Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Det er faktisk utrolig at det er kortere utdannelse for å føre et helikopter enn det er å føre et tog.

 

Det tar ca 15 mnd å få et helikopterertifikat.(stod på pegasus sine hjemmesider) Jernbaneskolen tar 12 mnd..

 

Tja, det er selve skolen. Men du er ikke lokfører etter den. Du må igjennom internopplæring, typekurs, autorisering ol.

For de som skal til NSB sin del så går det ca 17mnd fra skolestart til du har stripene og er selvstendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk utrolig at det er kortere utdannelse for å føre et helikopter enn det er å føre et tog.

 

Det tar ca 15 mnd å få et helikopterertifikat.(stod på pegasus sine hjemmesider) Jernbaneskolen tar 12 mnd..

 

Nå er jo ikke dette den fulle sannheten, som andre har påpekt. Selve utdannina ved Norsk Jernbaneskole tar riktig nok rett over 12 måneder, men den som er ferdig ved skolen er ikke godkjent til noe som helst annet enn å ta videre opplæring i et togselskap. Vanlig opplæringstid i togselskapene etter endt skolegang er 4-6 måneder. Dette inkluderer kursing i selskapets interne prosedyrer og sikkerhetsregler, togmateriellet som skal betjenes (1-2 ukers kurs per materielltype), og avsluttende øvelseskjøring (minimum 40 dagsverk kjøring i de fleste selskap). Først da kan en aspirant gå opp til autorisering som lokfører - dette gjennomføres ved at en (lokfaglig) leder fra selskapet følger kandidaten på 3-4 dagsverk for å se at denne kan godkjennes for selvstendig tjeneste.

 

Jeg kjenner ikke opplæringssystemet for helikopter, så jeg skal ikke uttale meg om 12 måneder er for mye eller for lite for å kunne kjøre helikopter trygt. Forhåpentligvis er det passe. Det å bare sammenlikne helikopter- og lokførerutdanning blir som å sammenlikne epler og bananer. Vi snakker om forskjellige ting, og jeg oppfatter ikke at det er noe mer "vanskelig" eller "avansert" å kjøre helikopter eller jumbojet, enn å kjøre tog. Opplæring på trikk og T-bane tar på sin side rundt tre måneder. Betyr dette at det er 5-6 ganger så vanskelig å kjøre tog som å kjøre T-bane? Naturligvis ikke, men det stilles andre krav til kompetanse og trening, på grunn av strukturelle og praktiske forskjeller.

 

På samme måte er det andre krav til en helikopterpilot. Luftfart er vesentlig mer internasjonalisert enn jernbane, og har muligens også mye færre særordninger rundt omkring enn hva du finner for tog. Infrastrukturen er annerledes, vedlikeholdsintervall er annerledes, og så videre. Om ei utdanning varer 3, 12 eller 18 måneder er ikke så viktig synes jeg - det som er viktig er at opplæringa dekker det som er relevant og nødvendig for at transporten (i disse tilfellene) kan gjøres på en sikker måte.

Lenke til kommentar
För det första så är Oslo den närmaste byen med lokförarutbildning för mig (bor i Arvika, ca16mil).

För det andra ligger lokförarutbildningarna i Sverige på orter som Hallsberg, Vännäs, Ängelholm & Mjölby. Antar att ingen i Norge har hört talas om mer än högst en av dessa orter :) Små samt avlägsna ställen för mig.

 

Mange innen jernbanen i Norge har jo hørt om disse stedene (selv har jeg vært både i Mjölby og Hallsberg), men det er jo sant at dette ikke akkurat er metropoler. Jeg mener også å ha hørt at Green Cargo planla eller har satt igang lokførerutdanning i Kiruna eller Boden. Heller ikke veldig sentrale byer...

 

Är inte så insatt i utbildningarna både i Norge å Sverige, men hörde med en bekant som jobbar på Banverket i Sverige. Han sa att man kan köra tåg med norsk utbildning, fast man måste gå en internutbildning på nån vecka för att lära sig de svenska tågen. Ska alltså inte vara några problem. Men har ändå tänkt att jobba i Norge långt framöver... man kanske rent ut sagt blir kvar för gott också :)

 

"Nån vecka" er nok et stykke unna sannheten. For en ferdig autorisert norsk lokfører tar kurset i svenske bestemmelser rundt seks uker (det samme andre veien). I tillegg vil det bli kursing i det aktuelle selskapets interne bestemmelser noen dager, og typekurs på aktuelt materiell (typisk ca 1 uke for lokomotiver, 1-2 uker for motorvognsett). Til slutt kommer praksis/øvelseskjøring og svensk autorisering. Jeg vil anta mellom 2 og 3 måneder totalt i godstogselskap og noen uker ekstra i persontogselskap.

Lenke til kommentar
Heia, ja. Jeg skal på test fredag den 13 (:wow:) mars.

 

Når fikk du den beskjeden?

 

For to dager siden via e-mail.

Skulle egentlig inn helga før, men hadde jobbhelg da, så jeg ringte og fikk utsatt til helga etter.

 

Ok, er du direkte kvalifisert? venter fortsatt på svar =P

 

Ja, skal ikke på forkurs. Jeg skal inn til arbpsytest, intervju og legesjekk.

Lenke til kommentar
Heia, ja. Jeg skal på test fredag den 13 (:wow:) mars.

 

Når fikk du den beskjeden?

 

For to dager siden via e-mail.

Skulle egentlig inn helga før, men hadde jobbhelg da, så jeg ringte og fikk utsatt til helga etter.

 

Ok, er du direkte kvalifisert? venter fortsatt på svar =P

 

Ja, skal ikke på forkurs. Jeg skal inn til arbpsytest, intervju og legesjekk.

 

Ok, ja, venter egentlig på det samme siden man må bestå arbpsy før man får tilbud om forkurs. Har ikke hørt at noen som har søkt med forbehold om forkurs har fått beskjed, så da får vel jeg bare vente i spenning.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Heia, ja. Jeg skal på test fredag den 13 (:wow:) mars.

 

Når fikk du den beskjeden?

 

For to dager siden via e-mail.

Skulle egentlig inn helga før, men hadde jobbhelg da, så jeg ringte og fikk utsatt til helga etter.

 

Ok, er du direkte kvalifisert? venter fortsatt på svar =P

 

Ja, skal ikke på forkurs. Jeg skal inn til arbpsytest, intervju og legesjekk.

 

Ok, ja, venter egentlig på det samme siden man må bestå arbpsy før man får tilbud om forkurs. Har ikke hørt at noen som har søkt med forbehold om forkurs har fått beskjed, så da får vel jeg bare vente i spenning.

 

Lykke til!

 

Ja, venter fortsatt jeg og. Er så nærvøs for å ikke få noe svar. Si ifra med engang du får svar, da, Libra.

Lenke til kommentar
Det er faktisk utrolig at det er kortere utdannelse for å føre et helikopter enn det er å føre et tog.

 

Det tar ca 15 mnd å få et helikopterertifikat.(stod på pegasus sine hjemmesider) Jernbaneskolen tar 12 mnd..

 

Nå er jo ikke dette den fulle sannheten, som andre har påpekt. Selve utdannina ved Norsk Jernbaneskole tar riktig nok rett over 12 måneder, men den som er ferdig ved skolen er ikke godkjent til noe som helst annet enn å ta videre opplæring i et togselskap. Vanlig opplæringstid i togselskapene etter endt skolegang er 4-6 måneder. Dette inkluderer kursing i selskapets interne prosedyrer og sikkerhetsregler, togmateriellet som skal betjenes (1-2 ukers kurs per materielltype), og avsluttende øvelseskjøring (minimum 40 dagsverk kjøring i de fleste selskap). Først da kan en aspirant gå opp til autorisering som lokfører - dette gjennomføres ved at en (lokfaglig) leder fra selskapet følger kandidaten på 3-4 dagsverk for å se at denne kan godkjennes for selvstendig tjeneste.

 

Jeg kjenner ikke opplæringssystemet for helikopter, så jeg skal ikke uttale meg om 12 måneder er for mye eller for lite for å kunne kjøre helikopter trygt. Forhåpentligvis er det passe. Det å bare sammenlikne helikopter- og lokførerutdanning blir som å sammenlikne epler og bananer. Vi snakker om forskjellige ting, og jeg oppfatter ikke at det er noe mer "vanskelig" eller "avansert" å kjøre helikopter eller jumbojet, enn å kjøre tog. Opplæring på trikk og T-bane tar på sin side rundt tre måneder. Betyr dette at det er 5-6 ganger så vanskelig å kjøre tog som å kjøre T-bane? Naturligvis ikke, men det stilles andre krav til kompetanse og trening, på grunn av strukturelle og praktiske forskjeller.

 

På samme måte er det andre krav til en helikopterpilot. Luftfart er vesentlig mer internasjonalisert enn jernbane, og har muligens også mye færre særordninger rundt omkring enn hva du finner for tog. Infrastrukturen er annerledes, vedlikeholdsintervall er annerledes, og så videre. Om ei utdanning varer 3, 12 eller 18 måneder er ikke så viktig synes jeg - det som er viktig er at opplæringa dekker det som er relevant og nødvendig for at transporten (i disse tilfellene) kan gjøres på en sikker måte.

 

Ja det stämmer säkert. DU verkar insatt i detta. Hade bara hört lite löst om man kunde börja jobba på svenska tågsällskap utan att behöva gå svensk utbildning. Och det skulle inte va några problem iallafall.

Men har ändå tänkt att vara i Norge långt framöver...

Lenke til kommentar
Fikk beskjed idag at jeg kan begynne 20.april på skolen.

Så nå må jeg ut og kjøpe vernesko og fargeblyanter. :!:

Heldig du! Noen som trakk seg? Må fint vente til mai, men det går greit. Da får jeg jo god tid til å kjøpe sko og blyanter... Du må ha lykke til, så kommer vi andre sigende etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...