Gå til innhold

Få i gang en hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker en hjemmeside for å gjøre ting som fremtidige hobby prosjekter

mer oversiktlig, samtidig muligens ha en liten blogg, eller noe.

Er fullstendig grønn angående koding og slikt, og ønsker egentlig ikke å

lære dette. Men ønsker å kunne såpass at jeg klarer å poste ting/utvide

menyen... osv. altså forhåpentligvis ikke noe for komplisert. Så må jeg

da få en person til å kode/designe noe rimelig enkelt, eller finnes det

noe standard greier man kan kjøpe fra et firma?

Skal være .com eller .no domene, helst .no. Hva er billigst?

Og hva er det jeg trenger for å få en komplett hjemmeside?

Altså såvidt jeg vet:

-Innhold

-webhotel

-domene

Får man domene inkludert i webhotel? eller må det kjøpes seperat?

Hvor mye må jeg regne med å betale totalt for å ha en hjemmeside

gående? Samt engangsavgift for å få ting til å komme igang?

Har dere noen erfaringer eller anbefalninger av gode priser for webhotel/domene?

Sorry for mine muligens veldig teite spørsmål, men et sted må man starte.

Scott. :)

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste webhoster kommer med domene. Da kan du og ha e-posten din der selvfølgelig. Ellers trenger du et par tohundrelapper for å sette det opp og holde det gående.

Jeg har av erfaring lært at du får det du betaler for, altså man bør styre unna webhoster som har mye plass/båndbredde til en billig penge. Du vil nok få dårlig kundeservice, trege servere og dårlig oppetid. Jeg har vært borti 3-4 webhoster nå. Rådet mitt er: Kjøp heller fra en webhost som er mer seriøs, selv om du får mindre for pengene.

Selv bruker jeg aiso.net, selv om jeg og kan anbefale subsys.no. .no domener er ikke for privat bruk så vidt jeg vet. Aiso er stabile og greie, med god kundeservice.

Ellers kan jeg anbefale Wordpress slik jeg bruker på lemonblog.net. Lett å modifisere og drive. .net, .com prisene er ganske like. Men andre domener som .tv, .name og så videre er dyrere.

Og ja, med webhotell, domene og innhold har du alt du trenger.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Ser på subsys.no, de har en veldig fin og oversiktlig side som gjør det lett å navigere, ihvertfall lettere enn f.eks Aiso. (imo)

Tror isåfall det blir subsys som blir brukt om det ikke kommer noe annet forslag som overgår dette.

Ser også på siden deres at det er domeneregistrering/parkering, og der er det

alternativ som .no. Men dette blir kanskje bare en firma greie når man går til

betalingen?

Men så da blir spørsmålet om innholdet/designet osv.

Som sagt, ønsker ikke å lage noe fra bunnen av selv, heller det å evt

kjøpe eller noe gratis alternativ som også virker bra.

Skal være noe veldig stilrent og enkelt, helst mørkere farger.

Tips? Syntes forøvrig Wordpress ikke var heelt det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg one.com som webhotell (man får også domene der). Der koster det 10 kroner (+ moms) i måneden for webhotell, og ca. 100 kroner i året for domenet.

Selv om det er billig, har de veldig god service, og jeg har ikke opplevd noe nedetid. Jeg har sendt spørsmål til support to ganger (om kvelden), og har fått svar neste formiddag begge gangene.

Lenke til kommentar

Anbefaler også one.com til ditt bruk. Har ikke mod_rewrite, men har vel ikke så mye å si for ditt bruk? (om du ikke vet hva det er trenger du det ikke).

Selv om de er billige er de dønn seriøse og stabile.

Et søk på "free cms" eller noe vil gi deg mange forslag. Mine forslag er EBA-news og Wordpress. Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Vel, du kan ikke hotlinke ting med One.com. Du kan ikke ha videoer der. Du kan ikke bruke det som din egen lille harddisk på Internett. Anngående kundeservicen er jeg ikke helt enig, har et par stygge logger der jeg føler jeg snakker med en geit. Men de er relativt stabile, det skal de ha. Hadde en gang problemer med at databasen gikk ned i hytt og pine, og at siden lastet veldig tregt. Førstnevnte ordnet de etter en stund. Jeg har opplevd 5 minutter nedetid på aiso, og en morgen var databasen nede. Men de fikset vistnok det problemet dagen etter slik at det ikke skulle skje igjen. Subsys har jeg ikke opplevd noen nedetid på, men jeg er nesten aldri innom der og det ligger ikke mye der. Aiso er og mer bøyelige, de må ikke følge boken hele tiden. For eksempel manglet jeg php_minne til at Gallery2 installasjonen min skulle resize et bilde på 2mb. Dermed satt han opp php_minne til 50mb slik at jeg kunne finne ut at det var problemet, og så satt han det til 25mb som er det dobbelte av det jeg hadde hvis jeg husker rett. Hvis du bruker for mye båndbredde er det i grunnen også greit, de bryr seg ikke noe særlig hvis det ikke blir for mye. Da sender de en e-post og sier noe om det før de gjør noe drastisk. En negativ ting med aiso er at du ikke kan bruke mer enn 10-20% av diskplassen til en database. Men det er vel egentlig ikke et problem. Har to forumer, en blogg og en Gallery installasjon pluss et par andre php-programmer og det er fremdeles ganske lite brukt. Så med mindre du skal ha noe _veldig_ stort holder det. Tenkte at jeg ikke gidder å si meningen min om One.com og skrive noe veldig langt igjen så sent på kvelden, men jeg tok visst feil...

Arve Systad:

Tips? Syntes forøvrig Wordpress ikke var heelt det jeg var ute etter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...