Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt før, å si at motorvogn sett er å sammenligne med trikk er tull. Du har i såfall ikke kjørt mye trikk i Oslo da ;).

 

Utfordringer: Jeg har vært så heldig å få min første øvelseskjøring i juni/juli, slik at jeg ikke har hatt så mye is, snø og løvfall. Men jeg har fått opplevd at skinnegangen ble såpeglatt etter et regnskyll og lært hvordan jeg skal takkle det. Å kjøre 69 og 70 i manuell er jo en utfordring, og å miste nettbremsa under oppbremsing er også greit å få med seg. Å reagere litt for sent da kan bety å kjøre på rødt.

Gjør selvsagt en del feil, men har en kjørelærer som ikke klikker helt når jeg gjør dem :)

 

Nå er jeg litt lei av å bo på hotell og ser frem til ferie neste uke ;)

 

Trikk/lokaltog: Eneste forskjellen er at du slipper tenke på biler og fotgjengere, og at så godt som alle studenter som har skrevet kontrakt med NSB går på limpinnen HVER gang en heller på litt bensin på bålet. ;)

 

Håper ikke det finnes slike kjørelærere som du beskriver at du ikke har. Hadde en slik en hatt med meg og klikket på at jeg hadde gjort en småfeil, så hadde jeg forlangt ny kjørelærer. At du er usikker, det er en selfølge. Du er trossalt på øvelseskjøring for å lære, hvis ikke hadde du jo kunne kjørt uten kjørelærer.

Klart hvisse ting bør du jo kunne litt ut i skolegangen, forskjellen på rødt og grønnt og slike ting. Etter skifte/bremseprøva bør du kunne ta en bremseprøve om du blir bedt om det, men allikevel. (Det var faktisk en aspirant som ikke klarte ta en korrekt bremseprøve på ett godstog mens han var på øvelseskjøring, ennå han var kommet langt nok til å ha gjort unna den eksamnen. Han fikk ett forklaringsproblem på skolen når rapporten fra kjørelærer forelå, og slapp bli lokfører. Men lærern hadde ikke klikket av den grunn. Han bare sa han ville kjøre sjøl, og det var vel neppe noe godt tegn..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finns desverre kjørelærere som ikke er tolmodige nok til å ha en fersk student, noe en i vår klasse har opplevd, slik at denne studenten måtte få en ny kjørelærer. Det var vist ikke første gang denne kjørelæreren hadde reagert slik.

 

Ellers så er jeg nå ferdig med øvelseskjøring 1 på fredag og da er det sommer ferie! Har gått veldig greit egentlig. Bare litt sånn småiritert på at vi blir satt i reservetjeneste noen ganger.. Studenter burde slippe det siden det betyr å sitte 8 timer på et oppholdsrom, se på tv og håpe at en får lov å kjøre noe (av 4 ramme/reservetjenster har jeg fått kjøre 2 timer - inkludert gåtur til/fra Sundland).

 

Ps, en trikk kjører ikke i 130/160 og lokfører tjener 2-300 000 mer ;)

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Ps, en trikk kjører ikke i 130/160 og lokfører tjener 2-300 000 mer ;)

 

Hehe :)

På mandag aksepterte jeg tilbud om studentkontrakt hos Cargonet i Stavanger :) I forbindelse med intervjurunden der ble jeg invitert på å være med i el14 på nattkjøring t/r kristiansand. Spurte og grov endel til den stakkars lokkføreren som hadde meg med :p Uanset, generell maks hastighet for godstog er 100, så "trikken" får kjørt litt kjappere ;) det skal de ha :)

 

Forøvrig virket el14 som en ålraigth arbeidsplass. Gammelt, men trofast. Lokføreren mente det var trangt. Jeg er ikke blandt de minste i Norge hva magemål angår, men syntes likevel jeg hadde god plass. (Men så er mitt sammenligningsgrunnlag så langt diverse personbiler :p) Jobben virket kurrant også :) ble på ingen måte skremt bort fra å starte opp :D

 

Det er virkelig ikke lenge igjen nå :D leiebil til flyttelasset er ordnet, har fått hybelleilighet på lørenskog. Dette skal bli bra :D

 

Hva facebook angår :p så har jeg tilgode og sette mine tastetrykk innpå den siden. Mulig jeg burde :p

Lenke til kommentar

Forøvrig :D

 

Dere som fremdeles lurer på å kontakte NSB ang. lønn under utdanning. Jeg hadde en søknad inne der også, de de første tilbakemeldingene fra Cargonet antydet at de hadde nok folk. Tok ikke sjangsen på å ikke ha en søknad inne.

Den søknaden er nå trekt siden jeg har akseptert kontrakt hos Cargonet.

 

Jeg kontaktet flere ganger nevnte Tom Myrvold først, men fikk til slutt e-post tilbake fra Andre Gustavsen, med beskjed om å sende inn CV og attester til :

 

Rekruttering lok

v/ André Gustavsen

Østbanehallen 2. etg

Jernbanetorget 1

0048 Oslo

 

Jeg skulle på intervju i midten av August, de rekker ikke før det pga. ferieavikling. (Jeg har som sagt trekt søknaden min, så en konkurent mindre om plassene der :) )

Lenke til kommentar
Jeg kontaktet flere ganger nevnte Tom Myrvold først, men fikk til slutt e-post tilbake fra Andre Gustavsen, med beskjed om å sende inn CV og attester til :

 

Rekruttering lok

v/ André Gustavsen

Østbanehallen 2. etg

Jernbanetorget 1

0048 Oslo

 

Hmm, har du epost-addressen hans ? Virker litt gammeldags å sende slikt i post i disse dager synes jeg. Man har da scanner og Adobe Acrobat ;)

Lenke til kommentar

Fikk bestemt inntrykk av at de ønsket attesterte kopier på papir, siden de faktisk ba om at det ble send pr. "snailmail".

 

Men e-post adresse er [email protected]

 

De skrev at de har stor pågang, men det virket ikke som om det betydde at det dermed var vanskelig å få kontrakt. Oppfatter det slik at de har stort behov og innkaller de fleste til intervju. Men hvor lenge du må vente for å komme på intervju er uklart pga nevnte store pågang og ferieavikling.

 

Jeg for min del er overlykkelig over å ha fått kontrakt i Stavanger, og bare håper at jeg nå klarer å fullføre skolen :D Det må jo gå bra :D Håper Cargonet lever opp til forventningene og at jeg ikke angrer for mye på at jeg droppet intervju hos NSB. Tiden får vise :)

Lenke til kommentar

Til dere som skal søke jobb hos NSB før dere begynner på skolen.

Dere må sende en søknad om hvorfor dere vil begynne der, CV, 2 referanser (den ene må være nåværende arbeisgiver) , evt vitnemål/utdannelse og kopi av arket dere har fått at dere har kommet inn på skolen den og den datoen :)

 

Jeg sendte dette på post , litt mye å scanne inn og sende på mail :p

 

Fikk sms av NSB her om dagen, og de hadde ikke tid til intervju nå i Juli pga sommerferie, men skulle komme til intervju i slutten av August :) Gleder meg til det, får håpe jeg får kontrakt i NSB, der vil jeg helst jobbe :)

Endret av MrBjornV
Lenke til kommentar

Både Cargonet og NSB er fine arbeidsplasser. NSB er mye større så sjangsen for å komme borti negative elementer er jo selvsagt større, men det er et kjempebra samhold blant lokførerne. Det blir ditt valg om du vil kjøre gods eller personer, og jeg ser ikke noe vits i å rakke ned på hverandres valg :)

 

Det er 3 stk i NSB som nå jobber med rekrutering og aspiranter.

 

Tom Myrvold: 916 53 382

Andre Gustavsen: 974 29 628 (Ser ut som han er ansvarlig for rekrutering akkurat nå)

Kai Strekerud: 994 54 243

Lenke til kommentar
Både Cargonet og NSB er fine arbeidsplasser. NSB er mye større så sjangsen for å komme borti negative elementer er jo selvsagt større, men det er et kjempebra samhold blant lokførerne. Det blir ditt valg om du vil kjøre gods eller personer, og jeg ser ikke noe vits i å rakke ned på hverandres valg :)

 

Det er 3 stk i NSB som nå jobber med rekrutering og aspiranter.

 

Tom Myrvold: 916 53 382

Andre Gustavsen: 974 29 628 (Ser ut som han er ansvarlig for rekrutering akkurat nå)

Kai Strekerud: 994 54 243

 

Mailet Andre Gustavsen og fikk dette svaret:

 

"Hei, grunnet ferie får vi ikke sett på søknader som kommer inn akkurat nå. Send en mail til [email protected] så vil en av oss ta kontakt etter ferien."

Lenke til kommentar

Da er det ferietid for alle som går på skolen. Tror alle syntes det er deilig og komme seg hjem litt og få litt pause :) Sitter selv og titter på forkurs stoffet, og har snakket med mange på jobben(flytoget) om det. Må jo si at selv om jeg er dypt motivert får man litt hakeslepp når selv nyutdannede/studenter aldri har vært borti/hatt brukt for stoffet, men det er vel bare og bite tenna sammen. Hørte rykter om at de vurdere og kutte forkurset pga ressurser ol. hvis søkemengden neste gang også er stor. Fornuftig egentlig, men samtidig viser det seg også at de som har vært gjennom forkurset har en stor fordel når de begynner enn en som kanskje ikke har vært elektriker på 15-20 år. Tror uansett at dette er mer interessant enn og ta 2MX f.eks. Håper jeg slipper og vente til Juni neste år ihvertfall syntes det er litt dumt siden eksamen er 1.desember, da blir jo litt borte underveis :) God ferie til dere studenter som er her og Gled dere de som begynner etter sommeren ikke lenge igjen nå.

Lenke til kommentar

Jeg slapp jo forkurset, jeg har gått 2mx og har fagbrev innen bygg og anlegg (murer), så det var veldig rart at jeg ikke trengte å gå noe forkurs. men bøkene skal jeg kjøpe hvertfall, skal lese gjennom de så jeg har litt mer i hue :) Er ikke helt blank på elektronikk og mekanikk, så det går nok sikkert bra, man går jo på skolen for å lære :)

 

God sommer til alle sammen!

Lenke til kommentar

Med 2MX slapp jeg også forkurset.. Den matten hjalp meg bare litt på elektro, mens resten må jeg lære fra scratch.. Jeg har rimelig bra mekanisk forståelse fra å ha vokst opp på gård, så det har hjulpet i bremser og loklære.

 

Jeg syns forkurset burde være frivillig, og at inntakskravene kunne ha vært 20 år + studiekompetanse (+ inntaksprøver selvsagt - gjerne litt hardere enn de de har nå.).

Lenke til kommentar

Jeg er så gammel at jeg hadde 3MS, (mattikk for samfunnsfaglinja). Det er ikke mye du må kunne av matematikk. Jeg hadde ingen teknisk bakgrunn i det hee tatt, med mindre man regner et halvgått ammatørradiokurs jeg begynte på for over 10 år siden.

 

Jeg skulle gjerne gått et forkurs, men det var ikke ferdig da jeg begynte. Jeg halte meg gjennom elektroen allike vel. det var ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Jeg syns forkurset burde være frivillig, og at inntakskravene kunne ha vært 20 år + studiekompetanse (+ inntaksprøver selvsagt - gjerne litt hardere enn de de har nå.).

 

 

Så kan dere jo tippe hvorfor kravene er slik. De aller fleste tipper feil, for årsaken ligger ikke i kompetanse, men i lønningspåsan. NLF og fagarbeider er stikkordet. ;)

Lenke til kommentar

en smule "of topic" men :p i mangel av bedre sted å spørre. Noen som aner hvorvidt det er nye planer for utbytting av DI 4 på nordlandsbanen etterhvert? (http://no.wikipedia.org/wiki/Di._4)

 

(Har forstått det slik at Autolink og deres nyetablerte Cargolink prøver å skaffe seg noen av DI6 (http://no.wikipedia.org/wiki/Di._6) lokene som ble sendt tilbake, og som har gått hos forskjellige andre selskaper etterpå. Lokene skal vistnok ha blitt ombygd slik at de nå vil fungere på Nordlandsbanen, hvilket de ikke gjorde da NSB kjøpte dem).

Lenke til kommentar

Sitter å leser på "togframføringsforskriften". Er en god del begreper som er nye for meg.

Hva innebærer det f.eks. at en strekning er "fjernstyrt" ? har det noe med ATC å gjøre? og hvordan fungerer egentlig ATC? kan loket som sådan "fjernstyres" ?

Dumme spørsmål, men kjekt å vite :) Får nok tidsnok vite når jeg starter opp om litt over en måned, men :D om noen er villige til å svare allerede nå så er det kjekt.

 

Jeg trengte ikke forkurs, men er det slik at folk anbefaler meg å skaffe forkursbøkene likevel? i tilfelle, hvor skaffer jeg de?

Lenke til kommentar
Sitter å leser på "togframføringsforskriften". Er en god del begreper som er nye for meg.

Hva innebærer det f.eks. at en strekning er "fjernstyrt" ? har det noe med ATC å gjøre? og hvordan fungerer egentlig ATC? kan loket som sådan "fjernstyres" ?

Dumme spørsmål, men kjekt å vite :) Får nok tidsnok vite når jeg starter opp om litt over en måned, men :D om noen er villige til å svare allerede nå så er det kjekt.

 

Jeg trengte ikke forkurs, men er det slik at folk anbefaler meg å skaffe forkursbøkene likevel? i tilfelle, hvor skaffer jeg de?

 

 

Bra du er ivrig. Det kommer godt med senere på skolen! :)

 

Jeg kan prøve å forklare dette litt kort.

 

En fjernstyrt strekning er en strekning som blir styrt av en fjernstyringssentral der det sitter Togledere. På denne strekningsformen, eller driftsformen som det heter, har togledelsen oversikt/kontroll på strekningen og på de fjernstyrte stasjonene som er på den fjernstyrte strekningen.

 

Når det gjelder ATC så er det noe helt annet. ATC står for Automatc Train Control og er et teknisk system som sitter på toget og i sporet (ATC baliser og antenne). Kort sakt, så skal dette systemet forhindre at vi kjører for fort etter gitt krav, og at vi ikke skal kunne kjøre forbi stoppsignal. Oppdager systemet at man kjører for fort eller at man kommer til å kjøre forbi stoppsignal, så vil systemet vil da gå aktivt inn å bremse toget.

I ATC panelet på førerbordet kan vi få informasjon om hva slags signal som er 3 hovedsignaler bortenfor. Dette er til stor hjelp hvis du feks kjører i 210 og har en bremsevei på 3km. ATC er så mye, men det lærer du etterhvert.

 

Håper det hjalp litt hvertfall.

Lenke til kommentar

I Norge ser man kun 2 hovedsignaler foran seg desverre, når 0P dukker opp i forsignalindikatoren. Tror det er annerledes i Sverige, der har de i tillegg bygget inn 3 hovedsignaler forover i balisene.

Hadde ikke skadet å hatt det på gardermobanen heller for å si det sånn, det tar ikke lang tid før ATC begynner å mase i 210!

Lenke til kommentar

Hallo!

Jeg er kommet inn på Jernbaneskolen, men har ikke skolestart før om en måned.

Jeg har vært "trainspotter" nesten hele livet, og lurer litt på hvordan lyssignalene fungerer. Kan noen gi meg en innføring?

Noen på sørlandsbanen kan kanskje fortelle meg hva det betyr at det er et blinkende gult lys inne i en tunnell ved Tronåsen i Lund kommune? Og blinkende lys generellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...