Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Fortsatt fullstendig meningsløst. Det hadde kostet 7 kroner å sende frikortet i et brev før skolestart.

 

Eventuellt oppgi et muntlig passord til elevene og konduktørene så de som skal på skole kan identifisere seg uten papirer.

Litt mer jobb for skolen, men masse penger spart for studentene.

Du kunne fått masse grandiosa for 199,-

Eller sågar en Peppes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortsatt fullstendig meningsløst. Det hadde kostet 7 kroner å sende frikortet i et brev før skolestart.

 

Eventuellt oppgi et muntlig passord til elevene og konduktørene så de som skal på skole kan identifisere seg uten papirer.

Litt mer jobb for skolen, men masse penger spart for studentene.

Du kunne fått masse grandiosa for 199,-

 

Vet ikke om det er sånn, men det har kanskje noe med at en personalbilett ikke er gyldig FØR du er tatt opp som student. Og det er du vell strengt tatt ikke før den dagen skolen starter.

Blir liksom det samme som å få diverse goder gjennom en jobb uten egentlig å jobbe der.

 

Ikke vet jeg, men kan sikkert være noe i den dur.

Lenke til kommentar
Det ligger nok noe i det du sier det :) kommer man ikke første skoledag, uten å si ifra hvorfor regner de nok sikkert med skoleplassen som oppsagt tipper jeg..

 

Hvilket spor går toget fra Oslo S til Grorud fra? Tenker på 7.40 toget :)

 

Spor 9 vanligvis. Har aldri sett det på annet spor selv ihvertfall. Vær obs på at det går tog derfra med 3-4 minutters mellomrom så følg med på skiltingen så du ikke havner på Ski ;)

Lenke til kommentar
Før du kan møte opp første skoledag, MÅ du betale studieavgiften, kroner 5000,-

Så om du ikke møter opp, har du mer enn betalt for billetten allikevel.

Dessuten varer den vel bare ut året. Jo senere på året det er, jo mindre glede får du av kortet.

 

Så du tror ikke du får ny når personalbiletten er utløpt? hehe, den er nok ett viktig "redskap" under skoleåret. Så mye som man reiser under dette året, så må du nok ha personalbilett, noe du også får.

 

De 5000 du betaler går til en del ting på skolen sånn som bla klær, som de må bestille opp. Og det er mye av det! Syns det er forståelig at de krever betaling på forhånd jeg. Men uforståelig at noen skal "kreve" personalbilett FØR du i det hele tatt har satt din fot innenfor jernbanen.

 

Tror du nok må betale for turen ned til Oslo ja. NSB skal tjene penger de også vettu ;)

Lenke til kommentar

Jeg har satt min fot innenfor jernbanen for lenge siden. eg har vært der for intervju og psykotest.

Jeg krever ikke DEN reisen dekket.

 

Hvis jeg skriftlig takket ja til skoleplassen og sendte 5000 kroner østover, kun for å få billetten, så hadde de samtidig sluppet å kjøpe klær og bøker til meg. En slik svindel ville jeg tapt stort på.

Det er nok trygt å anta at noen som har gått så langt, faktisk seriøst planlegger å bli lokfører.

Lenke til kommentar

Skulle jo tro den billetten var det minste problemet. Jeg er gift, har tre barn, hus og bil. Huslån selvsagt, og bare en inntekt. Dessuten bor jeg i Bergen. Så sett i forhold til boutgifter i Oslo, reising, utsettelse med renteutgifter på lån samt at jeg og familien jo gjerne skal ha mat og slikt, så er den billetten for ingenting å regne. Men, selvfølgelig. det er jo bare en utfordring. Klart det skal gå, bare spørsmål om motivasjon og kreativitet. (Men selvfølgelig da planlegger man SERIØST å bli lokfører...) :D

Lenke til kommentar

Bare de ikke er psykedeliske så skal det gå bra.

De må være mørke, og passe til uniformen.

 

PS. Biltema har billige sko, men alle klager på at de er ubehagelige.

Jeg kjøpte mine i en proffbutikk med alt innen anleggsverktøy. Merke Bata.

Hvis du består skolen og skal jobbe som lokfører, vil du være glad for at du kjøpte behagelige sko... Det er en investering.

Lenke til kommentar
PS. Biltema har billige sko, men alle klager på at de er ubehagelige.

Jeg kjøpte mine i en proffbutikk med alt innen anleggsverktøy. Merke Bata.

Hvis du består skolen og skal jobbe som lokfører, vil du være glad for at du kjøpte behagelige sko... Det er en investering.

Med mindre du skal jobbe i Jernbaneverket, bruker du ikke vernesko når du er ferdig, så det trenger man ikke bekymre seg for. Jeg kjøpte litt dyrere selv, men tror helt sikkert Biltema-skoa hadde gjort jobben.

Lenke til kommentar

Hehe, ja skal man bruke dem et år, så bør de være gode. En ting er komfortabelt, men de bør jo helst virke etter intensjonene også. Er selv snekkermester, og bruker vernesko hele dagen. Tro meg når jeg sier det er store forskjeller. Hvor dårlig en sko er, merker du med en gang du får en god sko. Men, du får helt brukbare sko for en 600 - 700 kr. (Det er på Wenaas, det finnes alternativer...)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det sto på lappen at man skal ha med sorte vernesko og skrivesaker. Fargeblyanter var det vel det stod :) så et god gammeldags penal med litt rart oppi funker nok :D kan nok lønne seg å ha dette i en ryggsekk, for vi skal nok ha med litt hjem første dag, slikt som klær osv og kanskje noen bøker :)

 

Vi sees på Fredag MagnusBF, begynner på fredag jeg også ;)

Lenke til kommentar

Når dere begynner på elektro, vil dere trenge en kalkulator.

Jeg har en gammel Texas Instruments TI-82 som et eldre søsken brukte på videregående. Men du trenger ikke en slik fancy en. Det er nok med en enklere modell, i hvert fall i starten.

 

Fargeblyanter er et must, ja. Dere skal fargelegge tegninger av trykkluftbremser, og det er avanserte greier.

Fargekodene markerer hva trykkluften gjør i apparatet.

 

Vernesko trengs ikke på skolen. Kun når dere går i spor under øvelseskjøring.

 

Klassen min har eksamen i grunnkurs Bremser på fredag.

Før det har vi hatt eksamen i elektro, og en liten prøve i personlig sikkerhet.

Og jeg har bare vært her siden 1. september...

 

Vær forberedt på å studere hardt. Har du en fortid med elektro, så går det rimelig greit, men bremser er ikke noe du kan ta lett på.

 

 

Første skoledag får du mye. Har du en bil, er det ingen dårlig ide å bruke den. men du kan jo la halvparten av rotet ligge igjen i klasserommet, og ta det hjem i to puljer.

 

Kjøp ryggsekk. Du vil trenge den hver dag.

 

 

Lykke til folkens! Håper dere vil trives på Grorud.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Hei.

 

Det sto på lappen at man skal ha med sorte vernesko og skrivesaker. Fargeblyanter var det vel det stod :) så et god gammeldags penal med litt rart oppi funker nok :D kan nok lønne seg å ha dette i en ryggsekk, for vi skal nok ha med litt hjem første dag, slikt som klær osv og kanskje noen bøker :)

 

Vi sees på Fredag MagnusBF, begynner på fredag jeg også ;)

 

 

Når dere begynner på elektro, vil dere trenge en kalkulator.

Jeg har en gammel Texas Instruments TI-82 som et eldre søsken brukte på videregående. Men du trenger ikke en slik fancy en. Det er nok med en enklere modell, i hvert fall i starten.

 

Fargeblyanter er et must, ja. Dere skal fargelegge tegninger av trykkluftbremser, og det er avanserte greier.

Fargekodene markerer hva trykkluften gjør i apparatet.

 

Vernesko trengs ikke på skolen. Kun når dere går i spor under øvelseskjøring.

 

Klassen min har eksamen i grunnkurs Bremser på fredag.

Før det har vi hatt eksamen i elektro, og en liten prøve i personlig sikkerhet.

Og jeg har bare vært her siden 1. september...

 

Vær forberedt på å studere hardt. Har du en fortid med elektro, så går det rimelig greit, men bremser er ikke noe du kan ta lett på.

 

 

Første skoledag får du mye. Har du en bil, er det ingen dårlig ide å bruke den. men du kan jo la halvparten av rotet ligge igjen i klasserommet, og ta det hjem i to puljer.

 

Kjøp ryggsekk. Du vil trenge den hver dag.

 

 

Lykke til folkens! Håper dere vil trives på Grorud.

 

 

Tusen takk.

Da sees vi på fredag MrBjornV.

Tar bil inn første dagen, så får jeg med meg det jeg skal.

Gleder meg fælt nå.

 

Noen flere fra Drammensområdet som begynner nå?

Lenke til kommentar

Ikke sats på å bruke mobilen. Den er tung og klumpete, har ikke egne taster for pluss og minus, og kan IKKE brukes under eksamen. Du må ha en kalkulator, men ikke nødvendigvis en sånn dyr en som jeg har. Jeg vet ikke hva vi får bruk for senere, men hvis du har den som du brukte på videregående, så ta den med.

 

 

Ifølge reglene MÅ du ha vernesko og gul refleksvest når du beveger deg i eller krysser spor.

Du vet aldri når du må ut av loket, og da skal du ha dette tilgjengelig.

Om du ikke har det på deg 8 timer til dagen, ha det i hvert fall med deg i ryggsekken.

 

De som skal øvelseskjøre med godstog vil garantert måtte gå i sporet, for godstogene stopper sjelden ved perrongen.

 

Toget er rimelig greitt. Min klasse begynner 08:30, så vi tar toget fra Oslo S 07:40.

Går av på enten Grorud eller Haugstua. Fordelen med Haugstua er at du går forbi en åpen KIWI-butikk og kan kjøpe mat der på vei til skolen. Det tar ca. 10 minutter å gå fra Haugstua til skolen.

Og du slipper å gå langs motorveien, slik du må hvis du går av på Grorud.

Da har vi god tid til å prate og drikke kaffe før skolen starter.

Tar du toget som går 30 min. senere, vil du komme noen minutter for sent, selv om du løper.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...