JohnsonsWhatever Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Er det digiKam? Eller er det noe annet som holder seg mer oppdatert og er bedre? For eksempel jeg ser på Adobe Photoshop Lightroom og det virker utrolig bra. Men da må jeg vel legge inn Windows XP/Vista då, sjit. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 GIMP Er vel det beste så langt og er gratis.. ligger ferdig innstallert hvis du har ubuntu Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Gimp er nok det mest avanserte frie/gratis bildebehandlingsprogrammet for linux. Nå nærmer 2.4 seg også Eller så har du jo krita for kde, ikke så mange funksjoner, men noen ting som gimp mangler. Som støtte for 16 bit. Hva bruker du bildene til. Kanskje det ikke er så viktig med 16 bit, hvis du for.eks bare skal bruke bildene til privat bruk for data/nett eller enkle/små papirkopier. Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Gimp er nok det mest avanserte frie/gratis bildebehandlingsprogrammet for linux. Nå nærmer 2.4 seg også Eller så har du jo krita for kde, ikke så mange funksjoner, men noen ting som gimp mangler. Som støtte for 16 bit. Hva bruker du bildene til. Kanskje det ikke er så viktig med 16 bit, hvis du for.eks bare skal bruke bildene til privat bruk for data/nett eller enkle/små papirkopier. 9393657[/snapback] Dere har missforstått tråden, det er altså snakk om Adobe Photoshop LIGHTROOM, det er ingenting med Adobe Photoshop CS2 eller slikt. Det er snakk om foto album program samtidig redigering av farger og lys og skarphet av bilder, etc. Eksempel som digiKam. Ikke snakk om GIMP, Adobe Photoshop CS2 eller PaintShop Pro. Beklager tråden hvis den er villledene, men hvis dere leser min første post DigiKam, LightRoom, mhm! Endret 30. august 2007 av JohnsonsWhatever Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 DigiKam er etter min mening suveren for formålet ditt. Men du har naturligvis en del alternativer: http://en.wikipedia.org/wiki/Picasa http://bluemarine.tidalwave.it/ http://albumshaper.sourceforge.net/ http://www.lphoto.com/ http://f-spot.org/Main_Page http://jbrout.python-hosting.com/ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det ser ut som LightZone kan være noe for deg. Det finnes visst i en gratis linuxversjon. Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Sokkalf, letteste måte og installere det? Jeg er litt noobi! Kan jeg sudo apt-get install lightzone Men! Det er fult mulig legge inn Lightroom og Adobe? Uten det blir mye rare greier og rot i systemet. Liker bildene i folders, ikke ha den i noe fake C:// etc! :S Endret 30. august 2007 av JohnsonsWhatever Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Sokkalf, letteste måte og installere det? Jeg er litt noobi!Kan jeg sudo apt-get install lightzone Men! Det er fult mulig legge inn Lightroom og Adobe? Uten det blir mye rare greier og rot i systemet. Liker bildene i folders, ikke ha den i noe fake C:// etc! :S 9393885[/snapback] Fra FAQen : LightZone comes as a tarball, not a package like an rpm or a deb. This means you just unpack it. There is no installer, it doesn't run any scripts, you don't need privileges to use it, and if you don't like it, you can just drag it into the Trash. Så ser ut som du bare laster ned, pakker ut og kjører det. Når det gjelder Adobe-software via WINE e.l, så er det for det første tvilsomt om det vil funke i det hele tatt, og for det andre vil det sannsynligvis bli problemer med "fake C:// etc" som du kaller det. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er snakk om foto album program samtidig redigering av farger og lys og skarphet av bilder, etc. Eksempel som digiKam. 9393694[/snapback] Hmm... installerte Picasa på PC-en til fatter'n i dag. Han ville ha noe enkelt med en oversiktlig album-funksjon. Så lovende ut, syns jeg. Nå var dette på en Windows-maskin, men ser at Picasa ligger i pakkebrønnen på Ubuntu også. Har ikke testet denne versjonen, men et tips er det iallefall. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg tror også Picasa vil være det beste valget for deg; både albumfunksjon, lette redigeringsgrep, slideshow etc. Leser t.o.m. RAW-filene fra mitt Nikon kamera, og jeg bruker gjerne en laptop med Picasa til en kjapp gjennomgang av bildene når jeg er på reise. Ellers er faktisk Cinepaint et mye bedre redigeringsprogram enn Gimp; støtte for 16-bits, skikkelig fargestyring og et skarphetsfilter som er like bra som i PS. Alle disse mangler i Gimp som gjør det (for meg) uegnet til redigering. Nevner et til som du kanskje ikke trenger; Rawstudio til konvertering fra RAW-filer, evt RawShooter da satt opp med Wine. (litt mer komplisert) Disse 3-4 programmene gjør alt du trenger til både kjapp og seriøs bildebehandling. Bare Linux snart ser at vi må ha mulighet til å kalibrere skjermen med hardware er Linux et topp alternativ til redigering. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Apple sin iphoto fra ilife serien ser enda bedre ut, så da må du nok legge inn Mac.... :!: Mht. album; F-Spot fungerer greit, men det tagger ikke bildene i standard metadata oppsett(i mangel av bedre ord). Picasa, har jeg forstått det rett, er ikke skrevet for Linux – men fungerer takket være deler fra Wine. Digikam er et veldig aktiv prosjekt, vil anbefale deg å lese om de mange muligheter som det byr på. Det tagger bildene korrekt, slik at f.eks. Picasa vil kunne lese dem. Er enig med Del, tror dette er tingen for normalt behov. Bildebehandling; Lightzone tror jeg ikke du ønsker, det er primært et program for å konvertere RAW bilder samt behandle dem. Fantastisk bra program, men det ser ut som at vi ikke lengre får en Linux versjon – siste versjon lar seg ikke lengre laste ned(kanskje vi må kjøpe det heretter:-/). Alt nevt så er det masse muligheter med Digikam, særlig hvis du installerer de mange plugins(fra pakkebehandleren). Med tanke på prisen så er dette et svært bra tilbud! Ellers vil Gimp kunne dekke alle dine behov når det gjelder bildebehandling, det er et fantastisk bra program. Gimp2.4 Beta er sluppet, og jeg tror vi kan vente oss store forbedringer i tiden som kommer. Skal du bruke tid på å lære deg et program så ville jeg brukt det på dette. En ny oppdatert guide på norsk finner du på siden deres. Du finner masse plugins for dette også, som fjerning av rødøyne osv. Man kan bemerke manglende støtte for 16bits filtre osv. som finnes i PS, men for de fleste er ikke dette nødvendig. Det finnes profesjonelle fotografer som sverger til Gimp, og mener det er fullt ut tilstrekkelig. Det er selvsagt delte meninger om det. Cinepaint er nevnt, men jeg trodde det først og fremst gjaldt film? Krita er derimot ikke nevnt, ifølge siden deres har det «support for 16 bit images, CMYK, L*a*b and even OpenEXR HDR images.». dhjerp: Alle fotoprogram for Linux(og mange for Windows) kan åpne RAW filer takket være en kar som "åpner" de ellers lukkede formater. Picasa bruker mao. samme "motor" som de andre, feks. UFRaw som benyttes for å åpne RAW filer i Gimp. Mer info her. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Fint jeg allerede har lasta ned lightzone da Noen som har prøvd bibble her? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jeg har forsøkt Bibble i Windows, og likte det godt. Kjøper man en lisens kan man bruke den både i Windows og Linux(de er mao. fleksible der). Går du på siden deres så kan du laste ned en del filmer som viser mulighetene. Vil tro det dekker de fleste behov, men det er jo litt vanskelig å bruke penger på noe som blir dekket av andre gode programmer som er gratis(som nevnt ovenfor). Men klart, hvis alternativet er å måtte skifte til windows så er valget rimelig enkelt Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Et flott og oppklarende innlegg, Govassa! Og ja, jeg tror vi kan vente oss interessant utvikling angående GIMP. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Dersom ikke Gimp kommer med skikkelig fargestyring og skarphetsfilter vil det ikke kunne brukes til seriøs bildebehandling. Skal forsåvidt være enig i at støtte for 16-bit kanskje ikke betyr så mye for folk flest enda, men spesielt et dårlig skarphetsfilter vil man merke godt. Med forbehold om det har kommet noe nytt her i løpet av sommeren. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Dersom ikke Gimp kommer med skikkelig fargestyring og skarphetsfilter vil det ikke kunne brukes til seriøs bildebehandling. Skal forsåvidt være enig i at støtte for 16-bit kanskje ikke betyr så mye for folk flest enda, men spesielt et dårlig skarphetsfilter vil man merke godt. Er enig med deg, begge disse to er viktig(også for hobby fotografen emm.). Jeg ser det finnes en rekke skarphetsfiltre for Gimp, men vet ikke hvor gode disse er. Noen som vet det? Skarphet kan jo legges til under konvertering, altså ikke i Gimp selv, og disse har jeg ikke lest noen kritikk av(men har lest en rekke ganger at dette burde man gjøre til slutt, mens andre igjen mener det motsatte...). Fargestyring under Linux er mulig. Her er et program for å lage profil... Men dette kan jeg lite om, har aldri tatt meg råd til å kjøpe kalibreringsutstyr(og fremkalling har gitt meg gode nok resultater i den sammenheng). Uansett, Gimp 2.4 "is the first GIMP release to support color management", så da blir vi kvitt det problemet Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Problemet med Gimp er at filterne "smører" detaljer mer utover enn Cinepaint og Photoshop som begge gir bra resultat. Å utføre oppskarping under konvertering er lite heldig da det er en destruktiv prossess som bør gjøres helt til slutt, etter alle justeringer inkl endring av størrelse. En veldig forsiktig skarping er det noen som gjør tidlig. LPROF har jeg prøvet, og det kan delvis fungere, men da må du ha en windows versjon for å lage en profil fra en hardware-kalibrator som gjør at man er like langt. Må ha MS. Dette er eneste grunn til at jeg fortsatt har MS på et par maskiner her i huset. Software-kalibrering kan gjøres under Linux men det funker ganske dårlig på en LCD skjerm, At Gimp nå kommer med fargestyring er et kjempeskritt i riktig retning. Har man prøvet å skrive ut bilder uten fargestyring ser man fort at dette sammen med en bra, kalibrert skjerm er (ihvertfall for meg) helt nødvendig. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Er det noen som har prøvd det «motsatte» av fargekalibrering? Altså, printe ut et krevende bilde, for så å justere monitoren/LCD-skjermen opp mot bildet slik at alt stemmer. Hardware-justering mao. Noen? Dette har jeg gjort i mange år og syns det fungerer bra. Monitorer har mange innstillingsmodus nå til dag. Og det er en god ide å lagre et slikt oppsett til bilderedigering. Er du i tvil om at bildet holder god kvalitet – så finnes det mange kalibreringsbilder ute på nettet. På denne måten har jeg aldri fått noen overraskelser når bildet kommer ut på skriveren. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Blei ganske overaska når jeg printa noen bilder på jobben, som jeg hadde "justert" etter min gamle crt skjerm. Fargene stemte rimelig bra. Alltid godt å få noen fine overaskelser. Gleder meg også til gimp 2.4. Det begynner å nærme seg bra nå. Bare synd det ikke blir 16 bit og cmyk støtte enda. Synes det er litt rart at det ikke er fler som har godt inn med økonomisk støtte til gimp, da det er noe av det beste frie bildebehadlings alternativet man finner. Uansett er det mye forbedringer vi får i 2.4 da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå