Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting, når får man "fribilletten" på NSB?1.skoledag?Tilsendt etter betalt første faktura som man skal motta 3 måneder før skolestart?

Jeg må jo ta toget fra Bergen og bort til skolen, er jo dumt å måtte betale for det når jeg har betalt for fribilletten.

 

Jeg har også skrevet mail til OlavAnd men ikke mottatt noe svar.. noen andre som har det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en ting, når får man "fribilletten" på NSB?1.skoledag?Tilsendt etter betalt første faktura som man skal motta 3 måneder før skolestart?

Jeg må jo ta toget fra Bergen og bort til skolen, er jo dumt å måtte betale for det når jeg har betalt for fribilletten.

 

Jeg har også skrevet mail til OlavAnd men ikke mottatt noe svar.. noen andre som har det?

Bor du i Bergen? Bor også i Bergen, men har jo nå også en leilighet i Oslo. Godt tips i så måte om du ikke allerede har funnet et sted å bo, prøv å unngå disse kollektivene. Lett å miste fokus, og tro meg, det vil du ikke. Ting er ikke så fryktelig vanskelige, men man har dårlig tid, så man kan ikke la seg distrahere. Selv er vi to stk. som deler leilighet. I et slikt tilfelle, så er det en kjempe fordel at begge går på lokfører utdanninga. Selv begynte jeg 25. mai, og det er bare å glede seg. Kjempeartig. Vet ikke når du begynner, men er det vanskelig å fikse et sted å bo, så ta kontakt. Er ikke ferdig før juni neste år... P.S. Er du tidlig ute med å bestille billett til Oslo, så koster det ikke mer enn 314,- for minipris inkl. comfort. Fribilletten får man nemlig ikke før første skole dag som allerede nevnt.

Lenke til kommentar

jeg bor nok i Bergen ja:)

kjørte til oslo på torsdag, var på visning i OlavAnd sin leilighet på fredagen og kjørte hjem igjen.

Så nå har jeg fått meg leilighet i oslo jeg og:)

Det blir alene da, kollektiv er ikke aktuellt til dette studiet nei, kollektiv er en fin måte å bli distrahert fra studie på... :p

Hvor i Bergen kommer du fra da Pusburger?

Lenke til kommentar
jeg bor nok i Bergen ja:)

kjørte til oslo på torsdag, var på visning i OlavAnd sin leilighet på fredagen og kjørte hjem igjen.

Så nå har jeg fått meg leilighet i oslo jeg og:)

Det blir alene da, kollektiv er ikke aktuellt til dette studiet nei, kollektiv er en fin måte å bli distrahert fra studie på... :p

Hvor i Bergen kommer du fra da Pusburger?

Bor på Laksevåg. Du da? Selv er jeg snekkermester, og har jobbet på J.H. Nævdal Snekkeri de siste årene. Ble litt lei av det yrket, så derfor lokførerutdannng. Hvor i Oslo er det du har fått leilighet, langt unna skolen? Selv har vi 10 min. sykling til skolen, og er dermed ikke avhengig av buss, tog etc. Praktisk! Vet ikke når du begynner, men vi treffes nok i løpet av skoleåret.

Lenke til kommentar
Er det sånn at man er garantert jobb i NSB med denne utdanningen?

NSB har "bestilt" mange kull i flere år fremover. D.v.s. at det er jobb til alle som kommer inn på skolen. Om det ikke er jobber til lokførere, så blir det ikke opprettet kull på skolen. Men, tror ikke det blir riktig å si at man er garantert jobb. Det er nok flere forhold som spiller inn i den sammenhengen, f.eks. så må man i gjennom intervju når man søker NSB. Dette har vel de fleste ingen problemer med å skjønne, så om man da har gode referanser, burde det ikke være noe problem. De trenger lokførere. Men, har man en "historie" med at man kommer upresis på jobb, ikke gjør det man får beskjed om og slike ting, så er kanskje ikke det så veldig bra med tanke på jobbsøknad i et slikt yrke. Dette må man vel bare vurdere selv. Selvsagt kan du jo ringe kontaktpersonene i NSB og spørre. De svarer på de spørsmålene man har etter beste evne. Informasjon om dette finner du på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Er det sånn at man er garantert jobb i NSB med denne utdanningen?

NSB har "bestilt" mange kull i flere år fremover. D.v.s. at det er jobb til alle som kommer inn på skolen. Om det ikke er jobber til lokførere, så blir det ikke opprettet kull på skolen. Men, tror ikke det blir riktig å si at man er garantert jobb. Det er nok flere forhold som spiller inn i den sammenhengen, f.eks. så må man i gjennom intervju når man søker NSB. Dette har vel de fleste ingen problemer med å skjønne, så om man da har gode referanser, burde det ikke være noe problem. De trenger lokførere. Men, har man en "historie" med at man kommer upresis på jobb, ikke gjør det man får beskjed om og slike ting, så er kanskje ikke det så veldig bra med tanke på jobbsøknad i et slikt yrke. Dette må man vel bare vurdere selv. Selvsagt kan du jo ringe kontaktpersonene i NSB og spørre. De svarer på de spørsmålene man har etter beste evne. Informasjon om dette finner du på hjemmesiden deres.

 

Man er ikke garantert jobb 100%. I ett av kullene på skolen er det visstnok 3 stk. som ikke fikk jobbtilbud av NSB etter intervju. Grunnen var etter hva jeg skjønner dårlige referanser.

 

Så sørg for å oppgi referanser som faktisk kan gå god for deg og som ikke er "hevngjerrige" på en eller annen måte :roll:

 

Men løpet er ikke kjørt for det, de får sjansen til å søke igjen etter å ha gått på skolen en stund, og da får de referanse fra skolen også. Så om man sørger for å gjøre det bra på skolen og alltid komme i tide går det nok greit til slutt. Har man derimot måttet ta opp et par prøver pga. stryk 1.gang og kommer kronisk for sent til timen ligger man antageligvis tynt an.

Lenke til kommentar

Jeg tror disse med dårlig referanser trenger bare å fullføre studiet før de får seg en jobb i NSB. Grunnen til at NSB ikke tar dem i nå er at det er større sjanse for at de faller fra studiet underveis og da taper NSB så klart mange penger siden de betaler studentene under studiet. Fullfører de skolen vil NSB ta dem inn og etterbetale alt som de ville ha fått hvis de hadde hatt kontrakt med NSB under hele studiet.

Lenke til kommentar
Jeg tror disse med dårlig referanser trenger bare å fullføre studiet før de får seg en jobb i NSB. Grunnen til at NSB ikke tar dem i nå er at det er større sjanse for at de faller fra studiet underveis og da taper NSB så klart mange penger siden de betaler studentene under studiet. Fullfører de skolen vil NSB ta dem inn og etterbetale alt som de ville ha fått hvis de hadde hatt kontrakt med NSB under hele studiet.

 

Du har nok rett her men det er heller ikke alle som har mulighet for å fullføre studiet om de må gå ett år uten inntekt...

Lenke til kommentar
Hvor i Oslo er det du har fått leilighet, langt unna skolen? Selv har vi 10 min. sykling til skolen, og er dermed ikke avhengig av buss, tog etc. Praktisk! Vet ikke når du begynner, men vi treffes nok i løpet av skoleåret.

 

tmartinussen hadde vel "overtatt" leiligheten til OlavAnd på Lørenskog? I tilfelle er det omtrent like lang sykkelvei som du har fra Stovner, muligens litt kortere. Jeg tror jeg har brukt rundt 10 minutter på rolig til middels sykling på sti/vei langs sporet Lørenskog st-Høybråten hp-Haugenstua Hp-Jernkroken de to gangene jeg har tatt turen.

 

At Olav foreslår tog på strekningen, betyr bare at han er lat... :cool:

Lenke til kommentar
Jeg tror disse med dårlig referanser trenger bare å fullføre studiet før de får seg en jobb i NSB. Grunnen til at NSB ikke tar dem i nå er at det er større sjanse for at de faller fra studiet underveis og da taper NSB så klart mange penger siden de betaler studentene under studiet. Fullfører de skolen vil NSB ta dem inn og etterbetale alt som de ville ha fått hvis de hadde hatt kontrakt med NSB under hele studiet.

 

Jeg for min del tror nok ikke at dette nødvendigvis stemmer. NSB har neppe så trangt med folk at de tar inn "hvem som helst" - dvs. folk med dårlige referanser. Sannsynligvis vil nok togselskapene forhøre seg litt rundt i "jernbaneverdenen" før de ansetter noen som har dårlige/ingen referanser. Fraværsmengden, som også står på vitnemålet fra jernbaneskolen, vil nok også spille inn da.

Lenke til kommentar
Er det sånn at man er garantert jobb i NSB med denne utdanningen?

 

Nei. Alle som søker må gjennom vanlig ansettelsesprosess i NSB, og de gjør sine vurderinger som alle arbeidsgivere gjør. Men som andre her sier - NSB er det togselskapet som nok har størst behov for lokførere. Og pr. i dag tar vel ikke så mange av de andre togselskapene inn så mange lokførere - så jobbmulighetene er nok (akkurat nå) NSB, Jernbaneverket eller et av de mindre godstogselskapene.

Lenke til kommentar

hei Brucefan, det stemmer, den har jeg "overtatt" :) og flytter inn om 2 måneder :)

Det er ikke lengre sykkelvei altså, for vurderte å ta sykkelen med meg, men tenkte at det kanskje var litt langt å sykle siden tog ble foreslått, har ikke studert kart og kilometer enda, men tror kanskje jeg tar sykkelen med da:) godt med den lille treningen man klarer å lure inn i hverdagen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...