Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

JIPPI! I dag fikk jeg kontrakt med Flytoget. Åååååå som jeg gleder meg til å starte! :) Mye spennende som skjer der fremover, så det blir nok veldig bra.

 

Jeg har fått kontrakt med både flytoget, NSB og høyst sansynlig Anbud. Fortsatt veldig usikker på hvem jeg skal signere for.... :hmm: Alle selskaper har sine plusser og minuser... tenke, tenke, tenke......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ikke enkelt det der nei. For meg har det aldri vært noen tvil, Flytoget AS, selv om jeg ser fordeler med NSB.

Med allt det spennende som skjer i Flytoget om dagen + det fabelaktige miljøet og den ikke ubetydelige lønna, så tror jeg nokk det går mot mange fine år i Flytoget.

 

Du får vell bare kjenne på magefølelsen og ta en avgjørelse ut fra det. Er nokk den følelsen som vet best, og som oftest er rett har jeg erfart! :)

 

Hva har Anbud å tilby da?

Lenke til kommentar
Hehe, ikke enkelt det der nei. For meg har det aldri vært noen tvil, Flytoget AS, selv om jeg ser fordeler med NSB.

Med allt det spennende som skjer i Flytoget om dagen + det fabelaktige miljøet og den ikke ubetydelige lønna, så tror jeg nokk det går mot mange fine år i Flytoget.

 

Du får vell bare kjenne på magefølelsen og ta en avgjørelse ut fra det. Er nokk den følelsen som vet best, og som oftest er rett har jeg erfart! :)

 

Hva har Anbud å tilby da?

 

Anbud tilbyr det samme som NSB, men da med stasjoneringssted 5 minutter unna der jeg bor. DET teller mye. Velger jeg flytoget må jeg pendle 2-3 timer hver dag.

 

Ja, lønna i flytoget er grei den...... :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, har nok et sp.mål hva gjelder forkurset

håper dere kan svare

 

OPPGAVE:

 

Et nødlysanlegg har 10 lamper. Lampene er påstemplet 24V / 10W. 2 blybatterier er seriekoblet. Disse er påstemplet 12V / 14Ah. Hvor lenge kan batteriene holde lys i lampene?

 

 

 

min fremgangsmåte:

 

først fant jeg ut hvor mye strøm det gikk i hver lampe: I = P / U = 10/24 = 0,42A

 

siden det da er 10 lamper ganget jeg 0,42 med 10(aner ikke om d er korrekt) og fikk at den totale strømmen gjennom lampene er 4,2A

 

Så fant jeg ut hvor lenge jeg kunne tappe 4,2A fra batteriene som var påstemplet 12V / 14Ah og fant ut av det var ca 3,3 timer.

 

Så er da svaret 3,3? (ca)

 

 

 

skal man forresten ta hensyn til at lampene er 24V mens batteriene bare er 12V?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
skal man forresten ta hensyn til at lampene er 24V mens batteriene bare er 12V?

 

hva skjer med to seriekoblede 12V batteri da...... :p

 

spenningen øker, men ikke kapasiteten...hmmm

hue er tungt gi meg et hint.... :)

 

 

14/4,2 = 3,33 timer (3 timer, 20 minutter)

 

Svaret ditt er riktig. Og som du sier, ved seriekobling øker spenningen, ikke kapasiteten. Lykke til med kurset, jeg er heldigvis ferdig med det!! :w00t:

Lenke til kommentar
JIPPI! I dag fikk jeg kontrakt med Flytoget. Åååååå som jeg gleder meg til å starte! :) Mye spennende som skjer der fremover, så det blir nok veldig bra.

 

Jeg har fått kontrakt med både flytoget, NSB og høyst sansynlig Anbud. Fortsatt veldig usikker på hvem jeg skal signere for.... :hmm: Alle selskaper har sine plusser og minuser... tenke, tenke, tenke......

 

Hei!

Snublet over denne siden... Er og inne på jernbaneskolen i januar.

Hvordan fikk du kontrakt? Kontaktet du selskapene, eller kom kontraktene deisende?

Lenke til kommentar

Hei Vater!

 

Så kult du skal begynne sammen med oss i Januar. Det tror jeg blir kjempe gøy!

 

Jeg har bestandig ønsket meg til Flytoget, så jeg tok bare en telefon å hørte om det var en mulighet. Da svaret var ja, var jeg på intervju 3 dager etterpå.

 

Hørte de kanskje skulle ha inn noen få til fra Januar kullet, så ta en telefon å hør med Bjørn Hagrim.

 

Snakkes om ikke så lenge! :)

Lenke til kommentar
JIPPI! I dag fikk jeg kontrakt med Flytoget. Åååååå som jeg gleder meg til å starte! :) Mye spennende som skjer der fremover, så det blir nok veldig bra.

 

Jeg har fått kontrakt med både flytoget, NSB og høyst sansynlig Anbud. Fortsatt veldig usikker på hvem jeg skal signere for.... :hmm: Alle selskaper har sine plusser og minuser... tenke, tenke, tenke......

 

Hei!

Snublet over denne siden... Er og inne på jernbaneskolen i januar.

Hvordan fikk du kontrakt? Kontaktet du selskapene, eller kom kontraktene deisende?

 

en kontrakt kommer aldri deisende! :whistle: For kontrakt med nsb, kontakt Tom Myrvold. Jeg har telefonnummeret hans hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar
skal man forresten ta hensyn til at lampene er 24V mens batteriene bare er 12V?

 

hva skjer med to seriekoblede 12V batteri da...... :p

 

spenningen øker, men ikke kapasiteten...hmmm

hue er tungt gi meg et hint.... :)

 

 

14/4,2 = 3,33 timer (3 timer, 20 minutter)

 

Svaret ditt er riktig. Og som du sier, ved seriekobling øker spenningen, ikke kapasiteten. Lykke til med kurset, jeg er heldigvis ferdig med det!! :w00t:

 

Tusen takk Texaco, du aner ikke hvor mye det betyr at man får tilbakemelding! :)

 

jeg skjønner at ikke alle vil svare fordi sp.målene gjentar seg på innleveringene vi har hver 14de dag, men greit å vite at man er på rett spor....forhåptentligvis ender det med jernbanespor og hahaha:)

 

kommer til å spørre mer antar jeg...håper på svar og:)

Lærer skulle svare oss minst en gang i uka på nett het det, men har ikke svart mer enn èn gang siden kurset startet opp 15de november og det er for dårlig...har fått til et samarbeid med ei jeg har truffet "på nett" men siden vi begge er ferske så er det kjekt med noen innspill utenifra og:)

 

takk igjen alle sammen.....

Lenke til kommentar

Og en ting til, noen sp.mål som er hentet fra oppgaveboka finner man ikke svar på i læreboka...litt rart? er det meninga man skal bruke logikk(for d som er logisk da) eller skal man og bruke nettet for å finne ut av ting?

 

syns vel egentlig man burde funnet svara i læreboka men det er ikke alltid tilfelle!

hvorfor? noen som vet? som har hatt forkurset før?

 

texaco?...:)

hvordan tolker du dette?

Lenke til kommentar
Og en ting til, noen sp.mål som er hentet fra oppgaveboka finner man ikke svar på i læreboka...litt rart? er det meninga man skal bruke logikk(for d som er logisk da) eller skal man og bruke nettet for å finne ut av ting?

 

syns vel egentlig man burde funnet svara i læreboka men det er ikke alltid tilfelle!

hvorfor? noen som vet? som har hatt forkurset før?

 

texaco?...:)

hvordan tolker du dette?

 

Kan ikke si at jeg ble positivt overrasket over forkurset når jeg gikk det. Vi fikk ingen tilbakemelding fra lærer, kun tilsendt fasit etter innlevering. læreboka bærer sterkt preg av å være beregnet for klasseromsundervisning. man må rett og slett finne svar andre steder, da ikke alt er å finne i boka. Skikkelig tragisk når man tenker på at det er folk som aldri har vært borti slikt stoff som sitter og leser. :no: Tips fra meg: Bruk google, og skaff deg lærebøker i elektronikk grunnkurs. Og bruk forumet på it's learning, selv om det kanskje ikke er så mange som svarer der inne.... Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Og en ting til, noen sp.mål som er hentet fra oppgaveboka finner man ikke svar på i læreboka...litt rart? er det meninga man skal bruke logikk(for d som er logisk da) eller skal man og bruke nettet for å finne ut av ting?

 

syns vel egentlig man burde funnet svara i læreboka men det er ikke alltid tilfelle!

hvorfor? noen som vet? som har hatt forkurset før?

 

texaco?...:)

hvordan tolker du dette?

 

Kan ikke si at jeg ble positivt overrasket over forkurset når jeg gikk det. Vi fikk ingen tilbakemelding fra lærer, kun tilsendt fasit etter innlevering. læreboka bærer sterkt preg av å være beregnet for klasseromsundervisning. man må rett og slett finne svar andre steder, da ikke alt er å finne i boka. Skikkelig tragisk når man tenker på at det er folk som aldri har vært borti slikt stoff som sitter og leser. :no: Tips fra meg: Bruk google, og skaff deg lærebøker i elektronikk grunnkurs. Og bruk forumet på it's learning, selv om det kanskje ikke er så mange som svarer der inne.... Lykke til!!!

 

takk for tips!

nei ikke mange som svarer der nei!!!...derfor jeg spør her:) og igjen takker jeg for svar jeg får!

har som sagt fått til et samarbeid med ei jente som jeg tar forkurset sammen med så får vi se hvordan det går...men vi er begge ferske når det gjelder elektro

 

kjøpe flere bøker sier du? ja kanskje det ikke er så dumt...google er kjekt å ha;-)

men boka er tragisk ja...og LITE svar fra faglærer...skikkelig skuffa jeg nå men skal faen ikke gi meg nå som jeg har kommet så langt! :)

 

er forresten den avsluttende eksamen basert på sp.mål fra innleveringene?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Og jeg har bare 27 arbeidsdager før jeg går ut i en måneds ferie 1. februar før oppstart i Mars :)

 

Gratulerer med kontrakt fra Flytoget Mini :)

 

Jeg er fornøyd med kontrakten fra NSB siden mitt mål er å komme meg til Trondheim så snart som mulig, og siden en del begynner å nærme seg pensjonsalder der oppe, burde det ikke bli så vanskelig :)

Lenke til kommentar
jeg spør igjen:

 

Er forresten den avsluttende eksamen basert på sp.mål fra innleveringene på forkurset?

 

Eksamen tar for seg stoff behandlet i læreboka. Spørsmålene plukkes IKKE fra innleveringene, de blir lagd av skolen. Her må man derfor skjønne stoffet, det å bare pugge har derfor liten hensikt. Du får utlevert formelsamling på eksamen, så ikke bruk for mye tid på å pugge formler, men du må jo selvsagt forstå dem og kunne bruke dem da :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...