Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter å sjekker litt togtider. Må reise med toget 5.05 og da er jeg på Grorud 7.51. Skolen starter 8.00. Det betyr vel at jeg får meg en liten joggetur hver morgen det... Kommer til å være i kjempeform etter dette året jo :D

 

Øh, skolen starter da 8.30. Gangtid 10 minutter så du må fortsatt ta det samme toget. Kjedelig å komme for sent hver gang det toget er forsinket og det skjer vel ca. 4 dager i uka ;)

 

Seriøst, stadig oppmøte for sent ses ikke som veldig positivt fra skolens side. Vær ute i god tid er mitt tips, som ellers på jernbanen.

Så bra. Står på sidene at de starter 8.00 og holder på til 15.00 nemlig. Var litt stressa på det der faktisk. Godt å ha 1/2 time å gå på!

Lenke til kommentar

Ja, det finns många norrmän i Charlottenberg, men antagligen inte mer än det finns svenskar i Oslo ;)

Går säkert att pendla, men känns som det kan påverka skolan lite. Har tänkt att bosätta mig i Oslo, dock är ju inte det det billigaste. Vart väljer många på skolan att bo? Blir många på grorud eller bor de i centrum å pendlar därifrån? Är det endast från Sentralstationen man kan åka från i byn?

 

Du skal vite att om du får kontrakt med NSB under skolegangen så støtter de også med ett visst beløp til leilighet mens du går på skolen. Litt usikker på beløpet, men det er mulig Jokke husker det!?

 

Vet også att diverse jenbane selskaper disponerer en del leiligheter rundt om i Oslo med en aldeles så fantastisk leie, men jeg vet ikke hvordan tilgjengligheten på disse er for oss som går på skole.

 

I morgen er det elektro, vinn eller forsvinn (for vel strengt talt 2 muligheter, men vi gambler ikke på det)

Lenke til kommentar

Du skal vite att om du får kontrakt med NSB under skolegangen så støtter de også med ett visst beløp til leilighet mens du går på skolen. Litt usikker på beløpet, men det er mulig Jokke husker det!?

 

Vet også att diverse jenbane selskaper disponerer en del leiligheter rundt om i Oslo med en aldeles så fantastisk leie, men jeg vet ikke hvordan tilgjengligheten på disse er for oss som går på skole.

 

I morgen er det elektro, vinn eller forsvinn (for vel strengt talt 2 muligheter, men vi gambler ikke på det)

Mener å vite at den støtten pr. dato er 2000,- , men vistnok etter behovsprøving. Når det gjelder elektron, så lykke til. Nå kjenner ikke jeg alle modulene, men for meg virket den bremsetegningen nokså skremmende. Så bremseeksamen virker på meg som noe nifst... Mener å ha hørt noe om fargeblyanter og tegninger, så jeg aner hva som kommer. Men, det kan jo gå bra. Den elektro`n, er det mye forskjellig fra den på forkurset? Eller du kom kanskje inn uten forkurs?

Lenke til kommentar
Hmm, halv ni der altså. Kommer til å bli feit og lat...

 

Tjs, spørs jo på hvor man bor da. Står opp 04.30 hver dag selv...

 

Ang. elektro og forkurs så er det ingen i kull 1-09 som har hatt forkurs. Men hovedsakelig er det varianter av Ohms og Joules lov.

 

Jepp som Jokke sier, ikke all verdens vannskelig elektro. Men for min del så har jeg ikke vært borti elektro på 10 år, så det tok litt tid å friske opp igjen kunnskapen og ikke minst logikken og tankesettet. Tror ingen i vårt kull vil få store problemer med denne prøven dersom de har gjort hjemme leksen sin og fulgt med. Dette er absolutt overkommelig

Lenke til kommentar

Nuvel, det skal vel gå bra. Tror faktisk jeg skal klare alle sammen. Hvis ikke, hadde jeg jo ikke satset på dette. Så jæv-- vanskelig kan det vel ikke være. Gleder meg til å begynne nå i mai, men gruer litt til å være så mye borte fra familien. Men det er sikkert lurt med tanke på å holde fokus.

Lenke til kommentar
Er det såpass mange søkere at de luker ut folk? Trodde fortsatt det var et relativt stort behov for lokførere?

 

Jo, men det er begrenset med antall plasser pr. år. De ønsker ikke å fylle opp alt for mange kull fremover da frafallet etterhvert blir stort. I år er det 6 kull hvorav under 2 er ledige, kanskje 30 plasser. Neste år er det planlagt 8 kull, om alt går som det skal. Dvs. at om 200 stk. skulle komme igjennom prosessen vil hele neste år også være fyllt opp og det tar nesten 2 år fra søknad til de mest uheldige kan begynne. Det er veldig lang tid...

 

Derfor ønsker man nok å luke ut litt hardere slik at det er mindre frafall, og så heller kjøre 2-3 søknadsprosesser i året.

Lenke til kommentar

Du skal vite att om du får kontrakt med NSB under skolegangen så støtter de også med ett visst beløp til leilighet mens du går på skolen. Litt usikker på beløpet, men det er mulig Jokke husker det!?

 

Vet også att diverse jenbane selskaper disponerer en del leiligheter rundt om i Oslo med en aldeles så fantastisk leie, men jeg vet ikke hvordan tilgjengligheten på disse er for oss som går på skole.

 

I morgen er det elektro, vinn eller forsvinn (for vel strengt talt 2 muligheter, men vi gambler ikke på det)

Mener å vite at den støtten pr. dato er 2000,- , men vistnok etter behovsprøving. Når det gjelder elektron, så lykke til. Nå kjenner ikke jeg alle modulene, men for meg virket den bremsetegningen nokså skremmende. Så bremseeksamen virker på meg som noe nifst... Mener å ha hørt noe om fargeblyanter og tegninger, så jeg aner hva som kommer. Men, det kan jo gå bra. Den elektro`n, er det mye forskjellig fra den på forkurset? Eller du kom kanskje inn uten forkurs?

 

Kommer att ha dubbelt boende under utbildningen då tjejen ska bo kvar i Arvika, så det tål att undersökas.

Tack för informationen!

Lenke til kommentar
Takk for svar jokke.

 

Er det noen her som har blitt kalt inn til arb.psyk som har søkt med forbehold forkurs? Har ikke fått telefon i dag heller gitt, merkelig.

 

Ikke fått noe telefon enda jeg heller. Begynner å bli litt nervøs. Jeg søkte om uten forebehold om forkurs. Så håper jeg hører noe i morra, ellers så blir jeg veldig nervøs.

Lenke til kommentar
Takk for svar jokke.

 

Er det noen her som har blitt kalt inn til arb.psyk som har søkt med forbehold forkurs? Har ikke fått telefon i dag heller gitt, merkelig.

 

Ikke fått noe telefon enda jeg heller. Begynner å bli litt nervøs. Jeg søkte om uten forebehold om forkurs. Så håper jeg hører noe i morra, ellers så blir jeg veldig nervøs.

 

Huff ja, bare å vente å se, men har ikke hørt at noen har blitt ringt idag. De prioriterer vel de som er direkte kvalifisert.

Lenke til kommentar
Takk for svar jokke.

 

Er det noen her som har blitt kalt inn til arb.psyk som har søkt med forbehold forkurs? Har ikke fått telefon i dag heller gitt, merkelig.

 

Ikke fått noe telefon enda jeg heller. Begynner å bli litt nervøs. Jeg søkte om uten forebehold om forkurs. Så håper jeg hører noe i morra, ellers så blir jeg veldig nervøs.

 

Huff ja, bare å vente å se, men har ikke hørt at noen har blitt ringt idag. De prioriterer vel de som er direkte kvalifisert.

 

Ja, håper det bare tar litt tid å ringe rundt, og jeg kommer etterhvert på lista. Så venterspent på noe svar i morra.

Lenke til kommentar
Det er faktisk utrolig at det er kortere utdannelse for å føre et helikopter enn det er å føre et tog.

 

Er det det? Med all den teorien og praksisen som flygere må igjennom, så høres det rart ut. Men vi snakker vel om privatflygersertifikat på heli da, og ikke komersielt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...