Linesman Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva skal til for ikke å få godkjent helsedelen egentlig? Er det mange som ikke kommer igjennom den biten? For det er vel siste steget på veien, er det ikke? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) JOBBINTERVJUET: Vær deg selv. Gjør det klart at sikkerhet er pri nr. 1. Du MÅ være forberedt på å oppgi sterke og svake sider med deg selv. Har du ingen svake sider, betyr ikke det at du er supermann. Det betyr at du er en oppblåst dust som tror du kan alt. Og sånne vil de ikke ha. VIKTIG! Arb. psyk. test (aka psycho-test) Har du vært på sesjon, kjenner du til noen av øvelsene. Kan nevne disse: En fargeblyant i hver hånd. Ett rutenett (som i bingo) der rutene heter som følger: |venstre venstre|venstre høyre|høyre venstre|høyre høyre| |opp opp|opp ned|ned opp|ned ned| Kassettbåndet leser opp i økende tempo slikt som dette: "opp opp venstre høyre venstre" Det betyr at du skal sette en strek i den øverste kolonnen "opp opp", andre ruta fra venstre "venstre høyre" med venstre hånd "venstre" Høyre og venstre hånd har ulik farge på blyantene. Til slutt teller de antall streker i rutene. Trekk for feil plassering, så ikke tegn om du ikke er sikker. Du skal også slippe ludobrikker i 9 hull. De er merket både med farge og navn på farge, men disse stemmer ikke overens. Samme konseptet som over. Men hvis han sier gul, skal du slippe den i det gule hullet. Sier han G så skal du slippe brukka i det hullet som er blått eller rødt, men hvor det står skrevet "GUL" med tekst. Trekk for feilplasseringer. Enkel matteprøve, men stigende vanskelighetsgrad. Ikke drøm om å klare mer enn en tredel. Og ikke grin fordi sidemannen klarte halvparten og du ikke gjorde det. De trekker for slurvefeil. det er mer en slurvetest enn en IQ-test, tror jeg. Vanlig Mensa IQ-test. Du får 8 ulike figurer, og den niende skal du velge fra en liste over brikker. Det er gjerne den som har samme mønster som de andre. Du får også flere fysikkprøver. Serie-og parallellkobling, trinser (hvilken av figurene A og B må trekke hardest for å få løftet øltønna?), et lodd flyter og ett er nedsenket, hvilket er tyngst? Litt om vann, hevertprinsippet, osv. Disse oppgavepermene kommer du helt gjennom og med nesten full score. Det er ingen utregning på disse, og svaret sitter med en gang du har lest oppgaven. Til slutt en slags 3D-tetris på papirform. Kuber av svarte og hvite klosser, der du skal sammenlikne en gruppe hvite klosser for å se om den matcher kuben til venstre. De første er enkle, de siste er vriene. Men du klarer sannsynligvis nesten hele. Helsetesten: Full gjennomgang av egenmeldinga. Spørsmål om du har brukt legemidler som kan gi ufortjent positivt utslag på narkotesten. I mitt tilfelle har jeg inntatt en hostesaft som jeg fikk av en militærlege. Ganske lenge siden, men hvis testen gir positivt svar, så bør det være grunnen. Ikke fyll ut de feltene hvor du er usikker. Jeg, f.eks. bruker en astmamedisin. De liker å ta med sånne ting, selv om jeg oppfatter det som irrelevant. Rask sjekk av hørsel (pipelyder i hodetelefon. Trykk på knappen når du hører den.) syn (han vifter hånda foran øynene dine for å se om du har sidesyn. Han viser deg tall som er laget av røde og grønne prikker. En fargeblind greier ikke denne) og du må lese polske etternavn på 10 meters avstand med hvert øye. Du trenger ikke fylle ut den delen av egenmeldingen som omhandler alkoholforbruk. Du får et eget skjema for det. de liker ikke folk som bruker mye alkohol; de kan være en sikkerhetsrisk. Legen sender bare et binært svar til skolen. Begrenset taushetsplikt, kalles det. Urinprøven testes for narko og diabetes. diabetestesten får du svar på umiddelbart. Han sjekker også blodtrykk. Passbildene til intervjuet er ikke livsviktige. De skal leveres inn for at instruktørene skal pugge utseendet ditt, ikke for at du skal få førerkort for tog. Prøv å få fatt i bilder, men ikke få panikk om du glemmer dem hjemme. Husk leg på legetesten. Helst pass. HELSETESTEN ER SISTE SKRITT PÅ VEIEN. Har du kommet så langt som å bestå hos bedriftslegen, så BLIR du lokfører-elev. Spørsmålet er når. Det kan i mitt tilfelle drøye et år hvis jeg var den som gjorde det dårligst på IQ-testene. Men jeg vet ikke resultatet ennå. Er jeg heldig blir det etter sommeren. Endret 7. april 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Bra oppsummering bare et par kommentarer. Urinprøven testes for narko og diabetes. diabetestesten får du svar på umiddelbart.Han sjekker også blodtrykk. Fra og med 2007 sjekkes urinprøven kun for diabetes. Narkotesten taes monitorert hos Fürst samme dag om helsesjekken beståes. Passbildene til intervjuet er ikke livsviktige. De skal leveres inn for at instruktørene skal pugge utseendet ditt, ikke for at du skal få førerkort for tog. Prøv å få fatt i bilder, men ikke få panikk om du glemmer dem hjemme. + studentkort + personalbillet hos NSB.. Og ta heller med bilder enn å glemme de. Det kan være en faktor om du vipper mellom bestått og ikke bestått intervju. Lenke til kommentar
Robertsen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Passbildene til intervjuet er ikke livsviktige. De skal leveres inn for at instruktørene skal pugge utseendet ditt, ikke for at du skal få førerkort for tog. Prøv å få fatt i bilder, men ikke få panikk om du glemmer dem hjemme. Husk leg på legetesten. Helst pass. Ett jævlig godt tips, husk passbilder! Du sender ut ett meget dårlig signaldersom du glemmer dette til ett viktig jobb intervju, det sier seg selv. Førerkort, bankort og postens ID er alle godkjente i Norge på lik linje med Pass. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Skal dere sjekke helsesjekk er det kanskje bedre å ringe bedriftshelsetjenesten? Doktoren jeg var hos sa i alle fall at jeg kunne ringe henne om jeg var nyskjerrig på furst testen. Men har du først blitt sendt til nark prøve så har du jo alt fått helsedelen godkjent. Ja, jeg fikk også beskjed om at jeg kunne ringe BHT. Kommer til å gjøre det i morgen. Vil gjerne ha bekreftet at alt er ok med Fürst-testen, selv om jeg ikke kan skjønne annet enn at den delen er ok. Greit å ha alt 100% i orden før jeg sier opp jobben... Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Enkel matteprøve, men stigende vanskelighetsgrad. Ikke drøm om å klare mer enn en tredel. Og ikke grin fordi sidemannen klarte halvparten og du ikke gjorde det. De trekker for slurvefeil. det er mer en slurvetest enn en IQ-test, tror jeg. Tenker du på den vanlige matteprøven nå, eller den med tverrsummene ? Den vanlige var det da ikke noe problem å rekke over hele oppgaven på om man er noenlunde habil i hoderegning ? Jeg rakk ihvertfall hele, men om alt var rett er jeg jo ikke sikker på. Den med tverrsummene rakk jeg også hele av, men den med rutenettet er omtrent umulig å bli ferdig med. Tror jeg klare ca. 80% av den. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da var endelig helsesjekken min bekreftet ok, prøvesvarene fra Fürst kom i går ettermiddag. Dvs. 4 arbeidsdager etter at jeg tok testen. Da gjenstår bare å vente på kullplassering Lenke til kommentar
Robertsen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da var endelig helsesjekken min bekreftet ok, prøvesvarene fra Fürst kom i går ettermiddag. Dvs. 4 arbeidsdager etter at jeg tok testen. Da gjenstår bare å vente på kullplassering Fikk du de i posten eller måtte du ringe inn? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da var endelig helsesjekken min bekreftet ok, prøvesvarene fra Fürst kom i går ettermiddag. Dvs. 4 arbeidsdager etter at jeg tok testen. Da gjenstår bare å vente på kullplassering Fikk du de i posten eller måtte du ringe inn? Jeg ringte NSB BHT. Vi får nok ikke svarene i posten selv, de blir kun sendt jernbaneskolen. Lenke til kommentar
Linesman Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg fikk forresten -bestått- på arbeidspsykologiske testene! Nå venter BHT 16.april... Gratulerer! Takk! Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Sitter å venter på resultat av bremse eksamen for grunnkurs nå.. Tror det gikk bra Lenke til kommentar
OlavAnd Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Arb.psyk.test. bestått. BHT 22apr. 8.30 Så det var en lengre disputt om lønninger her for noen sider siden. "Fakta" (I "" om noen ønsker å kverulere), er at NSB gir grunnlønn på 345 000. Bra til å være ettårig utdanning? (sammenlignet m. f.eks. lektor i videregående m. 5-6 års utdanning? sjekk opp lønningsnivå selv). JA. Er utdanningen "enkel" ? Etter hva jeg har forståt av tidligere studenter NEI. Er man verd 345 000 ? NSB mener det. Er man verd mere enn 345 000 ? Malmtoget til kiruna mener det. Er man verd tillegg for helg utenom tarriff, kveld, natt, overtid, m.m. ? De fleste mener det. Tjener en lokkfører "helt ok" ? Ja, tjener en lokkfører mere enn "helt ok" ? Endel lokkførere gjør det Er det mulig å tjene mere enn 345 000 også i NSB? ja, det er variable tillegg, angivelig utgjør disse mellom 70 og 100 000 i løpet av et år. Tjener lokkførere generelt greit? Jupp. Er jobben vanskelig? aner ikke ennå, er man verd gryna? Vell, sammfunnet vårt er slik at det er det bare arbeidsgiver som bestemmer, så så lenge arbeidsgiver mener man er verd det, ja så er man verd det Helt klart tjener lokkførere mere enn det yrket jeg opprinnelig siktet meg inn mot. Men, med tanke på at de fleste jobbene er i oslo-området med generelt høye bokostnader, turnus og skiftarbeid med mye kveld/natt/tidlige morgener/helg, så tjener de vell ikke mere enn andre yrker det er naturlig å sammenligne seg med? Jeg kommer nok ikke til å klage på lønna, jeg vet at mange tjener dårligere og synes det NSB tilbyr er meget akseptabelt. Men å tro at en lokkfører har mulighet til å leve i overdådig luksus på lønna si, det blir vell skivebom motsatt vei. Da bør man sette opp et budsjett med renter og avdrag på huslån. Gjorde det selv, med tanke på en "liten enebolig" ett stykke utenfor Oslo. Ble passe mørkredd over prosjektet. Seriøst, det er dyrt "der nede". Akk og ve. Spørs om jeg går for leimarked og søker meg til stavanger så fort muligheten byr seg. En villa i Egersund frister meg meget Merkelig mange andre trøndere i Stavangerregionen også . Men først må jeg jo komme meg igjennom skolen da lol. Her pjatter jeg ivei om ting som ligger minst 1-3 år fram i tid, som om det var noe jeg måtte ta stilling til i morgen. Dagdrømming kalles det vell Og jeg som skulle rydde leiligheten. (Mitt eneste innlegg ang. lønn, kommer ikke til å følge opp den debatten ytterligere. Endret 13. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Demp antall smilies neste gang da, please. Lenke til kommentar
OlavAnd Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Foresten En liten beroligende melding til de som er piss nervøs for Arb.Psyk. Jeg besto altså, og hadde "alt fullført" på kun 2 av delprøvene. Hvor mye som var feil på hver av dem aner jeg ikke, så skal ikke si at "så mye er bestått, men så må er for lite". Testene vektes også litt forskjellig, da det sjekkes forskjellige egenskaper. Men, det er ihvertfall klart: Det er ikke nødvendig å fullføre alle testene for å bestå, det holder med 2 fullførte (fullstendig utfylte) tester. Det er jeg et levende bevis på. Bare sånn hvis noen gikk og var overdrevent nervøse Tipset vi fikk var forøvrig å møte opp med matpakke og drikke og godt uthvilt. Tror det er det beste tipset også. Ikke feir til langt på natt at du gikk videre fra intervju Demp antall smilies neste gang da, please. Too late. (Her tenkte jeg å putte inn en smiley, men lar det vær). Man blir jo så godt humør av å ha bestått arb.psyk. må vite. Jeg smiler generelt mye for tiden. Endret 13. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Grizzlybear Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Too late. (Her tenkte jeg å putte inn en smiley, men lar det vær). Man blir jo så godt humør av å ha bestått arb.psyk. må vite. Jeg smiler generelt mye for tiden. Man blir ganske så blid av det ja Og en liten kommentar til det med lønn. Lokførerne er den yrkesgruppa på jernbanen som tjener best og har den beste/letteste jobben (sett bort fra txp'ene). Men om man er Txp, sportekniker, lokfører eller skiftekonduktør, en har det godt på jernbanen. Det er ikke til å komme utenom, det er ett annet mas og stress i "det private". Så ett lite tips til de som ikke kommer inn og blir lei seg for det, det finnes mange andre muligheter på jernbanen. Det er flusst med ledige stillinger om dagen, i alle grupper. Så kan en eventuellt ta den praksisen en får og søke lok igjen om noen år. Og kan man skrive på CV'en at man har gyldig sikkerhetstjeste og helsesjekk så kommer man mest sannsynlig inn. Du blir garantert tatt inn på intervju. Hvis man da ikke finner ut at man har det godt med det man driver med da. Det finnes eksempler på det og. Lenke til kommentar
Linesman Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Jeg stemmer for enda flere smileys i alle innlegg! Jeg eier leilighet i Oslo, med tilhørende boliglån, husleie osv., og med den lønna jeg forhåpentligvis vil få i NSB så kommer jeg til å leve langt bedre enn hva jeg gjør nå. Og jeg syns selv at jeg lever ganske greit allerede. Så hva folk mener med overdådig luksus, er vel opp til hver enkelt å bestemme. Den dagen jeg kan gå i butikken og kjøpe en relativt kul Audi, uten at jeg må la være å spise mat det kommende halvåret, vil jeg si at jeg nesten lever i overdådig luksus Endret 12. april 2008 av Linesman Lenke til kommentar
Linesman Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Er det forresten noen som vet noe mer om dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2364477.ece, enn hva som står der? Lenke til kommentar
Kåre K Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Eneste jeg vet er at jeg er glad det ikke var meg Begynt øvelseskjøringa nå og kjører blandt annet 69-sett Spikkestad-Moss Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Eneste jeg vet er at jeg er glad det ikke var meg Begynt øvelseskjøringa nå og kjører blandt annet 69-sett Spikkestad-Moss Virker som om du jobber turnus nå ja, som poster kl. 06 søndag morgen Men går det noe særlig med 69-sett til Moss da, trodde nesten alt var 72-sett der nå jeg. Men det går kanskje noen få sett i rushttiden ? Lenke til kommentar
Breisyn Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Jeg husker den gangen jeg gikk på jernbaneskolen.... Jeg skal slutte å være klysete, (uniforma har kommet i posten, jeg får ekte lønn og holder på med typekurs nå.) I alle fall så går det 69 sett til Moss sånn i 11.30 tiden, for det har jeg sitti og humpa på for å hilse på TxP Moss og se på stasjonens oppbygging. Det er vel litt hipp som happ hva slags togsett som går tenker jeg Grattis til alle som har bestått både intervju og den ene og den andre testen, og aller mest til de som har kommet inn på skolen. Bruk tida godt, og dere får ordentlig lønn og unifrom i posten dere også Nei til flere smilies! Endret 13. april 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå