Pusburger Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Yohoooooooooooooo!!!!! vær hilset alle som leser denne tråden, unge som gamle og flintskallede som langhårede:) idag har jeg bestått sporskifteeksamen, 2 på 2 dager og er dermed over baugen i utdanninga:) måtte bare spre det glade budskap hard work pays off....MEN.....er ikke ferdig enda...jobb gjenstår hilsen Mustang - the wild horseman..... Gratulerer så mye. Bare resten igjen nå. Jeg har bare, la meg se..., ALT igjen! Nesten i boks nå, hehe. Takk Pusburger:-D Når begynner du på skolen? Jeg begynner i mai. Er ikke så lenge igjen nå. Virket som en evighet da jeg fikk brevet, men tida går jo fort. Har det steikanes travelt på jobben også for tiden, så ukene flyr avgårde. Venter bare spent på svar på en lelighet vi har hørt på i Oslo. Vi er 2 stk. fra samme kull som har slått oss sammen for å dele leilighet. Får spare der vi kan. Mistenker det kan bli et tøfft år økonomisk, men skal vel gå. Hei, Dele leilighet? De som kommer langveis ifra, har betalt hotell i Oslo mens de går på skole. Mulig det finnes unntak for alt jeg vet. Har du undersøkt rundt det? Men det er muligens en grunn til at du gjør som du gjør? Nuvel? Har hørt om noen som har fått avtaler med togselskap og får dekket hotell, men skolen betaler ingenting. Og når det gjelder togselskap, så er det såvidt meg bekjent bare NSB som inngår kontrakter pr. dato. Imidlertid inngås ingen kontrakter før skolestart, (har sjekket...), og da om man får kontrakt kan man få en tilskudd på inntil 2000,- pr. mnd. Dette er visstnok behovsprøvd. Har jo tenkt å satse på å få kontrakt med NSB, men inntil så skjer har jeg ikke noe annet valg enn å ta mine forholdsregler. Nå har jeg ikke sjekket konkret med NSB i Bergen, men har jo fått en inntrykk av at de ikke mangler folk akkurat, men at det tvertimot er mange som står på venteliste for å få kjøre Bergensbanen. Om du har noen tips i så måte, er jeg åpen for det. Er jo igrunnen samme for meg hvor jeg kjører i en evt. bindingstid, så det spiller ingen rolle om jeg da kan få ned utgiftene litt. Er gift, har 3 barn og hus og bil i Bergen, så det er mye å satse på dette. Er allerede snekkermester, og har fast jobb i en trygg bedrift, så noen vil vel si dette er galskap. Selv mener jeg det er mye å vinne, så det er absolutt verdt innsatsen. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 [Nå har jeg ikke sjekket konkret med NSB i Bergen, men har jo fått en inntrykk av at de ikke mangler folk akkurat, men at det tvertimot er mange som står på venteliste for å få kjøre Bergensbanen. Om du har noen tips i så måte, er jeg åpen for det. Er jo igrunnen samme for meg hvor jeg kjører i en evt. bindingstid, så det spiller ingen rolle om jeg da kan få ned utgiftene litt. Er gift, har 3 barn og hus og bil i Bergen, så det er mye å satse på dette. Er allerede snekkermester, og har fast jobb i en trygg bedrift, så noen vil vel si dette er galskap. Selv mener jeg det er mye å vinne, så det er absolutt verdt innsatsen. Bergen er vel et av de aller vanskeligste stedene å komme til. Mente å huske at noen sa at det var 17 år (!) siden noen sist fikk stasjonering i Bergen ? Mange går av med pensjon de neste 10 årene men det er mange på venteliste for å komme dit også. Vi har f.eks en bergenser i klassen Det blir nok Oslo på deg de første to årene, som for nesten alle andre. Noen unntak finnes der det er noen små muligheter for stasjonering, mener Skien var en av dem. Har du planer om å "ukependle" til Oslo med kone og barn i Bergen (blir mye vel nattog da...) eller blir det flytting på sikt om stasjonering i Bergen er utenfor rekkevidde ? Tøff satsing med kone+3 barn i Bergen, ingen tvil om det Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Togfører må være best for single, da. Du får jo aldri kjøre toget i nærheten byen der du og familien din bor, hvertfall ikke når du er blodfersk. Bare karer med 10 års ansenitet som får lov å velge å kjøre i Oslo-området? Lenke til kommentar
mustang74 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Yohoooooooooooooo!!!!! vær hilset alle som leser denne tråden, unge som gamle og flintskallede som langhårede:) idag har jeg bestått sporskifteeksamen, 2 på 2 dager og er dermed over baugen i utdanninga:) måtte bare spre det glade budskap hard work pays off....MEN.....er ikke ferdig enda...jobb gjenstår hilsen Mustang - the wild horseman..... Gratulerer så mye. Bare resten igjen nå. Jeg har bare, la meg se..., ALT igjen! Nesten i boks nå, hehe. Takk Pusburger:-D Når begynner du på skolen? Jeg begynner i mai. Er ikke så lenge igjen nå. Virket som en evighet da jeg fikk brevet, men tida går jo fort. Har det steikanes travelt på jobben også for tiden, så ukene flyr avgårde. Venter bare spent på svar på en lelighet vi har hørt på i Oslo. Vi er 2 stk. fra samme kull som har slått oss sammen for å dele leilighet. Får spare der vi kan. Mistenker det kan bli et tøfft år økonomisk, men skal vel gå. Hei, Dele leilighet? De som kommer langveis ifra, har betalt hotell i Oslo mens de går på skole. Mulig det finnes unntak for alt jeg vet. Har du undersøkt rundt det? Men det er muligens en grunn til at du gjør som du gjør? Nuvel? Har hørt om noen som har fått avtaler med togselskap og får dekket hotell, men skolen betaler ingenting. Og når det gjelder togselskap, så er det såvidt meg bekjent bare NSB som inngår kontrakter pr. dato. Imidlertid inngås ingen kontrakter før skolestart, (har sjekket...), og da om man får kontrakt kan man få en tilskudd på inntil 2000,- pr. mnd. Dette er visstnok behovsprøvd. Har jo tenkt å satse på å få kontrakt med NSB, men inntil så skjer har jeg ikke noe annet valg enn å ta mine forholdsregler. Nå har jeg ikke sjekket konkret med NSB i Bergen, men har jo fått en inntrykk av at de ikke mangler folk akkurat, men at det tvertimot er mange som står på venteliste for å få kjøre Bergensbanen. Om du har noen tips i så måte, er jeg åpen for det. Er jo igrunnen samme for meg hvor jeg kjører i en evt. bindingstid, så det spiller ingen rolle om jeg da kan få ned utgiftene litt. Er gift, har 3 barn og hus og bil i Bergen, så det er mye å satse på dette. Er allerede snekkermester, og har fast jobb i en trygg bedrift, så noen vil vel si dette er galskap. Selv mener jeg det er mye å vinne, så det er absolutt verdt innsatsen. Sant som du sier at pr.idag er det kun NSB som rekrutterer. Så vidt meg bekjent trenger verken flytoget eller CargoNet folk når dette skrives. Nå skal jeg straks gå ut døren, skal ta nattoget til stavanger sammen med 5 andre fra klassen. Andre øvelseskjøring er igang fra tirsdag:) så svarer deg når jeg får tilgang på nett og pc ha det fint så lenge:) Endret 15. februar 2009 av mustang74 Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 [Nå har jeg ikke sjekket konkret med NSB i Bergen, men har jo fått en inntrykk av at de ikke mangler folk akkurat, men at det tvertimot er mange som står på venteliste for å få kjøre Bergensbanen. Om du har noen tips i så måte, er jeg åpen for det. Er jo igrunnen samme for meg hvor jeg kjører i en evt. bindingstid, så det spiller ingen rolle om jeg da kan få ned utgiftene litt. Er gift, har 3 barn og hus og bil i Bergen, så det er mye å satse på dette. Er allerede snekkermester, og har fast jobb i en trygg bedrift, så noen vil vel si dette er galskap. Selv mener jeg det er mye å vinne, så det er absolutt verdt innsatsen. Bergen er vel et av de aller vanskeligste stedene å komme til. Mente å huske at noen sa at det var 17 år (!) siden noen sist fikk stasjonering i Bergen ? Mange går av med pensjon de neste 10 årene men det er mange på venteliste for å komme dit også. Vi har f.eks en bergenser i klassen Det blir nok Oslo på deg de første to årene, som for nesten alle andre. Noen unntak finnes der det er noen små muligheter for stasjonering, mener Skien var en av dem. Har du planer om å "ukependle" til Oslo med kone og barn i Bergen (blir mye vel nattog da...) eller blir det flytting på sikt om stasjonering i Bergen er utenfor rekkevidde ? Tøff satsing med kone+3 barn i Bergen, ingen tvil om det Blir nok ukependling på meg ja. Tror ikke det spiller så veldig stor rolle egentlig, når man er på jobb, så er man på jobb. Når man kjører tog, så er man jo allikevel bare en flyreise unna. Er vel i grunnen verre med de som f.eks. jobber i nordsjøen. Ikke så lett å stikke hjem da om det skulle være krise. Selv om jeg må kjøre i Oslo, så hadde det ikke gjort noen forskjell om jeg hadde kjørt i f.eks. Stavanger. Tar ikke noe lengre tid å komme hjem. Har jo tilfeller der jeg som snekker også kan være vekke en stund, og da er det ikke så nøye om man er på Voss eller i Oslo, hjemme er man jo ikke... Har jo selvfølgelig snakket om dette, og det er ok. Hva man gjør på sikt, er ikke noe jeg gidder å spekulere i nå, det får man ta som det kommer. Kan umulig være noe som ikke er uoverkommelig. Er vel bare et spørsmål om motivasjon og innstilling. Det KAN jo gå bra... Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Blir nok ukependling på meg ja. Tror ikke det spiller så veldig stor rolle egentlig, når man er på jobb, så er man på jobb. Når man kjører tog, så er man jo allikevel bare en flyreise unna. Er vel i grunnen verre med de som f.eks. jobber i nordsjøen. Ikke så lett å stikke hjem da om det skulle være krise. Selv om jeg må kjøre i Oslo, så hadde det ikke gjort noen forskjell om jeg hadde kjørt i f.eks. Stavanger. Tar ikke noe lengre tid å komme hjem. Har jo tilfeller der jeg som snekker også kan være vekke en stund, og da er det ikke så nøye om man er på Voss eller i Oslo, hjemme er man jo ikke... Har jo selvfølgelig snakket om dette, og det er ok. Hva man gjør på sikt, er ikke noe jeg gidder å spekulere i nå, det får man ta som det kommer. Kan umulig være noe som ikke er uoverkommelig. Er vel bare et spørsmål om motivasjon og innstilling. Det KAN jo gå bra... Jeg vil vel si at Oslo har en stor fordel framfor mange andre steder som f.eks Stavanger; slutter du utpå ettermiddagen/kvelden er det vel kjekt å kunne ta nattog hjem og tilbake igjen gratis om du begynner tidlig, fremfor å betale selv i dyre dommer for flybilletter. Blir jo fort en tusenlapp eller to å spare pr. hjemreise på det... Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Blir nok ukependling på meg ja. Tror ikke det spiller så veldig stor rolle egentlig, når man er på jobb, så er man på jobb. Når man kjører tog, så er man jo allikevel bare en flyreise unna. Er vel i grunnen verre med de som f.eks. jobber i nordsjøen. Ikke så lett å stikke hjem da om det skulle være krise. Selv om jeg må kjøre i Oslo, så hadde det ikke gjort noen forskjell om jeg hadde kjørt i f.eks. Stavanger. Tar ikke noe lengre tid å komme hjem. Har jo tilfeller der jeg som snekker også kan være vekke en stund, og da er det ikke så nøye om man er på Voss eller i Oslo, hjemme er man jo ikke... Har jo selvfølgelig snakket om dette, og det er ok. Hva man gjør på sikt, er ikke noe jeg gidder å spekulere i nå, det får man ta som det kommer. Kan umulig være noe som ikke er uoverkommelig. Er vel bare et spørsmål om motivasjon og innstilling. Det KAN jo gå bra... Jeg vil vel si at Oslo har en stor fordel framfor mange andre steder som f.eks Stavanger; slutter du utpå ettermiddagen/kvelden er det vel kjekt å kunne ta nattog hjem og tilbake igjen gratis om du begynner tidlig, fremfor å betale selv i dyre dommer for flybilletter. Blir jo fort en tusenlapp eller to å spare pr. hjemreise på det... Jepp, det har du helt rett i. Det er jo andre fordeler med dette også. Da jeg tok mesterpapirene, hadde jeg litt trøbbel med å kombinere dette med familieliv. Lokførerutdanningen tipper jeg krever en del mer, så å bo vekke fra familien, kan nok gjøre det lettere å holde fokus der det må være. Tror jeg hadde hatt trøbbel med å klare dette om jeg skulle bodd hjemme, og samtidig styre med alt jeg ellers gjør. Slipper jo også det med å si nei til alt man jo egentlig ikke har tid til allikevel, så alt i alt er det vel positivt,,, Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er det ikke mye selvmord med tog? Er jo den beste metoden...... Må være en belastning. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er det ikke mye selvmord med tog? Er jo den beste metoden...... Må være en belastning. Ja, helt klart en av de mest negative sidene med yrket. Statistisk sett må alle regne med å kjøre på ca. 1 person i løpet av sin karriere. Sevlfølgelig slipper mange helt unna, men om man ikke tror at man takler en slik situasjon bør man nok velge noe annet å gjøre. Dette er også noe som blir tatt opp mye i intervjuer og i den første skoleuka. De fleste lokførere har nok tenkt igjennom saken, men det er ikke noe man går og tenker på daglig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er ikke mange ukene siden det skjedde i Asker-området. Fikk beskjed over anlegget på stasjonen at toget var innstilt pga en ulykke. Spurte NSB-folk som sto ved sporet om hva som var skjedd, da sa de en fyr hadde hoppa foran toget på Blommenholm. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg hater å være den som kommer med dårlige nyheter men etter det jeg forstår er det STOR sjanse for at det IKKE blir noe forkurs i denne omgangen. Skolen fikk inn 388 søknader denne gangen (og ganske mange flere etter at fristen var gått ut) og det ser ut til å være mer enn nok søkere uten behov for forkurs. Så dere som må ha forkurs har ikke grunn til å være alt for optimistiske, selv om ting selvsagt kan endre seg ennå... Dermed blir veien mye lengre for den som brenner for dette yrket men som ikke er kvalifisert i dag, da er det 3 års almenfag med fordypning i matte eller 2 år elektro + 1 år almen påbygning som gjelder. Forkurs kan selvsagt bli kjørt igang på et senere tidspunkt også. Endret 16. februar 2009 av jokke72 Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg hater å være den som kommer med dårlige nyheter men etter det jeg forstår er det STOR sjanse for at det IKKE blir noe forkurs i denne omgangen. Skolen fikk inn 388 søknader denne gangen (og ganske mange flere etter at fristen var gått ut) og det ser ut til å være mer enn nok søkere uten behov for forkurs. Så dere som må ha forkurs har ikke grunn til å være alt for optimistiske, selv om ting selvsagt kan endre seg ennå... Dermed blir veien mye lengre for den som brenner for dette yrket men som ikke er kvalifisert i dag, da er det 3 års almenfag med fordypning i matte eller 2 år elektro + 1 år almen påbygning som gjelder. Forkurs kan selvsagt bli kjørt igang på et senere tidspunkt også. Om det skal bli forkurs må veldig mange stryke på arbpsyk da? Hmmm, om man har studiekompetanse så er det ikke den største jobben å ta opp disse fagene som privatist, men det er jo litt vanskelig å gjøre noe sånt om man ikke vet om man kommer inn(PGA arbpsyk) Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Om det skal bli forkurs må veldig mange stryke på arbpsyk da? Hmmm, om man har studiekompetanse så er det ikke den største jobben å ta opp disse fagene som privatist, men det er jo litt vanskelig å gjøre noe sånt om man ikke vet om man kommer inn(PGA arbpsyk) Om du tar opp matte og fysikk har du et godt grunnlag for å klare arb.psyk.testen siden det er to av hovedingrediensene der. Hvis du i tillegg håndterer å ta kjappe (og riktige...) valg under stress ligger du rimelig godt an. Uansett hva du ellers skulle finne på er det neppe noen ulempe å ha mer matte og fysikk Forøvrig, om mange stryker, tror jeg heller det blir ny søknadsrunde tidligere. Skolen vil visstnok helst ha 2-3 inntak i året slik at søkere ikke skal måtte vente så lenge for å begynne. Heller 3x200 søkere enn 600 i slengen for å sette det litt på spissen. Forøvrig er det jo planlagt 8 kull neste år om alt går i boks, da trengs det mange søkere. 600-800 stk. ihvertfall som ikke trenger forkurs om man skal klare seg uten dette. Endret 16. februar 2009 av jokke72 Lenke til kommentar
Kåre K Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Forkurset erstatter ikke studiekompetanse, men det gjør at du kan starte på skolen hvis du har studiekompetanse uten fordypning i matte eller fysikk. Har du ikke studiekompetanse tviler jeg på at dere gidder 3 år med vgs. Har du studiekompetanse så kan man ta matte som privatist. Forøvrig så synes jeg ikke den arbeidssykologiske testen var noe stress, og jeg har hverken matte eller fysikk fra vgs (jeg tok forkurset). Endret 16. februar 2009 av Kåre K Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Forøvrig så synes jeg ikke den arbeidssykologiske testen var noe stress, og jeg har hverken matte eller fysikk fra vgs (jeg tok forkurset). Nei, spesielt vanskelig er den ikke, men man bør helst kunne ta hoderegning med tosifrede tall rimelig kjapt i hodet samt ha kunnskap om grunnleggende fysikk- og mekanikkprinsipper (vektstang, hevert, tannhjul og slikt). Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Forøvrig så synes jeg ikke den arbeidssykologiske testen var noe stress, og jeg har hverken matte eller fysikk fra vgs (jeg tok forkurset). Nei, spesielt vanskelig er den ikke, men man bør helst kunne ta hoderegning med tosifrede tall rimelig kjapt i hodet samt ha kunnskap om grunnleggende fysikk- og mekanikkprinsipper (vektstang, hevert, tannhjul og slikt). Tingen er vel bare at sliter man med den arbeidspsykologiske testen, så kanskje man rett og slett ikke egner seg som lokfører. Det er vel litt av hensikten med den testen. Personlig synes jeg også at den testen var artig, men skal jeg være ærlig, (og det skal man jo...), så var jeg langt ifra sikker på om jeg hadde bestått. Fikk senere vite at jeg hadde fått en klar A, visstnok bra. Men som det jo er nevnt her ved flere anledninger, stresser du, stryker du! Hva man har av utdannelse og slikt tror jeg betyr mindre for testens vedkommende, men det er nok en fordel med litt allmenn erfaring. Alt på testen kan man jo tenke seg til, men tingen er jo at det har man ikke så veldig god tid på. Men uten å forsøke, kan man aldre få vite det. Er man interessert i yrket, er det ingen ting å stusse på, bare å forsøke. Lenke til kommentar
Kåre K Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 En gennerelt god logisk sans er mer enn godt nok Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Togfører må være best for single, da. Du får jo aldri kjøre toget i nærheten byen der du og familien din bor, hvertfall ikke når du er blodfersk. Bare karer med 10 års ansenitet som får lov å velge å kjøre i Oslo-området? Det heter ikke TOGFØRER!!!! (det er den gammle betegnelsen for ombordansvarlig).. og de aller fleste starter i Oslo-området i lokaltrafikken (Asker-Lillestrom, Skøyen-Ski/Mysen, Spikkestad-Moss, Kongsberg-Eidsvoll, Drammen-Dal, Drammen-Årnes). Etter noe tid får man også typekurs på BM70 og EL 18 så man kan kjøre litt regiontog. puh.. 2 dager med undervisning igjen og så 4 eksamener neste uke og så er jeg forhåpentligvis LOKFØRER Jokke, var det du som prata med Bjørn ang forkurs i kantina for noen dager siden? Endret 18. februar 2009 av Mjoellnir Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er du elev ved skolen jokke? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jokke, var det du som prata med Bjørn ang forkurs i kantina for noen dager siden? Jepp, det var det. Så jeg er elev der ja, til den som spurte. Kull 1-09, har for tiden grunnkurs sikkerhetstjeneste med avsluttende prøve til tirsdag. Og fy til deg som kaller det for en KANTINE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå