Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er kommet inn på Jernbaneskolen, men har ikke skolestart før om en måned.

Jeg har vært "trainspotter" nesten hele livet, og lurer litt på hvordan lyssignalene fungerer. Kan noen gi meg en innføring?

Noen på sørlandsbanen kan kanskje fortelle meg hva det betyr at det er et blinkende gult lys inne i en tunnell ved Tronåsen i Lund kommune? Og blinkende lys generellt.

 

JD 321 er et fint sted å starte:

 

Signalforskriften kapittel III

 

Om du synes det er for tidlig å begynne om en måned kan du gjerne få bytte med meg og begynne i januar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk.

Forresten. Jeg begynner som sagt om en måned. er det meningen at jeg skal kjøpe bøkene og pugge dem før jeg begynner, eller starter man helt grønn, og får bøkene på skolen?

Såvidt jeg vet er det kun vernesko jeg må ta med meg.

 

Tjobing :D da starter vi samtidig :)

 

"Bøkene" er vell noe av det vi har betalt for med de 5000kr i skolepenger. Og det får vi når vi starter så vidt jeg har skjønt. Det eneste vi skal ta med oss er i følge brevet vernesko, fargeblyanter og øvrig skrivesaker. Også ta med oss selv da ;) klokken 09.00 på skolen ;)

Noen har hatt forkurs, og de har bøker til det. Men vi som ikke har forkurs trenger ikke "pugge" noe før start. Jeg har lest igjennom "togframføringsforskriften" som finnes på web, men har ikke pugget noe utover det.

Ellers er www.jernbane.net en kjekk plass å nerde seg opp litt på typenavn på norske lok og annet artig info. Ikke sikkert det er så veldig pensum relevant men ;) artig ihvertfall. (jeg "bor" innpå den siden for tiden ;) en heftig såpeserie om ofotbanens framtid går i forumet der :) )

Lenke til kommentar
Når det gjelder ATC så er det noe helt annet. ATC står for Automatc Train Control og er et teknisk system som sitter på toget og i sporet (ATC baliser og antenne). Kort sakt, så skal dette systemet forhindre at vi kjører for fort etter gitt krav, og at vi ikke skal kunne kjøre forbi stoppsignal. Oppdager systemet at man kjører for fort eller at man kommer til å kjøre forbi stoppsignal, så vil systemet vil da gå aktivt inn å bremse toget.

I ATC panelet på førerbordet kan vi få informasjon om hva slags signal som er 3 hovedsignaler bortenfor. Dette er til stor hjelp hvis du feks kjører i 210 og har en bremsevei på 3km. ATC er så mye, men det lærer du etterhvert.

 

Håper det hjalp litt hvertfall.

 

 

Bremsevei på 3 kilometer???? Det var litt langt vel. Avstanden mellom forsignal og hovedsignal på Gardermobanen (og muligens på nyere strekninger bygd for sth over 160??) er 1200meter, det vanlige ellers er 800 meter. Ett av kravene til ett togs bremser er at du skal klare å stoppe på strekningen mellom forsingal til hovedsignal. Klarer du ikke det har du for dårlige bremser i forhold til hastigheten, og du må rett og slett kjøre saktere enn hva som er tillatt.

 

Så på 3 kilometer bør du ha klart å stoppe 2 ganger, og enda ha noen hundre meter til gode.

Lenke til kommentar

Nå var 3km bremsevei det værst tenkelige på Flytoget da. Men med dårlig adhesjonsforhold (glatte skinner) så tror jeg ikke det er så langt unna at 3km går før du står i ro med fullbrems. Da snakker jeg ikke om nødbrems. Normal bremselengde på tørre skinner på Flytoget vil jeg tro er på rundt 1400-1500 meter med nødbrems. Er ei stund siden jeg øvelseskjørte der nå, så jeg husker ikke helt. Men det vet vel Herbie som jobber der.

 

Det at forsignalene står med 1200 meters avstand er rett. Men skal du kjøre 210 og først begynne å bremse når du kommer til ett forsignal som viser stopp i neste hovedsignal 1200 meter etter, kan du belage deg på en tur inn på kontoret for en forklaring til dine sjefer hvorfor du passerte stopp. Men det er derfor vi har ATC så den kan varsle oss om nettopp det signalet som står lenger bort, så vi kan innlede nedbremsingen før vi kommer til det forsignalet som står forran det hovedsignalet som står i stopp. I panelet ditt på førerbordet får du opp ett varsel der det står OP. Det betyr at 2 hovedsignaler lenger fram står i stopp. Du kan da begynne å forberede nedbremsing. Hvis ATC systemet registrerer at du ikke rekker å bremse nok til å klare å stopp før det signalet som står i stopp, vil ATC aktivere nødbrems.

 

Nå har ikke jeg kjørt godstog enda, men skal ut på øvelseskjøring hos CargoNet neste uke! :p Men der er ikke bremsevei på 3km uvanlig. Ved dårlige adhesjonsforhold som vi etterhvert får fremover nå, så er nok 3km bremsevei fra 100kmt bra.

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Tror du undervurderer bremseegenskapene på glatt føre litt her Mini11 :)

 

Tenk deg hvor farlig det hadde vært å kjøre godstog på glatta hvis man brukte 3km på å stoppe!

Husk at bremsingen er fordelt på veldig mange hjul, da blir man også mindre sårbar for dårlig adhesjon til skinne.

Fullbrems med flytoget under værst tenkelige forhold vil jeg tro er oppunder 2km. Det er også uhyre sjelden det er glatt på gardermobanen, siden man ikke har problem med løvfall der (fin og brei klaring på begge sider av sporet), og nest etter å havne i uforberedt fullbrems etter en smøremaskin er vel løvfall noe av det verste man kommer borti.

Lenke til kommentar
Tror du undervurderer bremseegenskapene på glatt føre litt her Mini11 :)

 

Tenk deg hvor farlig det hadde vært å kjøre godstog på glatta hvis man brukte 3km på å stoppe!

Husk at bremsingen er fordelt på veldig mange hjul, da blir man også mindre sårbar for dårlig adhesjon til skinne.

Fullbrems med flytoget under værst tenkelige forhold vil jeg tro er oppunder 2km. Det er også uhyre sjelden det er glatt på gardermobanen, siden man ikke har problem med løvfall der (fin og brei klaring på begge sider av sporet), og nest etter å havne i uforberedt fullbrems etter en smøremaskin er vel løvfall noe av det verste man kommer borti.

 

 

Ok, du har nok rett i at 3km er litt mye ja. Men meterne går nokk fort når det er glatt og HL er laaaaang. Skal hvertfall bli gøy å prøve å kjøre godstog den nærmeste måneden hos CN.

 

Hvor hadde du øvelseskjøring?

Lenke til kommentar
Nå var 3km bremsevei det værst tenkelige på Flytoget da. Men med dårlig adhesjonsforhold (glatte skinner) så tror jeg ikke det er så langt unna at 3km går før du står i ro med fullbrems. Da snakker jeg ikke om nødbrems. Normal bremselengde på tørre skinner på Flytoget vil jeg tro er på rundt 1400-1500 meter med nødbrems. Er ei stund siden jeg øvelseskjørte der nå, så jeg husker ikke helt. Men det vet vel Herbie som jobber der.

 

Det at forsignalene står med 1200 meters avstand er rett. Men skal du kjøre 210 og først begynne å bremse når du kommer til ett forsignal som viser stopp i neste hovedsignal 1200 meter etter, kan du belage deg på en tur inn på kontoret for en forklaring til dine sjefer hvorfor du passerte stopp. Men det er derfor vi har ATC så den kan varsle oss om nettopp det signalet som står lenger bort, så vi kan innlede nedbremsingen før vi kommer til det forsignalet som står forran det hovedsignalet som står i stopp. I panelet ditt på førerbordet får du opp ett varsel der det står OP. Det betyr at 2 hovedsignaler lenger fram står i stopp. Du kan da begynne å forberede nedbremsing. Hvis ATC systemet registrerer at du ikke rekker å bremse nok til å klare å stopp før det signalet som står i stopp, vil ATC aktivere nødbrems.

 

Nå har ikke jeg kjørt godstog enda, men skal ut på øvelseskjøring hos CargoNet neste uke! :p Men der er ikke bremsevei på 3km uvanlig. Ved dårlige adhesjonsforhold som vi etterhvert får fremover nå, så er nok 3km bremsevei fra 100kmt bra.

 

 

Rett på ett punkt, det er mer enn 1200 meter. Bremselengden for BM71/73 fra 210 til 0 er 1600 meter, og det er slik det skal være etter bremsetabell 3/4 som gjelder for R bremset tog med sth over 160, forsingnalering 1200 meter før hovedsignal og FATC. Ringte en fører jeg kjenner, og skulle hilse og si han hadde prøvd det der, så det stemmer. Kravet til matriell som skal kjøre fortere enn 160 er forøvrig skinnebrems og virksom brems på alle aksler. Det skrubber jo ganske bra.

 

Godstog har en stopplengde på opp til 800 meter. Klarer du ikke stoppe på det, da har du driti deg ut, da har du kjørt for fort i forhold til forholdene (fall/bremseprosent/adhesjonsforhold). Dette skal en jo (i allefall etterhvert) klare å bedømme ut i fra bremseprosenten du får på opptaket, og i forhold til hvordan toget føles når det bremses. Strekningen Strømmen-Sagdalen-Lillestrøm er ett kjennt eksempel på det. Er vel ett år siden en litt ukjennt fører med tømmertog holdt på å lage en "Lillstrøm 2", da han passerte innkjør Lillestrøm med godt og vel 250 meter på tom hovedledning.

 

Det viste seg etterpå at toget var til de grader overlastet og bremseprosenten stemte ikke i det hele tatt. Aksellast på vognene var drøyt 25 tonn, så det ble det litt bråk ut av. Men å holde 70 ned sagdalen med tømmertog, det gjør man bare ikke. 412 vogner er jo videns kjennt for sine dårlige bremser.

Lenke til kommentar

Da er ferien over, og vi skal i full gang med skifteopplæringa i mitt kull.

 

Kjenner jeg gleder meg til å komme i gang igjen nå, og tror ikke skiftinga blir værre enn det andre vi har vært igjennom ;)

 

Og i midten av september er det ny øvelseskjøring :new_woot:

Lenke til kommentar
Da er ferien over, og vi skal i full gang med skifteopplæringa i mitt kull.

 

Kjenner jeg gleder meg til å komme i gang igjen nå, og tror ikke skiftinga blir værre enn det andre vi har vært igjennom ;)

 

Og i midten av september er det ny øvelseskjøring :new_woot:

 

Ja, man er da rimelig misunnelig her man sitter og venter på at januar skal innfinne seg ;)

 

Har noen hørt noe fra NSB ang. intervjuer ennå ? De har vel fortsatt mamge på ferie antar jeg, har ihvertfall ikke hørt noe selv...

Lenke til kommentar
Rett på ett punkt, det er mer enn 1200 meter. Bremselengden for BM71/73 fra 210 til 0 er 1600 meter, og det er slik det skal være etter bremsetabell 3/4 som gjelder for R bremset tog med sth over 160, forsingnalering 1200 meter før hovedsignal og FATC. Ringte en fører jeg kjenner, og skulle hilse og si han hadde prøvd det der, så det stemmer. Kravet til matriell som skal kjøre fortere enn 160 er forøvrig skinnebrems og virksom brems på alle aksler. Det skrubber jo ganske bra.

 

Lurer litt på hvor i Tfff det står at du må ha magnetskinnebrems i hastigheter over 160?

 

Kravet til virksom brems på ("og jeg skriker" :p) ALLE AKSLER slår for øvrig inn på hastigheter over 130 km/h. Kravet(for persontog) for å kjøre over 160 km/h er bremsegruppe R og maks 48 aksler. Bremsetabell 3 er gjelder forresten for tog t.o.m. 160 km/h, mens tabell 4 gjelder for tog t.o.m. 210 km/h.

 

Tror ellers en del ydmykhet er en god ting å ta med seg inn i lokføreryrket, da verdensmestre generelt fort blir veldig upopulære. Skifteprøven er vel og bra den, men å være lokfører er mer enn bare akkurat det.

Endret av joker324
Lenke til kommentar

Stemmer at bremsevei kan være lenger enn forsignalavstanden på strekninger med hastighet over 130km/t. De er utrustet med FATC. Da blir du advart på annet vis. En mulighet er 0P, som nevnt tidligere, en annen er "fremskutt forsignal". Det innebærer at ATC-en sørger for å få deg ned i 130 før det restriktive forsignalet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...