Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Gratulerer alle som har kommet inn på skolen=)

Jeg har fulgt forumet her ivrig siden begynnelsen av februar,

men ikke følt at jeg har hatt så mye å bidra med, så jeg har holdt meg til å lese.

 

Men nå har det gått 3 uker siden jeg fikk vite at jeg skulle begynne 3.oktober.

Så gleder meg utrolig til å bli kjent med alle fremtidige lokførere her inne. (Og nåværende)

 

God sommer(=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En typisk 4-akslet vogn har vel 16 klosser, såvidt jeg kan regne meg frem til, men det er fortsatt grytidlig her. ;)

 

Det er klart det kan være viktig å få frem gods i tide også, men jeg opplevde sjelden presset så direkte i CN. For det meste er det ganske avslappende. Kjøre lange strekninger uten stopp, tissepauser i ny og ne, eller til og med tid til å stikke og fylle termosen på nærliggende bensinstasjoner. Koste meg i CN. :)

 

Da skulle jeg likt sett regnestykket ditt, på Krøderbanen stemmer det du sier, men ikke ute på nettet.

På nyere godsvogner (alt som er i vanlig trafikk i dag, med 3 unntak) er det 2 klosser i hver klossholder, 4 klossholdere pr aksel, altså 8 klosser pr aksling. En typisk godsvogn i CN har 2 eller 6 aksler. Altså bommet jeg og med mitt utsagn, det er 16 klosser på 2 aksler, 32 på en 4 akslet vogn og 48 på en 6 aksling. Så du får nok ta en kaffekopp til så du våkner, siste vogner med klosstype 37 var Kbps og Os (to akslede stakevogner). OBAS har 2 slike vogner i drift for interne transporter, CN har 1. :)

 

Presset er nok ikke så direkte, men det er der. Men som fører i NSB er du godt gjemt i førerommet og, ikke så mange av dem jeg kjenner som klager på det :)

 

 

Hvordan gjør godsførerne det?

Kan man bare stoppe midt i sporet og slenge tissen ut vinduet? eller må man stoppe på spesielle steder?

 

Er alle togturene planlagt, eller kan et ekstratog kjøre så lenge det har grønt lys, uten å være redd for å treffe noe? Hvis du kommer for seint til å få grønt lys, kan du da vente til neste gang det blir grønt, som når man kjører bil? og hvor lang tid kan det ta? Jeg hørte noen snakket om 4.5 timer...

 

Er det lov å høre på musikk mens man kjører tog?

 

Siste først, alle lok har Radio/CD spiller. Vet ikke hvordan det er på motorvognmatriell.

 

Alle togturer kjøres etter en fastlagt rute av en eller annen form, så kjør på grønnt, stopp på rødt og ellers vær blid og fornøyd. Selvfølgelig kan du treffe på noe, men det er da stort sett snakk om dyr og ting som ikke skal være i skinnegangen, tog skal du slippe å speide etter.

 

Og må man så må man, de aller fleste bruker krysningstopp for slikt. Men vet om førere som har kjørt langt og lenge og bare må, så har de ringt togleder og får da enten beskjed om at "du får stopp på neste stasjon" eller "vær kjapp". Ut av vindu metoden tror jeg gutta i verkstedet setter pris på om du lar være, du kan ende opp med lokvasken sjøl... :)

 

Eller så har man vel alltids en tom flaske

Lenke til kommentar

Mer dasspreik ;):dribble:

Leste at fagforeningen har stilt krav om toalett i alle nyinkjøpte lok. :) Hørte tilfeldighvis at det er et likestillingsvedtak for å tilrettelegge for flere kvinnelige lokførere :) Men må si det må regnes som et positivt tiltak for oss mannfolk også. Nå kan man spise kebab før man går på jobb uten å frykte at man må kable :p

Lenke til kommentar
NSB har mer enn nok lok, type El18. For tiden pusses det opp en enorm mengde vogner, både av B3, B5 og B7-typen. Når alle er ferdige så vil sannsynligvis Bergensbanen kun få lok+vogner, mens 73A-settene derfra brukes andre steder. Forhåpentligvis på Østfoldbanen...

 

Blir vell ikke helt slutt på El18 og vognsett på Dovre/sørlandsbanen heller. Selv om Bergensbanen er verst så er det mer enn nok snø på Dovre om vinteren, og "plogen" på 73 er latterlig. Samt at man må ha noe å trekke nattogene med, og da vil vell det gå ett sett med lok+vogner om dagen fremdeles også, så man får utnyttet materialet.

Lenke til kommentar

Til dere som har kommet inn i oktober :

Har dere fikset dere noen kontrakt med et firma, som binder dere i 2 år og at dere får betalt under opplæringen? Jeg må hvertfall ha det, og NSB hadde ikke tid til intervjuer før i august, og jeg bør jo levere oppsigelse før 1 Juli, siden jeg har 3 mnd oppsigelses tid..

 

Sjansen for å få kontrakt er jo ganske stor da, men uansett blir det jo å ta en risk , hvertfall for meg som sier opp før jeg vet om jeg får noen kontrakt med NSB..

Lenke til kommentar

Det samma gjelder for meg... Leverer oppsigelsen i morgen, men får heller ikke snakket med NSB om kontrakt før i August. Da er det jo bare å kontakte lånekassa da, og søke om studielån. Hvis man får kontrakt med NSB så får man heller si opp studielånet (hvis man ikke er hypp på litt ekstra peng mens man går på skole da).

Jeg kontaktet forresten OBAS og spurte om de hadde samme ordning som NSB, og det hadde de ikke.

Lenke til kommentar

Jeg starter på skole 1. september. Har hatt intervju med CargoNet, men de kunne ikke svare på om det ville bli bruk for meg. Hvis behovet er der, får jeg kontrakten.

Det er noen uker siden jeg snakket med dem. Noen som vet hvordan utviklingen er der borte?

 

Hvis ikke CargoNet trenger meg, vil jeg kontakte NSB.

Bør jeg gjøre det SNART?

Lenke til kommentar

Svarer meg selv :D

 

Ringte skolen. De har godtatt Biltema skoene tidligere, og de er "bare" sikkerhetsklasse 1, og lavsko. Så alt som er så bra eller bedre er ok. (Flere i linken ovenfor er sikkerhetsklasse 2 eller 3). Biltema skoelen er sort lær, og BILLIGE, så jeg skal dra avgåre og skaffe meg slike asap :D

Lenke til kommentar
Men kan det bli for sent? Noen lengre oppe sa at de ikke kom til å slutte med det første, for de trengte så mange til neste år...

 

Lurt å være tidlig ute, såklart. Men sliter jeg veldig?

Hvem kontakter jeg?

 

 

Du kontakter Tom Myrvold i NSB... 91 65 33 82

e-mail adressen hans husker jeg ikke, men du finner den på NSB sine hjemmesider under -stilling søkes- elns.

Lenke til kommentar
Hvis ikke CargoNet trenger meg, vil jeg kontakte NSB.

Bør jeg gjøre det SNART?

 

Ja, det vil jeg påstå, siden de holder på å skrive kontrakter med elever som skal inn i septemberkullet nå.

 

Har noen snakket med Tom Myrvold i det siste ? Jeg proevde aa ringe mange ganger uka etter at jeg fikk beskjed om kull men fikk aldri svar. Har vaert i Kypros siste uka saa da har det blitt daarlig med ringing. Kan vel proeve igjen paa tirsdag naar jeg kommer hjem, men om han har ferie er det jo liten vits...

 

Her er det foroevrig 35+ og skyfri himmel :!:

Lenke til kommentar

snakket med Tom Myrvold tidligere i uka, han er på jobb , men er vrien å få tak i vet jeg. har prøvd en del ganger å fått tak i han :)

 

Er det flere som har tenkt å søke på NSB? Man må jo sende inn CV, hvorfor du vil inn i NSB og legge ved noen referanser og vitnemål. litt mye å få inn i en email da, noen som vet om man kan sende på post?

Lenke til kommentar
Her er det foroevrig 35+ og skyfri himmel :!:

 

Såpass... Kos deg. For min del klarer jeg meg finfint med 20 grader og lettskya opphold.

Men ølen er alltid bedre i 25+ av en eller annen grunn! :yes:

Endret av Linesman
Lenke til kommentar
Ringte skolen. De har godtatt Biltema skoene tidligere, og de er "bare" sikkerhetsklasse 1, og lavsko. Så alt som er så bra eller bedre er ok. (Flere i linken ovenfor er sikkerhetsklasse 2 eller 3). Biltema skoelen er sort lær, og BILLIGE, så jeg skal dra avgåre og skaffe meg slike asap :D

 

Bare et lite tips.. Biltemaskoene er bra nok sånn sikkerhetsmessig, men de er helt forferdelig å gå i siden metalltuppen gir deg gnagsår, og du må gå i de MYE. Mitt råd er heller å bruke 1000 kr på sko som er like gode å gå i som joggesko.

 

Er nå i min 5. uke av øvelseskjøring 1 og kan jo dele litt erfaringer..

 

Lokaltrafikk: Ja det er stressende, men det avhenger av lokalkunnskap.. Nå har jeg begynt å vite hvor fort jeg skal kjøre og hvor jeg skal starte å bremse, og jeg begynner å ha mer gøy nå.

 

Regiontrafikk: BM70 er fint, og det er bare kos å kjøre vestfoldbanen med radio på og konduktør som kommer med kaffe :)

 

Togtyper: BM69 er faktisk bedre å kjøre enn BM72. Selv om 72 har bedre førersete og AC, så har det så utrolig mange feil. 69 er en god gammel sliter som ikke er så veldig trøtt enda.

BM70 er det vognsettet med best kjørekomfort, men med bare en motorvogn pr sett er det tregt å få opp i fart.

EL18 har jeg også kjørt et par ganger og er så langt favoritten. Desverre har jeg bare kjørt det Drammen - Oslo - Lodalen.

 

Som jeg har sagt før, å si at motorvogn sett er å sammenligne med trikk er tull. Du har i såfall ikke kjørt mye trikk i Oslo da ;).

 

Utfordringer: Jeg har vært så heldig å få min første øvelseskjøring i juni/juli, slik at jeg ikke har hatt så mye is, snø og løvfall. Men jeg har fått opplevd at skinnegangen ble såpeglatt etter et regnskyll og lært hvordan jeg skal takkle det. Å kjøre 69 og 70 i manuell er jo en utfordring, og å miste nettbremsa under oppbremsing er også greit å få med seg. Å reagere litt for sent da kan bety å kjøre på rødt.

Gjør selvsagt en del feil, men har en kjørelærer som ikke klikker helt når jeg gjør dem :)

 

Nå er jeg litt lei av å bo på hotell og ser frem til ferie neste uke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...