Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Er det ikke mulig å søke senere om man ikke skulle bestå kravene ?

 

Ikke om du stryker på arb.psyk.testen eller enkelte deler helsesjekken (hørsel, narkotest osv.). Kommer du ikke videre etter intervju er det selvsagt bare å søke på nytt.

 

Den logiske/IQ testen som er beskrevet i en tidligere post? Er det satt veldig store krav til denne testen? Vil si at jeg er sånn litt over gjennomsnittet sånn IQ messig(ihvertfall på tester jeg har tatt), men med tanke på at man kun har ett forsøk på denne testen så blir man jo litt stresset..

Hehe. Nei, det vil si at klarer man denne, er man egnet som lokfører. Der er der denne testen er lagt opp til. Det er ikke en IQ test. Det med stresset er litt av vitsen. Noe av poenget er å se hvor godt man takler stress... Ikke nok at man kan få feil, men på de verste oppgavene får man også minus om man gjør feil. Artig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den logiske/IQ testen som er beskrevet i en tidligere post? Er det satt veldig store krav til denne testen? Vil si at jeg er sånn litt over gjennomsnittet sånn IQ messig(ihvertfall på tester jeg har tatt), men med tanke på at man kun har ett forsøk på denne testen så blir man jo litt stresset..

 

Ca. 1/3 faller ifra på denne testen. Er du normalt oppegående og møter uthvilt og motivert bør det går greit. Så sant du takler litt stress da ;)

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
En liten advarsel, påminnelse eller hva du vil til de som har tenkt å begynne lesing på egen hånd før de skal begynne på lokførerutdanninga til høsten:

 

Dagens signalforskrift og togframføringsforskrift gjelder kun fram til desember. Ny forskrift gjelder fra 13.12.09, og er til høring for mindre justeringer nå. De som skal begynne i november bør derfor IKKE lese på dagens forskrifter, men eventuelt på den nye. Den NYE forskriften finnes på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...80229-0240.html (men vil sannsynligvis endres litt før sommeren).

 

Innen høsten vil også Jernbaneverkets "utfyllende bestemmelser" og lokførerutdanningas lærebok i trafikksikkerhet være på plass - ifølge rimelig sikre kilder.

 

Mens vi som er inne allerede, og alle som starter så tidlig at de får 1 (evnt også 2) øvelseskjøring mens det gamle regleverket gjelder, MÅ lese det gamle. Det er jo det vi skal kjøre etter.

Kullet mitt får dermed hele sin opplæring etter det nåværende (gamle) regelverket, og bare noen få dager etter autorisasjon så må vi få kursing i det nye i selskapene :D (Tør man små kaos før jul 2009 når "alle" skal kurses på nytt regelverk, både ferske og gamle lokførere?)

 

Dog... tipset til en annen om å ikke lese "for mye" er et godt tips. Som vedkommende sa: man følger automatisk mindre med om man "trur man kan noe". Dermed får man ikke rettet opp i ting man har misforstått.

Den gyldne middelvei må være å møte forberedt, og motivert, men ikke tro man er "utlært".

Mye virker forøvrig uhåndgripelig til å begynne med, men brikkene faller på plass underveis.

 

Forøvrig mere om den nye forskriften her: http://jernbanetilsynet.no/Lover-og-forskr...ringsforskrift/

Endret av OlavAnd
Lenke til kommentar
"- allmennfag med fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning"

Hva hvis jeg hadde matematikk på Vg1 og Vg2(teoretisk1,2)? er det nok eller ikke?

Hva som kreves og ikke, finner du her: http://www.jernbaneverket.no/jobb/Norsk_je...forerutdanning/

Er du i tvil, så kan du jo bare ringe skolen å spørre. Der er mye som kan bli godtatt, dersom du bare er villig til å ta et forkurs først. Selv er jeg snekkermester, og det holder om man tar forkurs. Nå må selvsagt kurset beståes før man kommer inn. Tok selv eksamen i desember, og begynnet på skolen i mai. Vil bare ønske deg lykke til.

Lenke til kommentar
Selv er jeg snekkermester, og det holder om man tar forkurs. Nå må selvsagt kurset beståes før man kommer inn. Tok selv eksamen i desember, og begynnet på skolen i mai. Vil bare ønske deg lykke til.

Selv er jeg bare ingenting (allmen studiekompetanse har jeg da), men klarte forkurseksamen i desember og starter også i mai. Bare å prøve seg, ellers blir det iallefall ikke noen togfører av noen av oss :)

Endret av Rocknisse
Lenke til kommentar
De som har begynt i praksis eller begynt å jobbe som lokfører, hvordan turnus har dere? Jobber dere mye kveld/natt og helg?

 

De vanlige turnusene i NSB har jobbing annenhver helg. Det er noen få som jobber hver tredje helg, tror man kan glemme å få en av de få turnusene som nyansatt.

 

Hvordan ser det ut da? 2 fridager i uka, eller blir det spart opp elns?

Lenke til kommentar
De som har begynt i praksis eller begynt å jobbe som lokfører, hvordan turnus har dere? Jobber dere mye kveld/natt og helg?

 

De vanlige turnusene i NSB har jobbing annenhver helg. Det er noen få som jobber hver tredje helg, tror man kan glemme å få en av de få turnusene som nyansatt.

 

Hvordan ser det ut da? 2 fridager i uka, eller blir det spart opp elns?

 

Det varierer veldig men man har typisk noen flere fridager i tilknytning til de helgene man ikke jobber. Det kan være opptil 5 dager på rad. I løpet av 4 uker er det 10 fridager, det kan f.eks være fordelt 5-3-1-1, 4-3-2-1, eller en hel masse andre varianter.

Lenke til kommentar

Arbeidsukene i NSB Oslo starter på mandag og avsluttes på søndag.

 

Min turnus er nok ikke så utypisk og ukene mine er som følger.

 

Uke 1: Fri, jobb, jobb, fri, jobb, jobb, jobb

Uke 2: jobb, jobb, jobb, jobb, fri, fri

Uke 3: fri, jobb, jobb, fri, jobb, jobb, jobb

Uke 4: jobb, jobb, jobb, jobb, fri, fri, fri

 

Dvs, mine frihelger er på 3 og 4 dager, og i tillegg har jeg fri på torsdager i de ukene jeg har jobbehelg.

 

Noen turnuser har få netter, andre 6 eller 7, men alle har nattarbeid.

Jeg er ganske fornøyd med min turnus i alle fall :)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til. Har hørt fra folk at sjansene for å kjøre på et menneske i løpet av karrieren sin er ganske stor. Stemmer dette eller er det bare tull. Har ihvertfall hørt at man kjører må masse dyr.

 

Takk for alle svarene hittil. De har vært til mye hjelp.

Lenke til kommentar
Arbeidsukene i NSB Oslo starter på mandag og avsluttes på søndag.

 

Min turnus er nok ikke så utypisk og ukene mine er som følger.

 

Uke 1: Fri, jobb, jobb, fri, jobb, jobb, jobb

Uke 2: jobb, jobb, jobb, jobb, fri, fri

Uke 3: fri, jobb, jobb, fri, jobb, jobb, jobb

Uke 4: jobb, jobb, jobb, jobb, fri, fri, fri

 

Dvs, mine frihelger er på 3 og 4 dager, og i tillegg har jeg fri på torsdager i de ukene jeg har jobbehelg.

 

Noen turnuser har få netter, andre 6 eller 7, men alle har nattarbeid.

Jeg er ganske fornøyd med min turnus i alle fall :)

 

Men hva legger man i nattarbeid? Det er vel forholdsvis få som kjører nattog?

Endret av ihlen
Lenke til kommentar

Mine netter består stort sett i å kjøre siste toget til ett eller annet sted og tilbake til en eller annen driftsbanegård. For mitt vedkommende, Ski, Lillestrøm eller Filipstad.

 

Innsett på det toget jeg har kjørt, og uttak (dvs klargjøring og bremseprøving) av ett eller flere togsett slik at alt er klappet og klart til en ny dag. Som regel, men ikke alltid, får jeg tid til å strekke meg ut på en treseter et par timer (det kalles tilsyn) før jeg skal kjøre førstetoget før nattens arbeid er omme.

 

For de fleste av oss handler det ikke om å kjøre nattoget nei :)

Lenke til kommentar
Noen her som vet om det er lov å ta med folk i loket når man kjører? Tenker da på når man er ferdig lokfører, og barna spør pent om å få bli med pappa på tur. Sikkert noen regler her, men har i grunnen ikke lest noe om det.

 

I Togframføringsforskriften "generelle bestemmelser" står dagens tekst:

 

2.20 Adgang til å ta plass i førerrom

Operatør må utarbeide prosedyrer for adgang til førerrom som ivaretar sikker fremføring av tog.

Jernbaneverkets personale skal i nødvendig utstrekning gis adgang til førerrom for visitasjon/befaring av strekning. Adgangskort skal vises.

 

 

Med andre ord: spørsmålet om unger som er med fattern på jobb blir et spørsmål mellom deg og lokførerlederen du ligger under. Det lar seg nok gjøre.

 

Men kan hende du må signere et ark som går på forsinkring/fordeling av ansvar i henhold til eventuelle uhell. Du må være godkjent som sikkerhetsmann for vedkommende, vil også tippe "drops" vil ha navn på vedkommende i sine papirer. ol. (Det er en tipping, jeg vet ikke hvordan dette fungerer) Så: umulig er det ikke, men det krever litt planlegging og litt papirarbeid. Det er ihvertfall det svar jeg har hørt fra andre.

Lenke til kommentar

NSB tillater ikke barn i førerrom, jeg vet ikke når man per definisjon slutter å være barn.

 

Det er lett å miste fokus når poden maser og må på do, har sølt drikke... I tillegg er det et spørsmål om traume dersom man skulle være så uheldig å kjøre på et dyr eller et menneske. Et barn kan ikke forberedes på det synet det er å få et levende vesen i frontruta.

 

Voksne kan etter søknad få adgang.

 

Hvordan dette er i andre selskaper vet jeg ikke

Lenke til kommentar
NSB tillater ikke barn i førerrom, jeg vet ikke når man per definisjon slutter å være barn.

 

Det er lett å miste fokus når poden maser og må på do, har sølt drikke... I tillegg er det et spørsmål om traume dersom man skulle være så uheldig å kjøre på et dyr eller et menneske. Et barn kan ikke forberedes på det synet det er å få et levende vesen i frontruta.

 

Voksne kan etter søknad få adgang.

 

Hvordan dette er i andre selskaper vet jeg ikke

Ok. Var ikke så utenkelig det der egentlig. Er jo ikke så dum at jeg har lovet bort noe som helst, men som sagt, greit å komme problemet i forkjøpet. Barn takler fint et nei, dersom man bare kan begrunne det noenlunde vettugt. Og igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...