Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at jeg skal kjøre flytog i min andre øvelseskjøring :)

 

Er nå godt inne i skiftelæra.. Er ikke så vanskelig som jeg hadde trodd, og jeg tror mye vil falle på plass under utedagene de neste ukene.

 

I går var vi på Krøderen å hadde mye gøy der!

 

Er det ikke slik at man prøver å få til øvelseskjøring både hos NSB, Flytoget og Cargonet ?

 

Får man påvirke plassering på noen måte ? Høres ut som om NSB i Trondheim hadde vært moro, mye varierende materiell og strekninger der, som man ikke får kjøre siden med stasjonering i Oslo...

 

Forøvrig kom det jo mange detaljer om den kommende "type 74" i dag. Virker meget bra, 3900kW i et tog på 160-170 tonn bør legge flytoget i en støvsky bak seg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et sterkt ønske fra skolen om at alle får kjørt i et godsselskap. (I realiteten CargoNet). Kravet er at vi skal ha kjørt lok og materiell, så rent teknisk sett faller EL18/Di4 med vogner inn i den kategorien, men alle som har prøvd vet at innsatstog til Skien med 18 og vogner, og godstog langt fra er det samme.

 

Man kan ønske seg til regioner or selskap, men det betyr ikke at man får det som man vil. jeg vet ikke hva sjefen liker i glasset, men kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Det er et sterkt ønske fra skolen om at alle får kjørt i et godsselskap. (I realiteten CargoNet). Kravet er at vi skal ha kjørt lok og materiell, så rent teknisk sett faller EL18/Di4 med vogner inn i den kategorien, men alle som har prøvd vet at innsatstog til Skien med 18 og vogner, og godstog langt fra er det samme.

 

Man kan ønske seg til regioner or selskap, men det betyr ikke at man får det som man vil. jeg vet ikke hva sjefen liker i glasset, men kanskje det hjelper?

 

Fikk forståelse av at man stasjoneres der man har (om mulig) husrom. Dvs: om skolen må ut med hotell for deg der du ønsker utplasering så er sannsynligheten liten ( men ikke null ) for at du får plass der.

I realiteten betyr det at plassering for meg blir Oslo eller Trondheim når den tid kommer. Skal ha min første periode i Desember. Litt usikker på om jeg gruer meg eller gleder meg :p

 

Foresten, hva gjør man egentlig på "introkjøring"? bare sitter på og spør og graver om signaler og stuff?

Lenke til kommentar

Hei og hå. Sitter å sliter med et forkurset for tiden. Håper noen kan hjelpe meg litt her, for jeg finner ikke dette i faktaboka. SOppgaven jeg sliter med er som følger :

Merkeskiltet på en varmeovn viser 2000W/230V

a) Hvor stor strøm går det i varmeovnen?

b) Hva er toppverdien til strømmen?

c) Hva er toppverdien til spenningen?

d) Hvor stor er toppverdien til effekten?

Har funnet ut følgende : I= P/(U )= 2000/230=8,7A

û = U x √2 = 230V x √2=325,27V

Er det likedan når det gjelder toppverdi for strøm og effekt, Imax = I x √2 og Pmax = P x √2?

Det virker liksom litt for enkelt...

Lenke til kommentar

SHIT, det der burde jeg kunnet. Men wow hvor jeg har glemt den suppa fra fysikken. Også slapp jeg forkurs fordi jeg liksom kan det der. Husker ikke en døyt av det. ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ ei uke til oppstart, nå fikk jeg pannik her dere :p hvor får jeg tak i forkurs bøkene? Hyperventilering pågår. :p

Lenke til kommentar
SHIT, det der burde jeg kunnet. Men wow hvor jeg har glemt den suppa fra fysikken. Også slapp jeg forkurs fordi jeg liksom kan det der. Husker ikke en døyt av det. ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ ei uke til oppstart, nå fikk jeg pannik her dere :p hvor får jeg tak i forkurs bøkene? Hyperventilering pågår. :p

Hehe, det går vel greit vel. Og , jeg finner ikke svaret på det der i faktaboka til forkurset...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Problemet er at hovedboka til dette forkurset er meget dårlig. Hadde en elektriker på besøk og han skjønte nesten ikke noe. Han mente at denne boka forklarte alt på mest mulig tungvint måte.

 

Trist at vi må lære alt som står i denne boka til tross for at vi aldri kommer til å få bruk for det i ettertid.

 

Finnes ikke èn lokfører jeg kjenner som kan regne ut dette tullet.

Lenke til kommentar

Det var da enda godt å høre. Holder nå på med 3. innsendingen, og tanken på at dette skal sitte og brukes som lokfører, er ikke helt oppløftende. Skal bare være glad om jeg hangler meg gjennom eksamen... Artig stoff, men som du sier, ganske tungt å fordøye utfra den boka. Det er vel ikke noen som har noen linker til gode nettsteder som kan avhjelpe dette? Skal vel alltids klare dette, men det kan ikke skade å forenkle læringen litt skulle man tro...

Lenke til kommentar

Det er ikke mye utregning av strøm i varmeovner osv på grunnkurs elektro på skolen. Det handler mest om Ohms lov, motstand i en leder, spenningsfall, regne ut effekt, så der kommer vel strømmen i en ovn inn tenker jeg. Nå må nå en gang det forkurset bestås først.

 

Jeg er så glad for at jeg slapp det, til tross for at jeg ikke kunne et spøtt om elektro. Når sant skal sies så kan jeg ikke så mye mer nå heller. Glemmer fort. Dere får utlevert formelark, så det handler mest om å vite hva som er hva og sette inn de rette tallene.

 

Ikke gå i den fella og tro at denne skolen er som en vanlig videregående skole/høyskole/universitet hvor man kan sløve de første par ukene i alle fall. Jeg vet ikke om folk sløva eller ikke, men de 9 som strøyk i grunnkurs bremser tidligere i sommer vet i alle fall at det er lurt å stå på.

 

Kjempeflott at de aller aller fleste klarte seg med god margin på andre forsøk. Bra jobba!

 

Lykke til med forkurset, som jeg har sagt før. Når jeg kunne klare det med null teknisk bakgrunn, kan alle klare det med litt innsats, ståpåvilje og gode holdninger.

Endret av Breisyn
Lenke til kommentar

Takk for det. Joda, tror nok jeg skal klare dette, og nei, tror ikke det går å sløve igjennom. Noen tar vel stoffet lettere enn andre, men tror nok ikke jeg er i den kategorien... Men, skulle nok ønske de lærebøkene her var litt enklere å begripe. Sitter nå med denne:

I en spole er den reaktive effekten Q= 62var og den tilsynelatende effekten S=95VA

a) Hvor stor er den aktive effekten P?

b) Hvor stor er faseforskyvningsvinkelen?

Mulig jeg er treg, men her står jeg pinadø helt fast. Sikkert en grei måte å finne ut dette, men den står i allefall ikke i boka!

Lenke til kommentar
Hei og hå. Sitter å sliter med et forkurset for tiden. Håper noen kan hjelpe meg litt her, for jeg finner ikke dette i faktaboka. SOppgaven jeg sliter med er som følger :

Merkeskiltet på en varmeovn viser 2000W/230V

a) Hvor stor strøm går det i varmeovnen?

b) Hva er toppverdien til strømmen?

c) Hva er toppverdien til spenningen?

d) Hvor stor er toppverdien til effekten?

Har funnet ut følgende : I= P/(U )= 2000/230=8,7A

û = U x √2 = 230V x √2=325,27V

Er det likedan når det gjelder toppverdi for strøm og effekt, Imax = I x √2 og Pmax = P x √2?

Det virker liksom litt for enkelt...

 

Så vidt jeg skjønner stemmer det ja. Vi kan jo regne om via motstand f.eks.

 

R=U/I. 230/8,7=26,43 ohm.

 

I=U/R. 325,27/26,43=12,3A

 

8,7*√2 = 12,3A.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hva er en toleder? I oppgavene forekommer begrepet toleder flere ganger, men det er ikke nevnt i hovedboka. Kanskje dette er noen en LÆRER hadde forklart for oss?

Lenke til kommentar
Hva er en toleder? I oppgavene forekommer begrepet toleder flere ganger, men det er ikke nevnt i hovedboka. Kanskje dette er noen en LÆRER hadde forklart for oss?

Godt poeng. Men, en toleder vil si at det dreier seg om 2 ledninger. (En lampettledning f.eks. har jo 2 ledninger i kabelen). Ergo blir det dobbelt opp med resistans etter det jeg kan finne ut. Det var nemlig noen slike spørsmål på 2. innsendingen, og jeg merket meg det at svaralternativene var dobbelt så høye som mine svar... M.a.o. så finner du svaret med en leder, og bare ganger den med 2...

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke fått beskjed om at vi får.

Jeg spurte dem da jeg dro til Oslo forrige gang og tok psykotesten, riktignok FØR jeg sendte dem 5000 kroner i startkapital.

Men jeg mener at hvis vi skal få en slik fribillett, burde vi fått den med en gang.

:-)

 

Bør jeg pakke en varm, men plasskrevende jakke, eller får vi uniform med foret vinterjakke med en gang?

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Det har jeg ikke fått beskjed om at vi får.

Jeg spurte dem da jeg dro til Oslo forrige gang og tok psykotesten, riktignok FØR jeg sendte dem 5000 kroner i startkapital.

Men jeg mener at hvis vi skal få en slik fribillett, burde vi fått den med en gang.

:-)

 

Bør jeg pakke en varm, men plasskrevende jakke, eller får vi uniform med foret vinterjakke med en gang?

 

Hvis det er fribiletten hos NSB dere snakker om, så er ikke det pengene ut av vinduet hvertfall. Den får dere MYE bruk og glede av. Alt leveres ut på første skoledag, dvs mye utstyr. Så jeg vil råde dere som har bil om å kjøre bil den dagen. Husker at det var en del i mitt kull som la igjen en hel del for å få med seg alt.

 

Bare å glede seg for dere som skal begynne i September. Det blir ei artig med travel tid! :)

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at pengene er ut av vinduet.

Billetten til skolen er kanskje den viktigste investeringen i noens liv, bortset fra gifteringen!

 

Men når vi betaler for fribilletter, er det dumt at vi ikke får disse fribillettene før ETTER at vi har tatt turen.

For vi kunne jo fått turen gratis, hvis vi fikk fribilletten tidligere.

Dette er en rar prioritering.

 

Forresten, hvordan er denne fribilletten? Gratis togturer med NSB pålivstid?

Bare sålenge jeg går på skolen? Så lenge jeg jobber i NSB?

Hva om noen blir sparket ut av skolen, men har fribilletten?

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at pengene er ut av vinduet.

Billetten til skolen er kanskje den viktigste investeringen i noens liv, bortset fra gifteringen!

 

Men når vi betaler for fribilletter, er det dumt at vi ikke får disse fribillettene før ETTER at vi har tatt turen.

For vi kunne jo fått turen gratis, hvis vi fikk fribilletten tidligere.

Dette er en rar prioritering.

 

Forresten, hvordan er denne fribilletten? Gratis togturer med NSB pålivstid?

Bare sålenge jeg går på skolen? Så lenge jeg jobber i NSB?

Hva om noen blir sparket ut av skolen, men har fribilletten?

 

 

Nå er det sikkert en del karer rundt om kring som sikkert velvillig diskuterer på hvor viktig investeringen i gifteringen var da, men pytt ;)

 

Med fribilett reiser du gratis på alle NSBs tog, dvs du må betale plassbiletten på fjerntogene. Men Trondheim-Oslo for en 50 lapp er vel greit? Fribiletten er gyldig for ett år av gangen, og du får fornyet den så lenge du er i selskap under NSB paraplyen (i all hovedsak ansatte i NSB, CargoNet, Mantena)

Endret av Grizzlybear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...