det når det kommer til å følge lærers plan.

I det faget jeg har fremføring for imorgen (skrekk og gru) er det en del av pensum å kunne holde foredrag/fremføringen foran et publikum.

Men alikevel syns jeg en lærer burde ha forståelse for ting som dette.

Hun sa hvis det er skikkelig ille kan hun fikse time hos doktor og eventuelle medisiner som demper angstsymptomene

Ja takk =]

Lenke til kommentar

En metode som kan fungere for å redusere stress og angst er EFT/Tapping. Fungerer ved at man stimulerer ulike nerver på kroppen (ansikt, fingre og overkroppen) ved lett dunking (tapping). Testet det ut selv og det funker faktisk ganske så bra. Selv var jeg rimelig skeptisk i begynnelsen og følte meg fullstendig iditoisk der jeg holdt på. Ikke forvent at så mye skal skje de første minuttene, men etter 15-20 min burde de fleste merke en viss forskjell. Og, det koster selvfølgelig ikke noe å forsøke. Det eneste man kaster bort er 20 minutter av sitt liv ;)

Btw: Kan også brukes som en hjelp ved røykeslutt eller andre uvaner man ønsker å bli kvitt.

Noen lenker:

Hva er EFT (Emotional Freedom Techniques)?

Tapping.com - inkl. gratis videoer

Lenke til kommentar

Great.. droppa akkurat en klassetime pga vi skulle framføre noe.. patetisk

Vi fikk en oppgave hvor vi skulle framføre noe og at vi fikk bare 5min på å lese det og at man skulle kunne litt av det..

Men jeg droppa det.. Jeg klarer ikke å framføre noe uten å ha lest sikkelig på det.. Etter å ha jobba meg opp uten å bli nervøs etc så har jeg klart å ikke bli nervøs når vi har framføring hvor vi har 2-3 dager på oss.. og er sikkelig prod of it;D men når vi kommer til at man skal framføre noe eller sånn dirkete "her, framfør det her" så klarer jeg ikke det.. da går alt til helvete og jeg er nervøs...

så har noen tips til hvordan man skal klare å takle nervøsiteten ogsånt?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat det samme problemet selv. Det har blitt bedre gjennom årene.

Viktigste er at du har veldig god kontroll på det du skal framføre. Da går det greit nå du først står foran disse menneskene, og du kommer i en god flyt. Når du sier at du lett blir kjent med mennesker må det da tilsi at du kjenner menneskene i klassen ganske godt. Det bør vel gjøre ting litt lettere.

Lenke til kommentar
så har noen tips til hvordan man skal klare å takle nervøsiteten ogsånt?

9478976[/snapback]

Du takler ikke å ta framføringer på sparken? Samme her, i 3ENG5 gikk HVER eneste time slik: Lese gjennom tekster med hverandre, gjøre oppgaver, framføre oppgavene. En gang i uka hadde vi gruppearbeid på 2-3 timer der vi fikk en tekst/stykke som vi skulle framføre på slutten av siste time.

Jeg må bruke tid på å huske stoffet uten å ha med et ark, hvis ikke det skjer så blir jeg nervøs med en gang. Fant ikke en måte å bli kvitt nervøsiteten i 3ENG5 timene, bare fikk en gi faen stilling fordi det var så kjedelig, elendig men søt lærer.

Lenke til kommentar

Bruktbilen: Kjedelig med så monotone timer. Hadde mine engelsktimer vært slik at hadde jeg grua meg til hver eneste time, i frykt for å bli hørt/måtte fremføre noe :|

Update: Jeg fremførte i dag, var ikke store greiene, men jeg klarte faktisk å fremføre foran 100personer (!)

Ja, jeg overlevde faktisk =]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...