Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og en annen har fått en leilighet på Stovner. Tror ikke det er mer enn 15 - 20 min å gå derfra til skolen. Blir ikke så ille når man deler på 2. Nå er det jo ikke sikkert at vi kommer til å gå uansett, men det er greit å ha den muligheten om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg får en god vei å reise. Bor en time sør for oslo så det blir lange dager.

Er i tenkeboksen eventuelt å flytte nærmere Oslo, men økonomiske forpliktelser

gjør det til en prosess som ikke er løst over natta. Dama skal jo henge med i dette også ;-)

 

Tok ut læreplanen på nettet og ser at det er relativt mye stoff på kort tid som skal fordøyes

og memoreres. Fått lånt trykk 705, bremsesystemer av en lokførerkollega i Flytoget og det er

relativt omfattende og inngående. Men blir bra å få satt igang.

 

Sikkerhetstjenesten har jeg fra før så får nok en liten fordel med den i bagasjen. Men vet samtidig

at den hjelper meg bare en kort stund inn i studiet da sikkerhetstjenesten for førere er en goooooood del mer... he he

 

Når det gjelder valg av selskap blir det NSB for mitt vedkommende. Tenker som så at det er lurt å få mest mulig erfaring på

flere banestrekninger samt forhåpentligvis få typegodkjenning på flere typer materiell. Men det vanlige er å

få typegodkjenning på 69 sett for så å kjøre innerlokalen. Banke på frem og tilbake he he...

 

Hørt at det kan være vanskelig å få typegodkjenning på 72 el 18 osv fordi det er mangel på lokledere som kan lære opp.

Nyutdannende lokførere blir dermed sittende mest i 69 til og begynne med.

Lenke til kommentar

72 skal alle få opplæring på umiddelbart etter hva jeg har hørt. Lite fleksibelt å bare kunne kjøre en type. Dessuten finnes det vel ingen turer som kun har 69-materiell ? Turene er bedre mikset nå også, slik at man absolutt ikke bare blir sittende i innerlokalen. Alle som begynner nå vil nok også få 74/75-kurs rimelig kjapt. De skal jo være i produksjon i 2012.

 

Mulig du mente type 73 ? Det tar nok noen år for de fleste ja...

 

1 time sør for Oslo er da ikke noe problem ? Jeg bor i Fredrikstad og pendling herfra er helt udramatisk. Er hjemme senest 17.10 hver dag etter å ha tatt bussen fra stasjonen.

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
72 skal alle få opplæring på umiddelbart etter hva jeg har hørt. Lite fleksibelt å bare kunne kjøre en type. Dessuten finnes det vel ingen turer som kun har 69-materiell ? Turene er bedre mikset nå også, slik at man absolutt ikke bare blir sittende i innerlokalen. Alle som begynner nå vil nok også få 74/75-kurs rimelig kjapt. De skal jo være i produksjon i 2012.

 

Mulig du mente type 73 ? Det tar nok noen år for de fleste ja...

 

1 time sør for Oslo er da ikke noe problem ? Jeg bor i Fredrikstad og pendling herfra er helt udramatisk. Er hjemme senest 17.10 hver dag etter å ha tatt bussen fra stasjonen.

 

 

aha ok... høres jo lovende ut. Men hørt noen historier om en sen prosess som en følge av manglende lokledere uten at jeg kan verifisere disse.

 

Også hørt at turene er blitt bedre mikset i NSB mot hva de var før. Mener du at de vil kjøre kursing på flirt togene allerede nå?

 

Og du har helt rett, mente 73---

 

Bor unna alt som heter infrastruktur så må belage meg på å kjøre 45 min til Asker for så å ta Lillestrøm toget til Grorud. Så det går

en del tid på reising alikevel. Men det går nok bra .-9 Skal man jobbe i jernbanen er det fordel å bo nærme linja så det blir nok å flytte nærmere etterhvert uansett.

 

Anyways - ser frem til start. Det blir staselig å få kjøre uansett materiell.

Lenke til kommentar
Også hørt at turene er blitt bedre mikset i NSB mot hva de var før. Mener du at de vil kjøre kursing på flirt togene allerede nå?

 

Nå ? Neida. De har jo ikke kommet til landet ennå. Men du, som begynner snart, er jo ikke ferdig på skolen før sommeren 2010. Flirt-settene begynner å ankomme i 2011, omtrent når du er ferdig autorisert. Så det tar neppe lang tid etter autorisering (maks ett år vil jeg tro) før du får typekurset.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering fra meg.. :)

Vi har fullført TS kurset, og er nå delt opp slik at halvparten er på typekurs 69 og den andre halvparten er på 72 frem til påske.

 

Etter påske er det en ukes øvelseskjøring før vi bytter typekurs.

 

Typekurset er greit nok.. Er selv på 69 nå og har gått igjennom det vi skal lære.. 3 dager til med repetisjon før høring.

 

Etter at et typekurs har blitt godkjent vil all øvelseskjøring telle i de 40 turene vi må ha før autorisasjon uansett hva vi kjører. Skal bla.a. kjøre nattoget om to uker!

 

Ønsker alle på skolen og de som snart skal begynne lykke til ;)

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Nej, Anker Studentbolig. Verkar vara ett bra ställe vid första anblick iallafall...

Gött att bo centralt även

 

En del i klassen har bodd der.. Det har vel gått bra, men vær oppmerksom på at det er mange tvilsomme som bor der som ikke er eller har vært studenter.

 

Pass på tingene deres!

Lenke til kommentar
Liten oppdatering fra meg.. :)

Vi har fullført TS kurset, og er nå delt opp slik at halvparten er på typekurs 69 og den andre halvparten er på 72 frem til påske.

 

Etter påske er det en ukes øvelseskjøring før vi bytter typekurs.

 

Typekurset er greit nok.. Er selv på 69 nå og har gått igjennom det vi skal lære.. 3 dager til med repetisjon før høring.

 

Etter at et typekurs har blitt godkjent vil all øvelseskjøring telle i de 40 turene vi må ha før autorisasjon uansett hva vi kjører. Skal bla.a. kjøre nattoget om to uker!

 

Ønsker alle på skolen og de som snart skal begynne lykke til ;)

Ahh, høres spennende ut. Klarer knapt å vente til mai, men det nærmer seg nå. Hvordan har prøvene/testene vært til nå? Hører jo det er mange som sier det er så vanskelig, så man er jo litt spent, hehe. Tar jo ikke lett på dette, og regner med å måtte holde fokus selvfølgelig, men er det virkelig så ille? Det er vel variasjoner alt etter hva man driver med for tiden, og noe faller vel verre ut enn andre ting regner jeg med. Gleder meg nå uansett jeg. Høres jo også ut som enkelte togsett ikke er så veldig attraktive, men slikt blåser jeg også i. Tipper det meste blir en opptur fra min gamle Passat, hehe.

Lenke til kommentar

Det er bare å glede seg alle dere som skal begynne på skolen. Men så intens studering som må til på denne skolen tror jeg ett fåtall av menneskene i Norge noen gang kommer til å oppleve. Jeg er ute i 2. øvelskjøring i Flytoget og stortrives. Alt matriell jeg har kjørt hittil av Type 69, 70, 71 og 72 har vært bra. To-vogns 69 sett er vel det morsomste jeg har kjørt hittil.

 

Anyways, ikke ta lett på noe som helst når dere begynner på skolen. Vi var så uheldige å miste en veldig god klassekammerat etter sporskiftereksamen. Vi har også mistet 3stk tidligere.

 

Nå har jeg 8 timer igjen av vakta mi før det er 2 ukers påskeferie!

 

Hilsen

Magnus=)

Lenke til kommentar

Ja, her er det bare å glede seg :new_woot:

I alle fag dere har på skolen vil dere få en del arbeidsoppgaver (til tider ganske mange). Mye av tiden på skolen går med til å gjennomgå svarene på disse. Alle prøvene er stort sett basert på spørsmål fra disse oppgavene. Så jeg råder alle sammen til å gjøre alle arbeidsoppgaver og forstå de. Da er mye gjort :) Også er det selvfølgelig viktig å følge med i timene. Da skal ikke prøvene være uoverkommelige! Er man motivert og prioriterer lesing/pugging framfor andre sosiale aktiviteter innimellom så blir dette ikke noe problem. Og fortvil ikke om frustrasjonen melder seg halvveis i hvert eneste kurs (altså før hver eneste prøve), det er nemlig helt normalt! Når man får vite at prøven er bestått med glans er gleden desto større :)

Selv stortrivdes jeg på skolen, det var et helt magisk år for mitt vedkommende. Har nettopp hatt typekurs på 69 og 72 og skal bare kose meg med kjøring fram til autorisering sammen med en helt fantastisk kjørelærer.

 

SÅ DERE HAR MYE Å SE FRAM TIL FOLKENS! GLED DERE! :thumbup:

Lenke til kommentar
Börjar också 25 maj. Har fått en liten studenthybel på Storgata 57 nu så det är lugnt. Vart ska ni andra bo då?

 

Svenska Föreningen?

 

Nej, Anker Studentbolig. Verkar vara ett bra ställe vid första anblick iallafall...

Gött att bo centralt även

 

 

Ett råd: Finn noe annet.

 

Anker kan oppsummeres med tre ord, æsj, fysj og dyrt. Jeg "bodde" der en måneds tid, dum bondeknøl som flytta til byn. Men når man etter ei helg finner rester etter naboen (ja både det som på godt gammalt norsk heter tiss og bæsj) i gangen, i tillegg til sprøytespisser og brukte sprøyter som ligger rundt om kring i hjørner ble det nok for meg. Du kommer heller ikke til å få sove noe særlig på dagtid, noe som (i allefall for meg) er helt påkrevet etter en tur med nattog/godstog på øvelseskjøring. Legevakta er nærmeste nabo, og det passerer utrykningskjøretøyer med sirenene på hele dagen. Heldigvis hadde CargoNet en brakkerigg for pendlere, så ble jeg ukependler og boende hjemme hos foreldrene mine en liten periode. Når jeg leverte igjen nøkler og alt til leiligheten på Anker var vi 120 stykker som sa opp samme dag, ingen var fornøyde.

 

Nei, du får en mye finere leilighet hybel til samme pris andre steder i byen. Og må du betale mer er det definitivt verdt det! Anker Fengsel er ikke noe blivende sted.

Lenke til kommentar
Selv stortrivdes jeg på skolen, det var et helt magisk år for mitt vedkommende. Har nettopp hatt typekurs på 69 og 72 og skal bare kose meg med kjøring fram til autorisering sammen med en helt fantastisk kjørelærer.

 

Hmm, nettopp hatt typekurs sier du ? Det var ikke du som var med på danskebåten forrige helg ? ;)

 

Klasseturer/fester er det lenge siden sist jeg var regelmessig på :)

Lenke til kommentar
Ja, her er det bare å glede seg :new_woot:

I alle fag dere har på skolen vil dere få en del arbeidsoppgaver (til tider ganske mange). Mye av tiden på skolen går med til å gjennomgå svarene på disse. Alle prøvene er stort sett basert på spørsmål fra disse oppgavene. Så jeg råder alle sammen til å gjøre alle arbeidsoppgaver og forstå de. Da er mye gjort :) Også er det selvfølgelig viktig å følge med i timene. Da skal ikke prøvene være uoverkommelige! Er man motivert og prioriterer lesing/pugging framfor andre sosiale aktiviteter innimellom så blir dette ikke noe problem. Og fortvil ikke om frustrasjonen melder seg halvveis i hvert eneste kurs (altså før hver eneste prøve), det er nemlig helt normalt! Når man får vite at prøven er bestått med glans er gleden desto større :)

Selv stortrivdes jeg på skolen, det var et helt magisk år for mitt vedkommende. Har nettopp hatt typekurs på 69 og 72 og skal bare kose meg med kjøring fram til autorisering sammen med en helt fantastisk kjørelærer.

 

SÅ DERE HAR MYE Å SE FRAM TIL FOLKENS! GLED DERE! :thumbup:

Fint å høre. Bekymrer meg egentlig ikke så mye, men tar der som det kommer. Litt betryggende å høre at prøvene er basert på et slags pensum, og ikke selvstudie i samme grad som forkurset. Nå var jo ikke det så ille, men ser jo lett for meg at det kunne bli i meste laget om resten av skolen var på samme viset. Blir jo en viss forskjell bare i det å kunne spørre om man lurer på noe, og slippe å vente en uke på svaret. Nei, gleder meg stort, og tror jo selvfølgelig at dette skal gå fint. Har funnet et bosted langt fra sentrum og kollektiver, nettopp med tanke på å kunne holde fokus på skolen, og slippe leven fra "vanlige" studenter som kanskje har et litt annet pensum enn det lokfører utdanningen krever.

Lenke til kommentar
Selv stortrivdes jeg på skolen, det var et helt magisk år for mitt vedkommende. Har nettopp hatt typekurs på 69 og 72 og skal bare kose meg med kjøring fram til autorisering sammen med en helt fantastisk kjørelærer.

 

Hmm, nettopp hatt typekurs sier du ? Det var ikke du som var med på danskebåten forrige helg ? ;)

 

Klasseturer/fester er det lenge siden sist jeg var regelmessig på :)

Nei, det var nok ikke meg gitt, men ei annen fra samme kull :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...