Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

De ser på karakterer, men karakterer er ikke alt, det viktigste er at du oppfølger minstekravet, som f.eks. studiekompetanse.

 

Mine karakterer fra vgs. var ikke mye å skryte av gitt, men jeg bare fortalte dem slik det var, at jeg var veldig skolelei og hadde ikke noe "mål" med utdannelsen (dvs. visste ikke hva jeg skulle gjøre etter).

 

Og ja, vil du bli togleder så er det lurere å utdanne seg som TXP, ikke lokfører. Ikke at jeg skjønner at noen vil bli togleder, ser ut som verdens kjedeligste jobb :p

Tror nok dette er helt riktig. Men sett fra mitt synspunkt, så er jo lokfører veien å gå. Kommer jo riktignok ikke til å satse på togleder, men akter holde meg til lokfører. Mener egentlig bare at da har man et alternativ. Nå høres det jo ut som du har fått noen alterativer, så da synes jeg du skal gå for det som passer deg best. (Men, tror heller ikke togleder er noe å stå etter... hehe.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan ser en vanlig skoledag ut? forelesninger som på vanlig skole med notater og snakking?

Når begynner og slutter man på skolen? Mye "lekser"?

Vi starter 8.30 og kjører hardt fram til ca 15.00. Undervisningen varierer vel. Jeg er helt i starten bare, og vi har vært på litt turer, kjørt litt simulator, hatt introkjøring (vært med i førerrommet på tog) og hatt helt vanlig forelesningsundervisning.

Det meste har vært gøy. Første skikkelige eksamen idag, og det føles som om det gikk riktig bra. Ang. lekser så er det ikke mye som blir gitt, men det er lurt å lese på bra hjemme da!

Skole er herlig :D

Endret av Rocknisse
Lenke til kommentar
høres ut som en variert og spennende skoledag :)

Kjekt å høre at dagens eksamen gikk greit :)

Vanskelige eksamener? vanlige skriftlige eksamener? må man svare utdypende? eller er det mye "regning" og slikt, eller korte og konsise svar? Mange spørsmål her, men gleder meg sånn til å komme igang...

Den første syns jeg vel ikke var så vanskelig egentlig, men jeg hadde jo forkurs fra før, og mye var repetisjon derfra.. Hele denne var skriftelig, med litt utregninger og endel "hva heter" og "hva er" spørsmål.

Startet kl 9.00 og var ferdig kl 10.00 så det er vel ikke den mest omfattende eksamen jeg har vært med på :) Vi fikk lov til å sitte til 12.00 da, men vet ikke om noen behøde det ettersom jeg reiste hjem...

 

Jepp, men du var sikkert direkte kvalifisert. Jeg søkte Januar 09, arbpsyk 14.mai, intervju 26.aug og helsetest ikke lenge etter om man skal gå videre. Forkurset vi skal ta har eksamen i januar 10. pusburger måtte vel også ta forkurs... Drøyt mye venting ja.

Både pusburger og jeg måtte ha forkurs, og da tar saker litt lengre tid ja. Bare å smøre seg med tålmodighet. DEt er vel verdt ventinga!

Endret av Rocknisse
Lenke til kommentar

Jeg søkte i januar 09, hadde arb.psyk i februar, intervju i april, helsesjekk i mai.

 

Arb.psyk gikk veldig greit, intervjuet var verre, men det gikk det og. Helsesjekken feilet jeg på.

 

Da jeg som liten skjelte har jeg utviklet amblyopi på den ene øyet, med nedsatt synsskarphet, visus 0,1. Kravet som lokfører er 1,0 med begge øyne, 0,5 på dårligste øye, og det er ikke mulighet for dispensasjon sålenge man ikke allerede er utdannet. Det er altså kjekt å lese igjennom helseforskriften, så vet man om man har sjangse eller ikke.

 

Det hjelper lite at man har 1,25 på det gode øye og at alt annet er godt innenfor grensene. Undertegnede jobber for tiden hardt med å forbedre synet, er på ~0,35 nå...

 

Lønn under utdanning fra NSB ligger for tiden på ca 21500 kr/mnd før skatt.

Endret av athlan73
Lenke til kommentar
Jeg søkte i januar 09, hadde arb.psyk i februar, intervju i april, helsesjekk i mai.

 

Arb.psyk gikk veldig greit, intervjuet var verre, men det gikk det og. Helsesjekken feilet jeg på.

 

Da jeg som liten skjelte har jeg utviklet amblyopi på den ene øyet, med nedsatt synsskarphet, visus 0,1. Kravet som lokfører er 1,0 med begge øyne, 0,5 på dårligste øye, og det er ikke mulighet for dispensasjon sålenge man ikke allerede er utdannet. Det er altså kjekt å lese igjennom helseforskriften, så vet man om man har sjangse eller ikke.

 

Det hjelper lite at man har 1,25 på det gode øye og at alt annet er godt innenfor grensene. Undertegnede jobber for tiden hardt med å forbedre synet, er på ~0,35 nå...

 

Lønn under utdanning fra NSB ligger for tiden på ca 21500 kr/mnd før skatt.

22657,- er lønnen under utdanning hos NSB. Om det er noen tillegg på dette under øvelseskjøring vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takk, det var godt å høre, det var noen som sa den var på 2tusen i måneden nå... og det hjelper meg jo svært lite, da tror jeg banken hadde kommet og tatt huset mitt..

Så 21 eller 22tusen før skatt skal jo gå bra :)

En positiv og gledelig nyhet :)

en kamerat av meg røk ut på helsetesten for han var litt fargeblind uten å vite det, det var virkelig skuff for han, for han er meget glad i tog og har drømt hele livet om denne jobben..

Lenke til kommentar
Takk, det var godt å høre, det var noen som sa den var på 2tusen i måneden nå... og det hjelper meg jo svært lite, da tror jeg banken hadde kommet og tatt huset mitt..

Så 21 eller 22tusen før skatt skal jo gå bra :)

En positiv og gledelig nyhet :)

en kamerat av meg røk ut på helsetesten for han var litt fargeblind uten å vite det, det var virkelig skuff for han, for han er meget glad i tog og har drømt hele livet om denne jobben..

Beløpet 2000 i mnd er en ekstra støtte man kan få dersom man bor borte, og har 2 husholdninger. Altså ingen dum ting. Dette må imidertid søkes om, og hva krav og slikt er, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Har hørt at flytoget ikke tar inn nyutdannede lokførere, stemmer dette? Mener å ha lest det et sted i tråden, men fant det ikke igjen.

De tok ihvertfall ikke inn noen fra vårt kull, selv om det var 2 stk som kom fra flytoget der. Virker som de har de lokførerene de trenger for tiden.

Lenke til kommentar
Hvordan ser en vanlig skoledag ut? forelesninger som på vanlig skole med notater og snakking?

Når begynner og slutter man på skolen? Mye "lekser"?

Vi starter 8.30 og kjører hardt fram til ca 15.00. Undervisningen varierer vel. Jeg er helt i starten bare, og vi har vært på litt turer, kjørt litt simulator, hatt introkjøring (vært med i førerrommet på tog) og hatt helt vanlig forelesningsundervisning.

Det meste har vært gøy. Første skikkelige eksamen idag, og det føles som om det gikk riktig bra. Ang. lekser så er det ikke mye som blir gitt, men det er lurt å lese på bra hjemme da!

Skole er herlig :D

Bare vent til dere begynner med sikkerhetstjenesten. DA kommer det lekser :)

Lenke til kommentar
De har akkurat tatt inn 2 stykker fra et kull nå.

Men det var fra kullet før oss tror jeg. De skulle ikke ha fler i denne omgang. Det er iallefall sånn jeg har forstått det, men jeg forstår meg ikke mye på det som har med tog og gjøre ennå :D

 

Hvordan ser en vanlig skoledag ut? forelesninger som på vanlig skole med notater og snakking?

Når begynner og slutter man på skolen? Mye "lekser"?

Vi starter 8.30 og kjører hardt fram til ca 15.00. Undervisningen varierer vel. Jeg er helt i starten bare, og vi har vært på litt turer, kjørt litt simulator, hatt introkjøring (vært med i førerrommet på tog) og hatt helt vanlig forelesningsundervisning.

Det meste har vært gøy. Første skikkelige eksamen idag, og det føles som om det gikk riktig bra. Ang. lekser så er det ikke mye som blir gitt, men det er lurt å lese på bra hjemme da!

Skole er herlig :D

Bare vent til dere begynner med sikkerhetstjenesten. DA kommer det lekser :)

Tror jeg på. Skal vel ikke si at jeg gleder meg, men konsentrerer meg på bremser nå, så tar vi ting som det kommer bare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...