Gå til innhold

verdien av bundled pentax-rawsoftware


Anbefalte innlegg

Noen som har noen mening om verdien av raw-softwaren som følger med pentax k10d?

 

Kjøper man feks Olympus eller Nikon så må man vel kjøpe et slikt program i tillegg, og jeg lurer rett og slett på om pentaxprogrammet er såpass brukbart for en amatør at man bør ta dette i betraktning når man sammenligner prisene på kamerar.

 

Glad for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri brukt programvaren som fulgte med min K10D, så jeg vet ikke hvor god den er, og har inntrykk av at folk stort sett velger å bruke dedikerte konvertere uansett. RAW-konvertering er støttet i f.eks Picasa som er gratis. Jeg ville ikke lagt særlig vekt på programvaren.

 

Kameraet er veldig bra og kan trygt anbefales. :)

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet det, så vil jeg absolutt mene at konverteringen i originalprogrammet er bedre enn den i Picasa, som aldri har hatt særlig gode algoritmer for bildebehandling, skarping og nedskallering. Selv om jeg kun har erfaring med Pentax og Lightroom, og det fungerer bra. Likevel er det slik at Canons DPP i siste versjon skal gi de beste resultatene på .CR2 filer, hvis man ikke har behov for særlig avansert redigering. Jeg blir ikke overrasket om det også er slik med Pentax.

Å sette noen kroneverdi på det synes jeg er umulig.

Lenke til kommentar

Sjekket litt mer, og det ser ut som Pentax-programvaren er ganske god. PMNormal har helt rett i at Picasa ikke er så god på RAW, de som bruker Picasa bruker den visstnok mest som preview, og lar Picasa bruke ekstern RAW-converter for bildene de liker.

 

Mulig at SilkyPix sin gratisversjon kan være et alternativ om du ikke går for Pentax og trenger en gratis converter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...