Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De har akkurat tatt inn 2 stykker fra et kull nå.

 

Ja, det vil si at de tok de inn under utdanninga eller etter at de var ferdige?

 

Under utdanninga.

 

Ja, ok. Takker! Men hvordan går man fram? Søker eller ringer man NSB når man har bestått Arbpsy-testen eller når man først starter på skolen? Eller ja, hvordan går man fram for å skrive kontrakt med NSB eller Flytoget?

Lenke til kommentar
jeg fikk brev jeg og, men måtte vente til januar:( hadde håpet sånn på november! Men men , det går nok fort:)

Da kommer vi på samme kull.

Mener å huske at vi hadde både arb.psyk, intervju og helsesjekk samme dag.

 

Jeg fikk også svar igår. Har lest i denne tråden siden jeg søkte på skolen i november 08. Jeg begynner 2. november klokken 09.00. Da kommer vel vi på samme kulle da tmartinussen.

Lenke til kommentar

Det lønner seg tydeligvis å være litt frempå.

Sendte en mail til skolen, og sa at hvis de fikk en plass ledig, så kunne jeg møte på kort varsel.

Fikk telefon to dager etterpå om at jeg får plass på august-kullet, siden det var en som hadde takke nei :)

Da blir det oppstart 31. august i stede for 4. januar.

Skikkelig fornøyd nå!!!

Lenke til kommentar
Det lønner seg tydeligvis å være litt frempå.

Sendte en mail til skolen, og sa at hvis de fikk en plass ledig, så kunne jeg møte på kort varsel.

Fikk telefon to dager etterpå om at jeg får plass på august-kullet, siden det var en som hadde takke nei :)

Da blir det oppstart 31. august i stede for 4. januar.

Skikkelig fornøyd nå!!!

sendte mail på det samme jeg og, så da var du nok ute litt før meg.. Faen!! hehe:) men får "håpe" det blir ledig noe på november kullet isteden da:)

Lenke til kommentar
Det lønner seg tydeligvis å være litt frempå.

Sendte en mail til skolen, og sa at hvis de fikk en plass ledig, så kunne jeg møte på kort varsel.

Fikk telefon to dager etterpå om at jeg får plass på august-kullet, siden det var en som hadde takke nei :)

Da blir det oppstart 31. august i stede for 4. januar.

Skikkelig fornøyd nå!!!

sendte mail på det samme jeg og, så da var du nok ute litt før meg.. Faen!! hehe:) men får "håpe" det blir ledig noe på november kullet isteden da:)

Skal krysse fingrene for deg, og fortsatt er det mulig at noen ikke dukker opp på august-kullet også.
Lenke til kommentar

Viktig melding til dere som starter i November :D

 

Hybel til leie, omtales nederst under endel "generelt pisspreik"

 

Ja, da nærmer det seg faretruende skoleslutt for min del. Laaaaaaangt tilbake i tråden finnes det eldre innlegg fra meg når jeg var søkende - ventende - og nettopp startende på skolen :)

 

Skoleåret har gått utrolig fort, og har ikke orket å følge med i tråden her. Men ser at spørsmål og svar går igjen, og igjen, og igjen, og handler om det samme som jeg selv lutrte på den gangen :) "Det er intet nytt under solen".

 

Hva som er vanskeligst virker individuelt. - Klassen min holdt koken lenge, og gikk for å være "klassen med flest elever" til langt ute i videregående kurs. Kun en hadde sluttet frivillig, og kun en falt av på skifteopplæringen. (Alle fullførte grunnkurset) - Andre kull har stort frafall i grunnkurs. Mulig årsak er at noen får seg ett sjokk over arbeidsmengden. - Noen (jeg) synes ting blir enklere etter grunnkurs. Da er "gramatikken", språket, kulturen, byggeklossene på plass. Grunnkurset var hardest for en som er "ett null" på jernbane fag før opppstart.

 

Men VK1 og resten "bygger videre". Man kan "roe ned", men langt fra sove. Og avsluttende bremser blir nok absolutt hardt. (Andre sier at avsluttende kurs oppleves tungt. Så ting er individuelt. Selv gruer jeg meg nå til at ALT fra grunnkurs må repetereses og sitte 100%, da ALT er pensum til avsluttende eksamen. Ikke bare det du drilles i de siste 3 ukene).

 

Generell erfaring fra hver eneste deleksamen: to dager før eksamen føles det som at "alt er kaos". - Du har gjerne "pugget" og fått med deg det du skal, men forståelsen sitter ikke helt. Dagen før eksamen faller mye forståelse på plass når det oppsumeres. På selve eksamen går det (forhåpentlighvis greit), så glemmer man endel da man kastes rett ut i nytt fag, men så kommer øvelseskjøring, man får tid til å puste ut. Endel ting går feil under kjøring, man begynner å lure på hvorfor. Man setter seg ned, blar i notatene, får "aha opplevelser" i hopetall, og plutselig er forståelsen fra teorien komt på plass. "Aha, det var derfor ja, så det var sånn den ventilen var, akkurat. Så det var derfor det ikke fungerete å ... nå skjønner jeg hvorfor jeg måtte ..." - Puggingen går over til forståelse, og grunnkursets irritasjon over "er det virkelig nødvendig å lære alt dette om alle disse ventilene?" går over i "det er virkelig praktisk å kunne så mye om alle disse ventilene", det gjør kjøringen enklere å vite hvordan toget "puster" og ånder.

 

 

Men så til Den viktige meldingen: Hybelleilighet til leie

 

Som sagt nærmer det seg slutten for meg. Avsluttende eksamen i september, etterfulgt av typekurs og "40 turer". Jeg blir boende til etter typekursene, men flytter så ut. - Huseier var litt smånervøs for muligheten til å få tak i ny leieboer "utenfor sesongen", så jeg hjelper ham herved litt:

Fra og med rundt begynnelsen av oktober er det ledig 50kvadrat kjellerleilighet på Lørenskog.

6000kr i måneden, inklusive internett. Leiligheten er lyst malt med store vinduer som slipper mye lys inn. Har peis til kos og vintervarme.

Flislagt bad med varmekabler som virker fint etter at jeg varslet huseier om at de var ute av virksomhet. Hyggelig huseier som hjelper til når du varsler om feil, og som ikke sniker seg unna ansvaret.

ett soverom, og som sagt stor stue med kjøkkenkrok.

Leies ut umøblert, (men jeg vurderer å la det stå igjen hvitevarer: komfyr, vaskemaskin med innebygd tørketrommel, og kjøleskap. Vaskemaskinen og komfyr er ett år gammelt, kjøpt til min skolestart. Kjøleskapet er tre dager gammelt da det jeg fikk tak i brukt tok kvelden i sommervarmen og jeg måtte ha nytt. Disse kan du evnt. overta om du vil, da det er mulig jeg havner i leilighet med integrerte hvitevarer etterhvert. Men det vil tiden vise.)

 

Lørenskog ER SENTRALT sett i forhold til skolen.

10 minutters gange fra leiligheten til jernbanen. Tog går 2 ganger i timen, 4 i morgenrushet INN til Oslo ("riktig retning" for å benytte deg av rushtidstogene) og tilsvarende UT fra Oslo på ettermiddagen (passer fint rett etter skolen på "vanlige" skoledager)

kun 2 stopp med toget så er du på Haugenstua.

Tar du toget 8.04 rekker du da fint innom Kiwi og handler frokost/lunsh før du går ned til skolen, 10 minutters gange.

 

Totalt mindre enn 40 minutters skolevei uanset om du går fort eller sakte.

 

17 minutter til Oslo S, og omtrent det samme til Lillestrøm for bytte til andre tog, vell :) jeg synes jeg har det ypperlig her ihvertfall :) Det går buss med holdeplass rett utenfor døra som korrensponderer til togavgangene om man ikke orker å tusle opp til stasjonen. Den bussen har jeg aldri tatt :D men den er der nå ;)

 

Er også gangavstand til Metro senteret med alt mann trenger. Elkjøp og Jula er også i gangavstand, samt "kjenn folkebad" dersom man føler for å trene litt :) Ta kontakt på [email protected] så skal jeg videreformidle kontakt til huseier om dette er interesangt :) Så flytter jeg ut i begynnelsen av oktober, du flytter inn i slutten av oktober, også er du fitt for figth til skolestart i November :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et par spørsmål til dere som har begynt eller som skal begynne. Har dere søkt om studielån? Er jo visse muligheter for kontrakt og lønn under utdanningen.

 

Et annet spørsmål som jeg sikkert får svar på senere uansett er hvordan lønn og skoleferie fungerer hvis man har kontrakt?

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål til dere som har begynt eller som skal begynne. Har dere søkt om studielån? Er jo visse muligheter for kontrakt og lønn under utdanningen.

 

Et annet spørsmål som jeg sikkert får svar på senere uansett er hvordan lønn og skoleferie fungerer hvis man har kontrakt?

Jeg har søkt om stipend, men ikke om lån. Imidlertid er man berettiget lån fra statens lånekasse om man går på jernbaneskolen. Det er en fullverdig skole i så måte. (Har også fått stipend...) Hvor mye man kan få, avhenger selvsagt litt av hvilke forutsetninger man har. Jeg fikk ganske mye, men da fordi jeg fikk borteboer stipend.

Når det gjelder andre spørsmål som ved kontrakt, er det om jeg ikke husker feil pr. tiden 22600 pr. mnd, om man har fått kontrakt med NSB. Vær imidlertid oppmerksom på at man riktignok får fra første dag som skolen begynner, men det kan allikevel ta lang tid før man får penger. Først skal man jo få kontrakt, og så er det en del formaliteter som man skal i gjennom. Må nesten regne med at det går i hvertfall 3 mnd før det kommer inn noen kroner, så det kan være greit å ha et stipend i bakhånd i alle fall. Det er jo bare å betale tilbake stipendet/lånet når man får inn første lønna. Blir fort noen utgifter, i hvertfall om man er nødt til å leie et sted å bo i Oslo slik som jeg med flere er nødt til. Skulle det ellers være mer du lurer på om dette, så anbefaler jeg deg å ringe NSB å spørre hvilke ordninger de har. De er veldig greie og hjelpsomme, og kan helt sikkert fortelle deg om det du måtte lure på.

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål til dere som har begynt eller som skal begynne. Har dere søkt om studielån? Er jo visse muligheter for kontrakt og lønn under utdanningen.

 

Et annet spørsmål som jeg sikkert får svar på senere uansett er hvordan lønn og skoleferie fungerer hvis man har kontrakt?

 

Har du lån hos lånekassen fra før vil jeg anbefale deg å ta opp selv om du får kontrakt, av følgende årsaker:

- Tar du ikke opp lån vil rentene (på eksisterende lån) automatisk begynne å gå på lånet, fordi lånekassen trur du er ferdig utdannet.

- Du kan få fjernet rentene ved søknad i ettertid ved å dokumentere at du har tatt utdanning (uten tilskudd fra lånekassen), men de vil da regne året som et "tilskuddsår" (fordi du får rentefritak) selv om du ikke har mottat mere penger fra dem. Det er maks 8 tilskuddsår totalt, du spiser dermed opp ett år av "retten til fremtidig tilskudd" ved å søke rentefritak, da er det likegreit å ta i mot litt penger det året. (Siden du uanset bruker et tilskuddsår).

- Egentlig ikke så farlig hvis du vet 100% at du skal være lokfører resten av karrieren, men man trenger jo ikke kaste bort rettigheter mann har uanset.

- Trenger du ikke penger putter du dem på høyrentekonto og har dem tilgode til avdragene begynner ;) det tjener du på.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke de som ikke har lån hos lånekassen fra før.

 

- Om du kan gjøre som ovenfor kommer dog annpå om du passerer inntektsgrensene for stipend/lån fra lånekassen. Har du hatt støtte fra dem hele forrige skoleår vil du muligens tippe over. Har du bare hatt støtte halvparten av forrige skoleår vil du derimot havne innenfor den høyere lønnsgrensen, og løper ingen risiko.

 

Ang. Lønn og skoleferie: kullene har litt forksjellig tidspunkt på ferien, de fleste får sånn ca. i fellesferien. Lønna for juli vil være feriepenger, men med "lønn i ferie" for at de som evnt. har hatt få utbetalinger før desember ikke skal få mindre i juli enn i de andre månedene. Så er det ett fratrekk for "fordel av lønn i ferie" slik at totalt utbetalt juli ender opp likt med de andre månedene. (Var masse + og - tall på juli lønnslippen, litt forvirrende, men totalen ble altså lik med øvrige måneder og det er jo det som teller.)

Endret av OlavAnd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...