Gjøvik 123 Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Sykkeltyv skrev (33 minutter siden): Jeg er ingen teoretikere, derfor har jeg valgt et praktisk yrke 🤭 Jeg er nok en av de som syntes teorien er vanskelig. Og strever med trykkluftskjemaene. Jeg har lært så mye, så mitt problem er at jeg blander en del ting. Men har vært åpen og ærlig om det. Vil påstå jeg har god selvinnsikt. Så jeg får litt ekstra hjelp fra lærere og medelever i kjernegruppa mi 😁 Selvom jeg trenger hjelp til noe, så er jeg god på andre ting som jeg kan bidra med 😄 Vil tippe 90% i klassen vil si at det var mer skole, enn de så for seg med deltidsstudie. Jeg skulle i utgangspunktet gå 50% på skole og 50% på jobb. Men jeg har måtte trappe ned på jobb betraktelig! Er vel nede i 10% jobb 🤭 Men alt i alt. Skolen er GØY. Jeg stortrives med undervisning. Ikke en dag har vært kjedelig. Selvom undervisningen er over nett har jeg blitt godt kjent og glad i mine medelever. 💚 Så godt å høre jeg har også tenkt å jobbe ved siden av skolen. Håper bare at jeg får studieplass nå hehe 😁 Lenke til kommentar
ThomasHansen Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars On 3/11/2025 at 9:59 AM, Sykkeltyv said: Stemmer bra det 😉 Øv1 - GoAhead i Drammen. Øv2 - CargoNet på Langemyr Alright! Sitter selv på Gardermoen nå på tur til Narvik. Var så heldig å få være hos LKAB på ØV2 Skifting i mai og ferdig i november mener jeg. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars On 3/11/2025 at 9:27 AM, kisenmedtisen said: Er lokfører utelukekket med adhd og medisiner? Det vil jeg tro om man får medisiner, ettersom det da foreligger en diagnose. Da må du søke deg over i andre deler av jernbanen. Jeg har jobbet en del som skifter/signalgiver og tror du utelukker deg der også med en diagnose. Da gjenstår det vognvisitør, baneavdeling etc. Fortsatt mange muligheter, om enn ikke den samme gode lønnen som lokførere. Lenke til kommentar
K.A Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Leste nettopp på lovdata, forskrift om sertifisering av førere at «førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser» Jeg ønsker veldig gjerne å bli lokfører, har karakterene til det og oppfyller alle krav, men dessverre lesper jeg og klarer ikke uttale s…så å lese dette ble et slag i trynet for meg, kommer det virkelig til å hindre drømmen min? Noen som vet.. Lenke til kommentar
Maped_Left Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars K.A skrev (15 timer siden): Leste nettopp på lovdata, forskrift om sertifisering av førere at «førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser» Jeg ønsker veldig gjerne å bli lokfører, har karakterene til det og oppfyller alle krav, men dessverre lesper jeg og klarer ikke uttale s…så å lese dette ble et slag i trynet for meg, kommer det virkelig til å hindre drømmen min? Noen som vet.. Den der har jeg aldri tenkt over. Kan umulig se for meg at den blir så veldig håndhevet. Jobber med en god del førere som har en form for talefeil. Kan derfor ikke se for meg lesping og fraværet av s som et stort problem. Halve befolkningen sliter jo med kj-lyden også nå så. 1 Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 29. mars Del Skrevet 29. mars Er det noen som jobber i Oslo som kan svare på hvordan en "typisk" turnus ser ut? I forhold til fridager, arbeidstider evt. overnatting osv? Har bestått testene og er svært usikker på om jeg skal begynne hvis jeg får tilbud eller ikke, litt avhengig av hvordan dette lar seg kombinere med familielivet hjemme, og om det er lett å få seg jobb i Oslo? Dersom det er noen som jobber i flytoget her, er jeg veldig interessert i å høre fra dere også, da det er dette jeg har sett på som mest interessant. Egentlig kun fordi jeg har inntrykk av at de betaler bedre, og at det kanskje er lettere å kombinere med familieliv i forhold til arbeidstider, stasjoneringssted osv. men dette er bare synsing. Noen som har erfaringer/tanker å dele rundt dette? Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 29. mars Del Skrevet 29. mars Og om det er noen som har en typisk turnus/arbeidsplan å sende bilde av, tas det i mot med stor takk. Gjerne flere fra forskjellige selskap så det går an å danne seg et bilde av hva man kan forvente i dette yrket. Lenke til kommentar
Konglaa Skrevet 29. mars Del Skrevet 29. mars Dette med turnuser og arbeidstider er beskrevet ganske nylig i tråden her om du leter litt. Både fra gods- og persontog bransjen mener jeg. Flytoget og generelt vy på Østlandet noe av det mer familievennlige som lokfører ja. Lenke til kommentar
Curzed Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april Hei! Gikk i kull 3-23. vi gikk ut i April 2024. det er fortsatt noen fra klassen som står uten jobb (5-6 stk). Det er lurt å tenke over at det ikke er noe garanti for jobb etter utdanning. Jeg jobber i dag i Baneservice, har 7/7 turnus med hjemmestasjonering og syns det er helt fantastisk. Varierte arbeidsdager hvor man fort kan få bruk for mekanikk/sveise ferdigheter. Det med å være hjemme annahver uke er verdt gull. Blir mye reising, da vi jobber over hele landet, er sjelden på en plass mer enn ei uke. Jeg angrer overhodet ikke, og har fått en hverdag som er mye bedre enn stressopplegget i bilbransjen, hvor jeg har jobbet siden slutten av 90-tallet. Jeg startet utdanning som 45-åring, og det gikk helt fint. 👍 1 Lenke til kommentar
Schlyngel Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Hei, jeg har nå fått brev fra Falck om at jeg er helsegodkjent til utdanningen. Ifølge lokførerskolen.no blir man tilbudt plass om disse kravene tilfredsstilles. Jeg regner altså med at jeg blir tilbudt plass, men får jeg ikke offisielt vite dette før 25. Mai (det står at da får alle svar på samordna opptak)? Eller vil jeg få et svar på mail fra lokførerskolen før det? Jeg ønsker nemlig å søke til et spesifikt oppstartskull - er det da potensielt ikke mulig å gjøre før etter 25. Mai? Venter i spenning. Lenke til kommentar
Maped_Left Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Schlyngel skrev (47 minutter siden): Hei, jeg har nå fått brev fra Falck om at jeg er helsegodkjent til utdanningen. Ifølge lokførerskolen.no blir man tilbudt plass om disse kravene tilfredsstilles. Jeg regner altså med at jeg blir tilbudt plass, men får jeg ikke offisielt vite dette før 25. Mai (det står at da får alle svar på samordna opptak)? Eller vil jeg få et svar på mail fra lokførerskolen før det? Jeg ønsker nemlig å søke til et spesifikt oppstartskull - er det da potensielt ikke mulig å gjøre før etter 25. Mai? Venter i spenning. Du får en epost fra skolen, der du blant annet har mulighet til å komme med ønske om oppstart. 1 Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Noen som har link til spaker som er å anbefale hvis man vil spille litt togsimulator nå i ventetiden til man får svar fra skolen? hvilke togsimulatorer er de beste og mest «ekte» som man kan laste ned på vanlig Windows pc? Lenke til kommentar
ThomasHansen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) 3 hours ago, MiniTrollet said: Noen som har link til spaker som er å anbefale hvis man vil spille litt togsimulator nå i ventetiden til man får svar fra skolen? hvilke togsimulatorer er de beste og mest «ekte» som man kan laste ned på vanlig Windows pc? På skolen brukes det: Desksim - Spørsmål og inforelaterte små scenarioer der man kjører og gjør seg kjent med infrastruktur og hendelser. Svært enkel grafikk som hentet fra tidlig 2000-tallet. Her trengs det dåg en konto fra skolen og den får man ikke før skolestart. Togsim - Avanserte simulatorer der man sitter i et Type 71/73 førerrom og kan ha kontakt med togleder, TXP, stillverk, DROPS etc mens man stort sett kjører på samme måte som i desksim, bare uten spørsmålene og informasjonen. Grafisk bedre enn Desksim Signaler, prosedyrer, feil og uregelmessigheter på infrastruktur mens man kjører er det som er viktig å lære seg. Så vidt jeg vet så er det ikke noe man får kjøpt av simulatorer nå som tar for seg de norske signalene, reglene og prosedyrene etc. Noen som vet? Endret 12. april av ThomasHansen Lenke til kommentar
orang Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april MiniTrollet skrev (19 timer siden): Noen som har link til spaker som er å anbefale hvis man vil spille litt togsimulator nå i ventetiden til man får svar fra skolen? hvilke togsimulatorer er de beste og mest «ekte» som man kan laste ned på vanlig Windows pc? Jeg har spilt litt "Train Simulator (3)" på Steam. Får ikke lært noe om norsk jernbane, men er fortsatt morsomt hvis man er litt ekstra interessert. Er realistisk materiell og ekte banestrekninger hvertfall, mest fra Storbritannia, Tyskland og USA. Klarer meg fint med tastatur og mus i det spillet. Lenke til kommentar
Blåhval88 Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Mitt tips - dropp simulator og alt annet som har med jernbane å gjøre på fritiden 🤣 Man får da nok av å kjøre tog, og å starte opp en simulator i tillegg, nei fy 🙈 Man skal sitte å glane nok på skinnegang som det er! Man kan til dels forstå om noen ønsker å komme godt forberedt, men akkurat det praktiske rundt det å kjøre tog er relativt simpelt, så man steiler ikke akkurat så mye sterkere om man hr kjørt sim 🥶 1 Lenke til kommentar
ThomasHansen Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april 21 hours ago, Blåhval88 said: Mitt tips - dropp simulator og alt annet som har med jernbane å gjøre på fritiden 🤣 Man får da nok av å kjøre tog, og å starte opp en simulator i tillegg, nei fy 🙈 Man skal sitte å glane nok på skinnegang som det er! Man kan til dels forstå om noen ønsker å komme godt forberedt, men akkurat det praktiske rundt det å kjøre tog er relativt simpelt, så man steiler ikke akkurat så mye sterkere om man hr kjørt sim 🥶 Relativt enig i dette her. Det man MÅ kunne er signaler og det er ganske mange av dem, så like greit å begynne med en gang. GUD SÅ KJEDELIG, men det må på plass. https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=tjn:Kapittel_8 Lenke til kommentar
Mini11 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) MiniTrollet skrev (På 30.3.2025 den 0.16): Og om det er noen som har en typisk turnus/arbeidsplan å sende bilde av, tas det i mot med stor takk. Gjerne flere fra forskjellige selskap så det går an å danne seg et bilde av hva man kan forvente i dette yrket. Dette varierer veldig fra stasjoneringstedene og operatørene. I Vy Kongsberg og Eidsvoll har de feks nesten ingen netter, mens Oslo og Drammen har en del. Noen turnuser i Oslo har lange dagsverk, mens i Skien og Lillestrøm har de kortere med flere oppmøter. Men en typisk turnus i Vy Drammen ligger på 24-25 oppmøter på 6 uker. Min erfaring er at ledelsen vil ha bort de lange dagsverkene vi hadde for noen år siden på 9 og 10 timer. Dette resulterer naturligvis i flere oppmøter. Det høres sikkert fint ut å møte på jobb 4 dager i uken, men med forskjellige døgnrytmer hele tiden og jobb annenhver helg, så slites kropp og sinn veldig ned over tid. Så etter 17 år i dette nå, så syns jeg det er til tider hard og lønna ikke er så bra som det høres ut for. Jobben er fin den, jeg har alltid likt å kjøre tog, men man skal være klar over at man ofrer MYE med denne jobben!! Personlig ligger lønna mi på 850K uten overtid. Jeg har mer enn nok med 100% stilling. Skal du bikke milionen i Vy, så må du være kjørelærer, treffe på med helligdager og ta noen en del overtidsvakter. Endret 17. april av Mini11 Lenke til kommentar
EmmetBrown Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Curzed skrev (På 11.4.2025 den 9.40): Hei! Gikk i kull 3-23. vi gikk ut i April 2024. det er fortsatt noen fra klassen som står uten jobb (5-6 stk). Det er lurt å tenke over at det ikke er noe garanti for jobb etter utdanning. Har du noen formening om dette er fordi det er null jobber, eller fordi disse har spesifikke ønsker om selskap eller stasjoneringssteder som enda ikke har blitt innfridd? Jeg var i samme situasjon da mitt kull gikk ut for snart 10 år siden, og da var det flere som gikk ledige lenge, mens andre fikk seg jobb enkelt fordi de var villige til å starte i selskap eller på steder som ikke var «førstevalget». Lenke til kommentar
Åisann Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Vet noen om helsetesten kan bli godkjent hvis man bruker antidepressiva og ikke har symptomer eller problemer så lenge man bruker medisinen? Lenke til kommentar
Korporal Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet fredag kl 18:52 Del Skrevet fredag kl 18:52 Blåhval88 skrev (På 14.4.2025 den 19.35): Mitt tips - dropp simulator og alt annet som har med jernbane å gjøre på fritiden 🤣 Man får da nok av å kjøre tog, og å starte opp en simulator i tillegg, nei fy 🙈 Man skal sitte å glane nok på skinnegang som det er! Man kan til dels forstå om noen ønsker å komme godt forberedt, men akkurat det praktiske rundt det å kjøre tog er relativt simpelt, så man steiler ikke akkurat så mye sterkere om man hr kjørt sim 🥶 Stiller meg bak den her. Har aldri vært noen stjerneelev eller hatt noe klisterhjerne, men likevel opplevdes skolen for det meste temmelig lett for meg. Grunnen til det? Var ute med klassen første helga på grisefylla der vi alle viste den verste siden av oss selv og ble godt kjent. Kanskje litt satt på spissen men.. Vi skapte et klassemiljø der det ble en glede å møte på skolen hver dag, for hver leksjon var en fest med krangling, latter og dialog. Læring ble morro, og på det viset mye lettere. Skal ikke påstå med sikkerhet jeg hadde klart meg gjennom skoleåret hadde det ikke vært for all morroa vi hadde det. Ikke sikkert det er fasiten for alle, men tenker det sier noe da samtlige i kullet vårt som møtte på første skoledag også sto samlet på vitnemålsutdelingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå