Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det er stor pågang med søkere til 15. august? Søkte på januar opptaket, men fikk ikke mulighet siden det var så mange som søkte. Var visst ca 400 hvis jeg husker korrekt. Håper på å få prøve meg på opptaksprøvene i august, men blir vanskelig hvis det er like mange som søker igjen. Var visst også veldig mange av de som var utrolig godt kvalifiserte.

Lenke til kommentar
Rart at du ikke fikk prøvd deg=S Jeg har bare VGS og erfaring fra jobb i butikk, men fikk muligheten til å ta arbpsyk og skal til intervju i august. Har plettfri vandel.

 

Jeg trodde alle kvalifiserte fikk muligheten(?)

 

Ja, da var det det jeg kanskje trodde. Fikk først brev om am jeg ikke var godkjent og at jeg kunne anke. Dagen etter ringte jeg de opp og spurte hva som var problemet. Da hadde ikke noe grunn og sa at jeg var kvalifisert, men sa da det var så mange søkere som var godt kvalifisert og at det ikke var noe vits å anke. Tror de bare hadde gjort en feil og rodde det bort. Det ende ihvertfall med at de ba meg søke neste gang. Noe som jeg har gjort nå.

Endret av Thomor
Lenke til kommentar
Okey, ja det høres litt rart ut.. Og det er jo litt kjedelig med tanke på at det tar veldig lang tid(for de som ikke er direkte kvalifisert).

 

Ja, jeg syns hele greia var litt rar selv og ble ganske skuffet, men har søkt igjen og er ikke så lenge til søknadfristen er ute, så jeg får håpe det går bedre da. Det som var det som var det merkeligste med hele dette er at jeg var direkte kvalifisert. Det fikk jeg beskjed om både før og etter jeg søkte. Det jeg mistenker er at det bare har skjedd en stor feil når det gjelder søknaden min og de har ikke helt skjønt det selv før det var for seint.

 

Du klarte deg forresten bra på testene?

Lenke til kommentar

merkelig =S. HAr bare vært inne til arbpsyk og det gikk vel greit. Skal ikke til intervju før helt i slutten av august, litt frustrerende å vente først 4mnd på å få tatt arbpsyk testen, for så og måtte 3mnd på intervju.. Dette kommer vel av at det var rundt 400 søkere og sommerferien som er rett rundt hjørnet.

 

Tipper du kommer inn før meg for å si det sånn ;) (om vi skulle komme inn selvsagt).

Lenke til kommentar

Jo, ting tar tid. Jeg søkte på fristen som gikk ut i august 2007. Begynte nå i mai, så litt tålmodighet på påregnes... Men, det er verdt å vente på. Nå måtte jeg riktignok ha forkurs, men vær klar over at dette er en noe spesiell fagutdanning, og det er ikke sammenlignbart med annen skolegang. Bare ha tålmodighet, så går det nok greit. Det er i hvertfall veldig kjekt på skolen. :evil:

Lenke til kommentar
Jo, ting tar tid. Jeg søkte på fristen som gikk ut i august 2007. Begynte nå i mai, så litt tålmodighet på påregnes... Men, det er verdt å vente på. Nå måtte jeg riktignok ha forkurs, men vær klar over at dette er en noe spesiell fagutdanning, og det er ikke sammenlignbart med annen skolegang. Bare ha tålmodighet, så går det nok greit. Det er i hvertfall veldig kjekt på skolen. :evil:

Nå har du jo vært på skolen en stund. Svarer det til forventningene? Er det tøffere enn du hadde trodd? Jeg gleder meg til skolestart. Tiden går bare så sinnsykt sakte. Men når jeg ser hvor lenge andre venter her så har jeg ikke noe å klage over.

Lenke til kommentar
Jo, ting tar tid. Jeg søkte på fristen som gikk ut i august 2007. Begynte nå i mai, så litt tålmodighet på påregnes... Men, det er verdt å vente på. Nå måtte jeg riktignok ha forkurs, men vær klar over at dette er en noe spesiell fagutdanning, og det er ikke sammenlignbart med annen skolegang. Bare ha tålmodighet, så går det nok greit. Det er i hvertfall veldig kjekt på skolen. :evil:

 

Det er usikkerheten rundt det og ikke komme inn som er det kjipe =P Men arbpsyk er vel det største hinderet? I mailen jeg fikk stod det innkalling til informasjonsmøte og intervju, da høres det litt ut som en formalitet. Er det sånn at de luker ut en del folk på intervjuet?

Lenke til kommentar

Når det gjeldler forventningene, så svarer det til mine forventninger. Det kommer jo selvsagt an på hvilke forventninger du har da, hehe. Det er supert, og selv synes jeg tiden flyr av gårde. Men, man bør være våken selv om det er gode dager, og ikke ta for lett på ting. Klarer man ikke 80% på prøvene, så går det skeis. Når det gjelder intervjuet, så ja. De luker ut folk der også, ellers var det jo liten hensikt i det intervjuet. Her gjelder det bare å være seg selv. Om man da blir luket ut, så gjør man det. Ingen vits i å gjøre seg til noen andre enn man er, så får man jo bare se om det holder. Har ikke inntrykk av det er noe problem. Slår man i en skrøne, så kan det sikkert blir et problem. sånt noe har en tendens til å slå tilbake på en selv. Ellers så er det jo bare å se lyst på det, det er jo ikke noe problem før det er et problem.

Lenke til kommentar
Jo, ting tar tid. Jeg søkte på fristen som gikk ut i august 2007. Begynte nå i mai, så litt tålmodighet på påregnes... Men, det er verdt å vente på. Nå måtte jeg riktignok ha forkurs, men vær klar over at dette er en noe spesiell fagutdanning, og det er ikke sammenlignbart med annen skolegang. Bare ha tålmodighet, så går det nok greit. Det er i hvertfall veldig kjekt på skolen. :evil:

Søkte i februar 2007 og kom inn i mai jeg. Tyder det på at de heller vil ha deg enn meg tro... :D

DEt er iallefall gøy på skolen. Fine medelever som hjelper hverandre. Håper vi er like mange etter eksamen imorgen.... Vi får jo en sjanse til om vi bommer, men det gjør vi nok ikke. Tror det blir værre lenger fram!

Lenke til kommentar

Hei! Har et par spørsmål da jeg har veldig lyst til å gå i retning togleder utdannelse, og lurer på om noen kan gi meg en liten pekepinn.

 

Jeg har gått 1 og 2 klasse almen, hoppet av i 3 og sitter med en del halveis i noen fag. har senere tatt opp et par fag også men mangler fortsatt norsk og engelsk som jeg tenker å ta opp nå til sommeren. Snittet mitt er kanskje 3. Har alltid vært ganske flink på skolen, kun idiotisk ungdom som hadde mye annet viktig å gjøre som gjorde at jeg hoppet av. Så planen vil være å ta opp fag og ordne karakterer så jeg kommer inn på trafikk styrer skolen og senere kan bli togleder. Er 22 år og er i militæret ut året så det blir hvertfall 1 år fram i tid før jeg søker.

 

Det jeg lurer på er om det er veldig vanskelig å komme inn? Når jeg har fullført militærtjeneste og tatt opp fag så snittet er opp i 4, pluss at jeg har gode referanser fra fulltidsjobb siste året..

 

Har fått litt frykt for slike opptaksintervjuer grunnet min idiotiske skoleinnsats på videregående. Griller de deg skikkelig og vil min tidligere dumhet trekke det veldig ned i et slikt intervju selv om jeg noen år senere har ordnet opp i karakterne og kan vise til god innsats og oppmøte på jobb?

 

Vet det kanskje blir veldig individuelt og vanskelig å gi noe konkret svar, men ønsker å høre om noen har noen tips og råd. Synes togfører yrket virker veldig interessant :)

Lenke til kommentar
Hei! Har et par spørsmål da jeg har veldig lyst til å gå i retning togleder utdannelse, og lurer på om noen kan gi meg en liten pekepinn.

 

Jeg har gått 1 og 2 klasse almen, hoppet av i 3 og sitter med en del halveis i noen fag. har senere tatt opp et par fag også men mangler fortsatt norsk og engelsk som jeg tenker å ta opp nå til sommeren. Snittet mitt er kanskje 3. Har alltid vært ganske flink på skolen, kun idiotisk ungdom som hadde mye annet viktig å gjøre som gjorde at jeg hoppet av. Så planen vil være å ta opp fag og ordne karakterer så jeg kommer inn på trafikk styrer skolen og senere kan bli togleder. Er 22 år og er i militæret ut året så det blir hvertfall 1 år fram i tid før jeg søker.

 

Det jeg lurer på er om det er veldig vanskelig å komme inn? Når jeg har fullført militærtjeneste og tatt opp fag så snittet er opp i 4, pluss at jeg har gode referanser fra fulltidsjobb siste året..

 

Har fått litt frykt for slike opptaksintervjuer grunnet min idiotiske skoleinnsats på videregående. Griller de deg skikkelig og vil min tidligere dumhet trekke det veldig ned i et slikt intervju selv om jeg noen år senere har ordnet opp i karakterne og kan vise til god innsats og oppmøte på jobb?

 

Vet det kanskje blir veldig individuelt og vanskelig å gi noe konkret svar, men ønsker å høre om noen har noen tips og råd. Synes togfører yrket virker veldig interessant :)

Hei du. Vet ikke om du har lest igjennom tråden her, men om ikke, så gjør det. Det ER litt styr å komme inn, men det går litt mer på andre ting som du vil se om du leser igjennom tråden. Men da snakker vi om lokførerutdanningen. Om jeg ikke har misforstått helt, så er det veien du må gå. Da jeg og Rocknisse søkte, mener jeg det var rundt 600 søkere, og etter intervju og arbeidspsykologisk test, mener jeg at jeg hørte det var ca 200 igjen. Så kommer jo helsetesten da. Ikke all verden, men er du f.eks. farveblind, er det game over. Når man så er kommet igjennom dette, har man skolen. Her må alle eksamener bestås med min. 80% riktig, og det er en del av dem. Når man så har jobbet som lokfører noen år, kan man gå videre til trafikkstyrer, og ta den utdanningen. Etter det, kommer man så til togleder, som man må søke på etter å ha fått noe erfaring som trafikkstyrer. Så, poenget er, det tar tid og motivasjon. Vil du virkelig dette, så ikke la dette skremme deg. Men det er greit å vite hva som kommer, for man er nødt til å investere litt tid og interesse om man skal gjennomføre noe slikt. Kan vel bare si lykke til, for umulig er det ikke. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei! Har et par spørsmål da jeg har veldig lyst til å gå i retning togleder utdannelse, og lurer på om noen kan gi meg en liten pekepinn.

 

Jeg har gått 1 og 2 klasse almen, hoppet av i 3 og sitter med en del halveis i noen fag. har senere tatt opp et par fag også men mangler fortsatt norsk og engelsk som jeg tenker å ta opp nå til sommeren. Snittet mitt er kanskje 3. Har alltid vært ganske flink på skolen, kun idiotisk ungdom som hadde mye annet viktig å gjøre som gjorde at jeg hoppet av. Så planen vil være å ta opp fag og ordne karakterer så jeg kommer inn på trafikk styrer skolen og senere kan bli togleder. Er 22 år og er i militæret ut året så det blir hvertfall 1 år fram i tid før jeg søker.

 

Det jeg lurer på er om det er veldig vanskelig å komme inn? Når jeg har fullført militærtjeneste og tatt opp fag så snittet er opp i 4, pluss at jeg har gode referanser fra fulltidsjobb siste året..

 

Har fått litt frykt for slike opptaksintervjuer grunnet min idiotiske skoleinnsats på videregående. Griller de deg skikkelig og vil min tidligere dumhet trekke det veldig ned i et slikt intervju selv om jeg noen år senere har ordnet opp i karakterne og kan vise til god innsats og oppmøte på jobb?

 

Vet det kanskje blir veldig individuelt og vanskelig å gi noe konkret svar, men ønsker å høre om noen har noen tips og råd. Synes togfører yrket virker veldig interessant :)

Hei du. Vet ikke om du har lest igjennom tråden her, men om ikke, så gjør det. Det ER litt styr å komme inn, men det går litt mer på andre ting som du vil se om du leser igjennom tråden. Men da snakker vi om lokførerutdanningen. Om jeg ikke har misforstått helt, så er det veien du må gå. Da jeg og Rocknisse søkte, mener jeg det var rundt 600 søkere, og etter intervju og arbeidspsykologisk test, mener jeg at jeg hørte det var ca 200 igjen. Så kommer jo helsetesten da. Ikke all verden, men er du f.eks. farveblind, er det game over. Når man så er kommet igjennom dette, har man skolen. Her må alle eksamener bestås med min. 80% riktig, og det er en del av dem. Når man så har jobbet som lokfører noen år, kan man gå videre til trafikkstyrer, og ta den utdanningen. Etter det, kommer man så til togleder, som man må søke på etter å ha fått noe erfaring som trafikkstyrer. Så, poenget er, det tar tid og motivasjon. Vil du virkelig dette, så ikke la dette skremme deg. Men det er greit å vite hva som kommer, for man er nødt til å investere litt tid og interesse om man skal gjennomføre noe slikt. Kan vel bare si lykke til, for umulig er det ikke. :thumbup:

 

Da har jeg missforstått skikkelig. Man må bli lokfører før man kan bli trafikkstyrer altså..

 

Ting virket kanskje litt for godt til å være sant. Takk for tilbakemelding uansett :)

Lenke til kommentar
Da har jeg missforstått skikkelig. Man må bli lokfører før man kan bli trafikkstyrer altså..

 

Nei. Det er en alternativ vei som det av og til åpnes for. Det normale er å søke opptak som trafikkstyreraspirant, og så søke seg til toglederopplæring etter å ha vært trafikkstyrer (TXP) på stasjon en periode.

 

Neste inntak av trafikkstyrere blir en gang i 2010. Jeg vil tippe at alle papirer/karakterer du kan klare å få på plass innen du søker, er av det gode. "Treårig videregående skole" står oppført som inntakskrav, men jeg vet ikke om de stiller det som et 100% krav at denne skal være bestått.

 

http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/993...ra_1821388a.pdf

Lenke til kommentar

De ser på karakterer, men karakterer er ikke alt, det viktigste er at du oppfølger minstekravet, som f.eks. studiekompetanse.

 

Mine karakterer fra vgs. var ikke mye å skryte av gitt, men jeg bare fortalte dem slik det var, at jeg var veldig skolelei og hadde ikke noe "mål" med utdannelsen (dvs. visste ikke hva jeg skulle gjøre etter).

 

Og ja, vil du bli togleder så er det lurere å utdanne seg som TXP, ikke lokfører. Ikke at jeg skjønner at noen vil bli togleder, ser ut som verdens kjedeligste jobb :p

Endret av Kåre K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...