Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg tror disse med dårlig referanser trenger bare å fullføre studiet før de får seg en jobb i NSB. Grunnen til at NSB ikke tar dem i nå er at det er større sjanse for at de faller fra studiet underveis og da taper NSB så klart mange penger siden de betaler studentene under studiet. Fullfører de skolen vil NSB ta dem inn og etterbetale alt som de ville ha fått hvis de hadde hatt kontrakt med NSB under hele studiet.

Jeg for min del tror nok ikke at dette nødvendigvis stemmer.

Jo det har de. Iallefall da jeg gikk på skolen, gikk ut i januar i år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei Brucefan, det stemmer, den har jeg "overtatt" :) og flytter inn om 2 måneder :)

Det er ikke lengre sykkelvei altså, for vurderte å ta sykkelen med meg, men tenkte at det kanskje var litt langt å sykle siden tog ble foreslått, har ikke studert kart og kilometer enda, men tror kanskje jeg tar sykkelen med da:) godt med den lille treningen man klarer å lure inn i hverdagen:)

Hehe, det stemmer nok. Og, det er som regel mer "arbeid" å gå til og fra jernbanestasjonen, enn å gå til skolen. Men, det var oppslag på tavla på skolen i dag. Ledig hybel i Kristoffer Robins vei. Der tar det maks 5 min. å gå til skolen. Kan jo kanskje være noe om noen fortsatt manger et sted å bo. Aner ikke pris og størrelse, men bare si ifra om noen trenger adressen.

Lenke til kommentar
Det er ikke lengre sykkelvei altså, for vurderte å ta sykkelen med meg, men tenkte at det kanskje var litt langt å sykle siden tog ble foreslått, har ikke studert kart og kilometer enda, men tror kanskje jeg tar sykkelen med da:) godt med den lille treningen man klarer å lure inn i hverdagen:)

Tog ble nok foreslått fordi strekningen akkurat er så lang at det å gå hele veien er uaktuelt for de fleste. Såvidt jeg har sett på turveiskiltene i området der, er det i overkant av en kilometer mellom hver togstopp. Altså er det mellom 2 og 2,5 kilometer mellom Lørenskog og Haugenstua. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra leiligheten din til Lørenskog stasjon, men fra Haugenstua og til jernbaneskolen er det vel ca. 1 km. Det vil si at om du skal gå hele veien til skolen, tar det sikkert 40-45 minutter. Å sykle tar 10-15. Og du får lett nedover mesteparten av veien til, så du blir ikke svett heller.

Dessuten blir du boende rett ved Østmarka, som er et fantastisk sykkelområde. Anbefales.

Lenke til kommentar

Tog ble nok foreslått fordi strekningen akkurat er så lang at det å gå hele veien er uaktuelt for de fleste. Såvidt jeg har sett på turveiskiltene i området der, er det i overkant av en kilometer mellom hver togstopp. Altså er det mellom 2 og 2,5 kilometer mellom Lørenskog og Haugenstua. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra leiligheten din til Lørenskog stasjon, men fra Haugenstua og til jernbaneskolen er det vel ca. 1 km. Det vil si at om du skal gå hele veien til skolen, tar det sikkert 40-45 minutter. Å sykle tar 10-15. Og du får lett nedover mesteparten av veien til, så du blir ikke svett heller.

Dessuten blir du boende rett ved Østmarka, som er et fantastisk sykkelområde. Anbefales.

Klart dette vil variere. Jeg har ca.10 - 15 min til Lørenskog st. og ca 15 min, fra Grorud st. til skolen, og det er derfor uaktuelt. (Her snakker vi om å gå...) Helt klart at sykling er tingen. Nå vet jeg jo riktignok ikke hvor gunstig dette viser seg å være på vinteren, men det finner jeg vel ut. :p Dette må vel folk finne ut selv hva som er det beste, men sykling er å anbefale fremfor tog, om det er en mulighet.

Lenke til kommentar

takk for gode tips :) må se nærmere på Østmarka, sykling er jo en god ting :)

Biltema har piggdekk til sykler som kan være greit om vinteren, men så lenge man tar det rolig og det er noenlunde slakt opp og ned skal det gå greit uten også...(om man har dekk med dype spor..)

Lenke til kommentar
Skolen ringte idag å tilbydde meg start den 31 august istedet for 4 januar. Jeg takket ja tvert!

Hurra, skolestart et halvt år før tida! Jippi!

Nå er det bare å hive seg i boligleting.

:D

Hei.

Samme som meg det da.

Skulle egentlig begynne 4. januar, men fikk telefon i juni onm at de hadde en plass ledig i august. Ikke noe å tenke på det nei.

Lenke til kommentar
Biltema har piggdekk til sykler som kan være greit om vinteren, men så lenge man tar det rolig og det er noenlunde slakt opp og ned skal det gå greit uten også...(om man har dekk med dype spor..)

Til vinterbruk (perioden november/desember-mars i Oslo, sjøl la jeg på piggdekka 28.10 og tok de av 22.3 sist sesong) er nok piggdekk fornuftig. Jeg har ikke prøvd Biltema sine, men vil vel anta at de er mer enn gode nok for sykling langs bilvei. Til litt mer avansert vintersykling er jeg svært fornøyd med Nokian Extreme 296 - jeg har et sett slike dekk, som jeg har hatt sia 2003-2004. Det blir jo ikke så voldsomt mye sylking vinterstid, så gode dekk holder i mange år. Extremedekka har også ekstremt godt feste. Jeg kan sykle avgårde i relativt høyt tempo på underlag der jeg ville vært skeptisk til å bevege meg til fots eller med bil med piggdekk.

Lenke til kommentar
4 dager til søknadsfristen går ut for min del. Får håpe jeg får prøve meg på arbpsy og resten denne gangen. Noen som har hørt om det er mange som har søkt nå? Var så utrolig mange i januar.

Det blir nok færre søkere enn i januar, men "noen hundre" ser det ut til å bli også nå, sier ryktene.

Mer informasjon og info til de som vil søke:

http://njsk.no/

Lenke til kommentar
Hvor i Oslo er det du har fått leilighet, langt unna skolen? Selv har vi 10 min. sykling til skolen, og er dermed ikke avhengig av buss, tog etc. Praktisk! Vet ikke når du begynner, men vi treffes nok i løpet av skoleåret.

tmartinussen hadde vel "overtatt" leiligheten til OlavAnd på Lørenskog? I tilfelle er det omtrent like lang sykkelvei som du har fra Stovner, muligens litt kortere. Jeg tror jeg har brukt rundt 10 minutter på rolig til middels sykling på sti/vei langs sporet Lørenskog st-Høybråten hp-Haugenstua Hp-Jernkroken de to gangene jeg har tatt turen.

At Olav foreslår tog på strekningen, betyr bare at han er lat... :cool:

Høhø :p ja det betyr vell det :D

Men latskapen går helst på at jeg etter å ha punktert 3 ganger på tre sykkelturer ble drit lei hele sykkelen :p Dog har jeg spasert hjem fra skolen endel ganger. Det fungerer fint det :) Men "langt" TIL skolen om morgenen når jeg helst vil sove lengst mulig :p

Lenke til kommentar
Hvor i Oslo er det du har fått leilighet, langt unna skolen? Selv har vi 10 min. sykling til skolen, og er dermed ikke avhengig av buss, tog etc. Praktisk! Vet ikke når du begynner, men vi treffes nok i løpet av skoleåret.

tmartinussen hadde vel "overtatt" leiligheten til OlavAnd på Lørenskog? I tilfelle er det omtrent like lang sykkelvei som du har fra Stovner, muligens litt kortere. Jeg tror jeg har brukt rundt 10 minutter på rolig til middels sykling på sti/vei langs sporet Lørenskog st-Høybråten hp-Haugenstua Hp-Jernkroken de to gangene jeg har tatt turen.

At Olav foreslår tog på strekningen, betyr bare at han er lat... :coo :thumbup:l :

Høhø :p ja det betyr vell det :D

Men latskapen går helst på at jeg etter å ha punktert 3 ganger på tre sykkelturer ble drit lei hele sykkelen :p Dog har jeg spasert hjem fra skolen endel ganger. Det fungerer fint det :) Men "langt" TIL skolen om morgenen når jeg helst vil sove lengst mulig :p

Sove???? Man må da ikke sove bort verdifull lesetid skjønner du vel! Nå har jeg syklet på skolen siden mai, men har enda ikke punktert. (bank i bordet eller noe...) Kan være jeg er litt heldigere stilt med tanke på skolevei. :tease:

Nei, dette må vel hver og en avgjøre selv hva som er tingen, men både sykling, tog og å rett og slett gå funker jo helt bra. Det med buss blir jeg ikke klok på. Det vil dessuten bli ganske dyrt er jeg redd. Man får jo et studentbevis, men det hjelper ikke dem som har fylt 30. (Forstå det den som vil???) Dere som skal begynne nå i august får i hvertfall ha lykke til. Selv sliter vi litt med disse definisjonene i togfremføringsforskriften, men det går seg vel til får vi håpe.

Lenke til kommentar
Sove???? Man må da ikke sove bort verdifull lesetid skjønner du vel! Nå har jeg syklet på skolen siden mai, men har enda ikke punktert. (bank i bordet eller noe...) Kan være jeg er litt heldigere stilt med tanke på skolevei. :tease:

Nei, dette må vel hver og en avgjøre selv hva som er tingen, men både sykling, tog og å rett og slett gå funker jo helt bra. Det med buss blir jeg ikke klok på. Det vil dessuten bli ganske dyrt er jeg redd. Man får jo et studentbevis, men det hjelper ikke dem som har fylt 30. (Forstå det den som vil???) Dere som skal begynne nå i august får i hvertfall ha lykke til. Selv sliter vi litt med disse definisjonene i togfremføringsforskriften, men det går seg vel til får vi håpe.

Pugg definisjonene godt :) det er "puslespill brikkene", evnt. verbene og substantivene som dere senere skal "pusle" med, evnt. sette sammen setninger på "jernbansk" med. - Har du skjønt sammenhengen mellom stillverk, tungesikring, hovedsignaler og linjeblokk så har du et godt grunnlag også for å forstå skiftekurset og vk sikkerhet. - Og ikke minst: HVA ER EN STASJON? :D

Lenke til kommentar
Og ikke minst: HVA ER EN STASJON? :D

En stasjon er et sted på banestrekningen hvor det kontrolleres at fremadliggende... Aj, nå må jeg ut å spy! Litt lei nå, men på tirsdag er det eksamen så da blir det vel en bitteliten pause kanskje... :)

Nei, nei og nei. Da må vi begynne å lese loklære vet du! Arbeidet er en lyst!

Lenke til kommentar

En stasjon er et sted på banestrekningen hvor det kontrolleres at fremadliggende... Aj, nå må jeg ut å spy! Litt lei nå, men på tirsdag er det eksamen så da blir det vel en bitteliten pause kanskje... :)

Nei, nei og nei. Da må vi begynne å lese loklære vet du! Arbeidet er en lyst!

En lyst ja. Sånn var det vist. Det er faktisk ganske morsomt, men må innrømme at endel definisjoner går litt i hverandre etter en stund. Bruker dagen i dag til å sortere litt, og morgendagen til å lære resten + skilt, toglys, togfløyte og annet som jeg enn ikke kan. Har god tid da vel....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...