Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noe om El19 (nye el loket til Cargonett) på nettet? jeg finner ikke noe.

Hva kalles i tilfelle versjonen i andre land? Noen som vet om det blir nye lok til NSB også, eller om det er kun motorvognsett til østlandsrutene de er i samtale om? Var vell 80 nye sett de snakket om, men vet ikke om nye lok og vognsett til regiontrafikken inngår. Eller om det er kun motorvognsett.

Eventuelt, det blir vell etterhvert kun motorvognsett på region også, og slutt på å lete seg fram til vogn "447" ;)

Lenke til kommentar
Finnes det noe om El19 (nye el loket til Cargonett) på nettet? jeg finner ikke noe.

Hva kalles i tilfelle versjonen i andre land? Noen som vet om det blir nye lok til NSB også, eller om det er kun motorvognsett til østlandsrutene de er i samtale om? Var vell 80 nye sett de snakket om, men vet ikke om nye lok og vognsett til regiontrafikken inngår. Eller om det er kun motorvognsett.

Eventuelt, det blir vell etterhvert kun motorvognsett på region også, og slutt på å lete seg fram til vogn "447" ;)

 

El19 (eller muligens den blir hetende type 119) er en Traxx F140 AC, du kan også søke på BR185.2.

 

NSB skal kun kjøpe motorvognssett. Et eller annet sted mellom 40 og 160 sett. De mest sannsynlige kandidatene er Alstoms Coradia Nordic (samme type som svenskenes X60/X61) og en type fra Stadler.

 

NSB har mer enn nok lok, type El18. For tiden pusses det opp en enorm mengde vogner, både av B3, B5 og B7-typen. Når alle er ferdige så vil sannsynligvis Bergensbanen kun få lok+vogner, mens 73A-settene derfra brukes andre steder. Forhåpentligvis på Østfoldbanen...

Lenke til kommentar
Noen som har noe ide om hvorfor så mange vil til CN nå?? Hadde håpet og få komme inn der selv men ser jo ikke lyst ut hvis alle vil samtidig. Burde man vente med og kontakte de til jeg vet hvilket kull jeg begynner i?

Jeg skal selv også gå forkurs så begynner ikke før etter jul engang:)

 

 

Har vel med at man i CN får kjøre tog og ikke trikk, det er litt mere utfordrende å kjøre ett 950 tonns godstog på glatta enn ett 69 sett.

 

Bakdelen er noe mere nattarbeid, og en litt mere ensom arbeidsplass. Men du slipper en haug med sinte kunder, du får oppleve litt mere enn Ski-Spikkestad, Asker-Lillestrøm, Bm69 og 72.

 

Du har og færre oppmøter i perioden 00-06, det er det en del av i NSB har jeg skjønnt. Og spør du meg er det mye verre enn å begynne 2030, ta ut lok, en svipp til Hamar, 2 timer pause og være tilbake på Alnabru 0530. Enn det å møte opp på Filipstad trøtt og jævlig i 04 tiden for å kjøre rush tog. Du har riktignok noen slike oppmøter i CN og, men det er relativt få. Det dreier seg stort sett om Pelle Parafin, (0230-0800/ 0330-1530) og Fjellhus (skiftemaskin Alnabru, begynner ca 02 og avløsning 07). I tillegg noen turer fra utestasjon og hjem, men det og er få. Omtrent samtlige godstog er ankommet Alnabru før 0600, det tilsier en start fra Dombås i 12-1 tiden.

 

Det er i tillegg mindre helge jobb i CN enn i NSB. For min egen del så er dette de beste grunnene til at jeg valgte søke CN, da i tillegg til at jeg jobber der fra før og tjener 60-70 000 mere under skolegangen (permisjon med lønn). Skulle jeg og være uheldig og stryke (noe jeg har tenkt prøve la være) får jeg og tilbake jobben jeg har i dag, det får jeg ikke om jeg skriver kontrakt med NSB.

 

Vil anbefale deg å ringe så tidlig som mulig, men forvent svar før over ferien og ikke bli skuffet om du får nei, for det har vært mange om beinet har jeg skjønnt. Jeg har hørt at dem har snakket på de har nok studenter, men om du prøver så er det verste du kan få ett nei. Og da har det ikke kostet mere enn noen få teleskritt, det burde de fleste kunne leve med...

Lenke til kommentar

Ja, hva man skal velge kommer jo an på hva man legger vekt på, og det er jo svært individuelt. Jeg kan jo ramse opp noen grunner til at NSB nok er det beste valget for min del:

 

Mye helgearbeid (annenhver helg). Jeg vil ha mest mulig friperioder på hverdager da det er mest praktisk for meg. Enten jeg pusser opp huset (butikkene er oppe på hverdager om jeg trenger noe), drar på hytta (mindre trafikk midt på dagen en tirsdag enn på fredag ettermiddag, mindre trengsel i alpinbakken) eller reiser på storbyferie (billigere billetter og hotell midt i uka) er hverdagsfri å foretrekke for min del. Familier med barn i grunnskolen eller de som er gift med en som jobber 8-16 man-fre vil nok prioritere annerledes. Overtidsarbeid i helgene er også bedre betalt.

 

Lite nattarbeid. Jeg liker ikke å kjøre bil midt på natta, tviler på at jeg vil like å kjøre tog på samme tidspunkt.

 

Mer sosialt. Du har både passasjerer og andre ansatte å forholde deg til så det blir ikke så ensomt.

 

Mye mindre sjans for overnattinger. Jeg har lyst til å sove mest mulig hjemme. I NSB trenger jeg kun å overnatte i Oslo om jeg må begynne før 05:45 (da første tog fra Fredrikstad er inne, etter nyttår) og etter 02:00 elns. Forhåpentligvis får jeg raskt søkt meg til en tur med få tjenester som starter i det tidsrommet.

 

Mer "stressende". Kanskje merkelig å sette på pluss-siden men jeg liker at det skjer ting hele tiden, tida går nok fortere da enn om man står ute i granskogen midt på natta og venter en halvtime på kryssing.

 

Mindre sjans til å kjøre på dyr.

 

 

Når det er sagt så kan det jo godt hende at jeg vil prøve meg på godstog en gang i tiden. Om mer av persontrafikken blir lagt ut på anbud slik at det blir en masse småselskaper som kjører hver sin strekning med sine egne lokfører så er nok sjansen mye større for at det skjer. Jeg vil ha mest mulig variert kjøring, derfor er f.eks ikke Flytoget eller NSB Gjøvikbanen aktuelle. Stasjonering i Halden er derfor også lite aktuellt, der kjører man jo nesten bare Østfoldbanen og ikke til Gøteborg engang.

Lenke til kommentar
Har vel med at man i CN får kjøre tog og ikke trikk, det er litt mere utfordrende å kjøre ett 950 tonns godstog på glatta enn ett 69 sett.

950 tonn er ikke spesielt mye til godstog å være. ;) Men vanskeligere? Du har litt andre ting å bekymre deg for, men det er langt mer avslappende i mine øyne. Å kjøre lokaltog går vel for å være noe av det mer krevende.

Lenke til kommentar
Har vel med at man i CN får kjøre tog og ikke trikk, det er litt mere utfordrende å kjøre ett 950 tonns godstog på glatta enn ett 69 sett.

950 tonn er ikke spesielt mye til godstog å være. ;) Men vanskeligere? Du har litt andre ting å bekymre deg for, men det er langt mer avslappende i mine øyne. Å kjøre lokaltog går vel for å være noe av det mer krevende.

 

Selvfølgelig, det er to forskjellige ting. Det å kjøre lokaltog er det jeg vil si er riv og røsk kjøring, stopp ved holdeplass og full spiker til neste for å holde ruta. Mens når du kjører godstog så er kjørestilen helt annerledes. Det er en mye tyngre masse som skal i bevegelse, og det krever større planlegging og strekningskunnskap enn ett persontog. Alt går mye tregere, men samtidig kan det gå ganske. En utsliring og du kan være solgt i gitte situasjoner, eller vent stopp ut fra Bryn, men signalet bytter mellom forsignal og innkjør Oslo S, upps du bremser litt mye og du bremser deg fast i Brynsbakken med grønnt gjennom Oslo S. Det er ikke alltid like populært...

 

950 tonn så begynner du faktisk få ett bra godstog på norske baner med stigninger på 20 promille og mer. Å sammenligne med LKAB blir liksom litt fånyttes, SA3 kobbel er noe helt annet enn skrukobbel og IORE ett annet kaliber enn El16. En kan ikke gjøre som Peterson heller, og kjøre 2200 tonn opp Sagdalen og overbelaste alt av kobbel og dragstell bare fordi MZ er sterke lok.

Ellers så er det på Solørbanen det er velvoksne tog i sør Norge. Var med å kjørte/skiftet på ett tømmertog der med togvekt på 2400 tonn, det var brutale saker. Visstnok veldig sært å kjøre sa førern. Solørbanen er jo ganske flat, men allikevel småkuppert. Han måtte gi pådrag mens loket var i medbakke og motsatt, enn hvor ulogisk det høres ut. Løse og ladetidene var jo helt sinnsyke på det snaue 700 meter lange toget.

Lenke til kommentar

Noen her som har litt peiling på hvordan kjøringa til MTAS foregår? Natt/helg/dagtid/ukedager? Der er det vel best betalt også? Har hørt rykter om at det er som å kjøre flytoget (med tanke på lite variert kjøring), men med et relativt større tog....

Jeg foretrekker også mest mulig helgejobbing, av nøyaktig de samme grunnene som jokke snakker om....

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hva det vil si å kjøre godstog, syntes bare du valgte litt rare tall for å illusrere poenget ditt. Kryr tross alt av godstog på over 1000 tonn rundt Oslo-gryta. Men, det var da heller ikke et vesentlig poeng.

 

Alle skjønner at et godstog gjerne er tyngre, og at tilsetnings- og løsetidene der er av en annen verden, av flere årsaker. Men at det i seg selv gjør det vanskelig å kjøre? Greit, det er i alle fall en tilvenningssak (som så mye annet).

 

Utfordrende kan det være uansett hva du kjører, jeg ser bare ikke at det jevnt over er mer krevende å kjøre godstog enn persontog. Et 69-sett bremser selvsagt langt bedre enn et godstog på 450 meter, men så bremser man desto senere. Stressnivået er langt høyere, og da kan det være fort gjort å gjøre feil. Jeg vil si det er _det_ som er den virkelige utfordringen, å holde fokus. Det er ikke vanskeligere på et godstog enn på et lokaltog. Snarere tvert imot. Det er i alle fall min erfaring.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du har kjørt, men det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at vognene skyver på/holder igjen loket. Hjelper ikke om loket har nedoverbakke hvis vognene står i stigning. Det merker man godt på 18 med noen "stakkars" personvogner også.

 

Dessuten stiller reisende litt større krav til komfort og punktlighet enn tømmerstokker. ;)

Lenke til kommentar
Noen her som har litt peiling på hvordan kjøringa til MTAS foregår? Natt/helg/dagtid/ukedager? Der er det vel best betalt også? Har hørt rykter om at det er som å kjøre flytoget (med tanke på lite variert kjøring), men med et relativt større tog....

Jeg foretrekker også mest mulig helgejobbing, av nøyaktig de samme grunnene som jokke snakker om....

 

LKAB har jeg i allefall bare hørt godt om. Tjener desidert best og trivselen er visst veldig bra. Så ta en telefon og forhør deg er mitt tips.

 

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du har kjørt, men det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at vognene skyver på/holder igjen loket. Hjelper ikke om loket har nedoverbakke hvis vognene står i stigning. Det merker man godt på 18 med noen "stakkars" personvogner også.

 

Har nok kjørt pent lite, siden jeg ikke har begynnt på skolen ennå. Men har mye med førere å gjøre, og jobber som sagt som skifter så jeg er ikke helt grønn. Jeg har ganske mange timer i assistentstolen rundt omkring i hele landet og fått forklart ganske så mye. Er en innteresert får en med seg ganske mye (ikke alt selvsagt) bare av å sitte på og følge med.

 

Som du sier, du venner det til mye. Men der de store utfordringene med godstog kommer er på glatta. Meheia en glatt høst-dag er sikkert noe du har hørt om. Bergensbanen vestfra er og videns kjennt (og i følge Bergensere er det ikke mulig for østlendinger å kjøre tog vest for Ål, men det var en annen sak ;) ). Ett 69 sett kommer fram nesten uansett, gjør det ikke det er det enten veldig mye snø eller så bør førern vurdere å bytte kjørestil. Har i allefall til gode å høre om ett sett som har kjørt seg fast på glatta.

 

I bunn og grunn koker det ned til at noen syns det er vanskelig å steke fugl, mens andre syns fisk er ett helvete å kokkelere til middag.

 

 

Dessuten stiller reisende litt større krav til komfort og punktlighet enn tømmerstokker. ;)

 

 

Si ikke det du, om en container som kommer fra Bodø skal videre med tog til Europa og kommer 30-45 minutter seint til Alnabru risikerer den ikke å få bli med videre. Er det da fisk kan det fort bli likså dyrt og få likså mange sinte kunder som om du kommer tre kvarter sein med ekspressen fra Trondheim. Det er det faktisk ikke så mange som tenker over, men hvem vil vel ha en container med råtten fisk? Det er fort milliontap det.

En liten kuriositet: Tømmer er og forresten klassifisert som ferskvare, men her er ikke timene så nøye (Det skal gå maks 14 dager fra hogstmaskina kapper rota til den er på sagbordet. ;)

 

Det med komfort: Du vet, man stopper helst godstog med løse bremser på toget. Det har jeg til gode å oppleve på lokalen. Min påstand er at tømmerstokkene bør ha det likså komfortabelt som pendlerne. Kom med den førern som frivillig banker løs frossne klosser på ett helt godstog? Det er ca 32 klosser pr vogn, så jeg vil helst slippe ;)

 

Egogahan: Det er 2 damer i Trondheim og 2 i Oslo ja, så det stemmer. Lykke til!

Lenke til kommentar

En typisk 4-akslet vogn har vel 16 klosser, såvidt jeg kan regne meg frem til, men det er fortsatt grytidlig her. ;)

 

Det er klart det kan være viktig å få frem gods i tide også, men jeg opplevde sjelden presset så direkte i CN. For det meste er det ganske avslappende. Kjøre lange strekninger uten stopp, tissepauser i ny og ne, eller til og med tid til å stikke og fylle termosen på nærliggende bensinstasjoner. Koste meg i CN. :)

Lenke til kommentar

Hvordan gjør godsførerne det?

Kan man bare stoppe midt i sporet og slenge tissen ut vinduet? eller må man stoppe på spesielle steder?

 

Er alle togturene planlagt, eller kan et ekstratog kjøre så lenge det har grønt lys, uten å være redd for å treffe noe? Hvis du kommer for seint til å få grønt lys, kan du da vente til neste gang det blir grønt, som når man kjører bil? og hvor lang tid kan det ta? Jeg hørte noen snakket om 4.5 timer...

 

Er det lov å høre på musikk mens man kjører tog?

Lenke til kommentar
En typisk 4-akslet vogn har vel 16 klosser, såvidt jeg kan regne meg frem til, men det er fortsatt grytidlig her. ;)

 

Det er klart det kan være viktig å få frem gods i tide også, men jeg opplevde sjelden presset så direkte i CN. For det meste er det ganske avslappende. Kjøre lange strekninger uten stopp, tissepauser i ny og ne, eller til og med tid til å stikke og fylle termosen på nærliggende bensinstasjoner. Koste meg i CN. :)

 

Da skulle jeg likt sett regnestykket ditt, på Krøderbanen stemmer det du sier, men ikke ute på nettet.

På nyere godsvogner (alt som er i vanlig trafikk i dag, med 3 unntak) er det 2 klosser i hver klossholder, 4 klossholdere pr aksel, altså 8 klosser pr aksling. En typisk godsvogn i CN har 2 eller 6 aksler. Altså bommet jeg og med mitt utsagn, det er 16 klosser på 2 aksler, 32 på en 4 akslet vogn og 48 på en 6 aksling. Så du får nok ta en kaffekopp til så du våkner, siste vogner med klosstype 37 var Kbps og Os (to akslede stakevogner). OBAS har 2 slike vogner i drift for interne transporter, CN har 1. :)

 

Presset er nok ikke så direkte, men det er der. Men som fører i NSB er du godt gjemt i førerommet og, ikke så mange av dem jeg kjenner som klager på det :)

 

 

Hvordan gjør godsførerne det?

Kan man bare stoppe midt i sporet og slenge tissen ut vinduet? eller må man stoppe på spesielle steder?

 

Er alle togturene planlagt, eller kan et ekstratog kjøre så lenge det har grønt lys, uten å være redd for å treffe noe? Hvis du kommer for seint til å få grønt lys, kan du da vente til neste gang det blir grønt, som når man kjører bil? og hvor lang tid kan det ta? Jeg hørte noen snakket om 4.5 timer...

 

Er det lov å høre på musikk mens man kjører tog?

 

Siste først, alle lok har Radio/CD spiller. Vet ikke hvordan det er på motorvognmatriell.

 

Alle togturer kjøres etter en fastlagt rute av en eller annen form, så kjør på grønnt, stopp på rødt og ellers vær blid og fornøyd. Selvfølgelig kan du treffe på noe, men det er da stort sett snakk om dyr og ting som ikke skal være i skinnegangen, tog skal du slippe å speide etter.

 

Og må man så må man, de aller fleste bruker krysningstopp for slikt. Men vet om førere som har kjørt langt og lenge og bare må, så har de ringt togleder og får da enten beskjed om at "du får stopp på neste stasjon" eller "vær kjapp". Ut av vindu metoden tror jeg gutta i verkstedet setter pris på om du lar være, du kan ende opp med lokvasken sjøl... :)

Endret av Grizzlybear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...