Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet framme i et EL 14 lokomotiv mellom Alnabru og Orstad (eller Kristiansand og Ganddal på godt norsk) noen ganger. Veldig artig!

 

NSB ringte og sa at jeg får kontrakt med dem. Dessuten skal jeg bo på hotell på deres regning hele året, minus helgene.

 

Kan absolutt ikke klage.

Hvordan i Hel...te klarte du den biffen? Bor selv i Bergen, og er blitt lovet kontrakt med NSB. Bare å ringe når jeg vet når jeg begynner. Kjempegreier, men hotell? Er dette vanlig praksis eller? Hadde jo vært drømmen med tanke på tilgang på hybel, pris o.l. Blir jo nødt å ukependle, men det kan jeg jo leve med, og jeg går jo inn i dette veldig klar over hva som må til. Og det med glede. Skal jo klare dette da. Var det Tom du snakket med på NSB? Spørsmål, spørsmål... Hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene i klassen vår som får bo på hotell har fått kontrakt i Bodø, så NSB i Bodø betaler hotellet for han + studiepenger og han skal da selvsagt jobbe i Bodø når han er ferdig på skolen.

Får du kontrakt i Oslo får du ikke bo på hotell, men du får et ekstra tillegg i lønna på 2000 kr i måneden om du har leilighet der du kommer fra + en i Oslo.. et slags hybeltillegg..

 

Selv kjører jeg nå flytog i min andre øvelseskjøring, og skal ikke skryte på meg at det er særlig vanskelig.. Personlig syns jeg at det var mer av en utfordring og mer variert/gøy å kjøre i lokaltrafikken - selv om pulsen går litt opp når jeg får "0P" i 210 og så "vent stopp" like etterpå.

Lenke til kommentar

Aha, således. Tror ikke jeg får kontrakt i Bergen ettersom de visstnok ikke mangler førere her for tiden, men det kan da ikke skade å spørre. Gjør det som er nødvendig. Gleder meg som en unge til å få forsøke det der du holder på med. Skal nå "bare" få gjort unna eksamen på forkurset først, så får jeg se hva som skjer. Er bare nødt å planlegge litt, for det KAN jo gå bra. Har egentlig et ønske om å få forsøke meg på de svære godstogene, gjerne malmtoget fra Narvik. Tror aldri jeg havner der på sikt, så det kunne vært artig å fått en tur når man er aspirant. Vet ikke om de sender folk opp dit, og spesielt ikke om man går på kontrakt med NSB. Men igjen, skader ikke å spørre. Tror kanskje det kan være en større utfordring enn å kjøre flytog, men å få muligheten til å bikke 200 km/t frister jo også selvfølgelig, hehe. (Lovlig...)

Lenke til kommentar

Til sammen ligning, så har jeg grunnkurs maskin og mekaniker, svennebrev og mesterbrev som snekker. Trodde egentlig ikke det var særlig relevant i denne forbindelsen, men med forkurs så holder det. Til opplysning så er man garantert plass på skolen om man klarer forkurset. Så da er det bare å klare intervjuet, arbeidspsykologisk test og helsetest samt forkurset. Piece of cake... Når man så kommer inn som aspirant, har man bare 17 eksamener å bestå. Klarer ikke å se problemer her, hehe. For min del driter jeg i å tenke på helheten, men tar det bare skritt for skritt. Jeg kommer jo nærmere og nærmere på den måten også, uten å bekymre seg over det som kommer senere. Det KAN jo gå bra... Nei JimShorts, det er bare å gi gass!

Lenke til kommentar

De som har fått kontrakt med NSB : Har dere fått utdelt noe frikort på toget før dere begynner/begynte på skolen, eller får man det første skole dag?

 

Til dere som skal ta forkurset, bøkene er å få kjøpt på Norli, de heter Tekniske Tjenester - En fakta bok og en Arbeidsbok. Veldig lett bok å lese, og det er oppsummeringer hele tiden. Boka har ingenting å gjøre med jernbanen, men alt om mekanisk, teknisk osv står det jo om der. Jeg behøvde ikke ha forkurs, men kjøpte allikevel bøkene som jeg leser litt på i disse dager, jeg starter opp neste uke, den 3 oktober :thumbup:

Lenke til kommentar
Høres ut som du er fra Råde, Fredrikstad, Sarp eller Halden? ;)

 

Rekker nesten uten unntak 15:10-toget fra Grorud, noen ganger rekker man 14:40 også. Hvis man går fort og timen slutter litt tidlig. Den ekstra halvtimen er kjærkommen når man kun har 5 timer hjemme i våken tilstand per dag (pendler fra Halden).

 

Jeg er fra Sarpsborg, hvem tog tar du på morgenen? det går ett tog fra Sarpsborg til Oslo S kl 6.20, og er fremme 07.45, så tog fra Oslo S kl 08.10 til Grorud som er fremme 08.21. Men rekker jo ikke skolen da? Bedre å være litt tidligere ute kanskje, og ta toget fra Sarpsborg som går kl 05.53?

 

Tenkte å prøve ruten inn til uka, noen dager før jeg begynne på skolen så jeg ikke går i villse i Oslo :p

Lenke til kommentar
Jeg er fra Sarpsborg, hvem tog tar du på morgenen? det går ett tog fra Sarpsborg til Oslo S kl 6.20, og er fremme 07.45, så tog fra Oslo S kl 08.10 til Grorud som er fremme 08.21. Men rekker jo ikke skolen da? Bedre å være litt tidligere ute kanskje, og ta toget fra Sarpsborg som går kl 05.53?

 

Du må nok satse på tog 102 ja, dvs. 5.53 fra Sarpsborg. Jeg kommer til å benytte dette toget, men fra Fredrikstad 6.07. Så da sees vi sikkert på toget når jeg begynner i januar :)

 

Bussen stopper utenfor huset mitt 05.30 så det blir å stå opp ca. 4.45 om morgenen ;)

 

En fordel med tog 102 er at det består av stillegående 73B-sett med AC. Tog 104 er gamle (litt oppussede) B3-vogner med blokkbremser og ingen AC. Så når folk åpner vinduene i de om sommeren er det både hett og bråkete. Prøver å unngå de så mye som mulig. Skal man reise med disse er det bedre å spørre pent om man ikke kan få sitte på i 18-loket ;)

Lenke til kommentar
De som har fått kontrakt med NSB : Har dere fått utdelt noe frikort på toget før dere begynner/begynte på skolen, eller får man det første skole dag?

 

Til dere som skal ta forkurset, bøkene er å få kjøpt på Norli, de heter Tekniske Tjenester - En fakta bok og en Arbeidsbok. Veldig lett bok å lese, og det er oppsummeringer hele tiden. Boka har ingenting å gjøre med jernbanen, men alt om mekanisk, teknisk osv står det jo om der. Jeg behøvde ikke ha forkurs, men kjøpte allikevel bøkene som jeg leser litt på i disse dager, jeg starter opp neste uke, den 3 oktober :thumbup:

 

Bøkene til forkurset er virkelig forderdelige, fullt av feil!

Lenke til kommentar
Bøkene til forkurset er virkelig forderdelige, fullt av feil!

Og de gir ofte ikke svar på det som de siden spør om. Jeg hater de bøkene :)

Tja, dette må bare bekreftes. Kan vel i beste fall si at svarene ikke ligger helt opp i dagen. Noe står kun i oppsumeringen, noe bare nevnt sånn i forbifarten og noe står ikke i det hele tatt. Det jeg nå har erfart er ikke så mye feil i bøkene, men en god del feil i innsendingene. Har fått feil på mange ting som ikke er feil. Får håpe de retter opp i dette før neste kull. Litt trist om en kommer på eksamen og har rettet noe som var rett, og dermed får feil. (Komplisert, men skjønner vel hva jeg mener...)

Lenke til kommentar
tror aldri jeg havner der på sikt, så det kunne vært artig å fått en tur når man er aspirant. Vet ikke om de sender folk opp dit, og spesielt ikke om man går på kontrakt med NSB. Men igjen, skader ikke å spørre. Tror kanskje det kan være en større utfordring enn å kjøre flytog, men å få muligheten til å bikke 200 km/t frister jo også selvfølgelig, hehe. (Lovlig...)

 

Hvor man havner i de forskjellige øvelseskjøringene har absolutt ingenting med hvor du har kontrakt å gjøre. Skolen er nøytral i forhold til selskapene, lærerne har små stillingsprosenter rundt i selskapene for å opprettholde kompetanse, men de er spredd i alle selskapene. Kjørelærene er selskapenes egne, brukes til typegodkjenningskurs og strekkningskjennskap som må til før du autoriseres (hvilket skjer etter året på skolen er ferdig, og da i det selskapet du har kontrakt med). Det er de samme kjørelærerne som skolen bruker. Skolen har som mål og ønske at minst en av øvelseskjøringene skal være på motorvognsett, og da aller helst i lokaltrafikk, og at minst en skal være med lok og vogner, og da gjerne i godstog. - Dette lar seg ikke altid gjøre; Cargonet (gods) har færre kjørelærere enn NSB, og NSB vil for tiden bruke mest mulig av de kjærelærerne som har lokalruter i turnusen til å få gjort unna typegodkjenning og autorisering av folk. Det gjør at det kan bli endel 73, (signatur), eller el18 med vogner på flere. Men ØNSKET til skolen er det ovenfor. KRAVET er en med lok og vogner, og en med motorvognsett. (og den tredje hva som helst). Ønsket er at motorvognsett blir i lokaltrafikk, og lok og vogner blir med gods.

 

Å havne i Narvik hos MTAS er fult mulig, du øker sjangsene hvis du har slekt/venner i Narvik. Skolen sender dit det er ledig kapasitet, men dersom det er mulig å unngå hotelovernattinger (som blir utgift for skolen) så gjøres det. Ergo: de liker å holde deg i Oslo området, eller sende deg dit du har slekt og venner, så fremt det er fysisk mulig å kombinere med hvor det er ledige kjørelærere.

Helt konkret kommer lærerne til å spørre dere om aktuelle steder, (ønsker), og hvilke av disse stedene dere har tilgang på bopel selv. De tusler så inn på kontorene sine og grubler på dette sammen med de ønsker de har (lok og vogner helst gods, osv...) sender en bestilling til togselskapene, får respons fra togselskapene om hvorvidt de kan oppfylle bestillingen, også går det fram og tilbake inntil alle er har fått sted. Og det gis aldri noen garantier for at du havner et sted du ønsker.

Lenke til kommentar

Ja se der. Da er det jo håp, selv om det er noe spinkelt. Smått med bekjente oppi der. Pyttsan, tar den kjøringen jeg får. Skader jo ikke å spørre da. Bare hørte at det der var kraftige saker, men det er vel de fleste godstog. Skal først bestå eksamen på forkurset, så tar jeg det derfra. Takk for svarene. Artig å høre hvordan ting utarter seg videre om man skulle komme dit hen. Hvilket jeg absolutt har tenkt...

Lenke til kommentar

Det stemmer ganske bra det du sier OlavAnd, men de er langt mindre restrektive på hotellovernattinger nå.

Jeg bodde i Oslo og hadde øvelseskjøring i Drammen.. Og selv om det bare er en times togtur unna, så fikk jeg fritt disponere hvilke netter jeg ville sove på hotell i Drammen. - Veldig greit når turene starter eller slutter på tider hvor det ikke går særlig med tog.

 

De vil heller ikke pålegge deg å bo hos venner/bekjente selv om du har i andre byer. Tenk deg å bo hos en venn i 6 uker.. litt for lenge syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Til deg som spurte om frikortet:

Du får det første skoledag. Så turen fra der du bor, til skolen må du betale selv.

Jeg tror også du må levere kortet siste skoledag, og reise hjem på egen regning, i hvert fall i teorien. Men har du en kontrakt med et togselskap, får du kanskje nytt frikort, eller betalte billetter.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Til deg som spurte om frikortet:

Du får det første skoledag. Så turen fra der du bor, til skolen må du betale selv.

Jeg tror også du må levere kortet siste skoledag, og reise hjem på egen regning, i hvert fall i teorien. Men har du en kontrakt med et togselskap, får du kanskje nytt frikort, eller betalte billetter.

 

Uansett så vet jo alle når de begynner i meget god tid på forhånd, så man klarer nok å slippe unna med 199,- totalt, selv om man bor i Bodø eller Stavanger ;)

Lenke til kommentar

Fortsatt fullstendig meningsløst. Det hadde kostet 7 kroner å sende frikortet i et brev før skolestart.

 

Eventuellt oppgi et muntlig passord til elevene og konduktørene så de som skal på skole kan identifisere seg uten papirer.

Litt mer jobb for skolen, men masse penger spart for studentene.

Du kunne fått masse grandiosa for 199,-

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...