Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hvordan er intervjudagen egentlig, har lest litt her på forumet men det er noen eldre innlegg da. Leste om at det er slik psykisk test der på flere timer. Er det skikklig stresstesting av folk eller? Hater å bli stressa opp. Vanskelige spørsmål? Har lyst til å søke men veit ikke om jeg klarer de testene da for å komme igjennom nåløyet. Har studiekompetanse men ikke 2MX matte, men veit ikke om det er påkrevd for å ta forkurset heller. Håper noen kan gi meg noen svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan ta forkurset i stedet for å ha 2MX.

 

Psychotesten er ikke vanskelig, men den har høyt tempo.

Jeg har beskrevet den i detalj tidligere i tråden.

Alle oppgavene er enkle nok, men det er MANGE spørsmål og kort tid.

 

En av oppgavene er å slippe ludobrikker ned i fargede hull i et bord. Brikkene er fargede. Hullene er fargede. I tillegg er hullene merket med tekst, der de har skrevet navnet på en annen farge.

Så skal du slippe riktig brikke i riktig hull, og etter testen telles brikkene.

 

I en annen test har du en rød og en blå blyant. De leser opp noe slikts som "venstre venstre høyre", og så skal du tegne en rød strek i riktig rute.

 

Slike tester som fører til kortslutning i hjernen, selv om de ville vært enkle om du fikk god tid på deg.

 

I tillegg får du fysikkoppgaver, som menn som løfter ambolter ved hjelp av trinser og taljer, vann i kar og rør, osv.

 

Og til slutt en standard MENSA-type IQ-test.

 

Rådet er: Ikke slurv! Det er bedre å gjøre et lite antall oppgaver riktig, enn å gjøre alt med masse feil.

Jeg kjenner ikke kriteriene, men testen er der for å finne ut om du tenker klart under stress, og om du kan prioritere.

 

Under matteprøven, (det er en matteprøve også.) klarte jeg bare noen få oppgaver helt øverst på arket. Kunne klart flere med litt tid, evt. en kalkulator. Men jeg gjorde dem uten feil, og bestod.

 

PS. Til dere som snakker om kalkulatorer og telefoner:

Selv om telefonen er god nok, kan jeg ikke garantere at lærer'n godtar at du bruker den på eksamen. Den kan nemlig også brukes til å sende SMS.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Hvordan er intervjudagen egentlig, har lest litt her på forumet men det er noen eldre innlegg da. Leste om at det er slik psykisk test der på flere timer. Er det skikklig stresstesting av folk eller? Hater å bli stressa opp. Vanskelige spørsmål? Har lyst til å søke men veit ikke om jeg klarer de testene da for å komme igjennom nåløyet. Har studiekompetanse men ikke 2MX matte, men veit ikke om det er påkrevd for å ta forkurset heller. Håper noen kan gi meg noen svar.

 

Tja, hva er begrunnelsen din til å ikke sende søknaden og prøve? Det verste som skjer er jo at du ikke kommer inn, og hva har du da tapt?? En togbillett eller to til Oslo, men ellers ingenting. Skulle du stryke på psykotesten er det bare vente ett år eller to, og gjøre nytt forsøk. Det gikk for min del i allefall, og jeg vet om folk som har måtte prøvd 3 ganger før de klarte den.

 

Lykke til med søknaden!

Endret av Grizzlybear
Lenke til kommentar

Er det forresten noen her som har tatt eksamen på forkurset? Skal ha eksamen 8. desember, og lurer egentlig bare litt på hvordan det er lagt opp. Har forstått det slik at spørsmålene er anderledes lagd enn de på innsendingene, men på hvilken måte? Har full forståelse for at man skal selv kunne tenke ut hvordan man løser dem, men synes vel egentlig at ting var litt rotete på innsendingsoppgavene, pluss at det er en del feil i disse. Har også skaffet meg den formelboka man har lov å bruke, og ser jo det at de formlene man kjenner fra faktaboka, er noe helt annet i formelboka. Blir litt som å lære det på nytt føler jeg...

Lenke til kommentar

Nytt opptak på gang:

 

"Norsk jernbaneskole tar nå imot søknader til lokomotivførerutdanningen.

Søknadsfrist er 31. januar 2009, med forespeilet oppstart i november 2009.

Vennligst benytt vårt søknadsskjema og fyll ut alle relevante felt. Husk å sende med vedlegg da søknader uten vedlegg ikke vil bli behandlet. Godkjente kandidater blir kontaktet.

 

Norsk jernbaneskole tilbyr lokomotivførerutdanning på vegne av jernbanesektoren. Lokomotivførerutdanningen er en fulltidsutdanning over ett år. Fullført utdanning kvalifiserer til jobb hos en trafikkutøver, person- eller godstransportør, hvor den endelige autoriseringen som lokomotivfører gis.

Skolen ligger på Grorud i Oslo. Lokomotivførerutdanningen er fagskolegodkjent, og studenter kan søke lån og stipend hos Statens lånekasse."

 

 

Det ser ut til at hele 8 kull (176 plasser) ble fyllt opp ved forrige opptak...

Lenke til kommentar

Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

 

4 uker sommerferie får du okke som. Alle får det.

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

 

4 uker sommerferie får du okke som. Alle får det.

 

Er det noen som vet hvor mange uker skole det er før sommerferien starter? Har også fått brev om oppstart 25. mai.

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

Eksamen samme dag, men ikke fått noe brev fra skolen... KOmmer vel inn i september regner jeg med. Lang sommerferie da :)

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

Eksamen samme dag, men ikke fått noe brev fra skolen... KOmmer vel inn i september regner jeg med. Lang sommerferie da :)

Fatt mot. Ikke sikkert at alle brevene kommer likt. Ville i grunnen forbause meg med bakgrunn i mine erfaringer hva Posten Norge angår...

KAN jo hende vi havner i samme klasse. Går bare rundt å håper noen melder avbud, og at jeg blir bedt om å starte før. Vet det er i overkant optimistisk, og kanskje litt patetisk. Har jo enda ikke bestått eksamen, så det er vel egentlig andre ting å tenke på nå enn akkurat det. Stryker jeg, kommer du sikkert inn i mai, hehe.

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

Eksamen samme dag, men ikke fått noe brev fra skolen... KOmmer vel inn i september regner jeg med. Lang sommerferie da :)

Fatt mot. Ikke sikkert at alle brevene kommer likt. Ville i grunnen forbause meg med bakgrunn i mine erfaringer hva Posten Norge angår...

KAN jo hende vi havner i samme klasse. Går bare rundt å håper noen melder avbud, og at jeg blir bedt om å starte før. Vet det er i overkant optimistisk, og kanskje litt patetisk. Har jo enda ikke bestått eksamen, så det er vel egentlig andre ting å tenke på nå enn akkurat det. Stryker jeg, kommer du sikkert inn i mai, hehe.

satser på at du ikke stryker, og at jeg også kommer inn i alle fall!

Lenke til kommentar
Ahh. Brev fra skolen i dag. Fikser jeg eksamen på forkurset 8. desember, er det skolestart 25. mai neste år. Virker veeeldig lenge til, men kunne vært verre. Fint å kunne starte på vårparten da, skulle man tro, selv om sommerferien sikkert går ad undas. Ofrer den lett, enkel prioritering det der... :mrgreen:

Eksamen samme dag, men ikke fått noe brev fra skolen... KOmmer vel inn i september regner jeg med. Lang sommerferie da :)

Fatt mot. Ikke sikkert at alle brevene kommer likt. Ville i grunnen forbause meg med bakgrunn i mine erfaringer hva Posten Norge angår...

KAN jo hende vi havner i samme klasse. Går bare rundt å håper noen melder avbud, og at jeg blir bedt om å starte før. Vet det er i overkant optimistisk, og kanskje litt patetisk. Har jo enda ikke bestått eksamen, så det er vel egentlig andre ting å tenke på nå enn akkurat det. Stryker jeg, kommer du sikkert inn i mai, hehe.

satser på at du ikke stryker, og at jeg også kommer inn i alle fall!

Får da håpe det. Begynner å bli litt utålmodig her nå, hehe. Kunne vært greit å ha det overstått. Har du forresten noen peiling på om eksamen kun tar for seg det stoffet som ligger i innsendingsoppgavene? Skulle jo anta det, men det står noe i innledningen til kurset som gir meg litt noia. Det som gjør meg litt på tuppa er "tannhjulsoverføringer", "lagre og tegninger" samt "ventiler og kraner" er nyttig lesning. Kan jo selvfølgelig bare være et tips til den videre utdanningen, men som vi jo alt har fastslått; man begynner å få litt noia med tanke på eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...