GeirG Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hmm, ja. Litt synd det der, jeg kunne tenkt meg på Bergensbanen, men det blir sikkert ikke så enkelt. Men pyttsan, man får jo bare forsøke. Ikke for å ødelegge gleden og håpet, men stasjonering i Bergen og Ål er vel per i dag det vanskeligste å få. Der er det allerede litt for mange, og det har ikke vært noe påfyll av betydning de 8 årene jeg har vært i faget. Det betyr selvsagt at den dagen folk i Bergen begynner å gå av, så går mange. Men desverre står også mange og venter. Og stillingene tildeles etter ansiennitet. Men det er selvsagt alltids lov å håpe. De sa det samme til oss når det gjaldt andre stasjoneringssteder, men plutselig var det ledige stillinger. Lenke til kommentar
Rocknisse Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er ikke sikker, men jeg tror faktisk de kan kreve det. Men, lykke til med den testen i alle fall. Det går nok bra skal du se. Det kan jo være litt kinkig, men likevel en ganske så bra avtale! Takk for det! føles som at jeg venter på oppkjøringa på nytt. Alle nye blir i prinsippet stasjonert i Oslo. Jeg sier i prinsippet, fordi enkelte har klart å få plassering andre steder innimellom. Det er meget usannsynlig at noen blir plassert utenfor Oslo mot sin vilje, det er nok av eksisterende førere som søker seg ut av Oslo. Hmm, ja. Litt synd det der, jeg kunne tenkt meg på Bergensbanen, men det blir sikkert ikke så enkelt. Men pyttsan, man får jo bare forsøke. Vil helst bli plassert i Skien jeg, men det er vel nærmest umulig, så Oslo blir vel ok. Regner kalt med at NSB vil ha meg Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er det slik at man i NSB har en fast stasjon man starter og avslutter vakter? Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ja, strengt tatt er det jo ikke så nøye. Skal nå i første omgang bestå. Men apropos Bergen, så går det en del folk av med pensjon snart, så selvfølgelig er det håp. Får jeg ikke plass der, så får man jo bare forsøke senere, er ikke verre. Lenke til kommentar
TutOgKjor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hmm, ja. Litt synd det der, jeg kunne tenkt meg på Bergensbanen, men det blir sikkert ikke så enkelt. Men pyttsan, man får jo bare forsøke. Ikke for å ødelegge gleden og håpet, men stasjonering i Bergen og Ål er vel per i dag det vanskeligste å få. Der er det allerede litt for mange, og det har ikke vært noe påfyll av betydning de 8 årene jeg har vært i faget. Det betyr selvsagt at den dagen folk i Bergen begynner å gå av, så går mange. Men desverre står også mange og venter. Og stillingene tildeles etter ansiennitet. Men det er selvsagt alltids lov å håpe. De sa det samme til oss når det gjaldt andre stasjoneringssteder, men plutselig var det ledige stillinger. Snittalderen i Bergen er høy, ca 55år. Det har heller ikke vært inntak på ca 18 år der borte. Bergen er vel kanskje den byen i Norge med færrest lokførere i forhold til størrelsen på byen. Både Stavanger og Trondhiem er jo mindre byer, men har likefullt flere lokførere. Det er forespeilet inntak om 6-7 år i Bergen, men da har det jo "oppsamlet" seg masse lokførere som ønsker seg vestover. Lenke til kommentar
Thomor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Men er det ikke sånn at NSB gir lønn i studietiden mot 2 års binding etter man er ferdig utlært? Huff, gruer meg til arbpsy Har du fått svar fra Jernbaneskolen, Libra? I så fall når skal du på ta arbpsy? Og du må fortelle med engang hvordan det gikk og fortelle litt om det Endret 4. februar 2009 av Thomor Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men er det ikke sånn at NSB gir lønn i studietiden mot 2 års binding etter man er ferdig utlært? Huff, gruer meg til arbpsy Har du fått svar fra Jernbaneskolen, Libra? I så fall når skal du på ta arbpsy? Og du må fortelle med engang hvordan det gikk og fortelle litt om det Nei, har ikke fått svar, men jeg oppfyller alle kravene.. Hvis det stemmer det som har blitt sagt her så får jeg vel svar veldig snart=) hehe, håper bare det blir noe jeg har lyst til å fortelle. Noen som vet om man får svar umiddelbart eller om det vil ta tid? tar vel litt tid tenker jeg, siden jeg ikke kan huske at noen har sagt at testen er elektronisk. Lenke til kommentar
Thomor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men er det ikke sånn at NSB gir lønn i studietiden mot 2 års binding etter man er ferdig utlært? Huff, gruer meg til arbpsy Har du fått svar fra Jernbaneskolen, Libra? I så fall når skal du på ta arbpsy? Og du må fortelle med engang hvordan det gikk og fortelle litt om det Nei, har ikke fått svar, men jeg oppfyller alle kravene.. Hvis det stemmer det som har blitt sagt her så får jeg vel svar veldig snart=) hehe, håper bare det blir noe jeg har lyst til å fortelle. Noen som vet om man får svar umiddelbart eller om det vil ta tid? tar vel litt tid tenker jeg, siden jeg ikke kan huske at noen har sagt at testen er elektronisk. Ja, ok. Ja, venter på svar selv. Er veldig spent og nærvøs. Kanskje vi skal på arbeidspsy på samme dag. Noen her har sagt 1-2 uker. Så håper på svar snart. Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men er det ikke sånn at NSB gir lønn i studietiden mot 2 års binding etter man er ferdig utlært? Huff, gruer meg til arbpsy Har du fått svar fra Jernbaneskolen, Libra? I så fall når skal du på ta arbpsy? Og du må fortelle med engang hvordan det gikk og fortelle litt om det Nei, har ikke fått svar, men jeg oppfyller alle kravene.. Hvis det stemmer det som har blitt sagt her så får jeg vel svar veldig snart=) hehe, håper bare det blir noe jeg har lyst til å fortelle. Noen som vet om man får svar umiddelbart eller om det vil ta tid? tar vel litt tid tenker jeg, siden jeg ikke kan huske at noen har sagt at testen er elektronisk. Ja, ok. Ja, venter på svar selv. Er veldig spent og nærvøs. Kanskje vi skal på arbeidspsy på samme dag. Noen her har sagt 1-2 uker. Så håper på svar snart. Ikke umulig.. Ihvertfall denne gangen som det er færre søkere Lenke til kommentar
jhansen Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men er det ikke sånn at NSB gir lønn i studietiden mot 2 års binding etter man er ferdig utlært? Huff, gruer meg til arbpsy Har du fått svar fra Jernbaneskolen, Libra? I så fall når skal du på ta arbpsy? Og du må fortelle med engang hvordan det gikk og fortelle litt om det Nei, har ikke fått svar, men jeg oppfyller alle kravene.. Hvis det stemmer det som har blitt sagt her så får jeg vel svar veldig snart=) hehe, håper bare det blir noe jeg har lyst til å fortelle. Noen som vet om man får svar umiddelbart eller om det vil ta tid? tar vel litt tid tenker jeg, siden jeg ikke kan huske at noen har sagt at testen er elektronisk. Ja, ok. Ja, venter på svar selv. Er veldig spent og nærvøs. Kanskje vi skal på arbeidspsy på samme dag. Noen her har sagt 1-2 uker. Så håper på svar snart. Jeg venter også i spenning Lenke til kommentar
ihlen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Noen som vet om man får svar umiddelbart eller om det vil ta tid? tar vel litt tid tenker jeg, siden jeg ikke kan huske at noen har sagt at testen er elektronisk. Den arbeidspsykologiske testen foregår på papir (en av dem er med ludobrikker). Du får svar pr telefon få dager etter. Forkurset Har elektroniske innleveringer underveis. Her er det foreløpig eksamen på skolen, men den kan også bli elektronisk neste gang. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er det slik at man i NSB har en fast stasjon man starter og avslutter vakter? Ja, er du stasjonert i f.eks. Oslo, så skal tjenesten din starte og avsluttes i Oslo. Det hender imidlertid at tjenesten begynner eller slutter med passreise. Men du får alltid betalt arbeidstid fra og til hjemmestasjon. Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Okey =) Takk for svar =) Lenke til kommentar
Brucefan Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vil helst bli plassert i Skien jeg, men det er vel nærmest umulig, så Oslo blir vel ok. Regner kalt med at NSB vil ha meg Skien er et litt "usikkert" sted sånn sett. NSB har i det siste tatt inn to lokførere rett fra skolen til stasjonering i Skien, men mange ting spiller inn her. For eksempel vil framtida for lokaltoget etter sommeren 2010 spille inn, samt fordelinga på Vestfoldbanen; hvilke tog som betjenes av hvilke stasjoneringssteder (både Oslo, Drammen og Skien har kjøring på Vestfoldbanen). Derfor er Skien en joker der det plutselig kan bli ledig plass. Og det er relativt få som ønsker seg dit også, så det finnes muligheter. Lenke til kommentar
OlavAnd Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Har ni kollat upp vart ni skulle tänka er att jobba? Bäst utvecklingsmöjligheter, lön, arbetstider osv?Blir gøy å komme til Norge og Oslo! Pr. dags dato er det bare NSB som ansetter. De ansetter dog "de fleste". Mindre nye selskaper som Ofotbanen Drift, Cargolink, Hector (de er ikke så små lengre), og den ferskeste nykommingen i norsk sammenheng "Railcare Tåg AB". (Svensk selskap med nylig invilget lisens for gods i Norge), er nok alle interesert i et par lokførere. Men da ferdigutdannede. Cargonet har inntakstopp og avventer utviklingen av "Finanskrisen". Det er snakk om flere innstilte tog desverre. Flytoget har ansatt "for mange" og avventer utviklingen i forhold til oppstart med kjøring fra Drammen. Av selskaper som har tilbudt med lønn i utdanningen er det da bare NSB igjen. Men ting kan forst snu i forhold til andre. Lenke til kommentar
cristaldo Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Har ni kollat upp vart ni skulle tänka er att jobba? Bäst utvecklingsmöjligheter, lön, arbetstider osv?Blir gøy å komme til Norge og Oslo! Pr. dags dato er det bare NSB som ansetter. De ansetter dog "de fleste". Mindre nye selskaper som Ofotbanen Drift, Cargolink, Hector (de er ikke så små lengre), og den ferskeste nykommingen i norsk sammenheng "Railcare Tåg AB". (Svensk selskap med nylig invilget lisens for gods i Norge), er nok alle interesert i et par lokførere. Men da ferdigutdannede. Cargonet har inntakstopp og avventer utviklingen av "Finanskrisen". Det er snakk om flere innstilte tog desverre. Flytoget har ansatt "for mange" og avventer utviklingen i forhold til oppstart med kjøring fra Drammen. Av selskaper som har tilbudt med lønn i utdanningen er det da bare NSB igjen. Men ting kan forst snu i forhold til andre. Ok, tack för svar. Lär väl satsa på NSB. Efter att ha läst igenom det här forumet, så verkar det vara en hyggelig arbetsplats med gode muligheter. Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har ni kollat upp vart ni skulle tänka er att jobba? Bäst utvecklingsmöjligheter, lön, arbetstider osv?Blir gøy å komme til Norge og Oslo! Pr. dags dato er det bare NSB som ansetter. De ansetter dog "de fleste". Mindre nye selskaper som Ofotbanen Drift, Cargolink, Hector (de er ikke så små lengre), og den ferskeste nykommingen i norsk sammenheng "Railcare Tåg AB". (Svensk selskap med nylig invilget lisens for gods i Norge), er nok alle interesert i et par lokførere. Men da ferdigutdannede. Cargonet har inntakstopp og avventer utviklingen av "Finanskrisen". Det er snakk om flere innstilte tog desverre. Flytoget har ansatt "for mange" og avventer utviklingen i forhold til oppstart med kjøring fra Drammen. Av selskaper som har tilbudt med lønn i utdanningen er det da bare NSB igjen. Men ting kan forst snu i forhold til andre. Ok, tack för svar. Lär väl satsa på NSB. Efter att ha läst igenom det här forumet, så verkar det vara en hyggelig arbetsplats med gode muligheter. Har du virkelig bare tatt turen over til Norge for å bli lokfører, eller var det tips fra andre? Og, hvordan er det i Sverige med tanke på å kjøre tog? Samme utdanninga og inntaksprosessen? Ikke misforstå meg, du er selvfølgelig velkommen. Tror bare ikke jeg hadde kommet på samme idèen med å reise til Sverige for å bli lokfører. Kan jo bare være det at jeg ikke har fantasi nok, hehe. Lenke til kommentar
cristaldo Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Har du virkelig bare tatt turen over til Norge for å bli lokfører, eller var det tips fra andre? Og, hvordan er det i Sverige med tanke på å kjøre tog? Samme utdanninga og inntaksprosessen? Ikke misforstå meg, du er selvfølgelig velkommen. Tror bare ikke jeg hadde kommet på samme idèen med å reise til Sverige for å bli lokfører. Kan jo bare være det at jeg ikke har fantasi nok, hehe. För det första så är Oslo den närmaste byen med lokförarutbildning för mig (bor i Arvika, ca16mil). För det andra ligger lokförarutbildningarna i Sverige på orter som Hallsberg, Vännäs, Ängelholm & Mjölby. Antar att ingen i Norge har hört talas om mer än högst en av dessa orter Små samt avlägsna ställen för mig. För det tredje har jag många kompisar i Oslo som bor där & har bott där en längre tid. Samt att det är en mysig & stor stad. Därför är jag mer intresserad av att läsa & jobba i Norge . Ska bli riktigt sköj! Är inte så insatt i utbildningarna både i Norge å Sverige, men hörde med en bekant som jobbar på Banverket i Sverige. Han sa att man kan köra tåg med norsk utbildning, fast man måste gå en internutbildning på nån vecka för att lära sig de svenska tågen. Ska alltså inte vara några problem. Men har ändå tänkt att jobba i Norge långt framöver... man kanske rent ut sagt blir kvar för gott också Är samma visa med inntaksprosessen i Sverige med. Är en massa tester här med. Simultanförmåga, reaktionstest, stressmoment osv. Man kan få lön även i Sverige under utbildningen. Är stor brist här med på lokförare. Ser ljust ut för oss lokförarstudenter i Norden Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 För det första så är Oslo den närmaste byen med lokförarutbildning för mig (bor i Arvika, ca16mil). Vi har faktisk en i klassen som bor i Charlottenberg. Han er faktisk norsk... Tror han kjører bil til Kongsvinger hver dag og tar toget derfra. Fra Arvika er det vel ca. en halvtime lenger. Toget går fra Kongsvinger 06.01 og er tilbake 17.00. Det betyr vel at du må kjøre noe før 05.00 og er hjemme noe etter 18.00 om du velger å pendle. Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Høres jo fornuftig ut. Tror nok jeg hadde gjort det samme i din situasjon. Har selv lurt på å få godkjenning for kjøring i Sverige, men må vel først klare å få lov til å kjøre i Norge... :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå