Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Da var det kun ei natt igjen før skolestart :D føler meg som en liten unge gleder og gruer meg om hverandre. :) jeg må nok legge igjen endel ting, for jeg har ikke bil her nede ;) kommer til å pendle med tog fra leid leilighet på lørenskog. Det fungerer jo med fribilietten ;)

 

Får ta med meg uniform og utstyr litt etter litt :) Har en stor bag som sikkert kunne tatt alt, men den orker jeg ikke bære på :p Og infoen om at vi trenger bagasjeplass på vei hjem fra skolen er jo kun her i forumet, ikke fra skolen :p så, de må nesten godta at jeg legger igjen litt en dag eller to. ;)

 

Har "ladet opp" med el14 og el16 godstog filmer på youtube :p lol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var det kun ei natt igjen før skolestart :D føler meg som en liten unge gleder og gruer meg om hverandre. :) jeg må nok legge igjen endel ting, for jeg har ikke bil her nede ;) kommer til å pendle med tog fra leid leilighet på lørenskog. Det fungerer jo med fribilietten ;)

 

Får ta med meg uniform og utstyr litt etter litt :) Har en stor bag som sikkert kunne tatt alt, men den orker jeg ikke bære på :p Og infoen om at vi trenger bagasjeplass på vei hjem fra skolen er jo kun her i forumet, ikke fra skolen :p så, de må nesten godta at jeg legger igjen litt en dag eller to. ;)

 

Har "ladet opp" med el14 og el16 godstog filmer på youtube :p lol.

 

Kos deg! Og husk at vi forventer full rapport ;)

Lenke til kommentar

Full rapport ja :D

 

Det ble litt mere prat om skolen, plasering i hierarkiet i jernbanenorge. "Del av, men ikke samme som Jerbaneverket". Det ble gjenomgått hva de forventer av oss studenter. Et viktig stikkord syntes å være HOLDNINGER. Og man må for all del ikke løpe over jernbanelinja v. Grorud stasjon for å rekke toget ;) I tillegg til å utsette seg selv for fare, og utføre en idiotisk handling, så anser skolen det som en "holdningsvikt" og ikke minst brudd på sikkerhetsregelverk som det forventes at man følger på alle punkt. I resepsjonen lå forøvrig borsjyrer fra JBV om å melde evnt andre man ser som tar slike snarveier.

Man var "opptatt av å gjøre di riktige tingene riktig". Med det mente man noe sånt som at man ikke oppfordres til å være regelryttere og byrokrater, men også tenke utenfor boksen, være kreativ og finne løsninger, kompromier etc. Men i henhold til sikkerhet fantes ingen kompromier.

 

Har ikke noen store problemer med å identifisere meg med det der, så det skal gå bra.

Vi fikk unirmene, pensum, timeplan, læreplan, fribilett, studentbevis og adgangskort. Så var det en runde med Norsk lokmannsforbund, som endte med at de fikk viljen sin: 100% medlemskap. Det må vell sies å være det man kaller "frivillig tvang". Medlemskapet er gratis for studenter, men ikke for folk med kontrakt fra togselskap. Ergo: om du har kontrakt med lønnet utdanning, så trekkes også fagforeningsavgift etter gjeldende regler. Du anses i så måte som ansatt, og ikke student, hva fagforeningsavgift angår.

 

Hva mere skal rapporteres? Første uke er brannsikkerhet ( i morgen, brannvesenet leker seg og vi skal slukke, så vidt jeg forsto ), senere blir det førstehjelp, gjenomgang av sikkerhetsregler og prøve i disse. Det blir den første prøven, og må som alle andre prøver bestås, og den kommer brennfort :D men akkurat sikkerhetsbolken ble omtalt som enkelt pensum, dog meget nødvendig pensum. Så blir det en tur til jernbanemuseet, og innføring i jernbanens historie og framtid. Hva framtid angår skal vi gruble ut et prosjekt som vi skal tusle litt med vedsiden av studiet. Det forventes at du gjør, men det skal samtidig ikke ta for mye tid fra øvrig pensum. Det kan f.eks. være å forsøke seg på litt lobbyvirksomhet. Hva med å overbevise samferdseslpolitisk talsmann i Frp om at det er god samfunnøkonomi å opprettholde personlatrafikk på Nordlandsbanen, med dertil nødvendige statlige subsidier? Bare en ide, det blir om ikke annet en stor oppgave :D Å drive lobby for http://www.norskbane.no er vell også mulig? Men da bør man tro på deres løsninger selv da :)

 

Allerede neste uke er det ut i introkjøring. For de fleste av oss er vell det første tur i Lok (?) (Jeg har vært med en liten tur i el14 som ledd i intervjuprosess hos Cargonet, sånn sett er jeg vell litt bortskjemt). Vi utplaseres, for tiden er det lite i Oslo området, så i morgen får jeg vite om jeg blir her eller sendes ett eller annet sted. Det blir å følge lokfører i turnus som passasjer i loket, og spørre å grave om signaler etc. Man bes om å spørre mest mulig om alt mulig og riktig plage lokføreren. Dette for å ha mye inntrykk i bakhodet når vi kaster oss over pensum senere, og få et godt inntrykk av jobben så man kan slutte tidlig hvis man finner ut at man ikke vil trives.

 

Tja, det er vell bortimot full rapport. :D Er det interesse for at jeg oppretter en blogg og fører dagbok? :D Det kan kanskje bli vell uinteresangt for noen her inne :)

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i oktober jeg også, men har ikke hørt noe fra NSB.

Da jeg tok kontakt for en god stund siden fikk jeg beskjed om å sende en mail til rekruttering.lok(at)nsb.no så var jeg ihvertfall inne i systemet deres.

Jeg blir vel nødt til å ta kontakt igjen denne uka for å høre hva som skjer...

Endret av Linesman
Lenke til kommentar
Nå er det snart fullt kjør or meg også, begynner i oktober og fikk beskjed her om dagen at jeg fikk jobb i NSB :D Det var en lettelse å få det i orden før jeg begynner på skolen :) Ser frem til dette nå :D :D

 

Lenge siden du var på intervju ? Om de er ferdig med oktober-kullet nå er det vel snart håp for oss januar-folk ;)

 

Hvordan fikk du beskjed om intervju, e-post eller telefon ? I lang tid før intervjuet ?

 

EDIT: Ser de ikke er ferdig med alle fra oktober-kullet ennå nei...

Endret av jokke72
Lenke til kommentar

Det er noen få i min klasse som ikke har signert kontrakt ennå. NSB har meldt til skolen at de ønsker å komme innom i løpet av uka, om ikke det går, så ihvertfall kort tid etter introkjøringen. Så om tidsproblemer hos dere eller NSB eller begge gjør at dere ikke får ordnet før oppstart, så virker det som at det er rikelig med muligheter etterpå også.http://www.google.no/

Lenke til kommentar

Jeg fikk telefon fra NSB forrige tirsdag, og fikk intervjuet dagen etterpå, og fikk svar dagen etter der igjen at jeg fikk kontrakt med dem :D De har ganske stor pågang med søkere tror jeg, spurte heller ikke om det var folk som fikk avslag hos NSB heller, men de spør deg jo en hel dem om hvorfor du søker osv, er ganske likt intervjuet som alle hadde på skolen når vi søkte der :) Utrolig greie og seriøse mennesker, gleder meg til å jobbe med dem!

 

Er det noen fra østfold som skal inn nå i oktober, eller har begynt i september nå eller?:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Yes!

 

Da var sporskifteeksamen unnagjort og bestått! :)

 

Nå har jeg 3 uker øvelseskjøring i flytoget fremfor meg.

 

Dere som begynte i september, var det som forventa syns dere?

 

Starta 1. september som trafikkstyreraspirant, og alt er knall! Er nå ute i 3 dager praksis på Røros før ei uke på skolen venter. Storkoser meg, gode lærere og kjempereale medstudenter!

Lenke til kommentar
Yes!

 

Da var sporskifteeksamen unnagjort og bestått! :)

 

Nå har jeg 3 uker øvelseskjøring i flytoget fremfor meg.

 

Dere som begynte i september, var det som forventa syns dere?

 

Jupp :D

Men er det menigen vi skal fårstå det som står om traksjonsmotorerer i det heftet vi fikk? :p

 

 

Hvis det er elektro boka du mener, så får du en del om traksjonsmotorer i VK2 elektro. Så ja, du skal forstå det, bare ikke på grunnkurs. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...