Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Alle som består arb.psy test, interjuv, helsetest og forkurs for oss som må ha det, har garantert en skoleplass når det blir ledig i ett kull. Vi som har bestått nå vill få plass før de andre som består neste inntak. Så det er bare og ha is i magen...

 

Jeg var i kontakt med skolen angående forkurset, de sa at det vill bli et informasjonsmøte 16.juni og at vi mest sansynelig vill starte med kurset i august.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle som består arb.psy test, interjuv, helsetest og forkurs for oss som må ha det, har garantert en skoleplass når det blir ledig i ett kull. Vi som har bestått nå vill få plass før de andre som består neste inntak. Så det er bare og ha is i magen...

 

Nettopp. Og man skal kjøre 6 kull i året, oppstart januar,mars,juni,september,november og desember etter hva jeg har skjønt. Som de skriver vil de i neste søknadsrunde ikke få plass før til våren. Dvs. at september, november, desember og januar nok blir fyllt opp av de som har søkt i denne runden, og kanskje mars om det er nok søkere igjen. Det som er usikkert er hvor mange kull de fyller opp på inntaksmøtet 27.mai. Kanskje får vi bare beskjed om septemberkullet om 2 uker, mens resten havner på venteliste...

Lenke til kommentar
Det som er usikkert er hvor mange kull de fyller opp på inntaksmøtet 27.mai. Kanskje får vi bare beskjed om septemberkullet om 2 uker, mens resten havner på venteliste...

 

 

kjipern.... da er det bare å krysse fingra!

Endret av Linesman
Lenke til kommentar

kjipern er det jo ikke, å stå på venteliste er bedre enn å ikke stå på venteliste :) det er nok ikke 300 stk som klarte å komme gjennom alle testene som intervju, arb.psykologisk test og helsesjekk, så ja de som har søkt nå i februar kommer nok inn i år eller januar -09 ..

Lenke til kommentar

Det som er usikkert er hvor mange kull de fyller opp på inntaksmøtet 27.mai. Kanskje får vi bare beskjed om septemberkullet om 2 uker, mens resten havner på venteliste...

 

 

Er det noen som vet om inntaksmøtet gjelder for oss som skal ha forkurs? Jeg har ikke hørt noe om det møtet..

Lenke til kommentar
Det skal ihvertfall bli kull i september, oktober, januar og mars.

Og det er ca 100 kandidater som er godkjente, utenom de som trenger forkurs.

 

Ca. 100 minus noen som faller ifra underveis av egen vilje tilsvarer nok omtrent 4 fulle kull, 88 personer. Dvs. at de med forkurs neppe kan forvente å komme inn før tidligst i mars. Neste søknadsrunde må da sannsynligvis vente til juni 09...

 

Under 2 uker igjen nå! Begynner å nærme seg :D

Lenke til kommentar

Nå gleder og gruer jeg meg til neste uke (altså 26 mai og utover)..

 

Gleder meg fordi øvelseskjøring 1 begynner på tirsdag, og gruer meg fordi vi har eksamen i Loklære på mandag.

 

Loklære er både gøy og gørr egentlig. Det er mye tørr pugging, samtidig som at vi er ute 50% på div verksteder og får ta i materiell og deler

Lenke til kommentar
Nå gleder og gruer jeg meg til neste uke (altså 26 mai og utover)..

 

Gleder meg fordi øvelseskjøring 1 begynner på tirsdag, og gruer meg fordi vi har eksamen i Loklære på mandag.

 

Loklære er både gøy og gørr egentlig. Det er mye tørr pugging, samtidig som at vi er ute 50% på div verksteder og får ta i materiell og deler

 

Loklæra syns jeg stort sett var greit. Da er det verre med den stressende skifte etappen der sensor visstnok "halshugger" deg for en liten feil på eksamen. Krysser bare fingrene for at det går bra!

Lenke til kommentar

Nermer seg inntaksmøte ja :D Jeg er veldig gira på oppstart i september, men kan leve med om det blir senere også ;) spenningen er ihvertfall høyst tilstedeværende.

 

Spørsmål til "gamlingene" som snart er ferdig med avsluttende eksamener: Lurer litt på dette med kontrakt under utdanning. Har vært i kontakt med NSB ang. dette og det lille jeg fikk vite på mail var meget interesangt. Skulle bare ta kontakt med dem igjen når inntaket var avgjort så ville jeg bli gitt tidspunkt for intervju.

 

Men har oppfattet det dithenn (i tråden her) at ferskinger "alltid" havner på "stopper alle stasjoner" ruter i oslo-omheng. Drømmer meg egentlig til stavanger regionen så tidlig som mulig. Noen nevnte at cargonet trenger folk her. Gjør jeg klokt i å sende en mail dit også? Og vet noen noe om NSB har behov i stavanger-kristiansand områedet?

Lenke til kommentar

God trening å havne på "stoppe på alle stasjoner" da :p men ja, skjønner deg hvis du er fra stavanger området at du vil dit så fort som mulig :) send en mail til dem og hør, jo fortere jo bedre for det er nok flere enn deg som vil dette :)

Lenke til kommentar
skjønner deg hvis du er fra stavanger området at du vil dit så fort som mulig :)

 

Er vell helst fra Trøndelag, men bodde i Stavanger 02-03 og liker veldig godt den landsdelen.

 

Foresten, kan noen som står i en slik kontrakt fortelle hva som skjer dersom det verst tenkelige skulle skje; nemlig at man stryker gjentatte ganger og ikke får fullført, men altså er på kontrakt og har fått utbetalt lønn under utdanning. Er man i en slik uønsket situasjon løst fra kontrakten uten forpliktelser, eller blir det snakk om tilbakebetaling etc? For all del :D Jeg planlegger ikke å stryke :D Føler meg motivert i massevis, mye mere enn på lang tid, for å komme på skolebenken igjen. Men, greit å være "føre var" eller hva det ordtaket handlet om :p

Lenke til kommentar

I kontrakten står du at du blir løst fra alle forpliktelser om du skulle stryke på skolen.. Så selv om du har hatt lønn fra f.eks. NSB i et år, og stryker på den siste eksamenen, så vil ikke NSB kreve noe tilbake selv om du har vært et gedigent tap for de ;)

 

NSB fortalte meg at de har en utgift på ca 380 000 pr student de gir kontrakt til det året studenten går på skolen.

 

Du har ingenting å tape når det gjelder å kontakte Cargonet.. Men uansett bør du ikke ha en holdning som sier at du ikke vil kjøre lokaltrafikk. Det vil komme mange bak deg, slik at den anseniteten du får kjapt vil gi deg bedre turer.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
skjønner deg hvis du er fra stavanger området at du vil dit så fort som mulig :)

 

Er vell helst fra Trøndelag, men bodde i Stavanger 02-03 og liker veldig godt den landsdelen.

 

Foresten, kan noen som står i en slik kontrakt fortelle hva som skjer dersom det verst tenkelige skulle skje; nemlig at man stryker gjentatte ganger og ikke får fullført, men altså er på kontrakt og har fått utbetalt lønn under utdanning. Er man i en slik uønsket situasjon løst fra kontrakten uten forpliktelser, eller blir det snakk om tilbakebetaling etc? For all del :D Jeg planlegger ikke å stryke :D Føler meg motivert i massevis, mye mere enn på lang tid, for å komme på skolebenken igjen. Men, greit å være "føre var" eller hva det ordtaket handlet om :p

 

 

Hvis man stryker og man er under kontrakt, så må man IKKE betale tilbake noe som helst. Dette er en risiko som hver operatør som sponser utdanning vet om, og er villig til og ta. Man skilles som venner og ingen broer er brutt av den grunn.

 

Når det gjelder Stavanger, så tror jeg de faktisk trenger folk der for tiden. Er hvertfall en i klassen min som har kontrakt med NSB i Stavanger, og en annen som visstnok har fått tilbud om jobb derfra. Så jeg tror det er stor sjanse for å komme dit hvis man vil det.

Lenke til kommentar
Jeg stilte det spørsmålet til en av de høye herrer.

Svar: Du må tilbakebetale hvis du ikke kan oppfylle din del av kontrakten.

 

Kun hvis du slutter i selskapet før "pliktårene" er over.. Stryker du slipper du unna.

 

Står svart på hvitt i min kontrakt iallefall.

Lenke til kommentar
Du har ingenting å tape når det gjelder å kontakte Cargonet.. Men uansett bør du ikke ha en holdning som sier at du ikke vil kjøre lokaltrafikk. Det vil komme mange bak deg, slik at den anseniteten du får kjapt vil gi deg bedre turer.

 

Ja, det er vel nesten ren matte. NSB har 700 lokfører men skal nok øke noe. De skal ha inn ca. 100 nye i året for å erstatte de som går av med pensjon og de som går til andre selskaper eller finner seg et annet yrke. Dvs. at etter 5 år har de kanskje 8-900 førere og du har 500 bak deg i ansiennitetskøen...

Lenke til kommentar
Du har ingenting å tape når det gjelder å kontakte Cargonet.. Men uansett bør du ikke ha en holdning som sier at du ikke vil kjøre lokaltrafikk. Det vil komme mange bak deg, slik at den anseniteten du får kjapt vil gi deg bedre turer.

 

Ja, det er vel nesten ren matte. NSB har 700 lokfører men skal nok øke noe. De skal ha inn ca. 100 nye i året for å erstatte de som går av med pensjon og de som går til andre selskaper eller finner seg et annet yrke. Dvs. at etter 5 år har de kanskje 8-900 førere og du har 500 bak deg i ansiennitetskøen...

 

Lokaltrafikk er helt ok for meg det ;) Men er det mulig med stasjonering i stavangerområdet istedenfor oslo området så er det ikke meg i mot ;)

Lenke til kommentar
Loklæra syns jeg stort sett var greit. Da er det verre med den stressende skifte etappen der sensor visstnok "halshugger" deg for en liten feil på eksamen. Krysser bare fingrene for at det går bra!

 

De halshugger ikke, de hjelper fol på rett spor ( :p ) men du må ha en viss peiling, hvis du ikke tar hinta sensor kommer med, da sliter du

Lenke til kommentar
Loklæra syns jeg stort sett var greit. Da er det verre med den stressende skifte etappen der sensor visstnok "halshugger" deg for en liten feil på eksamen. Krysser bare fingrene for at det går bra!

 

De halshugger ikke, de hjelper fol på rett spor ( :p ) men du må ha en viss peiling, hvis du ikke tar hinta sensor kommer med, da sliter du

 

 

Det var vell ikke sånn ment da. Men har hørt noen eksempler der noen har svart feil på ett "kritisk" spørsmål og strøket. I ett kull var det hele 7 som strøk på skifteeksamen!! Men heldigvis går det som regel bra på andre forsøk da.

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...