Stig-Arne Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 ja, hva er vitsen ? Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 hvis du holder en kraftig magnet ved siden av skjermen din, vil du fatte poenget Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 La oss si at en magnetisk kilde har påvirket skjermen din, og skjermen din får et lilla bilde. Da må du avmagnetisere. kort sagt. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 hvis skjermen er kommet i nærheten av et sterkt magnetfelt vil elektronstrålen bli bøyd av og du vil få lilla skjerm i hjørnene kan du bruke avmagnetiseringen til å fjerne den magnetiske ladningen - det er vitsen Lenke til kommentar
streeter Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 ja, hva er vitsen ? Av og til når jeg frakter maskinen til og fra lan blir fargene helt merkelig når jeg buter (Den norske versjonen) Da funker det å bruke degauss (vet ikke hva dette skulle hete på norsk? dritten på skjermen... I alle fall... det funker Lenke til kommentar
Trono Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Finnes det noen måte å avmagnetisere en TV på? Kanskje riste den lenge og hardt? Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Finnes det noen måte å avmagnetisere en TV på? Kanskje riste den lenge og hardt? La den stå avslått over natten (altså bryter av, ikke bare slukke med fjernkontrollen). Til slutt, etter mange år, vil imidlertid skjermen være så slitt at fargeblanding skjer uansett, og spesielt ute i kantene/hjørnene. Da hjelper det bare å slippe den ned på et hardt underlag fra 10 meters høyde. Terje Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Avmagnetiseringen (Degauss) fjerner konvergens fra skjermen, dvs. fargeurenheten som intreffer når ikke elektronstrålen treffer skyggemasken rett. Snu pc'skjermen på hode mens den står på så vil du se noe artig. TV'er har også degauss funksjon, men du kan ikke degausse manuelt med en egen knapp, det skjer automatisk i det du slår på TV'n (ikke fra standby). Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 det skjer automatisk i det du slår på TV'n (ikke fra standby). Pøh, hva slags jalla-TV har du da?? Min Loewe degausser hver gang jeg slår den på fra stand-by!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Jeg prøvde å "ødelegge" en eldgammel skjerm en gang med en drit-kraftig magnet. Det gikk forsåvidt bra, elektronstrålen bøyde seg mange cm ut av posisjon og ble "avstøtt" helt fra magneten når jeg hadde den helt inntil skjermen. Siden elektronstrålen ble helt avstøtt ble det et sort "hull" på midten av skjermen. Når jeg tok bort magneten ble de psykadeliske fargene fortsatt hengende igjen og bildet var helt skjevt/vridd. Jeg vet at avmagnetisering (degauss) skal fjerne dette, men det fantes ikke en slik knapp på denne fossile skjermen. Ved å føre magneten raske over skjermflaten i gradvis økende avstand fikk jeg samme effekten som degauss. Fargene ble nesten helt normale. Jeg tror degauss funksjonen bruker samme teknikk for å fjerne magnetiskeringen. Den setter opp et stort magnetfelt i den ene retninga (med styrespolene til elektronstrålen) så setter den opp et nesten like stort magnetfelt i motsatt retning osv. med minkende felt. Til slutt blir all magnetiseringen borte. Dette går ganske fort med automatisk degauss og sees som et sterkt vibrerende bilde som vibrerer stadig mindre. Noen sekunder etter er all magnetisme borte fra masken i billedrøret. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Pøh, hva slags jalla-TV har du da?? Min Loewe degausser hver gang jeg slår den på fra stand-by!! Hehe... nå er ikke akkurat Loewe et jalla-merke... Viss man skrur opp en dataskjerm/tv vil man se en tykk "kabel" gå rundt billedrøret ytterst mot deg (i kantene på "skjermen" om du vil") den blir strømsatt med en stooor strømstyrke som genererer et kraftig magnetfelt... Dust av en lærer (som kan jævla mye tv) demonstrerte dette for oss (VK2 Service elektroniker) på en pc skjerm, hvor han holdt en avmagnetiseringsløkke foran en pc'skjerm og strømsatte den... idioten tenkte ikke på pc'en som stod eller rundt oss. de virket ikke helt patent etterpå, et par av pc'ene fikk Bios checksum error, så den var harka (gammel pentium 90 bios). Enkelte harddisker ble løket også. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Takker for alle svar ble litt klokere nå, men en gang prøvde jeg å ha en mangnet atme skjermen.. ikke bra.. så avmagnetiserte jeg den, men like dårli var det. hmm Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Avmagnetiseringsspolen er egentlig ikke så veldig kraftig. Den er bare designet for å fjerne magnetisering fra jordmagnetismen, og holder du en magnet inntil skjermen så blir den mye sterkere magnetisert. Du får det kanskje vekk med å degausse mange ganger, eller gjøre som Simen1. Vi bruker mye dataskjermer på båt, og da får vi ofte problem med fargene når båten forandrer retning, pga jordmagnetismen. Men det kan være stor forskjell fra en type skjerm til en annen, noen blir ikke påvirket i det hele tatt mens andre må degausses flere ganger om dagen. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 På skolen min så hadde vi Kunst og håndverk en gang. Kameraten min tok en magnet innat tven der og etter det så har bilde alltid vært sånn. Hva kan han gjøre for å fjerne det? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hvis man degausser skjermen mens man holder en magnet inntil den, blir forvrengningen sittende. Og ettersom degauss ikke funker med korte mellomrom er den umulig å bli kvitt med det samme (det sitter en PTC-motstand i serie med spolen, som må kjølne helt for å få full effekt igjen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå