Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del her inne angående testene lurer jeg på følgende. I de siste beskrivelsene er det ikke snakket mye om matteoppgaver, mens det tidligere var noe de måtte gjøre under testene? Noen som har vært gjennom nylig og kan bekrefte eller avkrefte? Evt vanskelighetsgrad? Mvh kommende student :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Togtruls skrev (5 timer siden):

Etter å ha lest en del her inne angående testene lurer jeg på følgende. I de siste beskrivelsene er det ikke snakket mye om matteoppgaver, mens det tidligere var noe de måtte gjøre under testene? Noen som har vært gjennom nylig og kan bekrefte eller avkrefte? Evt vanskelighetsgrad? Mvh kommende student :)

Er ikke matteoppgaver, men er "IQ tester" sånn som f.eks Tower of Hanoi og test av hukommelse. Noen av testene går også på tid for å se hvordan du håndterer stress. Jeg personlig syns ikke testene var så vanskelige, men det varierer selvfølgelig fra person til person. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde mine tester i fjor og det var som følgende, så vidt jeg husker. Vil anbefale å ikke øve på noe av dette.
Noe er det jo ikke mulig å øve på, mens andre ting kan man "bli vandt med å tenke logisk til".

Spoiler

Psykolog nummer 1 - Første rom

Hukommelse 1 - Du får lest opp 15-16 ord som du skal gjengi. Disse blir lest opp en del ganger og du skal gjengi hver gang.

Hukommelse 2 - Du får lest opp 15-16 ord som du skal gjengi. Her får du dåg bare hørt ordene én gang.

Tilbake til hukommelse 1 - Gjengi det du husker av ordene som ble sagt til å begynne med

Test der du dra en linje mellom A-Z - Så fra A -> B -> C osv - Denne går på tid.

Test der du drar en linje mellom 1-20 - Så fra 1 -> 2 -> 3 -> 4 osv - Denne går på tid.

Kombinasjonstest av disse to - A -> 1 -> B -> 2 -> C -> 3 osv - Denne går på tid.

Tilbake til hukommelse 1 - Nevn så mange ord du husker

Siste del av hukommelse 1 - Si hvor mange av ordene som f. eks er kjøretøy, mat etc.

Til slutt kommer Tower of Hanoi - Den vanlige Tower of Hanoi er der du flytter rundinger mellom 3 tårn. Her settes det dåg opp litt forskjellige kombinasjoner du skal løse.

Psykolog nummer 2 - Andre rom - Du kommer bare hit om du består første rommet, eller omvendt om du starter her

Du snakker generelt med denne personen. Hvorfor du valgte å søke etc.

Deretter får du 4 ark, der du skal gå gjennom arkene én og én - Her skal du gjengi hvilken farge eller ord som står på arket. Her kan du få et ord som "Blå", men som er farget rødt. Så her skal du bare gjøre som psykologen ønsker. Om hun/han ønsker at du sier hvilken farge ordet har så sier du det etc. Deretter blir det mer komplisert, der du f. eks skal si hva ordet sier, men hvis det er en firkant rundt ordet så skal du si hvilken farge etc.

Etter disse to så kom jeg inn til helsetesten, men det er hva som er ledig som leder til hva du kommer inn til først.

Lenke til kommentar
Togtruls skrev (42 minutter siden):

Den hukommelsetesten høres brutal ut 😵‍💫😵‍💫 må man ha alt rett? 

Nei, absolutt ikke. Det normale er å huske 6-9 ord i slike tester (hvis man ikke bruker husketeknikker). Litt flere hvis det er en sammenheng mellom ordene slik at man kan kombinere de i hukommelsen, f.eks. tog, hjul, skinne, sville, etc. Litt færre hvis det er helt tilfeldige ord, og spesielt når ordene ikke kan visualiseres enkelt (eks. godt, hurtig, bedre etc.) Enda færre når det har gått noe tid. Målet er å luke ut de kandidatene som ligger mye bak normalen.

Det er egentlig det som er hele greia med yrkespsykologisk testing; å luke ut de som ligger bak normalen. Ikke å plukke ut de 1% beste av alle søkerne til skolen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...