Oystein90 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Har lyst vil å gjøre noen oppgraderinger på pcen, uten å bruke for mange tusen. Pcen til brukest mest til videoredigering og annan multimedia. Veldig lite til spill. Har fra før: Abit AS8 1 GB DDR1 ram. PC3200 Radeon 9550 Intel Pentium 4, 3,2 ghz (har ikke tenkt å kjøpe ny prosessor). Alternativet om jeg ikke skal oppdatere er å kjøpe 1 gb mer i RAM. Vil å såfall kjøpe et hovedkort til grei pris, DDR2 ram og skjermkort. Hvor stor er f.eks forskjellen på dette hovedkortet og AS8? Noen som har et billig forslag til meg? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 det er ikke verdt pengene hvis du bare skal kjøpe hovedkortet og ikke oppgradere CPU og evt. raskere RAM. da skulle jeg kjøpe i stedet 1GB RAM i tillegg til det du har nå..... Lenke til kommentar
aplus Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Dersom du vil ha økt ytelse bør du også oppgradere cpu. Kjøp ett billigere HK, eventuelt ett brukt ett her. Forslag: Rimeleig MSI HK Rimelig CPU, E2140 Rimelig skjermkort, x1650Pro Grei RAM, 2GB Samlet pris hos komplett.no: ca 2100,- Dette vart ett ekstremt billig oppsett, men likevel en grei oppgradering fra din gamle HW. Klokk prosessoren til over 2ghz, så blir det enda litt mer fart på sakene. Når det er sagt bør du også vurdere ett oppsett basert på AMD, da du sikkert hadde fått bedre ytelse for samme (eller lavere) pris. Edit: CPU trykkleif Endret 1. september 2007 av aplus Lenke til kommentar
Oystein90 Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Dersom du vil ha økt ytelse bør du også oppgradere cpu. Kjøp ett billigere HK, eventuelt ett brukt ett her. Forslag: Rimeleig MSI HK Rimelig C2D CPU, E2140 Rimelig skjermkort, x1650Pro Grei RAM, 2GB Samlet pris hos komplett.no: ca 2100,- Dette vart ett ekstremt billig oppsett, men likevel en grei oppgradering fra din gamle HW. Klokk prosessoren til over 2ghz, så blir det enda litt mer fart på sakene. Når det er sagt bør du også vurdere ett oppsett basert på AMD, da du sikkert hadde fått bedre ytelse for samme (eller lavere) pris. 9394659[/snapback] Takk for forslaget! Ser ut til å være bra, og til en billig penge. Men lurer litt på den CPUen. Virker litt for billig for å være bra liksom.. hehe. Men tidene har vel forandet seg. Hovedkortet, CPUen og skjermkortet ble jo bestillt i 2005, har jo komt mye nytt siden det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 For det første, E2140 bygger ikke på Core 2 arkitekturen så langt jeg vet. Vanligvis kalles den Intel Pentium E2140. Conroe L brukes også noen steder, og beskrives av Intel til å høre til Pentium familien. Men den yter brukbart, men uansett en 10 - 40 % dårligere enn E4300. Den er uansett klart bedre enn en Pentium 3,2 Ghz, ikke minst på området videoredigering. Når det gjelder vidoredigering yter faktisk også AMD sine X2 bra. Et forslag fra meg: CPU: Intel C2D E6550 (fra kr 1300) eller AMD A64 X2 5600+ AM2 (fra kr 1150) HK: Anbefaler enten P35 brikkesett eller nForce 650i for Intel (fra 800 kr og oppover). De rimeligste har ikke Firewire dersom det er viktig. For AMD er HK med nForce 570 eller nForce 590 greie valg (fra 700 kr og opp) Skjermkort: Ville sterkt vurdert et kort basert på ATI Radeon HD 2600XT. Har en svært bra mpeg dekoder i kortet, og kan finnes fra 800 kr og oppover. Minne: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB til 700 kr. Sum for oppgradering: Fra kr 3350 og oppover, avhengig av pris på HK og skjermkort. NB! Jeg har jevnt over brukt laveste priser. Og i forhold til billigoppsettet hos komplett, synes jeg dette gir såpass mye mer for pengene at jeg ikke hadde vært i tvil, særlig relatert til videoredigering. Lenke til kommentar
Oystein90 Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 For det første, E2140 bygger ikke på Core 2 arkitekturen så langt jeg vet. Vanligvis kalles den Intel Pentium E2140. Conroe L brukes også noen steder, og beskrives av Intel til å høre til Pentium familien. Men den yter brukbart, men uansett en 10 - 40 % dårligere enn E4300. Den er uansett klart bedre enn en Pentium 3,2 Ghz, ikke minst på området videoredigering. Når det gjelder vidoredigering yter faktisk også AMD sine X2 bra. Et forslag fra meg: CPU: Intel C2D E6550 (fra kr 1300) eller AMD A64 X2 5600+ AM2 (fra kr 1150) HK: Anbefaler enten P35 brikkesett eller nForce 650i for Intel (fra 800 kr og oppover). De rimeligste har ikke Firewire dersom det er viktig. For AMD er HK med nForce 570 eller nForce 590 greie valg (fra 700 kr og opp) Skjermkort: Ville sterkt vurdert et kort basert på ATI Radeon HD 2600XT. Har en svært bra mpeg dekoder i kortet, og kan finnes fra 800 kr og oppover. Minne: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB til 700 kr. Sum for oppgradering: Fra kr 3350 og oppover, avhengig av pris på HK og skjermkort. NB! Jeg har jevnt over brukt laveste priser. Og i forhold til billigoppsettet hos komplett, synes jeg dette gir såpass mye mer for pengene at jeg ikke hadde vært i tvil, særlig relatert til videoredigering. 9395812[/snapback] Bra forslag det der. Fann ut at Komplett ikke hadde skjermkortet så gikk heller over til Netshop.no. Der hadde de alle delene du foreslo. Tror jeg går for intel løsningen i såfall. Men hovedkortet nForce 650i var litt dyrt på Netshop synst jeg. Litt over 1000 kr. Forslag til et billigere alternativ? pris mellom 500 - 800. Synst et hovedkort til 1000kr er litt vel dyrt.. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Synes du bør legge litt i hovedkort. C2D er fryktelig OC villig og det er meget enkelt å hente ut litt ekstra ytelse om en bare prøver og har et ok hovedkort. Jeg foreslår et Gigabyte P35 DS3 til 869 kr. E2140 bygger på Conroe arkitekturen, men har bare 1MB cache. En 2140 er ca 10% svakere enn en E6300 i de fleste apps. Forskjellen er noe større i spill. E2140 synes jeg er litt vel svak, men den egner seg sikkert fint som filserver eller til en surfe/kontormaskin. Den er designet som en konkurrent til AMD X2-3600. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 E2140 bygger på Conroe arkitekturen, men har bare 1MB cache. En 2140 er ca 10% svakere enn en E6300 i de fleste apps. Forskjellen er noe større i spill. E2140 synes jeg er litt vel svak, men den egner seg sikkert fint som filserver eller til en surfe/kontormaskin. Den er designet som en konkurrent til AMD X2-3600. 9405227[/snapback] Etter Intel sine sider bygger den ikke på Core 2 (Conroe brukes ikke, arkitekturens sitt rette navn er Core 2). Men jeg kan ta feil. Den er fra 10 - 30 % svakere i apps. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå