Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Rett på ett punkt, det er mer enn 1200 meter. Bremselengden for BM71/73 fra 210 til 0 er 1600 meter, og det er slik det skal være etter bremsetabell 3/4 som gjelder for R bremset tog med sth over 160, forsingnalering 1200 meter før hovedsignal og FATC. Ringte en fører jeg kjenner, og skulle hilse og si han hadde prøvd det der, så det stemmer. Kravet til matriell som skal kjøre fortere enn 160 er forøvrig skinnebrems og virksom brems på alle aksler. Det skrubber jo ganske bra.

 

Lurer litt på hvor i Tfff det står at du må ha magnetskinnebrems i hastigheter over 160?

 

Kravet til virksom brems på ("og jeg skriker" :p) ALLE AKSLER slår for øvrig inn på hastigheter over 130 km/h. Kravet(for persontog) for å kjøre over 160 km/h er bremsegruppe R og maks 48 aksler. Bremsetabell 3 er gjelder forresten for tog t.o.m. 160 km/h, mens tabell 4 gjelder for tog t.o.m. 210 km/h.

 

Tror ellers en del ydmykhet er en god ting å ta med seg inn i lokføreryrket, da verdensmestre generelt fort blir veldig upopulære. Skifteprøven er vel og bra den, men å være lokfører er mer enn bare akkurat det.

 

Som sagt, det var det jeg fikk opplyst av min bekjennte fører (som kjørte Bm71 en stund). Hvor det står, eller om det stemmer 110 %, aner jeg ikke. Det er ikke puggstoff for oss som bremseprøver godstog. Det med brems på alle aksler i 130 har jeg vel hørt, men glemt. Har pr. dags dato til gode å prøve matriell som kan gå fortere enn 100. (Henta en B7 i Lodalen en gang, men da hadde vi i Skd226 i front, så.... :) )

 

Kommentar til det siste: Helt rett, verdensmestre blir fort satt på plass. Det skriftlige språk er og vanskligere enn det muntlige, og kan lettere missforståes enn det muntlige (allefall ifora lik dette). Så jeg er nok mere ydmyk enn det som kansje kan forståes, selv om jeg kansje kunne passet kjeften min i blandt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig noen som har forsøkt dette? Jeg tror nemlig ikke det såkalte 'studentbev

iset' vi får på skolen gjelder. Det er jo av typen man fint kunne laget selv hjemme... Trodde man måtte ha sånt godkjent ett med kvittering for betalt semesteravgift bak - og at man ikke fikk det om ikke studiet hadde studientpoeng-godkjennelse (mener: at vi får studiepoeng tidl. vekttall på studiet).

Og - finnes det ikke noen regler vedr inntekt under studiet for å få et sånt?

Jeg kan ta feil - og det hadde vært fint :) - men, noen som vet?

Lenke til kommentar
Og - finnes det ikke noen regler vedr inntekt under studiet for å få et sånt?

 

De andre spørsmålene vet jeg ingenting om, men på dette mener jeg at svaret er klart Nei. Det eneste inntekt påvirker er retten til å ha lån fra lånekassen eller ikke.

Endret av OlavAnd
Lenke til kommentar
Er det egentlig noen som har forsøkt dette? Jeg tror nemlig ikke det såkalte 'studentbev

iset' vi får på skolen gjelder. Det er jo av typen man fint kunne laget selv hjemme... Trodde man måtte ha sånt godkjent ett med kvittering for betalt semesteravgift bak - og at man ikke fikk det om ikke studiet hadde studientpoeng-godkjennelse (mener: at vi får studiepoeng tidl. vekttall på studiet).

Og - finnes det ikke noen regler vedr inntekt under studiet for å få et sånt?

Jeg kan ta feil - og det hadde vært fint :) - men, noen som vet?

 

Norsk Jernbaneskole er godkjent som lærested mhp. studentrabatt, så det er ikke noe problem. Se linken...

 

http://ruter.no/Billetter-og-priser/Billet...-studentrabatt/

 

Merk at man altså også må være under 30 år, jeg som er 36 vil altså ikke kunne kjøpe månedskort til studentpris.

Endret av jokke72
Lenke til kommentar

Flere dumme spørsmål :)

 

Skilting observert v. dovrebanen hadde først hastighetskilt "9", med underskilt "+10" og så blått underskilt med kvit tekst "100".

I følge skiltforskriftene (hvis jeg har forstått disse riktig) så betyr det at høyeste hastighet er 90, men at spesielt godkjent materiell kan legge på 10 til. og det siste skiltet er for krengetog som altså kan kjøre i 100.

 

Spørsmålet er, "spesielt godkjent materiell" kan altså kjøre i 100, det samme gjelder krengetog. Finnes det steder der "spesielt godkjent materiell" ikke er likt med krengetog?

 

Det virket som litt unødvendig mye skilting.

Lenke til kommentar

Ja visst.

 

Det er bare BM73 som krenger i Norge, men det er mye materiell som er godkjent for plusshastigheter. BM69, BM70, BM71, BM72 (og selvsagt BM73), EL18 med visse vogner.. Sikkert BM92 og BM93 også.

 

Er bare noen strekninger som har egen hastighetsskilting for krengetog.

Lenke til kommentar
Ja visst.

 

Det er bare BM73 som krenger i Norge, men det er mye materiell som er godkjent for plusshastigheter. BM69, BM70, BM71, BM72 (og selvsagt BM73), EL18 med visse vogner.. Sikkert BM92 og BM93 også.

 

Er bare noen strekninger som har egen hastighetsskilting for krengetog.

 

Lurer på om ikke 93 krenger, uten at jeg er bombesikker.

 

B7 var jo forøvrig forbredt for krenging. En av vognene gikk en periode med krenging på prøve. Hadde helt spessielle buffre, i og med at den gikk med El17 som trekkraft, og de krenger jo ikke. Finnes bilder på internett ett eller annet sted. (Jernbane.net er sikkert en lur plass å begynne lete, for de som måtte være intresert)

 

Testen var ingen suksess, så utstyret ble demontert av vogna.

Lenke til kommentar

Fikk tak i Tom Myrvold i dag og fikk litt info:

 

De holder på å intervjue september-kullet nå og begynner straks med oktober-kullet. De regnet med å være ferdig med januar-kullet i løpet av september.

 

Det er helt ok å sende søknad på epost. Bruk [email protected]

 

Har man bare en referanse så er det ok. Ikke noe absolutt krav om to, men ønskes om mulig.

 

Ellers så har de ganske mye å gjøre :D

Lenke til kommentar
Fikk tak i Tom Myrvold i dag og fikk litt info:

 

De holder på å intervjue september-kullet nå og begynner straks med oktober-kullet. De regnet med å være ferdig med januar-kullet i løpet av september.

 

Det er helt ok å sende søknad på epost. Bruk [email protected]

 

Har man bare en referanse så er det ok. Ikke noe absolutt krav om to, men ønskes om mulig.

 

Ellers så har de ganske mye å gjøre :D

 

 

Takk for info Jokke!

 

Jeg visste jeg kunne stole på deg :thumbup:

Lenke til kommentar
Akkurat som 73/73B med andre ord!

 

Hmm, jeg reiser med 73B mye, men har aldri vært ute for defekt krenging. Eller andre feil for den saks skyld. Virker som om 73-settene er ganske driftssikre nå, i motsetning til El18 i det siste ;)

 

Okay!

Har mest erfaring med 73 som passasjer og hva jeg har hørt fra nsb-førere :)

Merker veldig godt når krengingen er deaktivert, savner den gode "hummingen" fra hydralikkpumpene/ventilene i boggien under :D

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
93 krenger... av og til.

 

Krenginga virker ikke alltid :p

 

Stemmer, det gikk opp ett lys her nå. Når jeg tenker meg om så har BM93 spessiell annordning av ploger. Plogen som sitter i fronten krenger jo, så derfor har 93 ekstra plogskjær som sitter festet i ramma på boggien, som tar unna den snøen som den første plogen ikke tar.

 

Designern her var tydeligvis ikke så sta som det Meyer var når han tegnet BM71/73. Der var det ikke snakk om noen ordentlig plog nei.

Lenke til kommentar
Okay!

Har mest erfaring med 73 som passasjer og hva jeg har hørt fra nsb-førere :)

Merker veldig godt når krengingen er deaktivert, savner den gode "hummingen" fra hydralikkpumpene/ventilene i boggien under :D

 

Den lyden hører man ikke overalt i vognene, f.eks over motorboggien i BMU-vogna høres den ikke overhodet. Virker som om hydraulikklyden høres best om man sitter midt i vognene, ikke i endene. Til gjengjeld hører man ikke motorlyden om man ikke sitter over en motorboggi, settene er ganske godt lydisolert...

Lenke til kommentar

Har fått beskjed om at jeg skal kjøre flytog i min andre øvelseskjøring :)

 

Er nå godt inne i skiftelæra.. Er ikke så vanskelig som jeg hadde trodd, og jeg tror mye vil falle på plass under utedagene de neste ukene.

 

I går var vi på Krøderen å hadde mye gøy der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...